Ketjukolareita runsaasti - kansalaiset ei enää osaa ajaa autoa?
Ollaan ajettu liikaa ja liian kauan ilman kunnon talvikelejä etelä suomessa autoilla joissa on luistonestoa yms. Ei osata enää ajaa autoa eikä osata ajaa keli olosuhteiden mukaisesti.
En näitä kelejä ole pitänyt mitenkään erityisen vaikeina ajamisen kannalta, autolla on päässyt hyvin eteenpäin ... tosin melkoisesti tavanomaista pienemmällä nopeudella on tullut köröteltyä minun vanhalla 90-luvun tekniikkaa olevalla neliveto maastoautolla.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt ihan samaa. Yleensä itse jätän turvavälin eellä olevaan, jos huono keli. Silti takana oleva ei jätä ja varmasti jos kolari tulisi, joutuisn itsekkin kolariin mukaan sen takana puskurissa ajavan takia vaikka minulla olisikn ollut turvaväli.
Pidä aina se turvaväli kelistä riippumatta.
Eilinen oli kauhee päivä.Tollottimet ajo peräperässä.Surullisinta tuo nuorirekkakuski ,ei ehkä kannattas tehdä väistöjä isolla autolla.Toki auto pitää hallita,eräs aamu rekka kääntyi kauempana takaosa lähti liirtoon kyllä palasi oikeeseen suuntaan onneksi.Miettikää mitä jälkeä tekee pitkä kun lähtee..Pikkuautotollottimet :turvaväli muistakaa,talvella se pitkä 30-60m.Huomioikaa säät!Vilkkku ajoissa.Tiellä työtääntekeville annetaan työrauha ,aika tehdä jutut.Sähköautoihin pitäisi tehdä 80rajote.Ei pääsisi kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kuolonkolareita oli määrällisesti enemmän, vaikka autoja oli vain puolet nykyisestä määrästä.
Olisiko autojen kehittyneemmällä turvatekniikalla, vahvemmilla rakenteilla, avunsaamisen nopeudella (kännykät) ja kehittyneemmällä ensihoidon tasolla mitään osuutta siihen että kuolemien määrä on nykyisin pienempi?
Kokemuksesta voin sanoa että etelässä ajetaan huonompi kuntoisilla renkailla kuin muualla suomessa.
Jotkut nerot ajaa talviliukkailla aivan kuten kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen ajoin kehä ykköstä n. 50-60 km/h, koska näkyvyys oli niin huono. Viereistä kaistaa huristeli autoja 80 km / h ja ajattelin, että kohta rysähtää. Meni pari minuuttia ja liikenne alkoi puuroutua ja normaalisti puoli tuntia kestävä työmatkani kestikin lähes kaksi tuntia. Ihan tolkuton määrä kolaroituja autoja joka väylällä. Vika on kuljettajien korvien välissä, koska jopa minä - en mikään mestarikuski vanhalla kotterollani ja kitkarenkailla - en ajanut kolareita tai suistunut tieltä. Kyllähän sen tuntee, jos renkaat eivät kunnolla pidä. Silloin hidastetaan. Jos eteensä ei näe, ajetaan hiljaa.
Viime syksynä myrsky-yönä pimeällä moottoritiellä ja ihan hirveässä kaatosateessa porukka paineli surutta 120km/h. Näkyvyys oli hyvin lähellä nollaa.
Ihmiset eivät osaa eivätkä tajua seurata liikennettä, varsinnin nyt kun moottoritiet ovat yleistyneet.
Itse olen aiheuttanut talvella kunnon kolarisuman ja oli lähellä ettei käynyt oikein pahasti, perääni ajoi nainen autolla mikä siitä motarin keskikaiteisiin, satoi lunta ja keli oli lämmennyt todella nopeasti, tie oli todella liukas ja lunta päällä ja alkoi hämärtämään.
