Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketjukolareita runsaasti - kansalaiset ei enää osaa ajaa autoa?

Vierailija
09.03.2021 |

Ollaan ajettu liikaa ja liian kauan ilman kunnon talvikelejä etelä suomessa autoilla joissa on luistonestoa yms. Ei osata enää ajaa autoa eikä osata ajaa keli olosuhteiden mukaisesti.
En näitä kelejä ole pitänyt mitenkään erityisen vaikeina ajamisen kannalta, autolla on päässyt hyvin eteenpäin ... tosin melkoisesti tavanomaista pienemmällä nopeudella on tullut köröteltyä minun vanhalla 90-luvun tekniikkaa olevalla neliveto maastoautolla.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaväliä ei voi jättää vaikka haluaisikin, koska joku ääliö kiilaa eteen kuitenkin.

Vierailija
22/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvaväliä ei voi jättää vaikka haluaisikin, koska joku ääliö kiilaa eteen kuitenkin.

Kiitos LP:n lopettamisen, ei ajotapoja valvo enää käytännössä kukaan. Kytätään vain kameroilla niitä 5km/h ylinopeuksia. Alkaa näkyä tämän vam mailun seuraukset liikenteessä, suomalaisten ajotavat on aika surkealla tolalla nykyisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin tuossa pari maanantaina Kehällä ajaessani että vilkkua käytti noin joka kolmas autoilija.

Vierailija
24/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen syy on kiire, joka on asennevamma.  Ylinopeudesta saisi olla tuntuvampi rangaistus.

Vierailija
25/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos LP:n lopettamisen, ei ajotapoja valvo enää käytännössä kukaan. Kytätään vain kameroilla niitä 5km/h ylinopeuksia. Alkaa näkyä tämän vam mailun seuraukset liikenteessä, suomalaisten ajotavat on aika surkealla tolalla nykyisin.

Tämä. Hirveä propagandakoneisto jauhaa kameravalvonnan parantavan liikenneturvallisuutta, ja sokea Reettakin näkee että kyse on täysin rahastaminen edellä menemisestä.

Oikea liikenneturvallisuuden parantaminen vaatii poliisipartioita tien päälle, ja varsinkin siviilipoliisiautoja. Mutta kun se maksaa... ei pääse lahjoittamaan niitä rahoja Afrikan koodaribussille ja kotimaan apinatarhaamiselle.

Ja hauskintahan tuossa on vieläpä se, että pelkästään suuntamerkin näyttämättäjättämisestä, valoitta ajamisesta tai turvavälin jättämättömyydestä saataisiin kirjoitettua tuhat kertaa enemmän sakkoja päivittäin, jos vaan tajuttaisiin laittaa partioita sitä tekemään. Siinä samalla voisi parantua oikeasti se liikenneturvallisuuskin.

Vierailija
26/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo ketjukolarit pelkästään turvaväleistä johdu. Lumipölly ja yllättäen eteen tuleva romukasa. Tällainen tilanne saattaa joskus yllättää jopa nämä "minä kyllä ehdin jarruttamaan, kun sovitan nopeuden sään mukaan" tyypit. 

Vierailija
27/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi kaikki raskas kalusto kolareissa tänään väistää pyöriviä pikkuautoja ja sen takia ajoivat ulos.

Vierailija
28/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuatte että ESIM. se lumipölly estää näkyvyyden hetkeksi kun rekka ajaa ohi? Ja muutenkin huono näkyvyys, niin ei ihme jos kolareita tulee.

Itsekin kun aamulla ajoin töihin, niin sai ajaa varovasti ja aina rekan ohittaessa katosi näkyvyys täysin hetkeksi sen lumipölly takia. Tohon kun yhdsitää suuren nopeuden ja paljon liikennettä niin johan pelti voisi rytistä.

Vierailija
29/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhtään, että tuollaista sattuu täällä. Niin monella sipsuttajalla on valtava näyttämisen tarve liikenteessä.

Reikäpäänä vedetään menemään kelioloista ja mistään muustakaan välittämättä.

Nämä teiden kuninkaat aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita.

Vierailija
30/59 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
31/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele kolarisumaa, niin paljon ajetaan kiinni peräpuskurissa. Kun itse yrittää kelin mukaan ajaa, niin joku on heti takana kiinni.

Vierailija
32/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyautoissa on melkein aina perä pimeänä joten ei ihme jos perään törmäillään.

20 vuotta sitten tuollainen auto olisi hylätty katsastuksessa.

Vierailija
33/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele kolarisumaa, niin paljon ajetaan kiinni peräpuskurissa. Kun itse yrittää kelin mukaan ajaa, niin joku on heti takana kiinni.

Ei ole ketjukolareissa kyse turvaväleistä vaan liiasta nopeudesta ja havainnoinnin puutteesta. Tämä eilenkin palstalla nähty video Iowan onnettomuudesta on ihan oppettavainen. Herätään keliin nähden ihan liian myöhään siihen että edessä onkin jotakin. Liukkaalla jarrutusvälit moninkertaistuvat. Ja siihen kun lisää vielä nopeuden, ei vaan ole enää mitään tehtävissä siinä vaiheessa kun näkee kolarin ja reagoi itse siihen.

Vierailija
34/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla kuolonkolareita oli määrällisesti enemmän, vaikka autoja oli vain puolet nykyisestä määrästä. Mutta nykyään on tapana tuijottaa kännykkää 90 % ajoajasta ja sitten vähän vilkaista tielle, kuvitellen, että olen hyvä kuski hallitsen minä tämän auton yhdellä kädellä kun välillä vähän vilkaisen - unohtaen, miten paljon yhdessä sekunnissa voi tapahtua, vaikka kuinka olisi oma ajokki hallinnassa. 

Hirvikolariin joutunut sukulainen kertoi, että hän havaitsi vain että yhtäkkiä oli tuulilasi mustana eikä näe mitään. Itse oltiin kerran tilanteessa, jossa todella suoralla tiellä ja hyvän näkyväisyyden aikana vastaantulija ohitti rekkaan. Just oli bussipysäkki kohdalla ja mies ehti väistää siihen. Ei olisi ehtinyt, jos olisi katsonut kännykkää samalla, mutta onneksi seurasi liikennettä. Ei sitä ohittajaa nähnyt rekan takaa, vasta sitten kun oli vieressä ja satasen nopeusrajoituksen alue. Itse ajoin yhdessä vaiheessa työmatkaa ja muutama läheltä piti tilanne oli, mun oma valppaus pelasti ne. Kokematon kuski ei ehkä olisi osannut ja jokainen kuski on alussa kokematon. 

Vierailija
35/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä painan tuollaisille torvea. En aja sivuun selvittämään asiaa vaan odotan että väistyy. Jos rupeaa liian mulkuksi soitan häkeen.

Vierailija
36/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junantuomat maalaistollot eivät ole tottuneet siihen, että samalla tieosuudella on joku toinenkin

Vierailija
37/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo raskas liikenne eilen tosiaan väisti edessä pyörähteleviä henkilöautoja. Symppikset ja paranemista nuorelle rekkakuskille, joka Hämeenlinnan väylällä loukkaantui itse vakavasti väistäessään ja näin mahdollisesti pelasti toisen autoilijan hengen. 

Vierailija
38/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo raskas liikenne eilen tosiaan väisti edessä pyörähteleviä henkilöautoja. Symppikset ja paranemista nuorelle rekkakuskille, joka Hämeenlinnan väylällä loukkaantui itse vakavasti väistäessään ja näin mahdollisesti pelasti toisen autoilijan hengen. 

Kuulin myös näitä tarinoita eilen. Eräs rekka koitti ajaa päin toista rekkaa välttääkseen pienemmät ajoneuvot. Harmillisesti meni vähän ohi ja rysähti päin pakua. Onneksi ilmeisesti tässä kuitenkin vältyttiin pahemmilta vaurioilta. Ammattikuskien demonisointi ja syyllistäminen on aikamoista tietämättömyyttä.

Vierailija
39/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ajoin kehä ykköstä n. 50-60 km/h, koska näkyvyys oli niin huono. Viereistä kaistaa huristeli autoja 80 km / h ja ajattelin, että kohta rysähtää. Meni pari minuuttia ja liikenne alkoi puuroutua ja normaalisti puoli tuntia kestävä työmatkani kestikin lähes kaksi tuntia. Ihan tolkuton määrä kolaroituja autoja joka väylällä. Vika on kuljettajien korvien välissä, koska jopa minä - en mikään mestarikuski vanhalla kotterollani ja kitkarenkailla - en ajanut kolareita tai suistunut tieltä. Kyllähän sen tuntee, jos renkaat eivät kunnolla pidä. Silloin hidastetaan. Jos eteensä ei näe, ajetaan hiljaa.

Vierailija
40/59 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein miettinyt ihan samaa. Yleensä itse jätän turvavälin eellä olevaan, jos huono keli. Silti takana oleva ei jätä ja varmasti jos kolari tulisi, joutuisn itsekkin kolariin mukaan sen takana puskurissa ajavan takia vaikka minulla olisikn ollut turvaväli.

helsingin kehä 1, aina ja heti kun pitää turvaväliä niin siihen väliin tulee joku, hidastat hieman että saisi turvaväliä niin taas tulee joku ja jne