Lääkäri tunnistaa kipulääkeriippuvaisen muutamasta lauseesta
Lahdessa Lääkärikeskus Mehiläisen vastaavana lääkärinä työskentelevä Mika Liukkonen tunnistaa kipulääkeaddiktin jo muutamasta lauseesta. Kipulääkekoukussa olevia on Liukkosen mukaan kaikenikäisissä ihmisissä ja kaikissa ammattiryhmissä.
– Yleensä kipulääkkeisiin koukuttunut on kärsinyt jo pitkään samasta, kroonisesta vaivasta. Hän pyytää uusimaan lääkereseptinsä, tuntee lääkevahvuudet ja hermostuu, jos hänelle yrittää ehdottaa jotakin toista valmistetta. Edes saman lääkkeen rinnakkaisvalmiste ei käy. Toivomuslistalla on usein Panacodia, Tramadolia tai muita morfiini- ja kodeiinipohjaisia lääkkeitä.
(IL)
Siis epäselväksi jäi, että miten tämä lääkäri erottelee kroonisesta kivusta kärsivän, joka käyttää oikein niitä lääkkeitä ja tarvitsee niitä? Jos ei halua mitään uusia lääkekokeiluja vaan pitää toimivan systeeminsä, niin kai sellainenkin ihminen saattaa turhaantua, jos joku uusi lääkäri ehdottelee lääkkeitä, joita on jo esimerkiksi kokeiltu aikanaan?
Kommentit (25)
Kivunhoito on Suomessa surkealla tasolla.
En oikein tiedä, että liittyykö se enemmän rahastamiseen, vai johonkin tyhmään "kyllä isoisäkin kärsi noidannuolensa noitumatta, kyllä perkele pitää meidänkin kestää" -tyyliseen ajattelutapaan.
Eiköhän huume addiktin erota jo ulko näöstä. Risaiset vaatteet. Sotkuinen tukka. Tyhjyyttä ammottava katse.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän huume addiktin erota jo ulko näöstä. Risaiset vaatteet. Sotkuinen tukka. Tyhjyyttä ammottava katse.
Kipulääkeriippuvainen voi olla sellainenkin, joka ei käytä muita huumeita, vaan on koukuttunut lääkkeeseen kivunhoidon seurauksena.
Jos on kärsinyt pitkään kivuista, niin usein monenmonta vaihtoehtoa on jo kokeiltu - ja potilaskin jo väsynyt lukuisiin lääkäreihin, joista osa aina suhtautuu jokseenkin vähätellen.
Kun vihdoin saa helpotuksen kipuun jostain lääkkeestä ilman sietämättömiä sivuvaikutuksia, niin ei todellakaan jaksa aina uuden lääkärin kohdalla aloittaa samaa panadol-burana-ym. rumbaa uudelleen.
Kipuun väsyy.
Vähätteleviin lääkäreihin väsyy.
Kokeiluihin -jotka kiertävät kehää- väsyy.
Ja ihan oikeasti saman lääkkeen rinnakkaivalmiste voi todellakin aiheuttaa erilaisia sivuvaikutuksia(esim. voimakkaampaa pahoinvointia) -olkoon lääkärisetä asiasta ihan mitä mieltä tahtoo.
Kuka näitä lääkkeitä oikeasti Suomessa saa? Yksi narsistinen entinen pappi, osasi puhua ja eihän nyt kirkonnainen voi väärinkäyttäjä olla. Muita en tiedä. Itse tarvitsisin panacodin, ainoa toimiva kipulääke ollut vaivaani. Ja tarvetta olisi noin 2 krt/kk. Ei luulisi olevan ongelma jos kerran vuoteen käyt lääkäriltä sen 20kpl paketin, he kuitenkin näkevät kannasta milloin viimeksi lääkettä saanut. Huvikseni en tuota käyttäisi, tekee niin etovan olon. Vaan ei käy, kun voi syntyä riippuvuus..
Nää lääkärit pitäis pistää johonkin pakkopenkkiin ja alkaa sahaa niitten jalkaa irti hitaasti nirhuttaen. Sit sanoa, että kuvittele se kipu pois, ei sitä oikeesti ole, se on vaan sun mielessä, oot vaan addikti ja narkki kun haluut, että se loppuu.
Onko ratkaisuna sitten pari buranaa?
Jos ihminen tarvitsee vahvoja särkylääkkeitä ja on sellaisia jo kauan joutunut ottamaan siten, että annostus ei nouse, millä perusteella lääkäri edes ehdottelee toimivan lääkkeen vaihtamista?
