Boomer-vanhempieni korona-ajan itsekkyys kyllästyttää
Koko korona-ajan on tässä kuunneltu, miten hirveää heillä nyt onkaan, kun ei pääse matkoille. Kamala vääryys, kun on tyydyttävä vain mökkiin, taloon, isoon pihaan ja eläkeläisystävien kanssa seurusteluun. Hehän siis eivät ole rajoittaneet sosiaalisia lähikontaktejaan mitenkään. Välillä olen yrittänyt keskusteluissamme tuoda esille mm. nuorten tilanteen tässä koronan keskellä, mutta ei minun vanhempiani sellaiset kiinnosta. Nykynuoret kuulemma heikkoja ja "hyvä on oppia vastoinkäymisiä kestämään".
Työskentelen nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Monelta on korona sumentanut tulevaisuudennäkymiä, vienyt töitä ja muuttanut koulunkäynnin täysin. Mietitään, uskaltaako kavereita tavata ja onko se väärin. Kaikki on epävarmaa ja sama jatkuu vaan hamaan tulevaisuuteen.
Voin omasta puolestani sanoa, että parikymppisenä opiskelijana olisin varmasti masentunut ja opiskeluinnostus romahtanut, jos olisi lähes vuodeksi laitettu harrastukset, lähiopetus ja keikkatyöt tauolle ja olisin vain istunut pikkuyksiössäni. Lisäksi vielä viety sosiaaliset aktiviteetit tai ainakin sellaisista olisi pitänyt tuntea syyllisyyttä. Ei siinä kävelylenkit olisi paljon piristäneet.
Nämä nuoret kyllä jaksavat ja kestävät hirvittävän paljon, ihailen monien mukautumiskykyä ja asennetta. Ovat hirvittävän paljon sitkeämpiä ja avarakatseisempia kuin esimerkiksi nuo minun vanhempani. Tai minä. Olen kurkkuani myöten täynnä vanhempieni ulinaa ja tässä alkaa olla jo välien viilentäminen lähellä, kun en vaan jaksa noin itsekkäitä ihmisiä kuunnella. Heillä on oikeasti kaikki helvetin hyvin.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Olen 60-vuotias ja hieman huolissani nyt työelämään astuneiden ja suoraan etätyöhön joutuneiden nuorten puolesta. Toisaalta tiedän että tämä on vain ohimenevä ajanjakso ja tämäkin kokemus tuo heille ymmärrystä ja näkökulmaa tulevaisuuden haasteissa. Kyky työskennellä yhteistyössä eri puolilla maailmaa olevien ihmisten kanssa tehokkaasti on jo nyt vaatimus ja varmasti tulevaisuudessa yhä enemmän.
Sitä en edes kykene ymmärtämään että miten pandemian takia työnsä tai elinkeinonsa menettäneiden elämä saadaan raiteilleen ihan siksi, että heitä lienee todella paljon.
Uskon että jakso tylsää elämää tekee nuorille ja lapsille hyvää. Muutama vuosi tiivistä ydinperhe-elämää ei tuhoa ketään. Vai tuhoaako se nämä ”boomereiden” katkerat ja kateelliset lapset jotka eivät voi lykätä lapsiaan kauemmaksi, yhteiskunnan harteille?
Tiivistä ydinperhe-elämää on vietetty aina, kiitos boomereiden, joilla oli ja on aina omia menoja. Lukiolaisten puolesta harmittaa, koska merkityksellisiä ja ainutkertaisia tapahtumia elämässä jäi väliin ja kirjoituksetkin on parhaillaan kiikun kakun riippuen sairastui vai ei. Terveisin tolkun boomereiden kakara, toisin kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi84 v, käy melkein joka päivä kaupassa, aivan turhan takia, ei usko mitään puhetta, huoh! Tehnyt näin koko ajan, on kuulemma "joku tekeminen päivässä". Ei puhettakaan, että tilaisi ruokansa kotiin, en voi sille mitään😡
terkuin skidi 60v
huoh
Olen ihan eri henkilö mutta haluaisin kuulla miksi koet negatiivisena sen että joku voisi olla 60-vuotias ja jonkun lapsi?
En ole kommentin kirjoittaja, mutta ymmärrän pointin. 60-vuotias ihminen ei kirjoita tuollaista kommenttia, kyseessä on joku provoileva Jonne.
Höpö höpö, olen 60-vuotias ja tietysti kirjoittaisin jos olisi aihetta. Elätkö sinä jossakin gen-x -kuplassa?Et ole koskaan nähnyt 60-vuotiasta? Muita kuin Ulla Taalasmaata?
Älä yleistä, joohan. Monella sinun vanhempiesi ikäisellä ei ole asiat nyt hyvin. Omassa lähipiirissäni on monen ikäistä ihmistä ja kaikki kärsii. Itse kärsin siitä, että olen joutunut seuraamaan syöpää sairastavan vanhemman totaalista yksinäisyyttä jo vuoden. Hän haaveilee pääsevänsä ruokakauppaan ja uimaan, mitä ei ole vuoteen pystynyt tekemään. Hänkin haluaa olla ihmisten kanssa tekemisissä ihan niin kuin nuoremmatkin. On surullista, jos hän kuolee tänä vuonna ja loppuelämä on tällaista.
