Kirjoitin eilen tänne siitä kun lähden alkoholikatkaisuun
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
No aika kevyttä meininkiä. Mä olen juonut 5 vuotta käytännössä 1-2 viinipulloa joka ilta. Olen nainen. Mihin pääsit katkolle? Mua on opastettu yksityispuolelle. Julkinen hoitaa vaan työttömiä ja varattomia...
Menet päivystykseen niin kyllä ne sut sinne ottaa riippumatta oletko työtön vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän aina viinasta kuukausien taukoa että toimisi paremmin.
Viina on hieno aine ja erittäin suomalainen juttu.
Vaalin viinaa juomalla suomalaisuutta.
Minulla juominen ei tuonut enään mitään mielihyvää. Join sitä vain krapulan pelossa. Viimeinen putki on 8 vrk mutta aiemmin olen juonut 14 vrk putkeen ja nyt on mittatäysi.
T: AP
Ymmärrän. Tuo on se käyttäjän päätepiste. Isäni on käynyt läpi saman. Hän näki myös pikku-ukkoja ja sekosi päästään myöhään eläkeiässä.
Varmasti hieno suomalainen kokemus sekin sinällään.
Tulee mieleen Juhani Ahon teokset ja Aleksis Kivikin.
Missä Ahon teoksessa kerrotaan alkoholismista? Olen ihan Aho-fani ja olen kerännyt sen kirjoja itselleni, kiinnostaisi tietää, missä teoksessa on tästä kirjoitettu?
Aleksis Kiven ymmärrän, oli ilmeisesti alkoholisti pahinta lajia sitten viime vuosinaan. Ihmettelen vaan aina, että miten ja missä ajassa hän ehti luoda niin valtavan kirjallisen aineiston, kun sitä luomisaikaa ei ollut kauhean paljon ja iso osa ajasta meni ryyppäämiseen ja velkojen kanssa painimiseen. Erittäin luova ihminen siis.
Toisaalta ison kirjallisen aineiston jätti Mauri Sariolakin jälkeensä, vaikka olikin koko lailla kova "happo." Mutta ei ne sen teokset niin hyviä olleetkaan, hutaisten tehtyjä enimmäkseen. Raittiina miehenä olisi ollut tuotantokin parempi.
Joo, kannattaa se oma juominen välillä pistää kunnolla tarkastuksen alle. Toivottavasti ei käy niin, niin kuin mun kaverin iskälle, että aina kun tuli katkolta kotiin, oli kauheassa kännissä. Alkoholismi on sairaus, jonka toinen sairaus sitten viimein nujersi. Tuli entisestä räyhäroopesta hyvinkin rauhallinen mies.
Vierailija kirjoitti:
No aika kevyttä meininkiä. Mä olen juonut 5 vuotta käytännössä 1-2 viinipulloa joka ilta. Olen nainen. Mihin pääsit katkolle? Mua on opastettu yksityispuolelle. Julkinen hoitaa vaan työttömiä ja varattomia...
Olen nainen ja minun isäni ja äitini oli alkoholisti. Määrien kanssa kilpailussa häviäisin ja en halua olla ykkönen sillä saralla. Minulle oma juominen on ollut liikaa ja siksi olen katkaisussa ihan julkisella puolella. Sanotaan paikkakunnan olevan pohjoisessa sitä enempään en avaa. Äsken oli iltapala ja kohta nukkumaan.
Vai että menet päivystykseen ja ne ohjaa sieltä osastolle! No ei ainakaan täällä Helsingissä. Kävelin ihan omin jaloin päihdepolille. Homman nimi on avokatko, jonka tueksi saat vähän nappeja ja menet kiltisti takaisin kotiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla juominen ei tuonut enään mitään mielihyvää. Join sitä vain krapulan pelossa. Viimeinen putki on 8 vrk mutta aiemmin olen juonut 14 vrk putkeen ja nyt on mittatäysi.