Nainen säikähtäneenä auton romun vieressä ja autoja tulossa kaistojen täydeltä, huusin sille että helvetin nopeasti pois sieltä tieltä, juuri kun pääsi kaiteen yli penkalle, ajoi 4autoa samaan kasaan, yksi auto ajoi yhtään hiljentämättä suoraan tuota nissanin romua päin, joku volvo suhahti nenän edestä peräedellä kaiteita pitkin ym. 4autoa ajoi vielä samaan kasaan vaikka joku mies huitoi motarilla varotuskolmio kädessä yli 100m päässä tapahtuma paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää kolarikuvista päätellen olevan ne rekkakuskit niitä ajotaidottomia. Siellä ovat tulpanneet kaistat ja poikittain tiellä, yksi tippunut sillaltakin. Eikö nuo ammattikuskit osaa enää ajaa!
Noh noh, eikös se sillalta tippunut ollut koettanut väistää edellä ajanutta henkilöautoa, joka oli kuskilta lähtenyt lapasesta? Väittäisin, että ajotaidottomia kuljettajia löytyy eniten henkilöautojen ratin takaa. Eilen katsoin valoristeyksessä kun joku lähti liikkeelle kahdensadan hepan voimin. Heti kaasu pohjaan ja liukasta kun oli, ei pysynyt pirssi suorassa ja päätyi poikittain tielle. Meinaan vain, että suurella osalla on alla auto, jota ei hallitse.
Sitä olen miettinyt, että ovatko nämä surkeat kuskit samoja ihmisiä, jotka vilkuttavat vasemmalle liikenneympyrässä :) ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvaväliä ei voi jättää vaikka haluaisikin, koska joku ääliö kiilaa eteen kuitenkin.
Mä painan tuollaisille torvea. En aja sivuun selvittämään asiaa vaan odotan että väistyy. Jos rupeaa liian mulkuksi soitan häkeen.
Äänimerkkiä meillä harvoin käytetään. Varmaan yli puolet maamme äänitorven äänistä kuullaan katsastuksessa ja iso osa muista kun kutsutaan matkustajaa kyytiin. Äänimerkin käyttämättömyyden takana lienee vuosikymmenien sortovallassa omaksuttu vaikenemiskäytäntö.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvaväliä ei voi jättää vaikka haluaisikin, koska joku ääliö kiilaa eteen kuitenkin.
Mä painan tuollaisille torvea. En aja sivuun selvittämään asiaa vaan odotan että väistyy. Jos rupeaa liian mulkuksi soitan häkeen.
Äänimerkkiä meillä harvoin käytetään. Varmaan yli puolet maamme äänitorven äänistä kuullaan katsastuksessa ja iso osa muista kun kutsutaan matkustajaa kyytiin. Äänimerkin käyttämättömyyden takana lienee vuosikymmenien sortovallassa omaksuttu vaikenemiskäytäntö.
Hanuriin ja eteen ajaville pitäisi aina antaa äänimerkki. Ei ne muuten tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää kolarikuvista päätellen olevan ne rekkakuskit niitä ajotaidottomia. Siellä ovat tulpanneet kaistat ja poikittain tiellä, yksi tippunut sillaltakin. Eikö nuo ammattikuskit osaa enää ajaa!
Noh noh, eikös se sillalta tippunut ollut koettanut väistää edellä ajanutta henkilöautoa, joka oli kuskilta lähtenyt lapasesta? Väittäisin, että ajotaidottomia kuljettajia löytyy eniten henkilöautojen ratin takaa. Eilen katsoin valoristeyksessä kun joku lähti liikkeelle kahdensadan hepan voimin. Heti kaasu pohjaan ja liukasta kun oli, ei pysynyt pirssi suorassa ja päätyi poikittain tielle. Meinaan vain, että suurella osalla on alla auto, jota ei hallitse.
Sitä olen miettinyt, että ovatko nämä surkeat kuskit samoja ihmisiä, jotka vilkuttavat vasemmalle liikenneympyrässä :) ?
Itse en enää uskalla luottaa toisten vilkkuihin, eli esim onko joku poistumassa liikenneympyrästä. On tullut yllättävän paljon nähtyä sitä, että vilkutetaan, muttei käännytäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sekopää tykkää talvesta ja saa kiksejä et pääsee hiihtämään ku lunta ja pakkasta uh uh. Hyi helv!
Näin! Käynnistetään mielenilmaus talven perumiseksi. Kaikki sankoin joukoin eduskuntatalolle räyhäämään kesän puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pk seudulla suurin osa ketjukolareista, siellä tietty on liikennettä ja kiireisiä ihmisiä paljon
Munapäitä siellä on.
Junantuomia landepaukkuja kyllä.
Vihainen Viiva. kirjoitti:
Eilinen oli kauhee päivä.Tollottimet ajo peräperässä.Surullisinta tuo nuorirekkakuski ,ei ehkä kannattas tehdä väistöjä isolla autolla.Toki auto pitää hallita,eräs aamu rekka kääntyi kauempana takaosa lähti liirtoon kyllä palasi oikeeseen suuntaan onneksi.Miettikää mitä jälkeä tekee pitkä kun lähtee..Pikkuautotollottimet :turvaväli muistakaa,talvella se pitkä 30-60m.Huomioikaa säät!Vilkkku ajoissa.Tiellä työtääntekeville annetaan työrauha ,aika tehdä jutut.Sähköautoihin pitäisi tehdä 80rajote.Ei pääsisi kovempaa.
No joo, mun mielestä osan autoista, varsinkin pikkuautot saisi kieltää talvikeleillä. Ajan kuusisylinterisellä takavetoisella (nastat alla) ja pari viikkoa sitten jouduin nelisylinterisen etuvetoisen kyytiin, jossa myös nastat alla. Ihan hirveää, kun liikenneympyrään mennessä tuntui, että auto puskee eteenpäin, vaikka ei ollut kuin vähän liukasta. Lisäksi pienet ylämäet mäkilähdöllä autolla sai sutia ihan kunnolla ennen kuin tapahtui mitään. Ja joo, auto pari vuotta vanha. Ja kyllä pelotti.
Sitähän voi vaikka kokeilla sitä terveen järjen käytön ja tilannenopeuden ja sääolosuhteiden yhteensovittamista siinä omassa ajokäyttäytymisessä. Paitsi, että ajattelu sattuu päähän ja on ihan vatun vaikeeta. Ei. Ei näitä kolareita nyt vaan mitenkään voi välttää - se on vähän sama kun juhannuksena sepalus auki hukkuminen. No can do.
Kitkarenkaat etelässä kaikilla alla, ja niillä pärjää uutena ja kuivassa kelissä, mutta jäällä pari vuotta vanhoina eivät pidä. Toinen syy on autojen parantunut ajovakaus. Autot on hiljaisia ja tärinättömiä ja monenlaiset luistonestot sun muut avustimet antavat sen tunteen, ettei keli vaikuta mitenkään. Nopeudet nousee liiaksi eikä keliä varota. 80-luvun autolla ei olisi liukkaalla kelillä tullut mieleenkään ajaa yli kahdeksaakymppiä, koska sai koko ajan olla kieli keskellä suuta, ettei auto lähde käsistä.
Niin.
Sen tilannenopeuden ja turvavälin pitäisi olla sellainen että ajoneuvon saa pysäytettyä joka tilanteessa ilman törmäystä edellä ajavaan.
Huonolla säällä ja ajokelillä tilannenopeutta pitää pystyä alentamaan eikä vaan kaahata normaalikelin nopeuksilla.
Jos törmäät edellä ajavaan, koska et pysty jarruttamaan nopeutta nollaan ennen törmäämistä, olet tehnyt virheen.
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaat etelässä kaikilla alla, ja niillä pärjää uutena ja kuivassa kelissä, mutta jäällä pari vuotta vanhoina eivät pidä. Toinen syy on autojen parantunut ajovakaus. Autot on hiljaisia ja tärinättömiä ja monenlaiset luistonestot sun muut avustimet antavat sen tunteen, ettei keli vaikuta mitenkään. Nopeudet nousee liiaksi eikä keliä varota. 80-luvun autolla ei olisi liukkaalla kelillä tullut mieleenkään ajaa yli kahdeksaakymppiä, koska sai koko ajan olla kieli keskellä suuta, ettei auto lähde käsistä.
Kitkoista: eilen ei ollut jäätä, vaan lunta. Kitkat pitää lumella kyllä yhtä hyvin kuin nastat.
Mitä itse ajelin eilen hullussa säässä Kehä 2:lla, niin normi 80 alueella ajettiin 60:ta. Ei onneksi ollut kolareita sillä matkalla.
eli 99% helsinkiläisistä ei ole tottunut vielä muihin ihmisiin.