Hsl: Emme sälytä maski valvontaa kuljettajalle, asiakkaiden suoritettava valvontaa yhdessä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miten-hsl-n-maskipakkoa-kaytannossa…
Hänen mukaansa julkisiin liikennevälineisiin ei ole tulossa valvovia työntekijöitä eikä esimerkiksi bussinkuljettaja voi olla päästämättä lipun ostanutta kasvomaskitonta matkustajaa bussiin.
– Emme sälytä valvontavastuuta kuljettajalle, mutta sehän on täysin mahdollista, että asiakkaat ryhtyvät itse suorittamaan valvontaa. Toki on myös muistettava, etteivät kaikki terveydellisistä syistä voi käyttää maskia.
Pitäisikö matkustajille antaa enemmän mahdollisuuksia poistaa häiritsevästi käyttäytyvät/ ilman maskia matkustavat matkustajat busseista?
Paras tapa saada nuo kuriin on juuri tämä, suomalaiset pienellä porukalla antaa sen opetuksen. Tällä mallilla olisi säästytty monelta harmilta mutta aiemmin on sanottu että tavallisten kansalaisten ei olisi soveliasta puuttua vaan aina soitetaan viranomainen apuun tai vartijat.
Nyt ollaan erilaisessa tilanteessa ja kansalaisten apua tarvitaan. Olethan tarkkana bussissa ja kulkuvälineissä ja tarvittaessa anat apua kun vapaamatkusta/terveys ter ro risti joudutaan liikennevälineestä poistamaan voimakeinoja käyttäen! Nainen voi huolehtia oven auki ja vaikka nakata tavarat perässä hankeen kun mies tai miesjoukko poistaa häiritsen matkustajan!
Kommentit (167)
Olisi kiva nähdä kuinka monta valvojaa nousee bussissa ylös, kun moottoripyöräkerhon liiviin sonnustautunut körmy astuu bussiin ilman maskia.
Ilman muuta pitäisi keksiä kunnon seuraamukset yhteisten sääntöjen rikkojille. Sama juttu kuin lasten kasvatuksessa ”älä luo sääntöjä, joista et voi pitää kiinni”. Kuskilla pitäisi olla oikeus jättää pysäkille henkilö joka ei maskia suostu käyttämään, ja soittaa poliisi paikalle poistamaan sellainen joka bussissa ottaa maskinsa pois. Tästä hyvästä tietenkin bussi seisoo, ja myöhästyy aikataulusta, joten häirikölle kunnon sakot eikä enää oikeutta ladata matkakorttiaan.
Aah... Kohta pääsee youtubesta katsomaan ja nauramaan, kun qanon-hörhöt ja pähkinöiden mutustelijat yrittävät piipittää jostain perustuslaista ja valtuuksista, kun kanssamatkustajat antavat kipakkaa palautetta :D
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva nähdä kuinka monta valvojaa nousee bussissa ylös, kun moottoripyöräkerhon liiviin sonnustautunut körmy astuu bussiin ilman maskia.
Yleensä ne maskittomat kyllä on ulkomaalaisia, nuorisoa tai keski-ikäisiä perus duunareita. Ei liene ongelma heittää pihalle.myös muiden matkustajien suora ja avoin ilmoitus paheksunnasta tulee toimimaan suurimpaan osaan idiooteista.
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi näistä maskeista on tehty näin iso juttu? Kun eiväthän ne sitä oikeasti ole. Yksi pieni - ei kovin tehokas - keino muiden joukossa. Koronan leviämisessä ei näy mitään eroa, oli ihmisillä maskeja tai ei. Jonkun yksittäisen tartunnan jossain ne voivat estää, mutta ne katoavat massaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta pitäisi keksiä kunnon seuraamukset yhteisten sääntöjen rikkojille. Sama juttu kuin lasten kasvatuksessa ”älä luo sääntöjä, joista et voi pitää kiinni”. Kuskilla pitäisi olla oikeus jättää pysäkille henkilö joka ei maskia suostu käyttämään, ja soittaa poliisi paikalle poistamaan sellainen joka bussissa ottaa maskinsa pois. Tästä hyvästä tietenkin bussi seisoo, ja myöhästyy aikataulusta, joten häirikölle kunnon sakot eikä enää oikeutta ladata matkakorttiaan.
Eihän bussin kuljettaja voi edes vaatia ketään maksamaan matkalippuaan saati poistaa tätä bussista ilman oikeusjuttua. Matkan maksaminen on mielestäni vielä enemmän itsestään selvyys kuin maskin käyttö. Tai pitäisi olla, en tiedä olenko jotenkin vanhanaikainen.
Eiköhän tuossa ole perustavanlaatuinen ongelma jo siinä, että se kuski on siinä autossa ainoa kenellä on minkäänlainen oikeus esittää kysymyksiä matkustajan edellytyksistä nousta autoon/matkustaa siinä autossa? En oo helsinkiläinen ja maskia käytän tilanteissa missä sitä vaaditaan, mutta ei mulla ole mitään oikeutta lähteä keneltäkään tivaamaan syytä heidän maskittomuuteensa, saatika että olisi oikeus henkilöä pyrkiä estämään maskittomana saapuminen samaan tilaan missä mä olen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Mulla on terveydellinen peruste, eli käytän maskia sen lyhyen aikaa, minkä pystyn. Voin sen toki tarvittaessa ilmoittaa että näin on, mutta kenellekään ei tarvitse terveysasioistaan sen enempää rupatella. Eli muistakaa nyt, että teidän ei tarvitse ilmoittaa syytä kenellekään.