Ymmärrän. Tuo on se käyttäjän päätepiste. Isäni on käynyt läpi saman. Hän näki myös pikku-ukkoja ja sekosi päästään myöhään eläkeiässä.
Varmasti hieno suomalainen kokemus sekin sinällään.
Tulee mieleen Juhani Ahon teokset ja Aleksis Kivikin.
Missä Ahon teoksessa kerrotaan alkoholismista? Olen ihan Aho-fani ja olen kerännyt sen kirjoja itselleni, kiinnostaisi tietää, missä teoksessa on tästä kirjoitettu?
Aleksis Kiven ymmärrän, oli ilmeisesti alkoholisti pahinta lajia sitten viime vuosinaan. Ihmettelen vaan aina, että miten ja missä ajassa hän ehti luoda niin valtavan kirjallisen aineiston, kun sitä luomisaikaa ei ollut kauhean paljon ja iso osa ajasta meni ryyppäämiseen ja velkojen kanssa painimiseen. Erittäin luova ihminen siis.
Toisaalta ison kirjallisen aineiston jätti Mauri Sariolakin jälkeensä, vaikka olikin koko lailla kova "happo." Mutta ei ne sen teokset niin hyviä olleetkaan, hutaisten tehtyjä enimmäkseen. Raittiina miehenä olisi ollut tuotantokin parempi.
Joo, kannattaa se oma juominen välillä pistää kunnolla tarkastuksen alle. Toivottavasti ei käy niin, niin kuin mun kaverin iskälle, että aina kun tuli katkolta kotiin, oli kauheassa kännissä. Alkoholismi on sairaus, jonka toinen sairaus sitten viimein nujersi. Tuli entisestä räyhäroopesta hyvinkin rauhallinen mies.
Juurikin se että miten kantaa ottavasti suhtautui alkoholiin. Täysin erillä linjalla tai raiteilla Rautatie klassikkossa voidaan havaita tama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistut varmaan helpolla eroon, noin pienillä putkilla. Oma viimeinen putkeni kesti yli 1,5 vuotta. Okei, oli sinä aikana kaksi alkotonta päivää. Sit kans tuli mitta täyteen ja laitokseen, ilman pameja tai muita helpotuksia. Paras päätös ikinä, nyt raittiina ollut kolme vuotta.
Tsemppiä, ajatuksella raittiutta kohti, oikealla ajatuksella ja oikealla tahdolla.
Ai niin, täällä Helsingissä tarjottiin ennen koronaa keskusteluryhmiä katkon tueksi tyyliin klo 10-14 arkisin. Onko teillä muillakin työssäkäyvillä sinkuilla mahdollisuus käydä keskellä työpäivää keskustelupiirissä kuukausia? Olin todellakin valmis ottamaan apua vastaan, mutta täällä sitä ei ole tarjolla. Ilmeisesti pohjoisessa asiat on paremmin kun sinne kaadetaan pk-seudun verorahat. Ps, en todellakaan "kilpaile" addiktioni syvyydellä. Ihmettelen vain miten joku on päässyt katkolle noin vähäisellä käytöllä.
Hienoa! Vaikka tulisi hetkiä jolloin tuntuu mahdottomalta olla ilman alkoholia, niin ethän anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vai että menet päivystykseen ja ne ohjaa sieltä osastolle! No ei ainakaan täällä Helsingissä. Kävelin ihan omin jaloin päihdepolille. Homman nimi on avokatko, jonka tueksi saat vähän nappeja ja menet kiltisti takaisin kotiisi.
