Miten paljon koira pystyy nukkumaan päivässä? Onko tuolla tylsää?
Olen kotona pitkästä aikaa päivisin ja mietin vaan että pitäiskö mun keksiä enemmän tekemistä vuoden vanhalle koiralle, vai nukkuuko koirat aina vaan varmuuden vuoksi, kun siihen on mahdollisuus?
Aamulla herätään n klo 9, koira lähtee pihalle ja puuhailee siellä omiaan n 10-15 min. Sitten se haluaa sisälle (raaps-raaps ovella). Syö pipanoita ja painuu nukkumaan mun sänkyyn, heräilee näihin aikoihin. Mä saan sisähommat tehtyä ja ulkovaatteet päälle klo 12 ja sitten mennään pihalle: puiden kantamista ja vähän tontin tutkimista hänellä: peurojen jälkiä ja myyrän kaivamista.
Käydään kävelyllä n tunti.
Lenkin jälkeen koira nukkuu, alkuilta vähän leikitään tai ollaan pihalla vielä.
Klo 20 se alkaa väsymään ja klo 21 yleensä jo jossain omassa paikassa alkaa nukkumaan. Ja nukkuu 12h seur aamuun.
Niin pitäisikö sitä vielä enemmän lenkkeilyttää, tai leikkiä? Onko sillä tylsää?
Kommentit (20)
Koiran voi aina lopettaa jos sillä on huono olla tai jos et enää oo siitä kiinnostunut.Se on vaan eläin.
Koirat nukkuu ihan normaalisti 18-20 h vuorokaudessa.
Meilläkin koirat nukkuvat aina kun ei tapahdu ns. mitään. Ovat kyllä salamana valmiita kun lähdetään ulos tai muihin touhuihin
Kaverin terrierit taas tuntuvat olevan koko ajan jotain puuhastelemassa, niistä voi tulla olo, että nukkuvatko koskaan
Yleisesti ottaen,lähes jokainen omistaja on liian laiska,eikä ulkoiluta koiriaan riittävästi.
Koira nukkuu silloin kun ei ole mitään muuta puuhaa. Se ei tarkoita, että koira olisi väsynyt. Se, että koira menee itse automaattisesti esim. lenkin jälkeen unille on yksinkertaisesti sitä, että koira tuntee rutiinit. Se tietää, että lenkin jälkeen ei seuraa mitään mielenkiintoista, joten se nukkuu. Jos koiran kanssa ryhdyttäisiin lenkin jälkeen aina leikkimään, niin viikossa se olisi oppinut uuden rutiinin, eikä menisi enää nukkumaan, vaan odottaisi leikkituokiota.
Mä olen aina kotona koiran kanssa. Nukkuu aamulla omassa piilopaikassaan, sieltä tulee sitten kun haluaa ruokaa.n8.00.
Se pukkaa mua, kun haluaa ulos, tunnin lenkki tai palloleikit.
Sit se menee piiloonsa, nukkuu 2-3 tuntia.
Välipala ja taas ulos.
Sopivassa suhteessa lepoa, lenkkiä ja leikkiä.
Koiran ehdoilla eletään😉.
Huom. on tärkeää, että koiralla on rauhallinen oma paikka, missä se voi olla omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen,lähes jokainen omistaja on liian laiska,eikä ulkoiluta koiriaan riittävästi.
Tuo on ikävää, mutta totta.
Ja kyllähän kaikki koirat haluavat juosta, mutta kuinka moni saa?
Meillä on omaa peltoa ja metsää, missä saa remeltää mielin määrin.
Paitsi ei lintujen pesimäaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina kotona koiran kanssa. Nukkuu aamulla omassa piilopaikassaan, sieltä tulee sitten kun haluaa ruokaa.n8.00.
Se pukkaa mua, kun haluaa ulos, tunnin lenkki tai palloleikit.
Sit se menee piiloonsa, nukkuu 2-3 tuntia.
Välipala ja taas ulos.
Sopivassa suhteessa lepoa, lenkkiä ja leikkiä.
Koiran ehdoilla eletään😉.
Huom. on tärkeää, että koiralla on rauhallinen oma paikka, missä se voi olla omissa oloissaan.
Meillä myös koira ilmoittaa itsestään jos jotain haluaa ja myös silloin jollemme ole tarpeeksi täsmällisiä rutiineista (esim lopetaessamme ruokailua niin saman tien, kun haarukat ei enää lappaa ruokaa suuhun niin alkaa kärsimättömän nälkäkuolemafarssi vieressä :D). Vetäytyy sitten kyllä myös omiin oloihinsa silloin, kun haluaa olla rauhassa.
Tuulastaja kirjoitti:
Koiran voi aina lopettaa jos sillä on huono olla tai jos et enää oo siitä kiinnostunut.Se on vaan eläin.
Tämä on AV:n historian surkein kommentti!