Mutta asiaan, itse huomattavasti aloittajaa vanhempana tiedostan täysin tämän pandemian vaikutukset myös nuorten tulevaisuuteen. Siksi ihmettelen syvästi niitä ihmisiä, jotka ovat välinpitämättömiä viruksen suhteen eivätkä tee mitään nitistääkseen tätä.
Me emme selviä tästä, jos emme tee yhdessä kaikkemme tämän kukistamiseksi ja päästäksemme normaaliin elämään. Mitä paremmin uskomme suosituksia ja rajoituksia, sitä nopeammin me selviämme tästä.
Emme me kukaan halunneet elää sellaisella aikakaudella, jossa pandemia jyllää. Toivon, että jokaiselle joka lukee tämän, on tämä viimeinen pandemia, joka täytyy kokea.
Onhan se rankkaa, kun on tähän asti voinut suunnitella ja toteuttaa elämästään mieleisensä. ”Menin yliopistoon” ”menin töihin ministeriöön” jne.
Sitten ei yhtäkkiä enää voikaan toteuttaa ”sitten kun olen eläkkeellä”-suunnitelmaa ja lähteä mökille Algarveen talvehtimaan tai muuten harrastaa suunniteltuja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun boomer-vanhempien mielestä koko koronahömpötys on nyt ohi, kun he ja kaikki heidän omanikäisensä kaverit ovat saaneet rokotuksen.
Eivätpä paljon elämäänsä rajoittaneet tätä ennenkään, ja tosiaan matkoille pitäisi päästä.
Missä 70+ ovat saaneet rokotukset?
Pitää muuttaa sinne heti.
T. Boomeri, joka ei tavannut ketään vuoteen paitsi kerran kahdessa viikossa kaupan kassan.
Pakko sekin, kun ei ole 25km kauppamatkaan kuljetusta. Eka 7 km suksilla pulkka perässä jasitten 20 km autolla. Itsekästä.Mun vanhemmat on korkeakoulutettuja 75-vuotiaita. Koko kaveriporukka on rokotettu.
Mutta 70-74-vuotiaita ei ole vielä rokotettu! Puhumattakaan 60-69 -vuotiaista. (Mitähän se sinun vanhempiesi koulutustaso tähän asiaan liittyy:D Pitää mainita aina kun suinkin on tilaisuus, vai mitä?)
Suuri ikäluokka eli boomerit jotka ovat syntyneet 1948- 1954 eivät edes ole saaneet vielä rokotteita.
No ovat iäkkäänä sut saaneet, jos olet parikymppinen😲 kun nuorimmat boomerit täyttävät tänä vuonna 70 vuotta.
No omat teinini on sitten boomereita, he eivät voi käsittää että nuorilla on vaikeaa jne, kun itse elävät täysin erilaista elämää, eivät ole riippuvaisia porukasta eikä harrastukset ole ryhmäliikuntaa eivätkä muutenkaan allenu hengailemaan kuluttamassa turhaan aikaa... Että ei se aina se ikä ....
Vierailija kirjoitti:
No ovat iäkkäänä sut saaneet, jos olet parikymppinen😲 kun nuorimmat boomerit täyttävät tänä vuonna 70 vuotta.
-51-syntyneet täyttävät 70v. tänä vuonna. Jää kyllä juhlat väliin.
Ihan käsittämätöntä tosiaan on nuorten haukkuminen. Minusta he kantavat koronarajoitusten osalta ihan liian suurta kuormaa. Toisaalta ymmärrän että niillä yksinäisillä ei niin aktiivisilla vanhuksilla on myös rankkaa, varsinkin jos oikeasti pelkäävät koronaa.
Itse olisin valmis rajoittamaan omaa elämääni jotta lapseni ja vanhempani pääsisivät edes vähän vapauttamaan elämäänsä. Omat nuoreni ovat muuttaneet opiskelemaan uusille paikkakunnille, heille ne muiden kontaktit ja ihan pelkästään lähiopiskelu olisi kyllä jo todellakin tarpeen. Oma ja puolisoni äiti asuvat yksin ja heilläkin eläkeläistapaamiset ja harrastukset ovat tauolla. Soisin heillekin edes vähän sitä seuraa.
Sitä vastoin minä ja puolisoni emme ole joutuneet luopumaan niinkään paljoa. Itse olen etätöissä, puolisoni normaalisti lähitöissä ja näkee työkavereitakin normisti. Kotona asuu vielä nuorin lapsi ja ne vanhemmatkin lapsemme käyvät ajoittain piristämässä. Meille nämä rajoitukset ei ole niin rankkoja ja jos vain voisin ottaisin sitä kuormaa, jotta ne nuoret ja yksinäiset vanhukset pääsisivät elämään edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Suuri ikäluokka eli boomerit jotka ovat syntyneet 1948- 1954 eivät edes ole saaneet vielä rokotteita.