Minä menin tänään aamulla omalla terveyskeskukselle ja siellä puhalsin 1.1 promillea ja sain taksin kortin millä sitten matka päihdeosastolle. Aamupäivästä otettiin osastolle missä uusi puhallus ja sairaanhoitajan näkeminen. Kaikki tavarat mitä minulla oli taskuissa katsottiin läpi. Nyt rupean valmistautumaan unille. Kiitos teille ja huomenna kerron lisää omasta voinnista.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, täällä Helsingissä tarjottiin ennen koronaa keskusteluryhmiä katkon tueksi tyyliin klo 10-14 arkisin. Onko teillä muillakin työssäkäyvillä sinkuilla mahdollisuus käydä keskellä työpäivää keskustelupiirissä kuukausia? Olin todellakin valmis ottamaan apua vastaan, mutta täällä sitä ei ole tarjolla. Ilmeisesti pohjoisessa asiat on paremmin kun sinne kaadetaan pk-seudun verorahat. Ps, en todellakaan "kilpaile" addiktioni syvyydellä. Ihmettelen vain miten joku on päässyt katkolle noin vähäisellä käytöllä.
Niin kirjoitan vielä. Minulla on masennus ja olen kärsinyt psykoosin. Somaattinen sairaus on leikattu sydän. En tiedä miksi Helsingissä ei saa hoitoa ja siitä verorahojen kaatamisesta pohjoiseen... Teillä on kaikki suuremmat yritykset siellä... Joten voitte perustaa oman valtakunnan. Ja tämä ei kuulu yhtään minun aloittamaan viestiketjuun. Toivottavasti saat apua!
Vierailija kirjoitti:
Mitä oli iltapalaksi?
Leipää, jogurttia ja teetä.
Mutta kiva olisi turinoida teidän kanssa niin uni alkaa tulla!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun eksäni vaan käveli Helsingissä katkolle, ihan yötä myöten olisi voinut siellä olla mutta tuli kotiin yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Etpä sä sillä katkolla mitään tekiskään, siellä sut vaan ruokitaan, annetaan diapamii ja vitamiineja, ja kun pääset kotiin, voit hyvin ja jaksat dokaa taas pidemmän putken. Jos haluat raitistua, teet sen muuta reittiä pitkin, kuten muutkin raitistuneet.
Tsemppiä.
Maalla onnistuu tuo katkolle pääseminen helposti, täällä Helsingissä ei. Sisko pääsi myös helposti kun pikkukaupungissa vain käveli terveysasemalle ja kertoi "huolensa". Nyt korona-aika vielä entisestään rajoittaa kaikkea toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juonut 15 vuotta ja olen siis nainen. Työtön ja varaton myös tällä hetkellä. Mitään apua en ole mistään tähän saanut nyt, enkä töissä ollessa. Koska edes tätä ei otetata tosissaan nuoruuden (väärän) masennusdiagnoosin takia. Tai töissä ollessa työterveyshoitaja antoi sellaisen neuvon, että keksi jotain muuta juomisen tilalle. No kappas kun en itse keksinyt!
Vierailija kirjoitti:
Kehutko omalla huonoudellasi? Mee muualle valehtelemaan, ketään ei kiinnosta sun vastenmielinen kyky tuhota terveytesi.
Katkolle pääsee helposti ihan joka kunnassa, kun vain pyytää apua. Eihän se kunnallinen katko mikään luksuslaitos ole, siellä on muitakin kuin parishiltoneita, mutta tärkeä alku omaan vastuunkantoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehutko omalla huonoudellasi? Mee muualle valehtelemaan, ketään ei kiinnosta sun vastenmielinen kyky tuhota terveytesi.
Katkolle pääsee helposti ihan joka kunnassa, kun vain pyytää apua. Eihän se kunnallinen katko mikään luksuslaitos ole, siellä on muitakin kuin parishiltoneita, mutta tärkeä alku omaan vastuunkantoon.
En ole lainaamasi mutta ei pääse meillä ainakaan. Siis jos olet nainen, jakkupukujuoppo, josta ei ulkoisesti uskoisi. Mutta ap lle tsemppiä!
Viina, siniristilippu ja sibeliuksen kuuntelu sopii hyvin yhteen.