Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä köyhille ruokaa jos ruokajonot lopetetaan ulkonaliikkumisrajoituksen ajaksi?

Vierailija
09.03.2021 |

Täytyyhän sitä jotain syödä.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman tietokonetta ja/tai älypuhelinta pärjääkin tosi hyvin, varsinkin työnhaussa, työkkärin ja Kelan kanssa asioidessa tai laskuja hoitaessa. Etenkin nyt koronatilanteessa.

Miten se siis hoituu helposti ?

Ottaako ne vastaan käsinkirjoitettuja hakemuksia ? Kirjastoistakin on koneet korona-ajaksi suljettu. 

Vierailija
102/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ruotsissa leipäjonoja; tietääkö joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän köyhät saavat Kelasta / sossusta / jostain rahaa.

Osa saa, osa ei. Useamman kk olin niin ettei tullut mistään.

Vierailija
104/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta sillä rahalla mitä heille tukina maksetaan. Ei pitäisi olla tarvetta mennä ruokajonoon jos on tukien piirissä eikä hölmöile. Mikäli taas hölmöilee niin sitten ei auta muuta kuin sinnitellä. Ei yhteiskuntakaan loputtomiin voi auttaa.

Mitä se hölmöily oikein on? Ttt ei kata kaikkia menoja eikä esim lainoja. Tuki on kuitenkin niin pieni, että esim noiden lisäksi esim uudet talvikengät ovat ihan katastrofi. Jos on tuen varassa väliaikaisesti, ei ole velkaa ja hyvät lähtövarstot niin, ettei tukijakson aikana tarvitse hankkia mitään muuta kuin ruokaa, niin sillä voi pärjätä ok. Ei hyvin, mutta ihan ok. Eli jos voi käyttää sen satasen viikossa ruokakauppaan. Monet eivät pysty. Just bussikortti ja puhelin saattaa viedä jo satasen.

Se on esimerkiksi sellaisten lainojen ottamista mitä ei pysty maksamaan. Mihin sitä bussikorttia ja puhelinta tarvitsee?

Satasen? Mun budjetti ruokakauppaan on 180 euroa kuukaudessa. Puhelimeen saa muuten prepaid-kortteja. Kotona voi käyttää nettiä luurissa wifin yli jos on taloyhtiönetti. Jos tulot putoavat, pitää kulujenkin pudota ASAP.

Jos on taloyhtiönetti, ja siihen tarvittavat laitteet. Oletko muuten katsonut miten paljon prepaidliittymien kuukausimaksut tai perushinnat ovat? Puhepaketti tulee halvimmaksi, mutta sillä voi soittaa ainoastaan tavallisiin matkapuhelinnumeroihin. Olettaen, että ihminen joutuu soittelemaan virastoihin ym, kaikkiin ei edes valitettavasti voi soittaa prepaidista. Tämä on valitettava fakta, tiedän sen siitä että miesystävälläni on prepaid.

Vierailija
105/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä paikassa, missä jaetaan ruoka-apua kaupan hävikkiruokien muodossa ja voi luoja sitä ahneuden määrää! Leivistäkin ollaan tosi tarkkoja, että pitää olla kauraleipää, vehnäleipä ei missään nimessä kelpaa. Onko tänään hedelmiä? Miksei ole tuoretta tavaraa? Miksei ole kunnon lihaa? Miksei ole sitä tai tätä? Edes kiitosta ei saa vaan lähdetään nenä pystyssä. Luulen, että puoletkaan näistä ei oikeasti tarvitse ruoka-apua, mutta kun ilmaiseksi saa niin haettava on. Ei ruokaa oikeasti ilmeiseksi tarvitseva ryhdy nirsoilee, vaan ottaa mitä saa.

Onko sitten oikeasti niin, että köyhä ihminen ei saisi välittää omasta terveydestään ollenkaan? Ei se ole nirsoilua tai kiittämättömyyttä, jos haluaa välttää ruokaa, joka ei omalle kropalle sovi tai joka voi jopa pahentaa sairauksien oireita.

