Kuinka usein ja kuinka pitkäksi aikaa majoitatte mielellänne perheen ulkopuolisia kotonanne?
Ja onko teillä jotain erityisiä toiveita vieraiden suhteen, että ovat tervetulleita jatkossakin? Puhutteko näistä asioista vieraiden kanssa vai jätättekö vaan kutsumatta toiste, jos eivät käyttäydy vierailullaan odotustenne mukaisesti?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ovet aina avoinna. Ollaan molemmat sekä mies että minä todella seurallisia ihmisiä ja voidaan jotenkin paremmin mitä enemmän porukkaa on läsnä. Ystävämme oli luonamme joulun tienoilla melkein pari viikkoa ja hauskaa oli! Samoiten toissa kesänä miehen sisko oli meillä koko kesän.
Mutta mistä tunnistaa tällaisen ihmisen ja sellaisen, joka ei haluat vieraita riesoikseen? Mieluummin kysyisin sinulta, sopisiko tulla käymään täältä toiselta puolelta maata ja yöpyä samalla pari tai muutaman yön. Kutsutteko te vieraita kylään vai odotatteko vieraiden kutsuvan itse itsensä heille sopivana hetkenä?
Ap
Me kutsutaan yleensä itse tai sanotaan just että voi tulla melkeenpä milloin vaan kunhan ei itse olla jossain muualla, esim mökillä. :)
En yhtään tykkää majoittaa vieraita eikä meillä ole vieraille omaa huonettakaan, joutuisivat punkkaamaan olohuoneen lattialla. Sama toisinpäin, mieluummin yövymme hotellissa kuin menemme kenenkään nurkkiin. Joskus olimme yökylässä nälissämme, päätimme, että ei ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä meidän perheessä vieraile koskaan täysin ulkopuolisia.
Sukulaisia käy toki yövieraana ja juhlissa.
Ystäviäkin käy toisinaan yövieraana ja me samoin heillä.
Lapsen kaveri yöpyy joskus ja samoin lapsi heillä.
Nyt korona aikana ei olla vierailtu liiemmin, eikä ole käynyt juuri vieraitakaan.
No ei kai tässä nyt sitä kysyttykään, kuinka usein majoitatte jotain satunnaisia kadun miehiä, vaan kuinka usein voi majoittaa oman ydinperheen/talon asukkaiden ulkopuolisia. Ymmärsin siis ap:n kysymyksen niin, että sukulaisetkin ovat tässä tapauksessa perheen ulkopuolisia. En tiedä ovatko muutkin ymmärtäneet kysymyksen väärin, vai eivätkö ihmiset oikeasti majoita koskaan ystäviä kotonaan?
Ahdistava ajatus, että perheen perustamisen jälkeen arki olisi aina vain sitä perhearkea ilman, että läheiset ystävät tulisivat yökylään. Itse olen kuin ap ja majoitan mieluusti ystäviä kotonani, joskus aika nopeallakin varoitusajalla. Minulla ei toki ole perhettä, joten spontaanius on tässä tapauksessa mahdollista. Ja tykkään ja tarvitsen myös omaa tilaa ja rauhaa, eli ihan kuka vaan ei milloin tahansa ole minunkaan luokseni tervetullut. Nyt korona-aikaan ei yövieraita ole käynyt kun vierailut on muutenkin aika vähissä.
Miksei voisi toimia spontaanisti vaikka olisi perhettä? En ole itse ollut ikinä mikään yökyläiijä, enkä majoittaja, eli käynnit puolin ja toisin on todella harvinaisia. Ihan sama mikä parisuhdestatus on ollut. Eikä mulla nytkään lapsia ole, mutta jotenkin en vaan keksi, miksi ei voisi spontaanista ottaa yökylävieraita vaikka lapsia olisikin? Ehkä pienten lasten kanssa ei jaksa, mutta se sitten ehkä liittyy kaikkeen sosiaaliseen toimintaan. Voihan sitä paitsi yövieraasta olla vähän jotain apuakin lasten kanssa, jos on lapsirakas vieras? Toki se vaatii sen, että mahdollinen puoliso on samaa tyyppiä tai ainakin hyväksyy yövieraat yhtälailla.