Minä olen ollut tilanteessa, missä (Virolainen) lääkäri piti hurmoshenkisen saarnan lääkkeen haitoista ja vaihtoi annostuksen yhteen viidesosaan aiemmasta. Hän sitten, kuin armosta, ojensi tuon uuden reseptin ja samalla sanoi, että yksityiseltä näitä saa helposti ja Virosta vielä helpommin.
Hän siis leimasi minut väärinkäyttäjäksi ja opasti minut tahoille, mistä niitä kyllä saa. Pahimmalta tietysti kuulosti tuo helppo saanti Virosta. Ylilääkärin kanssa keskusteltuani asia onneksi hoitui, mutta hän ei ottanut kantaa hänen alaisensa käytökseen.
Kaikki kyseisiä lääkkeitä käyttävät ovat addikteja suomalaisten lääkäreiden mielestä. Kaikki. Terminaalivaiheen syöpäpotilaallekaan ei voi antaa kipulääkkeitä, koska riippuvuus on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tumma puku päällä tärkeässä virassa toimiva johtoportaan jäsen. Tai erittäin menestyvä liikemies. Tai mikä tahansa.
Kyllä ne kaikki ihan helposti addikteiksi tunnistaa.
Semmonenkin hauska ilmiö, että lääkärit tyrkyttävät nimenomaan sitä lääkettä mikä ei sovi.
Mulle ei käy Tramadol eikä Kodeiini.
Mutta niitä vaan suositellaan kerta toisensa
jälkeen. Olisi mukavaa, jos lääkäri uskoisi mitä potilas sanoo. Hän kun on oman tilanteensa ainoa kokemusasiantuntija.
Joo. On todella kroonista kipua aiheuttavia sairauksia. Niihin tarvitaan jatkuvaa kipulääkitystä. Aikamoinen tahvo pitää olla, jos ei siinä tilanteessa osaa kertoa käyttämänsä lääkkeen nimeä ja annosta.
Suomessa lääkärit todella ovat sadisteja! Vaikka kuinka kovat kivut olisi niin lääkettä ET Saa!
Minulla oli sydänleikkauksen jälkeen oxycont kipupumppu. Sain itse annostella lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielikuvasi narkkarista on 80- luvulta.
Olen tavannut 3 opioidiriippuvaista naista.
Kukaan ei sovi/sopinut tuohon kuvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä lääkkeitä oikeasti Suomessa saa? Yksi narsistinen entinen pappi, osasi puhua ja eihän nyt kirkonnainen voi väärinkäyttäjä olla. Muita en tiedä. Itse tarvitsisin panacodin, ainoa toimiva kipulääke ollut vaivaani. Ja tarvetta olisi noin 2 krt/kk. Ei luulisi olevan ongelma jos kerran vuoteen käyt lääkäriltä sen 20kpl paketin, he kuitenkin näkevät kannasta milloin viimeksi lääkettä saanut. Huvikseni en tuota käyttäisi, tekee niin etovan olon. Vaan ei käy, kun voi syntyä riippuvuus..
No tämä. Sitten jossain jodelissa jonnet kertoo perjantai-illan eväistään, lätkä Panacodia ja sixpäkki, tuntuu että niitä saa nykyään vain väärinkäyttäjät, muille tarjotaan Burana+Panadol-settiä. Itsellä on noin kolmena päivänä kuussa endometrioosin takia sellaiset kivut että tarvitsen jotain vahvempaa - kunnes tk-lääkäri vaihtui, ja nykyinen vihaa kaikkea buranaa vahvempaa. Olisi kirjoittanut mulle kivunhoitoon masennuslääkettä, siksi siis että mulla on _parina_ päivänä kuussa kipua. Tiedän että niitä myös siihen käytetään, mutta perustelu "niihin ei jää koukkuun, lopetusoireet ei tarkoita riippuvuutta ja menee viikossa ohi" ei mene läpi. Söin Panacodia ja Tramalia useita vuosia ilman mitään ongelmaa, mutta en ikinä eläissäni ole ollut niin pitkään niin kipeä kuin masennuslääkitystä lopettaessani, viimeksi olin varma että mulla on keuhkoveritulppa tai korona.
Minulta poistettiin viime lääkärikäynnillä lääkelistalta rauhoittavat, vaikka ei ollut siitä mitään puhetta. Puff vaan, ja katosivat! En ole käyttänyt niitä aktiivisesti, mutta tiedoistani näkee, että niitä on aikaisemmin käytetty etukäteen sovittuina lyhyinä kuureina avuksi ahdistuksen kanssa pärjäämiseen. Ehkä 3 tabua menee vuodessa tarpeeseen noin muuten.
Varsinainen neropattilääkäri :D tsemppiä kaikille kroonisesta kivustä kärsiville!
U