Esim. minä en käytä vehnää ollenkaan, siksi saattaisin kysyä, että onko kauraleipää. Myös hedelmiä syön aika paljon, koska pidän niistä ja ne ovat terveellisiä.

Onneksi meillä Suomessa ei ole vielä ainakaan useimmilla köyhillä sellaista tilannetta, että pitää syödä mitä tahansa pysyäkseen vain hengissä, terveydestä ja olotilasta viis. Haluaisitko, että näin olisi?

Ja minä en käy muuten ruokajonoissa juuri tuosta syystä. Siellä on vain vähän tarjolla ruokaa, jota voin tai haluan syödä.

Vierailija
106/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä paikassa, missä jaetaan ruoka-apua kaupan hävikkiruokien muodossa ja voi luoja sitä ahneuden määrää! Leivistäkin ollaan tosi tarkkoja, että pitää olla kauraleipää, vehnäleipä ei missään nimessä kelpaa. Onko tänään hedelmiä? Miksei ole tuoretta tavaraa? Miksei ole kunnon lihaa? Miksei ole sitä tai tätä? Edes kiitosta ei saa vaan lähdetään nenä pystyssä. Luulen, että puoletkaan näistä ei oikeasti tarvitse ruoka-apua, mutta kun ilmaiseksi saa niin haettava on. Ei ruokaa oikeasti ilmeiseksi tarvitseva ryhdy nirsoilee, vaan ottaa mitä saa.

Missäs työskentelet kun porukalla on aikaa jopa valittaa kun pitää noukkia pussi nopeasti ja tulla pois perässä olevan jonon jaloista?

Vierailija
107/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta sillä rahalla mitä heille tukina maksetaan. Ei pitäisi olla tarvetta mennä ruokajonoon jos on tukien piirissä eikä hölmöile. Mikäli taas hölmöilee niin sitten ei auta muuta kuin sinnitellä. Ei yhteiskuntakaan loputtomiin voi auttaa.

Mitä se hölmöily oikein on? Ttt ei kata kaikkia menoja eikä esim lainoja. Tuki on kuitenkin niin pieni, että esim noiden lisäksi esim uudet talvikengät ovat ihan katastrofi. Jos on tuen varassa väliaikaisesti, ei ole velkaa ja hyvät lähtövarstot niin, ettei tukijakson aikana tarvitse hankkia mitään muuta kuin ruokaa, niin sillä voi pärjätä ok. Ei hyvin, mutta ihan ok. Eli jos voi käyttää sen satasen viikossa ruokakauppaan. Monet eivät pysty. Just bussikortti ja puhelin saattaa viedä jo satasen.

Se on esimerkiksi sellaisten lainojen ottamista mitä ei pysty maksamaan. Mihin sitä bussikorttia ja puhelinta tarvitsee?

Ymmärrän, jos tarvitsee puhelinta, mutta ei kukaan tarvitse kalleinta puhelinta tai liittymää, halvemmillakin tulee toimeen. Ja ei telkkaria tarvitse, jos on tietokone ja puhelin jo olemassa. 

Tietokonetta ei myöskään tarvitse. Eikä sitä puhelintakaan. Ilman niitä kestää hengissä hyvin.

Kyllä nykyään jommankumman tarvitsee. Halvemmaksi on saada laskut sähköpostilla, kun paperisena ja myös maksaa ne netissä. 

Vierailija
108/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaa niillä rahoilla, mitkä menee viinaan ja alkoholiin. Tulevaisuuden varalle muuttaa halvempaan asuntoon. Itse olen työmarkkinatuella, toimeentuella ja asumistuella. Saan noin 1100€/kk. Vuokran ja laskujen jälkeen jää ruokaan satanen per viikko. Kyllä sillä syö jo herkkujakin.

Et osta koskaan vaatteita, kenkiä, kodintarvikkeita ym.? Eikö siitä satasesta per viikko mee kaikki menot? Mulla katoaa jo ei reseptillä hankittaviin apteekkimenoihin pitkä penni. Särkylääkkeisiin, tippoja silmien kuivuuteen, couperosavoide jne. Sitten haet kahvit, veskipaperit, shampoot ja muut, ja äkkiä ruokaan onkin oikeasti vain koko viikoksi muutama kymppi. Ja siitäkin muutamasta kympistä koittaa aina laittaa hiukan säästöön, jos joku isompi vaatehankinta tulee yllättäen eteen tai kodinkone hajoo.

En käytä röökiä tai alkoholia. En tajua miten kellään pienituloisella on niihin varaa.

Niin ja unohdin et bussikortti lohkaisee yli 50 euroa kuussa. Se on pakollinen täällä jumalan selän takana. En tunne ketään toimeentulotuen saajaa, jolla oikeasti varaa törsäillä ruokakaupassa. Ostaa vaikka joku kunnon naudanlihapihvi. Lähinnä porukkaa, jotka eivät koskaan voi käydä edes kampaajalla, ravintolassa tai kahvilassa. Ainaista kituuttamista.

Työttömän ei kyllä tarvitse noin paljoo laittaa bussikorttiin.

Tämähän riippuu aivan täysin tilanteesta. Ystäväni on pitkällä sairauslomalla, ja hän kulkee lähes päivittäin psykiatriselle päiväosastolle bussilla, vie sitä ennen lapsensa päiväkotiin toiselle puolelle kaupunkia. Sen mitä itse olen bussikorttien hintoja katsellut, tuo summa uppoaa siihen leikiten.

Se, että joku ei käy palkkatöissä, ei tarkoita ettei hänellä olisi mitään menoja.

Nyt puhuttiin työttömistä. Ystäväsi on sairaslomalla, ei työtön.

No usein ihan sama tulotaso. Ja entäs sitten sairauslomalla olevat työttömät? Heitäkin on.

Vierailija
109/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaa niillä rahoilla, mitkä menee viinaan ja alkoholiin. Tulevaisuuden varalle muuttaa halvempaan asuntoon. Itse olen työmarkkinatuella, toimeentuella ja asumistuella. Saan noin 1100€/kk. Vuokran ja laskujen jälkeen jää ruokaan satanen per viikko. Kyllä sillä syö jo herkkujakin.

Et osta koskaan vaatteita, kenkiä, kodintarvikkeita ym.? Eikö siitä satasesta per viikko mee kaikki menot? Mulla katoaa jo ei reseptillä hankittaviin apteekkimenoihin pitkä penni. Särkylääkkeisiin, tippoja silmien kuivuuteen, couperosavoide jne. Sitten haet kahvit, veskipaperit, shampoot ja muut, ja äkkiä ruokaan onkin oikeasti vain koko viikoksi muutama kymppi. Ja siitäkin muutamasta kympistä koittaa aina laittaa hiukan säästöön, jos joku isompi vaatehankinta tulee yllättäen eteen tai kodinkone hajoo.

En käytä röökiä tai alkoholia. En tajua miten kellään pienituloisella on niihin varaa.

Niin ja unohdin et bussikortti lohkaisee yli 50 euroa kuussa. Se on pakollinen täällä jumalan selän takana. En tunne ketään toimeentulotuen saajaa, jolla oikeasti varaa törsäillä ruokakaupassa. Ostaa vaikka joku kunnon naudanlihapihvi. Lähinnä porukkaa, jotka eivät koskaan voi käydä edes kampaajalla, ravintolassa tai kahvilassa. Ainaista kituuttamista.

Työttömän ei kyllä tarvitse noin paljoo laittaa bussikorttiin.

Onhan se siinä tapauksessa pakko, jos ei halvemmalla pääse palvelujen ääreen. Liekö sitten arvo- vai kausilipun lataaminen, joka tulee halvemmaksi, jos molempia on edes tarjolla.

Vierailija
110/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silläkö ne nousee takaisin yhteiskuntaan, että annetaan vastikkeetta rahaa röökiin ja brenkkuun. Ehkä sittenkin kannattaisi lähettää nämä tukien saajat sinne Afrikkaan katsomaan minkälaista elämä on kun asiat on oikeasti huonosti.

Hienosti porvarisika yleistää köyhiä menemään. Kyllä Suomi olisi vaan puhtaasti parempi paikka ilman sinunlaisia ihmisiä. Takaisin Afrikkaan mars, sinä et ole edes ihminen vaan eläin.

Vierailija
111/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten oikeasti niin, että köyhä ihminen ei saisi välittää omasta terveydestään ollenkaan? Ei se ole nirsoilua tai kiittämättömyyttä, jos haluaa välttää ruokaa, joka ei omalle kropalle sovi tai joka voi jopa pahentaa sairauksien oireita.

Esim. minä en käytä vehnää ollenkaan, siksi saattaisin kysyä, että onko kauraleipää. Myös hedelmiä syön aika paljon, koska pidän niistä ja ne ovat terveellisiä.

Onneksi meillä Suomessa ei ole vielä ainakaan useimmilla köyhillä sellaista tilannetta, että pitää syödä mitä tahansa pysyäkseen vain hengissä, terveydestä ja olotilasta viis. Haluaisitko, että näin olisi?

Ja minä en käy muuten ruokajonoissa juuri tuosta syystä. Siellä on vain vähän tarjolla ruokaa, jota voin tai haluan syödä.

Onhan näissä keskusteluissa tullut monta kertaa ilmi se, että hyvätuloisten ja monen keskituloisenkin mielestä köyhän pitäisi vaan istua mahdollisimman halvassa asunnossa, syödä halvinta ruokaa jolla pysyy hengissä, ja käydä ulkona lenkillä. Kaikki muu on tuhlailua. Joidenkin mielestä jopa nettiyhteys on ylellisyyttä. Eikä mitään harrastuksia saisi yhteiskunta maksaa, pitää keksiä jotain tekemistä kotona vaan ilmaiseksi. Auton omistaminen on tuhlausta, mutta myös bussikortti on tuhlausta. Pitäisi kävellä joka paikkaan. Jossain ketjussa tuomittiin jopa 1 euron pullan ostaminen, kun pullat pitäisi leipoa itse. Mulle on sanottu, että en saisi ostaa 3 euron sidepakkauksia koska jotain 1 euron (huonolaatuisia) siteitäkin on olemassa. Pitäisi tyytyä kaikessa halvimpaan tai mielellään ilmaiseen. Kaikki hankinnat roskalavaryhmistä. 

Nämä ketjut ovat ihan turhia, koska joillakin hyvätuloisilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä köyhän elämä oikeasti on. Ei kaikesta voi aina tinkiä ja tinkiä. Itse elävät tuloillaan leveästi ja kehtaavat vaatia köyhiltä ihan mahdottomia. Heidän matkustelunsa ja tuhlailunsa tulee ympäristölle kalliiksi, mutta sillähän ei ole mitään väliä koska he käyttävät *OMIA* rahojaan. Kun taas yhteiskunnan rahoilla elävä ihminen on vain loinen, jonka pitäisi totella rikkaampien sääntöjä. 

Vierailija
112/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O.k. mihin ovat sitten käyttäneet saamansa tuet? Eikös toimeentulotuki kuitenkin ole luokkaa 500 € eli tämän verran kaikki saavat asunnon vuokran lisäksi?

Ei, mistä tuon luvun olet repäissyt? Toimeentulotuessa omavastuuosa on se 500 euroa ja sen yli menevät kulut on se mitä Toimeentulotuki maksaa. Itse saan toimeentulotukea vuokraan 80 euroa enkä juuri muuhun, kun kämppä on suht halpa. Saisin yli 500 euroa Toimeentulotukea vain siinä tapauksessa jos en saisi työttömyystukea ollenkaan.

https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces

Siinä laskuri, kokeile itse eri skenaarioita ja paljonko saat. Ei toimeentulotuki ole mitään extrarahaa tukien päälle vaan se korvaa vain välttämättömät laskut joihin normituet ei riitä.