No sit sulla varmaan on myös esittää siitä lääkärin todistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Mulla on terveydellinen peruste, eli käytän maskia sen lyhyen aikaa, minkä pystyn. Voin sen toki tarvittaessa ilmoittaa että näin on, mutta kenellekään ei tarvitse terveysasioistaan sen enempää rupatella. Eli muistakaa nyt, että teidän ei tarvitse ilmoittaa syytä kenellekään.
Kukaan ei ole sitä velvoitettu randomeille kanssamatkustajille esittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta sen enempää niin jossain kaukoidän maassa oliko Singapore tms kehittynyt niin siellä on puhelimeen äppi jolla ilmoittaa maskiton matkustaja ja siellä vartija tulee ja pakottaa maskille plus sakkoa.
Tätäkö me suomessa halutaan? Kytätään toinen toistaan kuin stasi vai mikä k gb oli ihan kuule sama.
Mitä enemmän tuon rätin puolesta vouhkaamme sitä enemmän se vaikuttaa.
Uskokaa jo se päästää ne partikkelit läpi. Vain turvaväli on se mikä meidät pelastaa. Ei luulisi suomalaiselle olevan vaikeaa pitää turvaväliä.
KYLLÄ halutaan. Juntit ovat jo tarpeeksi kauan saaneet levitellä virusta ja haitata muiden terveyttä.
Vielä kun olisi nettisivu mihin voitaisiin postata maskittomien naamat niin olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs youtubelle? Kuvaa meinaan tulee heti kun joku urpo alkaa pyristelemään sääntöjä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletteko että hoitotasapainossa olevasta asiasta tarvitsee edes lääkärintodistusta? Itse olen kroonikko, mutta ei mulla siitä mitään todistusta ole olemassa, sitä vaan hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletteko että hoitotasapainossa olevasta asiasta tarvitsee edes lääkärintodistusta? Itse olen kroonikko, mutta ei mulla siitä mitään todistusta ole olemassa, sitä vaan hoidetaan.
Ei lääkärintodistusta = ei erivapauksia. Eli maski päähän niinkuin muillakin :P
Onneksi ei ole lähipiirissä tälläisiä maskihysteerisiä kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta, sanooko kellekkään maininta N A T S I saksan meininki.
Virkavalta ja työnantajavalta, Vartiainen puikoissa. Suomen päättäjät ja herrat kuuluvat maailman pahimpiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä oli oikein HSL:n viestintä- ja markkinointipäällikkö, joka tällaista suustaan päästi! Ottamatta kantaa itse maskiasiaan, en voi ymmärtää, miten harkitsematonta monen korkeassakin asemassa olevan viestintä on. Kun tässä on kaiken huipuksi kyseessä viestinnän ammattilainen, ei voi muuta kuin epäillä kyseisen henkilön älykkyyttä... Hän käytännössä antaa HSL:n puolesta moraalisen oikeutuksen ryhtyä ojentamaan maskittomia matkustajia!
Koen tuon pyyntönsä tukea heidän henkilökuntaansa. Ja kyllä, kun meille matkustajille tällainen valta annetaan niin sitä tulee käyttää. Miesjoukko raahaa mat ulaisen bussin taakse ja antaa siellä opetuksen ja matka pääsee jatkumaan, tätähän tällä haetaan.
Muuten noita ei kuriin saada.
Tulevaisuudessa kun Suomeen tulee vaikka ruotsalainen ja ihmettelee kun meillä madut ei tee huumekauppaa ja ra iskauksia niin sanotaan vain että opetamme tavoille.
Ennenkin ro tu- uudistukset lähteneet joukkoliikenteestä!
No niin, ensimmäinen pikkuapulainen ilmoittautuu! Ja HSL:n henkilökunta varmasti kiittää...
Vierailija kirjoitti:
Sillä lailla, korona-Stasia ollaan hyvää vauhtia muodostamassa. Nyt vaan kaikki kyttäämään ja ilmiantamaan muita ihmisiä kuin DDR:ssä konsanaan.
Pysy kotona jos sääntöjen noudattaminen tuottaa vaikeuksia :^)
Vierailija kirjoitti:
Eikun just toisinpäin. Niil on maskit.
Helsingin kaupunki velvoittaa työntekijät käyttämään maskia. Helsingin pormestari piti juuri tiedotustilaisuuden - ilman maskia.
Käsien desinfiointiin voisi myös panostaa. Useimmat näkemäni käyttäjät huuhtaisevat sormiaan ja räpyttelevät sitten kuin lentoon lähtevä pulu. Katsokaa ohje käsihuuhteen käytöstä, sisäistäkää se. Älkää koskeko kasvoihinne. Puhdistakaa puhelimenne ja rajoittakaa sen käyttöä joukkoliikenteessä ja julkisilla paikoilla vain todelliseen tarpeeseen. Sen jälkeen käyttäkää käsihuuhdetta. Kun menette julkisiin tiloihin, muistakaa käsihuuhde ja etäisyyden pito. Muistakaa opettaa nämä myös niille lapsillenne ja nuorille, joita näen joka päivä ilman maskia hengaamassa, puhelin kiertää kädestä käteen ja naamat ovat lähietäisyydellä. On monta muutakin asiaa kuin maski, millä asioista voi huolehtia.