Lääkäri määräsi suurentamaan D-vitamiiniannosta 25 ug -> 100 ug, pelottaa
En todellakaan uskalla syödä noin isoja annoksia. Olen syönyt vuoden 25 ug mikä on jo sinänsä suuri annos koska suositus on 10 ug. Tasot olivat silti reilusti alle viitearvojen. Olisiko parempi jos otan joka toinen päivä 25 ug ja joka toinen päivä 50 ug?
Kommentit (78)
Toisaalla sanotaan että riittävän D-vitamiinin tason alarajana pidetään 75 nmol/l ja toisaalla 50 nmol/l.
Itselläni 60 nmol/l (50 ollessa raja) ja syön 100sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin vedän talvisin 200-300 mikrogrammaa päivässä.
Miksi? Oletko mittauttanut arvosi?
Olen eri henkilö, mutta olen syönyt vuosia nousevalla annostuksella, viime syksystä lähtien ehkä n. 400 mcg päivässä, ja n. kuukausi sitten pitoisuuteni oli 277 nmol/l. Olen 48-vuotias, vähän alle 100-kiloinen, erittäin hyvävointinen mies. Aloin lisätä C- ja D-vitaminin ottoa vuosi sitten koronan takia.
Mitä väliä on suosituksilla tai minkä verran muut syö. Lääkäri on todennut että ap tarvii ton verran.
Ei kortisonia tai sytostaattejakaan syödä suositusten mukaan, vaan tautin mukaan.
Täytyy muistaa, että D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, toisin kuin esim. C-vitamiini, joka on vesiliukoinen.
D-vitamiini siis varastoituu kehoon rasvaliukoisena, eikä poistu/kuluteta niin nopeasti vesiliukoisiin vitamiineihin ( esim. C, B ) verrattuna.
Jos syöt reilusti yliannoksia eli esim. yli 100-140 ug D-vitamiinia päivittäin, nousee myös tämän vitamiinin kertymisestä aiheutuvat sairausriskit.
Vesiliukoinen/-set esim. C- tai B-vitamiinit, käytetään elimistössä tarpeeseen ja loput tulee ulos ulosteen ja virtsan mukana. Siksi näiden vitamiinien syöminen ei ole ”niin tarkkaa”, mutta niitäkään ei ole hyvä syödä kapseleina tms. liikaa.
Ylipäänsä vitamiinilisien käyttöä kannattaa miettiä. Kaikkein parasta keholle, on saada vitamiinit monipuolisesta ruoasta: esim. oliivi- ja rypsiöljy, kasvikset, marjat, hedelmät, viljatuotteet, vaalea liha, kananmuna, vähärasvaiset maitotaloustuotteet eli rahka, jogurtti jne.
Mikä underground? OPETTELE ALT-KOODIT.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä on suosituksilla tai minkä verran muut syö. Lääkäri on todennut että ap tarvii ton verran.
Ei kortisonia tai sytostaattejakaan syödä suositusten mukaan, vaan tautin mukaan.
Niinpä. Jos raudan saantisuositus on 15 mg (naisilla hedelmällisessä iässä), ja lääkäri toteaa anemian ja määrää 100 mg tabletteja, niin ap ei vissiin syö niitä vaan toivoo että luontaistuotekaupan 16 mg pillerillä tervehtyy...
Vierailija kirjoitti:
Toisaalla sanotaan että riittävän D-vitamiinin tason alarajana pidetään 75 nmol/l ja toisaalla 50 nmol/l.
Itselläni 60 nmol/l (50 ollessa raja) ja syön 100sta.
Olen syönyt satasen pillereitä päivittäin yli kolme vuotta ja tasoni oli nyt tammikuussa 120.
Eli ei ainakaan minulla mitenkään raketoi liian korkealle.
Mittaamalla selviää jokaiselle oma tarve, niin ei tarvitse mutuilla.
Tee lääkäristä ilmoitus. Tuollaiset määrät ovat täysin suositusten vastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ette te siltä koronalta pelastu vaikka miten napsitte sitä d-vitamiinia..
Juurikin näin. Sen sijaan voitte saada koronan ja samalla tuhota terveytenne liialla d-vitamiinin saannilla. Se on eri asia kumpi ehtii ensin. D-vitamiini vai Korona.
Suomessa on se D-vitamiinin saantisuositus ihan liian alakanttiin. Lämpimissä ja aurinkoisissa maissakin se suositus on paljon suurempi kuin täällä, vaikka siellä saa sitä myös auringosta. Tuo 100ug on ihan ok mutta sen yli ei ehkä kannata mennä. Itse olen syönyt 100ug talvisin ja 50ug kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni syö 100ug annoksia. Myydäänhän sen kokoisia tablettejakin.
Eiköhän nyt vaan kannata ottaa se 100 mikrogrammaa, jolla nostaa tasot normaaleiksi ja sitten lääkäri kertoo uuden annostuksen. Kaupassahan myydään 125 mikron tablettejakin, niin miksi se olisi liikaa?
Mä olen syönyt vuosia 100 mirogramman pillereitä ympäri vuoden.
100 ug on turvallisen yläraja siinä tapauksessa, että omat tasot ei ole tiedossa. Sitä isommilla annoksilla on pitkäaikaisessa käytössä yliannostusriski. Mutta tilanne on tietysti toinen silloin, kun on jo todettu ettei suositusten mukainen annos riitä pitämään veren D-vitamiinitasoa viitearvoissa. Silloin tarvitaan enemmän. Eli uskoisin ennemmin niitä verikokeita kuin jotain yleisluontoisia saantisuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin vedän talvisin 200-300 mikrogrammaa päivässä.
Olen eri henkilö, mutta olen syönyt vuosia nousevalla annostuksella, viime syksystä lähtien ehkä n. 400 mcg päivässä, ja n. kuukausi sitten pitoisuuteni oli 277 nmol/l. Olen 48-vuotias, vähän alle 100-kiloinen, erittäin hyvävointinen mies. Aloin lisätä C- ja D-vitaminin ottoa vuosi sitten koronan takia.
Kai tiedät että D-vitamiinin yliannostus voi aiheuttaa vakavia neurologisia oireita jotka eivät välttämättä täysin palaudu.