Ketjukolareita runsaasti - kansalaiset ei enää osaa ajaa autoa?
Ollaan ajettu liikaa ja liian kauan ilman kunnon talvikelejä etelä suomessa autoilla joissa on luistonestoa yms. Ei osata enää ajaa autoa eikä osata ajaa keli olosuhteiden mukaisesti.
En näitä kelejä ole pitänyt mitenkään erityisen vaikeina ajamisen kannalta, autolla on päässyt hyvin eteenpäin ... tosin melkoisesti tavanomaista pienemmällä nopeudella on tullut köröteltyä minun vanhalla 90-luvun tekniikkaa olevalla neliveto maastoautolla.
Kommentit (59)
Olen usein miettinyt ihan samaa. Yleensä itse jätän turvavälin eellä olevaan, jos huono keli. Silti takana oleva ei jätä ja varmasti jos kolari tulisi, joutuisn itsekkin kolariin mukaan sen takana puskurissa ajavan takia vaikka minulla olisikn ollut turvaväli.
pk seudulla suurin osa ketjukolareista, siellä tietty on liikennettä ja kiireisiä ihmisiä paljon
Monet nykyautot täysin tunnottomia ajaa talvikelillä. Se mikä toimii hyvin kuivalla asfaltilla, ei enää toimikkaan kun on jäätä ja lunta. Siihen kun yhdistää sen esp:n kanssa hankitun "ajotaidon" niin ihmekös jos välillä parkkeerataan toisen takakonttiin tai pientareille.
Vierailija kirjoitti:
pk seudulla suurin osa ketjukolareista, siellä tietty on liikennettä ja kiireisiä ihmisiä paljon
Munapäitä siellä on.
Turvaväli on liian vähäinen, oli sää, keli tai vauhti ihan mikä hyvänsä. Ja jos ajaa niin että pitää turvaväliä niin perus audikuski kääntää sen autonsa heti tähän
Vierailija kirjoitti:
Monet nykyautot täysin tunnottomia ajaa talvikelillä. Se mikä toimii hyvin kuivalla asfaltilla, ei enää toimikkaan kun on jäätä ja lunta. Siihen kun yhdistää sen esp:n kanssa hankitun "ajotaidon" niin ihmekös jos välillä parkkeerataan toisen takakonttiin tai pientareille.
Muistan kun autokoulun ope joskus 80-luvulla sanoi: kun on kumpikin käpälä ratissa ja perse penkissä niin sen tuntee takapuolessa ennen kuin auto lähtee käsistä
Päivävaloilla eli perä pimeänä tuolla näkyi moni ajavan vaikka lumipyryn takia olematon näkyvyys. Siihen kun yhdistetään se että monelta unohtuu se sääntö että auto pitäisi aina pystyä pysäyttämään näkyvällä tien osuudella eli nopeutta reilusti alentaa sitä mukaa kun näkyvyys heikkenee niin vaikeuksiahan siitä tulee.
Hätäisimmillä oli varmaan jo kesäkiekotkin alla....
"Kyllähän motarilla voi satasta ajella vaikkei mitään näkiskään"
Siellä selkosilla on hankala ajaa ketjukolaria kun ei ole liikennettäkään, helppo siellä on yksinään ajella.
Hyvät känsäläiset, öpetelkää äjämään sitä äutöä.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt ihan samaa. Yleensä itse jätän turvavälin eellä olevaan, jos huono keli. Silti takana oleva ei jätä ja varmasti jos kolari tulisi, joutuisn itsekkin kolariin mukaan sen takana puskurissa ajavan takia vaikka minulla olisikn ollut turvaväli.
Turvaväli täytyy pitää aina kelistä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Siellä selkosilla on hankala ajaa ketjukolaria kun ei ole liikennettäkään, helppo siellä on yksinään ajella.
Jos nuo kolaroivat osaamattomat ajajat ajaisivat maalla niin olisivat ojassa autonsa kanssa. Se että on enemmän liikennettä on huono tekosyy kolareille.
Näyttää kolarikuvista päätellen olevan ne rekkakuskit niitä ajotaidottomia. Siellä ovat tulpanneet kaistat ja poikittain tiellä, yksi tippunut sillaltakin. Eikö nuo ammattikuskit osaa enää ajaa!
Luotetaan liikaa siihen, että oman auton renkaissa on parempi pito kuin edellä menevän renkaissa. Siitä seuraa se, että turvaväli pidetään yhtä lyhyenä kuin kesäkelillä.
Toinen juttu, jos näkyvyys on niin huono, että edellä menevän perävalot eivät näy ennen kuin etäisyys edellä menevään on liian lyhyt. Sumuvalot olisivat ihan kova sana sankassa lumipyryssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä selkosilla on hankala ajaa ketjukolaria kun ei ole liikennettäkään, helppo siellä on yksinään ajella.
Jos nuo kolaroivat osaamattomat ajajat ajaisivat maalla niin olisivat ojassa autonsa kanssa. Se että on enemmän liikennettä on huono tekosyy kolareille.
Ketjukolareissa suurin syy on liian suuret tilannenopeudet yhdistettynä liian pieniin turvaväleihin. Kyllä se auto käsistä lähtee siellä maallakin ... ketjukolarin todennäköisyys on vain pienempi.
Liikennemäärilläkin on tässä oma osuutensa, eli se autoletka on yhteinäinen eikä mikään 10 volvoa rekan takana kuten maanteillä muualla. Tässä kun yksi ei osaa rytmittää ajoaan muun liikenteen mukaan, kaikki takanaolijat joutuvat säätämään nopeutensa ja turvavälinsä uusiksi. Näitä löytyy kokemattomien kuskien lisäksi myös maalaisista paljon. Tähän kun lasketaan mukaan nämä kaaharit ym. niin pelti voi rytistä hyvälläkin kuskilla...
Kuka sekopää tykkää talvesta ja saa kiksejä et pääsee hiihtämään ku lunta ja pakkasta uh uh. Hyi helv!
Vierailija kirjoitti:
Näyttää kolarikuvista päätellen olevan ne rekkakuskit niitä ajotaidottomia. Siellä ovat tulpanneet kaistat ja poikittain tiellä, yksi tippunut sillaltakin. Eikö nuo ammattikuskit osaa enää ajaa!
Tai sitten ovat yrittäneet saada raskasta autoa sivu suuntaan penkkaan päin jotta tuho olisi pienempi kuin siinä että jyrätään edessä olevien pikkuautojen yli
Vierailija kirjoitti:
Näyttää kolarikuvista päätellen olevan ne rekkakuskit niitä ajotaidottomia. Siellä ovat tulpanneet kaistat ja poikittain tiellä, yksi tippunut sillaltakin. Eikö nuo ammattikuskit osaa enää ajaa!
Enemmissä määrin näin. Eihän niillä ole nopeudessakaan asetuksena kuin stoppi tai sitten talla pohjassa rajotinta vastaan 83km/h. Usein näkee miten rekan on pakko tämän takia lähteä ohittamaan 82km/h ajavaa toista rekkaa, kun sitä kaasua ei voi keventää milliäkään. Puskurissakin roikkuvat ihan häpeilemättä.
Ei osata ei. Toinen on se, että valmistajat tekevät nykyisin huonoja alustoja autoihin koska luottavat avusti Iin jne...