Boomer-vanhempieni korona-ajan itsekkyys kyllästyttää
Koko korona-ajan on tässä kuunneltu, miten hirveää heillä nyt onkaan, kun ei pääse matkoille. Kamala vääryys, kun on tyydyttävä vain mökkiin, taloon, isoon pihaan ja eläkeläisystävien kanssa seurusteluun. Hehän siis eivät ole rajoittaneet sosiaalisia lähikontaktejaan mitenkään. Välillä olen yrittänyt keskusteluissamme tuoda esille mm. nuorten tilanteen tässä koronan keskellä, mutta ei minun vanhempiani sellaiset kiinnosta. Nykynuoret kuulemma heikkoja ja "hyvä on oppia vastoinkäymisiä kestämään".
Työskentelen nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Monelta on korona sumentanut tulevaisuudennäkymiä, vienyt töitä ja muuttanut koulunkäynnin täysin. Mietitään, uskaltaako kavereita tavata ja onko se väärin. Kaikki on epävarmaa ja sama jatkuu vaan hamaan tulevaisuuteen.
Voin omasta puolestani sanoa, että parikymppisenä opiskelijana olisin varmasti masentunut ja opiskeluinnostus romahtanut, jos olisi lähes vuodeksi laitettu harrastukset, lähiopetus ja keikkatyöt tauolle ja olisin vain istunut pikkuyksiössäni. Lisäksi vielä viety sosiaaliset aktiviteetit tai ainakin sellaisista olisi pitänyt tuntea syyllisyyttä. Ei siinä kävelylenkit olisi paljon piristäneet.
Nämä nuoret kyllä jaksavat ja kestävät hirvittävän paljon, ihailen monien mukautumiskykyä ja asennetta. Ovat hirvittävän paljon sitkeämpiä ja avarakatseisempia kuin esimerkiksi nuo minun vanhempani. Tai minä. Olen kurkkuani myöten täynnä vanhempieni ulinaa ja tässä alkaa olla jo välien viilentäminen lähellä, kun en vaan jaksa noin itsekkäitä ihmisiä kuunnella. Heillä on oikeasti kaikki helvetin hyvin.
Kommentit (103)
Tällanen provo boomerhullulta tällä kertaa.
Boomereita haukutaan ja suurin tartunnan saaneiden ryhmä on 20-29 -vuotiaat. Hyvä kakkosena tulee 30-39 -vuotiaat. Etää jos/kun vastuullisuudesta puhutaan.
Viikonloppuna marketissa tuli seurattua maskien käyttöä, kaikilla muilla oli kaupassa maski mutta naapuri kassajonossa m.25-30 -vuotias mies parivuotiaan tenavan kera veteli tavaa hihnalle ja ilman maskia. Oli hienoa nähdä tällainen "kuolematon" ihan livenä.
Vierailija kirjoitti:
Tällanen provo boomerhullulta tällä kertaa.
Joo, tämä on silkka provo. Ylipäätään koko boomer on terminä teinien hommia ja ne ihmiset ovat noin nelikymppisiä joilla on nämä boomer-vanhemmat ja nelikymppiset eivät koko lapsellista termiä puhekielessään käytä. Se ei kuulu 70 -ja 80-luvulla syntyneiden sanastoon.
Apn vanhemmat tekivät suurimman virheensä, kun apn tekivät.
Kohta tulee monelle nuorelle helpotusta tulevaisuutensa rakentamiseen, kun pääsevät perintöä jakamaan.
Sanos Ap muuta. Omat vanhempani ovat ihan samanlaisia. Lisäksi jatkuva valitus maskeista, eivät haluaisi millään käyttää, joten siitä on valitettava joka kerta kun on menossa kauppaan tai muualle tai puhutaan puhelimessa. Aivan kuin olisivat ainoat ihmiset maailmassa joilta sen käyttöä odotetaan. Mitään terveydellistä syytä ei ole.
Olen sanonut että älä sitten käytä sitä maskia, jos on kerran niin hirveää. Mutta ei sitä sitten kuitenkaan kehdata olla ainoa, joka ei käytä maskia. Mutta valittaa pitää jatkuvasti.
Ovat matkustaneet Suomessa minkä ehtivät koko vuoden ajan, hotellista ja kylpylästä toiseen ja söivät aiemmin ravintoloissa useamman kerran viikossa ja istuvat kahviloissa joka päivä. Silti valitetaan kun mihinkään ei pääse.
Ja siitä toki myös valitetaan, että me päälaupunkiseudulla asuvat lapset emme ole vierailleet niin usein, kun joidenkin muiden lapset vierailee useammin (=Asuvat lähempänä eivätkä ole missään vaiheessa välittäneet rajoituksista).
Äääh, mä olisin mielelläni nuori ja terve ja en riskiryhmää. Käy kateeksi.
Joku noin 25v äitibloggari haukkui 50 vuotiaita itsekkäiksi boomereiksi.
Mikähän aukko sillä oli sivistyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee monelle nuorelle helpotusta tulevaisuutensa rakentamiseen, kun pääsevät perintöä jakamaan.
Eihän ne halua niitä Myrnakuppeja ja muuta krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Joku noin 25v äitibloggari haukkui 50 vuotiaita itsekkäiksi boomereiksi.
Mikähän aukko sillä oli sivistyksessä?
Varsinkin meidän 70-luvulla syntyneiden haukkuminen boomereiksi on pahimpia virheitä mitä voi tehdä, koska olemme niin pieniä ikäluokkia.