Hys, älä nyt pilaa tätä Stina-Susannan boomer-mässäilyketjua faktoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hys, älä nyt pilaa tätä Stina-Susannan boomer-mässäilyketjua faktoilla.
Älä nyt Urpå nolaa itseäsi enempää.
Vierailija kirjoitti:
No omat teinini on sitten boomereita, he eivät voi käsittää että nuorilla on vaikeaa jne, kun itse elävät täysin erilaista elämää, eivät ole riippuvaisia porukasta eikä harrastukset ole ryhmäliikuntaa eivätkä muutenkaan allenu hengailemaan kuluttamassa turhaan aikaa... Että ei se aina se ikä ....
Ovat empatiakyvyttömiä ja ilmeisesti heillä ei liene kovin kummoista sosiaalista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi84 v, käy melkein joka päivä kaupassa, aivan turhan takia, ei usko mitään puhetta, huoh! Tehnyt näin koko ajan, on kuulemma "joku tekeminen päivässä". Ei puhettakaan, että tilaisi ruokansa kotiin, en voi sille mitään😡
"Eihän me missään ole käytykään."
Paitsi lääkärissä isä viime viikolla ja apteekissa äiti tällä viikolla ja siinä samalla reissulla kaupassa, molemmat yhtä aikaa, kummallakin kerralla. Joka viikko käyvät katsomassa erästä kaukaista vanhaa sukulaista ja hänelle pitää matkalla ostaa kaupasta pullaa kahvin kera, koska "eihän tyhjin käsin".
Eikö siellä apteekista olisi voinut käydä viikkoa aiemmin? Tai edes vain toinen kaupassa? Järkevintä olisi tilata nouto kaupasta, kun kotiin asti eivät kuljeta.
Kuukaudessa he tapaavat enemmän ihmisiä kuin minä ja puoliso puolessa vuodessa.
54, väärin, he eivät vain ole " tavallista" nuorisoa, siis täysin erilaiset elämät kuin suurimmalla osalla, aika ikävästi puhut lapsistani, he eivät nyt vain ole tuota ostarilla hengailevaa tyyppiä ja harrastukset ovat aika lailla erilaisia, ja kyllä heillä on ystäviä ja ovat sosiaalisia, mutta liikkuvat täysin erilaisilla piireissä kuin ehkä "normi" nuori, ja hyvä niin, ei heille ole mitenkään ongelma tämä korona lainkaan, ovat tosin tottuneet siihen että koulu vaihtuu ja välillä on kotiopettaja ja maa vaihtuu jne... ehkä siksi vähän erilainen katsontakanta elämään, itse ymmärrän kyllä jos jonkun nuori masentuu kun ei ole mitään , kun se elämä on pienessä piirissä, se on ihan luonnollista.
Eu v*ttu, viekää meidät saunan taakse !
Boomereilla on vääränlaiset astiastot, huonekalut, remppaamaton kämppä , joka on kaiken lisäksi aivan väärässä paikassa .
Liikaa eläkettä , jota eivät käytä.
Liikaa eläkettä, jonka tuhlaavat Algarvessa ja uuteen mersuun.
Lapsiaan eivät hoitaneet vaan menivät töihin.
Eivät prkl pysy kotonaan vaan liikkuvat ulkona.
Lapsenlapsiakin vaativat nähdä.
Eivät halua nähdä lapsen lapsiaan.
T.uhriutuva, sillähän te tytöt ( ai niin vain meitä saa nimitellä, sorry) kuittaatte kaikki eri mieltä olevat , boomer vm.55
Kansanryhmän, iän, sukupuolen tms perusteella nimittely on rumaa ja rasistista. Kuulkaas märisijät, se on niin että kun yhdellä sormella osoittaa toisia niin neljä sormea osoittaa omaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
54, väärin, he eivät vain ole " tavallista" nuorisoa, siis täysin erilaiset elämät kuin suurimmalla osalla, aika ikävästi puhut lapsistani, he eivät nyt vain ole tuota ostarilla hengailevaa tyyppiä ja harrastukset ovat aika lailla erilaisia, ja kyllä heillä on ystäviä ja ovat sosiaalisia, mutta liikkuvat täysin erilaisilla piireissä kuin ehkä "normi" nuori, ja hyvä niin, ei heille ole mitenkään ongelma tämä korona lainkaan, ovat tosin tottuneet siihen että koulu vaihtuu ja välillä on kotiopettaja ja maa vaihtuu jne... ehkä siksi vähän erilainen katsontakanta elämään, itse ymmärrän kyllä jos jonkun nuori masentuu kun ei ole mitään , kun se elämä on pienessä piirissä, se on ihan luonnollista.
Ystävien kanssa siis ”alentuvat” kuluttamaan aikaa 😂, varmasti tosi ystävyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävien kanssa siis ”alentuvat” kuluttamaan aikaa 😂, varmasti tosi ystävyyttä
Ei kun Sorry kirjoititkin etteivät alennu, Hmm. mielenkiintoinen käsitys ystävyydestä...
En ole kommentin kirjoittaja, mutta ymmärrän pointin. 60-vuotias ihminen ei kirjoita tuollaista kommenttia, kyseessä on joku provoileva Jonne.