Hurja pettymys kun en ole laihtunut grammakaan!
Asiallinen keskustelu kiitos! Tämä on nyt mulle raskasta! Haluan kehittyä.
Olen 28v/170/83kg. 1,5kk sitten aloitin laihdutuksen, ei ole mitään tapahtunut. 2100kcal keskiarvo. Pidän kaloriohjelmaa. En ole ikinä edes syönyt roskaruokaa tai alkoholi kun maistuu pahalta, syön todella ihanteellisesti kuitua tulee 30gr ja proteiinia myös kunnolla, alle 100gr.
Opiskelen aamusta iltaan, luulin että noin vähällä kalorilla olisin laihtunut kun opiskelukin kuluttaa aivoenergiaa.
Osaako joku sanoa mitä mättää?? Mulle ihan laskettiin että voisin huoletta syödä 2600kcal päivässä? Eli jos syön sen 1800- 2000kcal päivässä niin pitäis lähtee 500gr viikossa?
Auttakaa nyt joku. Arvostaisin kauheasti!
Kommentit (31)
Laihtumiseen tehokkainta on ruokavalio, se, minkä valitset, on oma asiasi. Minulle tehosi hiilareiden vähentäminen ja rasvojen lisääminen.
Kilo rasvaa on 7700 kcal, ohessa linkki, minkä verran mikäkin laji tunnissa kuluttaa eli jakamalla valitun tuon ensimmäisen lukeman lajin tuntikulutuksella, saat liikuntamäärän, mikä kuluu kilon rasvaa polttamiseen. Esimerkkinä kävely: 7700/500 = 14 tuntia.
Liikunnassa täytyy ottaa huomioon, että tavoitteellisesti tehtynä se nostaa painoa, koska lihakset kasvavat. Näin ollen voisi hassusti jopa väittää, että liikunta lihottaa, jos vain vaakaan tuijottaa. Ota mittanauha avuksi, se kertoo, onko ihraa sulanut.
Ja puolitoista kuukautta, se on vasta alku. Katso tuloksia puolen vuoden päästä. Et sinä sitä läskiäkään puolessatoista kuukaudessa kerännyt.
Kulutuksesi ei voi olla noin suuri noilla mitoilla. Itse olen 163 cm/71 kg ja laskuri antaa kulutukseksi 1900 kcal joten jos en liiku, syön 1400 kcal päivässä. Yleensä teen päivittäin 500 kcal kuluttavan treenin (sykemittarilla mitattu) ja syön parisataa kcal enemmän. Tuloksia tulee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Laihtumiseen tehokkainta on ruokavalio, se, minkä valitset, on oma asiasi. Minulle tehosi hiilareiden vähentäminen ja rasvojen lisääminen.
Kilo rasvaa on 7700 kcal, ohessa linkki, minkä verran mikäkin laji tunnissa kuluttaa eli jakamalla valitun tuon ensimmäisen lukeman lajin tuntikulutuksella, saat liikuntamäärän, mikä kuluu kilon rasvaa polttamiseen. Esimerkkinä kävely: 7700/500 = 14 tuntia.
Liikunnassa täytyy ottaa huomioon, että tavoitteellisesti tehtynä se nostaa painoa, koska lihakset kasvavat. Näin ollen voisi hassusti jopa väittää, että liikunta lihottaa, jos vain vaakaan tuijottaa. Ota mittanauha avuksi, se kertoo, onko ihraa sulanut.
Ja puolitoista kuukautta, se on vasta alku. Katso tuloksia puolen vuoden päästä. Et sinä sitä läskiäkään puolessatoista kuukaudessa kerännyt.
Vain linkki puuttui: https://www.terve.fi/artikkelit/paljonko-eri-liikuntamuodot-kuluttavat-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tätä!! Miksi ravitsemusneuvojat ja PTt pistävät noin hurja kalorimääriä ihmisillä? Pitääkö edes paikkansa toi että ihminen tarttee 2000 kcal?
Mä vakuutan! Mun yksi laiha läheinen syö korkeintaan 1300kcal päivässä ja voi hyvin.Sehän riippuu ihan ihmisestä että kuinka paljon niitä kaloreita tarvitsee. Esim. pienikokoiselle istumatyöläisnaiselle, joka ei harrasta liikuntaa 2000 kcal on liikaa ja oikeampi määrä painon ylläpitämiseen voi olla jotain 1600-1700 kcal. Fyysisempää työtä tekevälle ja/tai isompikokoiselle 2000 kcal voi olla sopiva määrä.
Tämä! Energiantarvetta laskiessa on olennaista, että otetaan huomioon aktiivisuus niin työpäivän aikana kuin vapaa-ajallakin. Pelkkä pituus ja paino ei siis riitä.
Ota ap huomioon se, että noissa energiantarvelaskureissa (mitä ammattilaisetkin käyttää) ikähaarukka muuttuu 30 ikävuoden jälkeen. Eli tuolloin arvioidaan, että iän myötä enrgiantarve pienenee.
Olet 28v, mutta on ihan yksilöllistä, miten ikä vaikuttaa energiantarpeeseen. Näin ollen voit ihan hyvin kuulua jo tuohon ikähaarukkaan 30 ja ylöspäin.
Laskin vertailuksi, niin alle 30-vuotiaana energiantarpeesi antamillasi mitoilla ja kevyellä aktiivisuudella olisi reilu 2600 kaloria, kun taas yli 30-vuotiaana noin 2400 kaloria. Näin ollen tuo 2100 kaloria voi olla liikaa laihdutuksen kannalta.
Kuten jo mainittu, niin pudota vaikka se 200 kaloria pois ja katso miten käy :) Ja kannattaa myös ottaa mitat kehosta, ne kertoo monesti enemmän kuin se puntari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tätä!! Miksi ravitsemusneuvojat ja PTt pistävät noin hurja kalorimääriä ihmisillä? Pitääkö edes paikkansa toi että ihminen tarttee 2000 kcal?
Mä vakuutan! Mun yksi laiha läheinen syö korkeintaan 1300kcal päivässä ja voi hyvin.Sehän riippuu ihan ihmisestä että kuinka paljon niitä kaloreita tarvitsee. Esim. pienikokoiselle istumatyöläisnaiselle, joka ei harrasta liikuntaa 2000 kcal on liikaa ja oikeampi määrä painon ylläpitämiseen voi olla jotain 1600-1700 kcal. Fyysisempää työtä tekevälle ja/tai isompikokoiselle 2000 kcal voi olla sopiva määrä.
Tämä! Energiantarvetta laskiessa on olennaista, että otetaan huomioon aktiivisuus niin työpäivän aikana kuin vapaa-ajallakin. Pelkkä pituus ja paino ei siis riitä.
Itse päinvastoin laskisin kulutuksen nolla-aktiivisuudella ja lisäisin kaloreita mittarin näyttämän kulutuksen mukaan tarvittaessa.
Muistelenkohan nyt lukeneeni jostain, että se samassa painossa pysymisen energiareservi saattaa olla jotain +- 500 kcal tmv. Tämä nyt tosi hataraa muistelua, mutta olisikohan ollut joku urheiluun liittyvä artikkeli, jossa käsiteltiin sitä, että monet liikkuvat syövät liian vähän ja voisivat syödä jonkun verran enemmänkin kaloreita ilman, että paino vielä lähtisi nousuun. Pitäisi glykogeenivarastot paremmin kunnossa tmv. En muista tarkkaan nyt. Mutta siis.
Voi olla, että tuo 2600kcal + liikunta pitäisi ap:lla painon ennallaan, treeni kulkisi jne, MUTTA että laihtumiseen tarvittava energiamäärä olisi sitten todellisuudessa jotain < 2100kcal, eikä laihtumista ole siksi tapahtunut.
Täällä on ehdotettukin kaloreiden laskemista. Kokeilisin itsekin sitä seuraavaksi, esimerkiksi niin, että söisin 1600-1800 kcal/pvä riippuen urheilun rasitustasosta. Sitten kerran viikossa vaikka ne glykogeenivarastot täyteen syömällä n. 2500kcal.
Mitä trollihumua on tuo opiskelun kuluttama aivoenergia?
Jos olet toimistotyötä tekevä nainen, et millään kuluta noin paljoa.
Tai jos kulutat, homma saattaa kiikastaa siitä, että 99% ihmisistä aliarvioi syömisensä, vaikka miten muka mittaisivat ne grammalleen.
Kantsii jättää vara tätä varten ja tähdätä ihan reilusti vaikka 1 700 kilokaloriin. On varaa vähän mokaillakin. Tai syödä pieni lisäruoka, jos jonain päivänä aidosti jää nälkä.
Aloittajan tekstistä ei oikein selvinnyt, haluaako laihtua vai pudottaa painoa.