Ihmetellen luen näitä kirjoituksia. Roduilla varmaan eroja, kuten isäntäperheilläkin. Meillä villakoira on yleensä aina mukana puuhissa, mitä tehdäänkin. Se on SEURAkoira. Harvoin on tilanne, että kotona puuhaillaan ja se vain nukkuisi omassa pedissään toisessa huoneessa. Siivouksessa, ruoanlaitossa, lehdenluvussa, vessassa, maalaushommissa puutarhanhoidossa, lumitöissä, kyllä, koira pyörii porukassa mukana! Ei se nuku pedissään ja ilmesty vaan lenkille tai syömään. Luulisin, että se on todella kipeänä jos käyttäytyisi noin! Ihmisillä on koira, olen aina olettanut, että ihmiset ovat koiriensa kanssa! Surullista, kun noin ei vissiin olekaan.
Koirille on erilaisia älypelejä, joita ne voivat pelata yksinäänkin, yleensä niissä taitaa olla ruokaa piilotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetellen luen näitä kirjoituksia. Roduilla varmaan eroja, kuten isäntäperheilläkin. Meillä villakoira on yleensä aina mukana puuhissa, mitä tehdäänkin. Se on SEURAkoira. Harvoin on tilanne, että kotona puuhaillaan ja se vain nukkuisi omassa pedissään toisessa huoneessa. Siivouksessa, ruoanlaitossa, lehdenluvussa, vessassa, maalaushommissa puutarhanhoidossa, lumitöissä, kyllä, koira pyörii porukassa mukana! Ei se nuku pedissään ja ilmesty vaan lenkille tai syömään. Luulisin, että se on todella kipeänä jos käyttäytyisi noin! Ihmisillä on koira, olen aina olettanut, että ihmiset ovat koiriensa kanssa! Surullista, kun noin ei vissiin olekaan.
No mä en ainakaan saanut samaa käsitystä kuin sinä. Ajattelin lähtökohtaisesti, että kaikki koirat seuraavat laumaansa ja kulkevat sen mukana, mutta tässä ketjussa kysyttiin paljonko koirat nukkuu. Ja esimerkiksi kun vaikka teen läppärillä töitä niin koira silloin on samassa huoneessa, mutta nukkuu. Kun lähden pihalle tekemään lumitöitä, se hengailee pihalla haistelemassa omia juttujaan. Jos laitan sen sisälle niin silloin se varmaan menee makoilemaan johonkin ulko-oven lähistölle, kunnes tulen takaisin sisälle.
Ihan normaalia! Meidän koiralla sama.
Ei koira välttämättä ole unessa, vaikka se on paikallaan ja silmät kiinni.
Meillä ainakin silmä vähän raottuu, kun minä vähän nojatuolissa liikahdan.
...tiedättehän sanonnan "nukkuu koiran unta".
Pitää hyvin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ikävää, mutta totta.
Ja kyllähän kaikki koirat haluavat juosta, mutta kuinka moni saa?
Meillä on omaa peltoa ja metsää, missä saa remeltää mielin määrin.
Paitsi ei lintujen pesimäaikaan.
Mieti miten paljon ihminen tarvisi päivässä lepoa, hellimistä, monipuolista ravintoa, ulkoilua, virkistävää aktiviteettia. Kuinka moni sitä meistä saa ja kuinka monelle sitä joku järjestää. Elämässä kaikki ei mene aina ideaalimallin mukaan, vaan jotenkin sitä tässä kitkutellaan koirat, kissat ja ihmiset sekä kaikki muut.
Miten helvetissä olet ottanut koiran selvittämättä kuinka sitä hoidetaan??? Äly hoi...
Kylläpä on pitkä aika yöllä olla pääsemättä tarpeilleen!
Mun 13v pappakoirakin on aktiivisempi ja pääsee useammin ulos kuin ap:n vuotias.
Aamulla klo 5, 20 min. Aamupäivällä klo 10 noin tunti lenkillä. Pitkin päivää koira kintereillä, lähtee jopa mukaan roskikselle, varastoon, postilaatikolle ja sisälläkin seuraa tapahtumia ja riekkuu kissojen kanssa... Iltapäivällä joskus vartin verran käydään hihnassa. Iltaseitsemältä taas jonkinlainen lenkki hihnassa säästä riippuen. Ja vielä ennen nukkumaanmenoa tarpeiden teko.
Mutta tää onkin entinen paimenkoira, joka vuosia kulki töissä mukana aamusta iltaan.
Koiratkin on erilaisia. Toinen chihuistani haluaa lähinnä nukkua tai tuijotella ikkunasta lintuja, toinen tykkää olla seurana kaikessa mitä teen ja ”auttaa” kotitöissä.
Aikuinen koira nukkuu 12-14 t/vrk. Seniorit ja pennut enemmän. Meillä alle koira vetää yöllä hirsiä just niin kauan kuin minäkin. Saa 3-4 lenkkiä päivässä (yht. 2-4 tuntia, riippuen viikonpäivästä) ja lopun ajan seurailee mitä tehdään, käy välillä itsekseen aidatulla pihalla, pureskelee luitaan, katselee ikkunasta ja ottaa lyhyempiä torkkuja. Iltaisin treenaan tottelevaisuutta ja leikin sen kanssa samalla palkkana. Pari kertaa viikossa on agilitytreenit.
Kyllähän koirat aika paljon nukkuu ja lepäilee, mutta tottakai erilaisia aktiviteetteja kannattaa kehitellä myös :)