Jos on perhettä, niin "spontaanisti" toimimalla päätät myös kaikkien muiden perheenjäsenten puolestasi sen vierailun. Ehkä murrosikäinen tyttö ei ollutkaan niin innostunut, jos joku setämies jakaa kylppärin. Tai poika olisi pitänyt lanit jne. Kaikki tietty riippuu tiloista, löytyy niille muille perheenjäsenille omaa rauhaa.
Riippuu aivan vieraasta/vieraista. Yleensä yksi yö on ok ja sen jälkeen voisi lähteä. Jotkut menevät esimerkiksi 2 - 3 yötä ja sitten esimerkiksi juuri tällä hetkellä ollut sama henkilö kohta viikon ja se sopii mainiosti. Lisäksi tietysti ne jotka ovat tervetulleita vain käymään mutta mitään majoitusta ei ole.
Jos meillä olisi vierashuone, niin voisi olla pari yötä joku pariskunta tai pieni perhe. Yksin tuleva vaikka viikon tai parikin, jos on sellainen kenen kanssa saa asiat helposti hoidettua ja kotihommat jaettua.
En koe, että normaalikäytöksinen ihminen häiritsee perhe-elämää. Meillä on neljä lasta.
Jos vieraita on useita tai yksi on pitkään, oletan osallistumista kokkaukseen, ruokakuluihin ja vaikkapa puusaunan lämmittämiseen tai vastaavaan. Toivon vieraiden petaavan oman sängyn ja siistivän vierashuoneen lähtiessään (roskat pois, liinavaatteet pyykkiin). Imuroida yms ei tarvitse jos ei ole erityisen pitkään.
En halua olla koko ajan yhdessä, joten ihannetilanteessa toimitaan samantyyppisesti kuin puolisonkin kanssa eli tehdään jotain yhdessä ja jotain erikseen. Toinen voi siivota keittiön ruuan jälkeen ja toinen mennä sillä aikaa suihkuun tai mitä nyt on milloinkin tarve.
Saatan kysyä vaikka että huvittaako ajaa nurtsia, jos vieraan omassa elämässä ei vaikkapa omaa nurtsia ole (hommahan on kiva jos ei tarvitse usein tehdä). Saatan ottaa jonkun vastaavan projektin itse kyläillessäni.
Meillä pitkään olleet vieraat ovat esim.leiponeet lapseni kanssa, keränneet marjoja, kuorineet perunoita, ripustaneet pyykkiä... joku on ottanut päiväunia (väsyneitä vanhempia) ja olemme sen aikaa hoitaneet heidän lapset ja toisaalta joku on voinut hoitaa oman lapseni iltatoimet puolestani. Ihmiset kaipaavat eri määrän ja erilaista puuhaa ja näistä on pakko pystyä keskustelemaan.
Itse yökyläilen lähinnä yhden eri maassa asuvan ystävän luona. Hän elää työntäyteistä arkea, kun olen/olemme siellä. Pidän asunnon perussiistinä, teen kaikki ruuat, maksan vähintään oman osuuden ruokaostoksista ja sovitaan yhdessä minkä verran hän jaksaa ja ehtii mennä kanssani paikkoihin. Molemmat maksavat omat esim.pääsyliput. Jos hän on selkeästi väsynyt, en edes ehdottele mitään, vaan kannan hänelle lämpimän ruuan ja viinilasin eteen ja annan hänen rauhassa levätä. Siivoan huoneeni lähtiessäni.
Oletan hänen kuitenkin pitävän sovituista asioista ja aikatauluista kiinni, jotta voin suunnitella lomani siellä itselleni kivaksi. Hän myös hakee ja vie minut lentokentälle.
Käsittääkseni tämä sopii molemmille hyvin (ainakin hän usein tarjoutuu maksamaan vaikka lennot, että tulisin seuraksi ;) ).
Vierailija kirjoitti:
Asumme ulkomailla ja kerran eräs tuttavaperhe käytänössä kutsui itse itsensä meille kylään. Meillä on aika iso talo ja olemme yleensä melko rentoja. No, tämä perhe tupsahti valmiiseen pöytään syömään, ei osallistunut ruoanlaittoon tai edes ostanut aineksia (paitsi itselle), käytti meitä kuskina (ei uskaltaneet kuulemma ajaa ulkomailla), toivat tuliaiseksi yhden setin liian pieniä lakanoita ja lakritsia, jonka perheen isä söi itse.
Meidän kanssa ei juuri keskustelleet, vaan silloin kun eivät yrittäneet hyödyntää meitä omiin tarpeisiin, katosivat he juomaan viiniä vierashuoneeseen. Ja vierashuoneita olisi kuulemma pitänyt olla heille kaksi.
Meinasin heittää ne pellolle, mutta koska ovat vanhempani hyviä tuttuja, en heittänyt, mutta toista kertaa eivät ole tervetulleita. Tästä tapauksesta on nyt muutama vuosi ja sen jälkeen olemme ottaneet vieraaksi vain omia hyviä ystäviä ja lähisukulaisia.
Meillä asui naapurissa 10-vuotias lapsi, joka pyysi 2 vuoden ajan koko ajan meiltä ruokaa.
Muutimme lopulta pois. Kyseisen lapsen äidillä oli kyllä rahaa karaokebaariin perjantaisin ja lauantaisin sekä autoon, tupakkaan ja parturi käynteihin esim. raitoihin, mutta en tiedä mitä jääkaapissa oli, työssäkäyvästä äidistä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kai meille joku läheinen voi yhdeksi yöksi tulla, korona-ajan jälkeen, mutta meillä ei ole ylimääräisiä sänkyjä tai patjoja, niin pitäisi sitten itse tuoda mukana makuupussit ja makuualustat, tai vastaavat, ja toki tyynyt ja peitot, jos sellaisia tarvitsee. Olohuoneen lattialle voin raivata tilaa. Lapsi herää viimeistään kello 6.30, joten silloin on herätys.
Joo ei halua kukaan tulla.
Kaikkein läheisimmät majoitan puoleksi tunniksi max.
Suomessa vain kuopus tulee välillä kotilomille opiskelupaikkakunnalta ja lastenlapset yökylään. Ei muita yövieraita.
Etelänkotiin muutamat vieraat per vuosi 2-8 yötä. Vain erikseen kutsuttuna ja meidän määrittelemän ajan! Lisäksi joku puolituttu saattaa olla 1 yön matkansa varrella, tämäkin etukäteen sovittuna. Olen siellä kuukausia yksin joten vieraat on kivoja
Sukulaiset ja kaverit ovat yleensä tervetulleita, kunhan kyläily sovitaan etukäteen. Lasten serkkuja olen joskus ottanut viikoksikin kesälomalla. Isovanhemmat ovat tervetulleita viikonlopuksi jne.
Yhdet sukulaiset käyttivät meitä jonkun aikaa ilmaisena hotellina. Yöpaikkaa tarvittiin vain silloin kun oli muuta asiaa täällä suunnalla. Eli meille tultiin syömään ja nukkumaan ilmaiseksi, mutta muuten vietettiin aika ihan toisten kavereiden kanssa. Avainta pyydettiin, että saa tulla ja mennä omiaan. Miksi näkisin vaivaa yökyläilijöistä, jotka eivät halua olla yhtään meidän kanssa? Menkööt tästä lähtien myös yöpymään niille kavereilleen.