Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokraako joku omaa autoaan muille? Kokemuksia?

Vierailija
11.03.2021 |

Oma auto kun on ajossa n. 1% ajasta, voisin hyvin harkita sen vuokraamista muille hiljaisina aikoina. Muutenhan se vain seisoo pihalla ja vanhenee samalla kun vakuutusmaksut juoksevat. Voisi senkin laittaa ylläpitämään itseään, ainakin vähän. Eri palveluja asian tiimoilta on, mutta tekeekö kukaan palstalainen sitä? Kertokaa hyviä ja huonoja puolia, kokemuksia. Alla taloussanomien artikkeli pohjustukseksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006534277.html

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismia.

Vierailija
2/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt, mutta en myöskään tunne ketään jolla olisi kokemuksia. 

Isoin asia, mikä kiinnostaisi  on auton vakuutus ja jos joku aivan vieras on sen kolaroinut tai aiheuttanut vahinkoa toisella autolle. 

Vierailija
5/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainatavara ei koskaan tule takaisin paremmassa kunnossa. Laita ennemmin seisontaan

Vierailija
6/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minäkö antaisin Mersuni vieraan ihmisen ajettavaksi!!!

Miehenikin saa ajaa vain silloin, kun on mulla siiderikuskina.

Joltain oli muuten varastettu vuokralle annettu auto, mutta lehtitiedon mukaan sai lähes virheettömänä takaisin

Jos sulla AP on joku vanha halpa kinneri, ni sitten voit vuokrata.

Vierailija
7/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen  ulkomailla asuville sukulaisille vuokrannut pariksi viikoksi, kun ovat olleet Suomessa käymässä. Muille en kyllä vuokraisi, liian isot riskit.

Vierailija
8/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat säästää helpommalla, niin tässä vinkki:

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/ajoneuvon-liikennekaytostapo…

Esimerkiksi dieselauton kohdalla jo yhden viikon liikenteestäpoisto jää plussalle.

Vierailija
9/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joutuu hankkimaan kalliimman vakuutuksen, tavallinen kasko tuskin kattaa elinkeinotoimintaa (eli auton vuokrausta maksua vastaan täysin ulkopuolisille). Lisäksi sopimusasiat pitää laittaa kuntoon, erityisesti vastuukysymykset. Kuka maksaa isommat ja pienemmät peltivauriot, ylinopeussakot, henkilövahingot ym. Entä jos vuokralle ottanut joutuu autolla onnettomuuteen ja loukkaantuu tai kuolee ja käy ilmi, että autossa oli jokin vika joka on saattanut vaikuttaa onnettomuuteen, kuka korvaa ja mitä?

Tuossa on niin paljon isoja riskejä, että itse en uskaltaisi.

Vierailija
10/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli luettua jotain jo aiemmin, hyvä systeemi jos se toimii että vakuutukset kattaa kaiken ja että parkki ja nopeussakot eivät kohdistu omistajalle jne...

En ehkä kovin uutta autoa lähtisi vuokraamaan mutta jos auton arvo on jotain 1000-3000e niin ettei tarvitse välittää jostain ihan pienistä jutuista niin voisi toimiakin.

.

Minua siis kiinnostaa se että jos näin saisi helposti kuitattua kaikki autoon lliittyvät kulut kuten polttoaineen, vakuutuksen, huollot: silloinhan auto ei maksaisi mitään eikä voisi hävitä mitään, saisit käyttää omaa autoasi täysin ilmaiseksi eli täysin "win win" tilanne.

.

Sitä vileä metiin että mitä jos minunkin 1000e maksanut auto sitten hajoaa siellä vuokrakäytössä niin kattaako vakuutus myös hinaukset ynnä muut kulut kuten vuoraajien kuljetukset ja mahdolliset majoitukset?

Vierailija
11/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono vitsi, joidenkin ajotyylillä on iso remontti edessä pikavauhdilla.

Vierailija
12/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni on sellaisia yrityksiä joiden kautta tämän vuokrauksen voi tehdä ja heidän vakuutus kattaa kaikki ongelmat ja saa virallisen mustaa-valkoisella siitä ettei voi omistaja voi saada sakkoja

Vierailija
13/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sun pitää selvittää vakuutusyhtiöstäsi, millaisen vakuutuksen tarvitset elinkeinotoimintaa varten ja mitä se maksaa. Sitten tarvitset juristin, joka autta muotoilemaan sopimuksen niin että kaikki riskit on huomioitu ja vastuutettu selkeästi jommalle kummalle osapuolelle.

Vierailija
14/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin vertaisauton vuokraamista gomore.fi kautta, mutta homma oli tehty liian monimutkaiseksi.

Luulisin, että ulosvuokraajalle ei ole ongelmaa/riskiä, kunhan ei suhtauduautonnsa kuin perheenjäseneen. Sama kuin asunnon airbnb-vuokrauksessa, se pitää ottaa pikku bisneksenä, jossa vuokrakohteeseen ei ole tunteita.

Vierailija
15/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, sun pitää selvittää vakuutusyhtiöstäsi, millaisen vakuutuksen tarvitset elinkeinotoimintaa varten ja mitä se maksaa. Sitten tarvitset juristin, joka autta muotoilemaan sopimuksen niin että kaikki riskit on huomioitu ja vastuutettu selkeästi jommalle kummalle osapuolelle.

Ei ruutia eikä pyörää tarvi enää jokaisen itse keksiä.

Suomessa toimii muutama välitysfirma, joka hoitaa sopimukset.

Esim.

https://bloxcar.fi/fi

Vierailija
16/20 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot pitää ilmoittaa verottajalle.

Vierailija
17/20 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsen pakettiautoa kakkosautoksi. Täällä päin pakun vuokrat ovat 60-130e vuorokausi. 

Jos pakun kuukausierä olisi 300-400e, saisi sillä jonkinlaisen portterin jo alle. Jos tarvitsen itse pakua esim. 3-7 päivää kuukaudessa, niin muun ajan se voisi olla vuokrattavana ja saisi rahoitettua kuukausierän. 

Vierailija
18/20 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes mun mies ei saa ajaa mun autoa. Kumminkin tahrii penkit jollain kahvilla tai jotain, ei ole tarpeeksi siisti. Mieti mitä ne ventovieraat vuokraajat tekisi sille...

Vierailija
19/20 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin selvittää, paljonko vakuutusmaksut, autoverot yms. kasvaa, kun auton muuttaa trafilla yksityisajosta vuokra-autoksi. Eihän tuota voi vaan tehdä, vaan vaatii auton käyttötarkoituksen muutoksen trafille. Tai sitten ei saa jäädä kiinni, jos ei tuota tee..

Vierailija
20/20 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan.

No way. Mitäs sitten kun epämääräinen sakki tyhjäpäitä ajaa sitä sun autoa kuin pöllittyä autoa, joka routakuopan kautta, kolhii sen, tai parkkiksella pamauttaa oven viereisen auton kylkeen ja sen omistaja soittaa... auton omistajalle, tyhmäilee esim. vaihteiston, kytkimen kanssa.. sitten kun maksat niitä korjauksia niin kannattaako?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi