Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatelkaa, yli miljoonan talo markka-aikaan oli oikea ökytalo!

Vierailija
09.08.2006 |

Muistatteko, kun päiviteltiin, että sekin talo maksaa miljoonan (mk) tai enemmänkin ja se oli kamalan kallis talo? Vain todella rikkailla oli sellaiseen varaa. Siis ainakin meidän kylällä oli niin ja varmaan kaupungeissakin yleensä. 170 000 egeä, onko nykyisin upea uusi ökytalo? No, ei taida yleensä olla...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 80- 90 luvulla millin talo oli ökytalo, mutta ei enää 90- luvun lopulla tai vuosituhannen vaihteessa.

Vierailija
2/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun ennen oli miljoonan markan talo.... sen näki myös sitten varustukseltaankin sen arvoiseksi... oli parkettia, poreallas, tammiset kalusteet jne....

vastaavaa erottelua ei tänä päivänä voi enään tehdä.... miljoona luokan talossa ei ( siis 168 ooo euroa) ei ole enään sitä luxusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalla miljoonalla saa 3h+kk rivarinpätkän Tampereelta. Todella ökyasumista :D

Vierailija
4/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun vanhemmat osti talon 1988 100 000 MARKALLA merenrannalta. nyt ei edes 100 000 e saa sellasta.

Vierailija
5/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso piha ja kaikki mukavuudet lähellä kuten talossakin. Nyt samasta talosta johon he eivät ole tehneet vuoden 95 jälkeen remppaa tms. he saivat melkein kaksinkertaisen hinnan! Eli on 1mk=1euro !!

Vierailija
6/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maksettiin tästä 600 000 markkaa! Eli 100 000 euroa omakotitalo 10 kilsan päässä Helsingin keskustasta. Hinnat nousi pilviin vähän sen jälkeen kun tehtiin kaupat, ja euron myötä meni ihan mahdottomaksi.

Nöyrästi myönnän, että oltiin tosi onnekkaita....

Vierailija
7/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut aivan peruskamaa on. ei parkettia, ei poreammetta...

Nykyisin ökytalo on vasta varmaan lähellä 400-500 tuhatta euroo..

Vierailija
8/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka-aika kun jatkui vuoteen 2002 asti, eikä silloin enää miljoonatalo ollut mitään ökyasumista ainakaan Tampereen seudulla. Itse aloin katselemaan talojen hintoja 2000-luvun taitteessa, ja silloin hämmästyin tuota miljoonatalon käsitettä. Miljoonalla ei tosiaankaan saanut kuin rivarinpätkän, jota itse olisin luullut muutaman sadan tonnin kämpäksi.

Lamavuosina tilanne oli hiukka toinen, kämppä olisi pitänyt ostaa heti opintojen alettua vuonna 1995, mutta eipä silloin olisi opiskelija saanut asuntolainaa.

Vierailija
9/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 33 v., eikä ole asuntoa, eikä taloa. Ei ole varaa. Olisinpa voinut ostaa sen asunnon tai talon vaikka 90-luvun alussa lama-aikaan! Harmittaa, ettei enää ole mahdollisuuksia samalla tavalla.

Vierailija
10/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisen talon saa 400000-500000 eurolla Espoosta. Ei todella ole mitään ökyä nekään!

Vierailija
11/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajateltiin miehen kaa et on se kumma kun nyt tää talo maksokin vaan 130 000 e, ja joskus aikanaan tämä on kuulemma maksanu reilusti yli miljoona markkaa. Loppuen lopulta ajatellen se hinta ei kamalasti oo lasken eikä talokaan enää milleen ökytalolle vaikuttan ku remppaa jouduttii tekee oiken urakalla.

Vierailija
12/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

just ostamassa uutta asuntoa Pohjois-Helsingistä. Maksaa 380t. eur. Sillä saa aika perus rivitaloasunnon. Itse asumme asossa. Jos tämä olisi omistusasunto, hintaa olisi luultavasti yli 300t.

Vierailija
13/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.5 MILJOONAN MARKAN talon...

Vaikka olemmekin hyvätuloisia ja on inflaatiota ja hintojen yleistä kehitystä ja vaikka mitä muuta järjellä selitettävää, on tuo kyllä hurjan hurja summa!

Vierailija
14/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ostettiin ilmeisesti ihan hyvään aikaan vuonna 2001 rivarikolmiomme (eräästä etelä-suomalaisesta suurehkosta kaupungista) hintaan 450 000 MARKKAA. Just eilen myytiin tämä kämppä hintaan 130 000 euroa eli mukavasti on kämppämme arvo kaksinkertaistunut 5 vuodessa ilman minkäänlaista remonttia tms.

Nyt sitten vaan katselemaan (ja ostamaan...) isohkoa ok-taloa omalla tontilla tästä samasta kaupungista, eikä velkaa tarvi ottaa lisää kuin parikymmentä tuhatta.

Vierailija
15/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka moni meistä markka-aikana tienasi n. 12 000 markkaa kuussa? eikö 2 000 euroa ole naisen keskivertopalkka..

Vierailija
16/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vanhemmat ostivat pojalleen asunnon Kannelmaesta vuonna ' 88, siis 25m2 nelion yksion kerrostalosta, ja hinta oli 350 000mk

Eika ollut mikaan erikoinen taloyhtio, eika erityisen hyvakuntoinen asuntokaan. Sadan tonnin merenrantakamppa on tuohon aikaan luultavasti ollut laho mokki jossain raahen edustalla.

> Helsingissä ei saanut markka-aikana hyvää taloa edes miljoonalla markalla.

Vierailija
17/27 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, laman aikaan miljoonalla markalla sai vaikka mitä. Mut nyt hinnat on nousseet jo 11 vuotta putkeen ja miljoonan markan asunto lienee nykyään vähintään 270000 tai jopa 350000 euron kämppä.

Mut vaikka ei mentäisi ihan noin kauas, vaan vaikka vuoteen 1998 tai 1999 eli 7-8 vuoden taakse, niin väittäisinpä, et ei silloin ihmiset ottaneetkaan mitään miljoonan markan lainoja. Meidän lähipiirissä tais suurin laina olla jotain 680000 mk eli 115000 euroa suurinpiirtein. Sitä kauhisteltiin oikein urakalla. Jos nyt joku perhe, jossa on kaksi työssäkäyvää aikuista ottaisi 115000 euron lainan, niin tuskin siitä kovin moneksi kahvipöytäkeskustelun aiheeksi olis.

Muistaako joku, et minkä kokoisia lainoja te tai kaverinne tai vanhempanne olette ottaneet tuolloin 7-8 vuotta sitten?

Vierailija
18/27 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin seuraamaan asuntojen hintoja jo 95-96 (olin opiskelija vielä) ja silloin muistan yhden talon hyvin: 10 km Tampereen keskustasta, 130 metriä rantaviivaa Pyhäjärveen ja ruopattu venelaituri + hiekkaranta, talo noin 300m2, rakennettu 90-luvun alussa. Lisäksi oli rantasaunaa yms. Hintapyyntöt järkyttävät 2,3 miljoonaa, eikä mennyt nopeasti.... Eli alle 400 000 Euroa.

Tosissani kun aloin etsimään ensiasuntoa vuosituhannen vaihteessa noin 1 miljoonalla sai uudehkon ja tilavan perustalon Tampereelta. Pyynnit oli siinä 1,1 milj tai sitä luokkaa. Yksikin talo roikkui myynnissä tuolloin pitkään pyynnillä 1,09 milj., nyt sama ilmestyi myyntiin keväällä pyynnillä 395 000! No, todellisuus oli tuolloin se rivarin pätkä.:)

Vierailija
19/27 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oon aivain erimieltä. Tai riippuu varmaan mihin on tottunut. Oon lapsuuteni asunut noin 350 neliön talossa ja nyt meillä ei ollut mahdollisuutta kuin 120 neliöiseen. Tääkin maksoi kuitenkin 300 000. Ja ahtaalta tuntuu. Sitä päivää odotellessa kun minäkin olen töissä, nyt hoitovapaalla ja toinen tulossa että on molemmilla miehen kanssa säännölliset tulot ettö voidaan hankkia isompi koti.

Vierailija
20/27 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli arkkitehdin suunnitelema, löytyi parkettia ja erikoisia + todella toimivia ratkaisuja. Ongelmana, että talo rakennettiin pikkukylään kaaaaaukana pääkaupunkiseudusta, joten kun vanhempani rupesivat taloa myymään, ei siitä saanutkaan sitä " miljoonaa euroa" , jonka arvoinen se varmaan paremmalla sijainnilla olisi ollut.

No, siitä sai nuori perhe suht' edullisesti ihanan talon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi