Onko teillä kotona eri lasit eri juomia varten ja eri astiastot eri vieraita varten?
Esimerkiksi maidolle, kolalle, viskille, ginille, shampanjalle, eri viineille kaikille omat juomalasit. Hyvin arvokas astiasto erittäin tärkeille vieraille, hieno astiasto mieluisille vieraille ja arkiastiasto kaikille muille?
Kommentit (45)
Ei ole, eikä kiinnosta tuollaiset. On kunnon siistit ja kauniit astiat, joita voi käyttää monessa tilanteessa ja tarkoituksessa.
Meillä on laseissa varsinkin, on punaviini-, valkoviini-, skumppa-, vehnäolut, tulppaani-, rommi-, viski-, martini-, glögi-, snapsi- ja muutamia muita olutlaseja, parempia vesilaseja ja sitten isompia vesilaseja ja tommosia vanhoja jokapaikan laseja. Käytetään näitä kaikkia. Astioita on myös, mutta mitään erityisen hienoa astiastoa ei oo, hiukan parempi "juhla"-astiasto ja sitten siistejä yleisastioita, joitain makeita kulhoja ja jälkiruoka-astioita. Tarjoiluastioita on paljon. Tykkään kestitä ja tykkään myös astioista :D
Iittalaa ja hackmannia yms ei oo ollenkaan.
Meillä on monenlaisia ja monenvärisiä astioita, mutta en kata vieraille arvokkaampia ja omalle väelle arkisia, vaan tilanteen mukaan. Tykkään suunnitella kattauksen ihan vimpan päälle, astioiden pitää näyttää hyvältä tarjotun ruoan kanssa, ja olla tilanteeseen sopivan värisiä ja mätsätä liinoihin ja koristeisiin. Voi kuulostaa tyhmältä, mutta koen siitä jotain samanlaista nautintoa kuin taiteilija työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laseista löytyy seltteri-, snapsi-, punaviini-, valkoviini-, cocktail-, kuohuviini-, olut-, toti- ja konjakkilasit sekä jokapaikan yleislasit.
Koska olen köyhä juntti, niin esimerkiksi remmareita, portviinilaseja tai viskilaseja ei löydy.
Astiastoja on kolme.
Arkiastiasto, juhla-astiasto sekä jouluisin käytettävä isoisänidänäidin astiasto.
Juhla-astiastoa käytetään, kun siltä tuntuu.
Jos ei tunnu, niin vieraat syövä arkiastiastosta.
Olet sielunkumppanini.
Meilläkään ei ole remmari-laseja. Mulle ei ole koskaan valjennut, mihin niitä käytetään. Osaatko valaista mua, joka olen vielä juntimpi?
Remmari on lempinimi reininviinilasille.
Arabian Ruska on astiastona ja laseina Mäkkärin Cokis -lasit. Aterimet Ikealaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laseista löytyy seltteri-, snapsi-, punaviini-, valkoviini-, cocktail-, kuohuviini-, olut-, toti- ja konjakkilasit sekä jokapaikan yleislasit.
Koska olen köyhä juntti, niin esimerkiksi remmareita, portviinilaseja tai viskilaseja ei löydy.
Astiastoja on kolme.
Arkiastiasto, juhla-astiasto sekä jouluisin käytettävä isoisänidänäidin astiasto.
Olet sielunkumppanini.
Meilläkään ei ole remmari-laseja. Mulle ei ole koskaan valjennut, mihin niitä käytetään. Osaatko valaista mua, joka olen vielä juntimpi?Remmari on lempinimi reininviinilasille.
Mikä idea on siinä paksussa jalassa?
Tietenkin on useampi astiasto ja eri juomille omat lasit. Täällä kun ruotsinkielisellä rannikolla asuu niin vieraita lappaa ovista ja ikkunoista kesät talvet. Meillä on Villeroy & Boucht- merkkisiä astiastoja 2 kpl. Toinen astiasto käytössä kesäisin puutarhajuhlissa (12 kpl syviä ja matalia lautasia, jälkiruokakulhot, täytekakkuvadit, sokerikko & kermakko, kahvi- ja teeastiasto tietenkin samaa sinivalkokukallista sarjaa). Toinen astiasto ,(samaa merkkiä mutta valkoinen) on käytössä juhlatilaisuuksissa (rippijuhlat, yo- juhlat, merkkipäivät, valmistujaiset jne.) Lisäksi arkena on käytössä Arabian Teemaa valkoisena ja aivan totta keltaisena pääsiäisenä ja jouluna Teema löytyy meiltä punaisena. Ostaa päräytin tuossa nyt juuri Koko- mukeja limen ja roosan värisenä. Mies oli vähän ihmeissään, mutta totesin, että sopivat niin kivasti tähän kevään odotukseen. Laseja löytyy eri juomille (maito, mehu, glögi, viini, konjakki, snapsi ym.) Olen jo äidiltäni oppinut, että astioita pitää olla ja ostan aina tusinan kerrallaan. Myös ruokailuvälineitä pitää olla riittävästi ja myös hopeiset löytyvät juhlakattaukseen. Pöytäliinoista löytyy pellavaa ja Marimekkoa eri kuoseja. Rakastan täydellisiä kattauksia ja mieheni onko kutsunut minua Hyacintiksi 🌺 Tiedätte hän sen brittiläisen hienosti rouvan? Minussa on NIIN paljon samoja piirteitä...ai niin ja kukkia ja kynttilöitä pitää myös olla.
Vierailija kirjoitti:
Arabian Ruska on astiastona ja laseina Mäkkärin Cokis -lasit. Aterimet Ikealaisia.
Meillä on myös näitä mäkkärin cokis -laseja. Ovat keräilykappaleita.
En tiedä uskaltaisinko edes mennä jonkun Hyacinth Bucketin luo päiväkahville niine kaikenlaisine talvioineen :D
Ei lopu kesken kirjoitti:
Tietenkin on useampi astiasto ja eri juomille omat lasit. Täällä kun ruotsinkielisellä rannikolla asuu niin vieraita lappaa ovista ja ikkunoista kesät talvet. Meillä on Villeroy & Boucht- merkkisiä astiastoja 2 kpl. Toinen astiasto käytössä kesäisin puutarhajuhlissa (12 kpl syviä ja matalia lautasia, jälkiruokakulhot, täytekakkuvadit, sokerikko & kermakko, kahvi- ja teeastiasto tietenkin samaa sinivalkokukallista sarjaa). Toinen astiasto ,(samaa merkkiä mutta valkoinen) on käytössä juhlatilaisuuksissa (rippijuhlat, yo- juhlat, merkkipäivät, valmistujaiset jne.) Lisäksi arkena on käytössä Arabian Teemaa valkoisena ja aivan totta keltaisena pääsiäisenä ja jouluna Teema löytyy meiltä punaisena. Ostaa päräytin tuossa nyt juuri Koko- mukeja limen ja roosan värisenä. Mies oli vähän ihmeissään, mutta totesin, että sopivat niin kivasti tähän kevään odotukseen. Laseja löytyy eri juomille (maito, mehu, glögi, viini, konjakki, snapsi ym.) Olen jo äidiltäni oppinut, että astioita pitää olla ja ostan aina tusinan kerrallaan. Myös ruokailuvälineitä pitää olla riittävästi ja myös hopeiset löytyvät juhlakattaukseen. Pöytäliinoista löytyy pellavaa ja Marimekkoa eri kuoseja. Rakastan täydellisiä kattauksia ja mieheni onko kutsunut minua Hyacintiksi 🌺 Tiedätte hän sen brittiläisen hienosti rouvan? Minussa on NIIN paljon samoja piirteitä...ai niin ja kukkia ja kynttilöitä pitää myös olla.
Villeroy & Boch.
Arvaas mitä? Tunnistin itseni 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astiastoja on kolme.
Olet sielunkumppanini.
Meilläkään ei ole remmari-laseja. Mulle ei ole koskaan valjennut, mihin niitä käytetään. Osaatko valaista mua, joka olen vielä juntimpi?Remmari on lempinimi reininviinilasille.
Valkoviineille, saksalaista perua 1500-luvulta.
Remmari eli reininviinilasi eli ein römer eli vitrum romarium.
Ei todellakaan ole. Lasisia juomalaseja on vain 2. Muut on muovia tai kahvimukeja.
Eikä meillä käy koskaan vieraitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astiastoja on kolme.
Olet sielunkumppanini.
Mikä idea on siinä paksussa jalassa?
Lasi oli 1500-luvulla huonoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä uskaltaisinko edes mennä jonkun Hyacinth Bucketin luo päiväkahville niine kaikenlaisine talvioineen :D
Musta se taas olisi ihanaa päästä kestittäväksi ihan pitkän kaavan mukaan. Toki pitäisi varmaan kerrata jostain etiketti ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailta ei kysytä kirjoitti:
Iittaloita on tarpeeksi. Jos arkiarabiat eivät vieraille kelpaa, syökööt muualla.
Milloin ajattelit hankkia oikeat astiat?
Jos viittaat kysymykselläsi esimerkiksi Taika-astioiden huonoon lasitukseen, niin samaa mieltä.
Jos vain dissailet dissauksen takia, niin voit pitää tunkkisi.
Asun yksin ja minulla on yksi kuuden hengen astiasto. Erilaisia laseja on 3x4 kpl joista voi juoda vähän kaikkea. Viinille ja kuohuviinille on omansa lisäksi sekä snapsilasit. Yhdet ylimääräiset kahvikupit ja aluslautaset sekä jälkiruoka astiat. Enempää en tarvitse ja ei ole kaapeissa tilaa kerätä, vaikka sinänsä tykkään astioista. Mulla ei ole niin hienoja vieraita etteikö yksi melko arvokas astiasto olisi riittävän siisti kaikkeen käyttöön.
Astioista löytyy teemaa, iittalaa, marimekkoa ja villeroybochia. Laseista on omat shampanjalle, puna-ja valkoviinille. Ja jotain snapsi ja konjakkilaseja. Lisäksi on ikean juomalaseja ja muovimukeja ja lautasia. Lasit ihan päivittäin käytössä, muoviastiat lähinnä lastenkutsuilla tai jos tarjoilen vaikka pihalla jotain lapsille ja kavereille. Muuten astiat käytössä ihan fiiliksen mukaan.
Ei. Kaikki juomat paitsi kahvi ja tee juodaan puolen litran tuopeista ja on vain yksi astiasto. Ei meillä kyllä mitään vieraita onneksi käykään.
Maito- tai cokislaseja ei ole, koska meillä ei juoda kumpaakaan, ja jos joku vieras tarvitsee, niin saa tyytyä vesilasiin tai johonkin muuhun lasiin. Muuten löytyy kyllä astiaa joka lähtöön.