Käsivarren röntgen ja raskaus
Olin hiihtolomalla hiihtämässä kun kaaduin ja olkapääni meni sijoiltaan. Kävin yksityisellä lääkäriasemalla käsivarren/olkapään röntgenissä. Kerroin röntgenhoitajalle tuolloin, että emme käytä puolisoni kanssa ehkäisyä ja että lapsi on tervetullut jos on tullakseen. Hoitaja kertoi röntgenin riskit mutta tulin siihen tulokseen että otetaan silti kuva (koska pelkäsin että käsi on murtunut) ja että raskauden mahdollisuus on pieni. Nyt sitten kävi kuitenkin niin että raskaana ilmeisesti olen! Testit näyttävät + ja menkat myöhässä. Lääkäriaikaa en vielä ole varannut. Mietin vaan, että kuinkahan suuri riski tässä on että jos raskaus jatkuu normaalisti, että lapsi olisi vammautunut yms tuosta röntgenistä? Kannattaako raskautta jatkaa..?
Kommentit (12)
Mulla kuvattiin polvi ja sanoin, etten tietääkseni ole. Hoitaja sanoi, ettei tuossa tapauksessa (sijainti) säteilyä tulisi niin paljon, että haittaisi.
Luulisi että altistus on sen verran pieni ettei haittaa olisi?
154 centtisenä olin synnytystapa arviossa ja silloin ihan lantiosta otettiin röntgen ja terve poika tuli alakautta.
Haloo. Lapsessa ei ole mitään vikaa ainakaan tuon kuvauksen takia.
T röntgenhoitaja
Hohhoijaa. Vatsan alueen ulkopuolelle kohdistuvien elinten tavanomaisia röntgenkuvauksia voidaan tehdä raskauden aikana, kun sikiö on kuvausalueen ulkopuolella.
Jos ahdistaa, niin kannattaa etsiä vaikka STUK:n sivuilta tietoa, kuinka monen päivän luonnon taustasäteilyä yksi kuvaus vastaa. Röntgenkuvaus myös kohdistuu tiettyyn alueeseen - ei vatsaan tässä tapauksessa. Sitäpaitsi myös raskaana olevat kuvataan, jos tarve on. Eihän äitiä voi jättää hoitamatta koko raskauden ajaksi, jos jotain sattuu.
Tiesittekö, että lentäessä saa myös säteilyä?
Ei se vauva siellä käsivarressa ole.
Itse olin rv 6 pään tt-kuvauksessa, jossa on siis moninkertainen säteilyannostus natiiviröntgeniin verrattuna. Kyllä sitä tuli asiaa selvitettyä ja päädyin tulokseen, että ei pitäisi olla haittaa. Hoitaja kysyi ennen tutkimusta ”ja et ollu raskaana?” ja automaattisesti tuli ”en”. Laittoi päälle lyijypeiton, mietin olisikohan tehty jotain muuta/jätetty koko tutkimus tekemättä jos olisin tiennyt. Vasta seuraavana päivänä mieleen tuli että hetkonen, olenkohan raskaana.
Neuvolalääkäri googletti että annostus vastaa 8 kk taustasäteilyä, mikä ei hänen mielestään ollut iso. Ja kaikki on siis mennyt alusta asti todella hyvin ja lapsi on nyt 3 v. :) tuskin on teilläkään hätää.
Kiitoksia kaikille kommenteista! Nämä rauhoittivat. Lapsi on toivottu ja ensimmäinen niin olen ollut hermorauniona.
Onko kenelläkään kokemuksia? Olen varaamassa aikaa lääkärille mahd pian