Sana " boomeri " tulee ilmaisusta " baby boomer " mikä suomeksi tarkoittaa lähinnä suuria ikäluokkia.
Suuret ikäluokat USA:ssa sijaitsevat ajallisesti hieman eri lailla kuin Suomessa (mikä johtuu mm. USA:n osalta toisen maailmansodan jatkumisesta Korean sotana ja Vietnamin sotana).
Olis ollut taivaan lahja jos olis saanut opiskella etänä mun nuoruudessa...
Omalla työpaikalla kuuskymppiset on ollut itsekkäimpiä kiukkukänkkäränkkiä rokotusten suhteen. Kaikilla on ollut ykköspuheenaiheena että pakko saada piikki että pääsee lomalle, ja yksi nainen veti paniikkiraivarit kun oma kutsu viipyi. Oli soittanut kymmeniä kertoja lääkärilleen ja terveysasemalle ja vannoi ettei lopeta ennen kuin pääsee rokotukseen. Kauhea tauti, miten ne voi unohtaa mut, pakko saada rokotus, en pääse lomalle, ei voi olla että en saa rokotusta ajoissa, kaikki muutkin on jo saanut! Alkoi soittelemaan sitten samanikäisten työkavereiden lääkäreille kun he kannustivat tyyliin you go girl.
Nuoremmat kollegat pöydän toiselta puolen katsoivat ihan hiljaa.
Boomereissa on eroja. Omat vanhempani noudattavat rajoitteita pilkun tarkkaan ja ovat hyvin tunnollisia. Appivanhempani puolestaan vänkäävät kaikesta vastaan ja vinkuvat koko ajan jostakin.
Osa ihmisistä on kuspäitä, osa ei. Niin se menee ikään katsomatta.
Tuulia Tuumivainen. kirjoitti:
Sana " boomeri " tulee ilmaisusta " baby boomer " mikä suomeksi tarkoittaa lähinnä suuria ikäluokkia.
Suuret ikäluokat USA:ssa sijaitsevat ajallisesti hieman eri lailla kuin Suomessa (mikä johtuu mm. USA:n osalta toisen maailmansodan jatkumisesta Korean sotana ja Vietnamin sotana).
Suomessa nämä ovat 1945-1950 syntyneet.
Kuule. Minun seitsemänkymppinen äitini on viettänyt jo toista vuotta neljän seinän sisällä ja ne seinät eivät todellakaan kuulu millekään omakotitalolle vaan pienelle kerrostaloasunnolle. Että siinä on teille boomeria. Tiedän muitakin samassa tilanteessa olevia. Mutta eipä sekään ole hyvä, siitä pilkataan nettipalstoilla hysteriasta ja olenpa kuullut lukenut sellaistakin kommenttia, että eipä kai se nyt tuossa iässä enää haittaa vaikka saisikin koronan ja kuolisi. Ikäänkuin tietyssä iässä ihminen ei enää välittäisi elämästään. Koskaan äitini ei myöskään ole kiukutellut rajoituksista, hän ymmärtää, miksi ne ovat tarpeellisia. Kyllä hän on sen sanonut, että tuntuu pahalta kun ei voi tavata lastaan normaalisti (olen työni vuoksi iso tartuntariski), siinä iässä kun jo ymmärtää, että loputtomasti ei ole aikaa.
Piittaamattomia on kaikissa ikäluokissa, ja alkaa todellakin kyllästyttää tämä yhden ikäluokan jatkuva lyöminen.
Vaikeaa on ollut joka ikäluokalla. Itse juuri eläkkeelle jääneenä valitan tuosta kun ei pääse matkustamaan sen vuoksi, että nyt ensimmäistä kertaa elämässäni minulla olisi aikaa ja rahaa matkustella ja olen tätä odottanut lähes koko elämäni. Nyt pelkään,että nämä viimeiset terveet vuodet kuluvatkin kotona kökkiessä matkustusrajoitusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun boomer-vanhempien mielestä koko koronahömpötys on nyt ohi, kun he ja kaikki heidän omanikäisensä kaverit ovat saaneet rokotuksen.
Eivätpä paljon elämäänsä rajoittaneet tätä ennenkään, ja tosiaan matkoille pitäisi päästä.
Missä 70+ ovat saaneet rokotukset?
Pitää muuttaa sinne heti.
T. Boomeri, joka ei tavannut ketään vuoteen paitsi kerran kahdessa viikossa kaupan kassan.
Pakko sekin, kun ei ole 25km kauppamatkaan kuljetusta. Eka 7 km suksilla pulkka perässä jasitten 20 km autolla. Itsekästä.Mun vanhemmat on korkeakoulutettuja 75-vuotiaita. Koko kaveriporukka on rokotettu.
Minäkin olen korkeasti koulutettu ja kysyn edelleen, että missä kunnassa?
Missään kunnassa ei ole rokotettu koulutuksen perusteella.
Niille jotka valittaa sanan boomer-käytöstä niin se on netissä ihan yleistynyt viittaus vanhempiin ihmisiin, jotka eivät ymmärrä nuoria lainkaan.
"Ok boomer"-lausahduksen sanoi ensimmäisenä joka nuori kansanedustaja ja siitä tuli maailmanlaajuinen heitto.
Ei ap sanonut olevansa parikymppinen. Totesi, että jos olisi parikymppinen opiskelija, niin kyllä varmaan häntäkin ahdistaisi.