Vierailija
113/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtä paljon kuin Suomessa. Mutta siellä sossutuetkin on paljon paremmat mitä täällä.

Vierailija
114/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näissä keskusteluissa tullut monta kertaa ilmi se, että hyvätuloisten ja monen keskituloisenkin mielestä köyhän pitäisi vaan istua mahdollisimman halvassa asunnossa, syödä halvinta ruokaa jolla pysyy hengissä, ja käydä ulkona lenkillä. Kaikki muu on tuhlailua. Joidenkin mielestä jopa nettiyhteys on ylellisyyttä. Eikä mitään harrastuksia saisi yhteiskunta maksaa, pitää keksiä jotain tekemistä kotona vaan ilmaiseksi. Auton omistaminen on tuhlausta, mutta myös bussikortti on tuhlausta. Pitäisi kävellä joka paikkaan. Jossain ketjussa tuomittiin jopa 1 euron pullan ostaminen, kun pullat pitäisi leipoa itse. Mulle on sanottu, että en saisi ostaa 3 euron sidepakkauksia koska jotain 1 euron (huonolaatuisia) siteitäkin on olemassa. Pitäisi tyytyä kaikessa halvimpaan tai mielellään ilmaiseen. Kaikki hankinnat roskalavaryhmistä. 

Nämä ketjut ovat ihan turhia, koska joillakin hyvätuloisilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä köyhän elämä oikeasti on. Ei kaikesta voi aina tinkiä ja tinkiä. Itse elävät tuloillaan leveästi ja kehtaavat vaatia köyhiltä ihan mahdottomia. Heidän matkustelunsa ja tuhlailunsa tulee ympäristölle kalliiksi, mutta sillähän ei ole mitään väliä koska he käyttävät *OMIA* rahojaan. Kun taas yhteiskunnan rahoilla elävä ihminen on vain loinen, jonka pitäisi totella rikkaampien sääntöjä. 

Ja lisään vielä, että jotkut köyhätkin valitettavasti menevät mukaan tähän ja kilpailevat sillä, kuka elää niukimmin. Joku köyhä ylpeänä selittää että hän käyttää vain XX euroa kuussa ruokaan, tekee kaiken itse, ei käytä mitään kulkuvälineitä, ei osta mitään uutena jne. 

Näillä kommenteilla haetaan varakkaampien hyväksyntää ja samalla kyykytetään muita köyhiä. Tässäkin ketjussa on tullut esille esim. lääkkeet, joita jotkut eivät tarvitse ollenkaan ja toiset paljon. Ja siitäkin voi alkaa vääntämään, mitkä lääkkeet eivät ole oikeasti tarpeellisia ja mitkä vaivat itseaiheutettuja.

Minusta köyhien pitäisi pitää toistensa puolta ja olla empaattisia niitä kohtaan, jotka eivät pärjää sillä samalla rahalla syystä tai toisesta. 

Vierailija
115/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kun stä on vierestä katsonut, niin suurin osa polttaa tupakkaa ja laittaa toimeentulotukensa viinaan. Ruoka haetaan kätevästi ilmaiseksi niin toimeentulotuki riittää siihen tupakkaan ja viinaan. Tai sitten toimeentulotuki riittää kynsihuoltoon ja tekoripsiin, kun ruoka haetaan ilmaiseksi. Suomessa ei kukaan pääse kuolemaan nälkään, tuet takaavat sen. Näillä ruokajonolaisilla on elämänhallinta karanut käsistä tai sitä ei ole koskaan ollutkaan. Siitä on kyse.

Mitenkähän sinä pystyt noin tarkkaan seuraamaan noin monien tt-tukiasiakkaiden elämää? Mikä tällainen aitiopaikka oikein on?

Vierailija
116/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtä paljon kuin Suomessa. Mutta siellä sossutuetkin on paljon paremmat mitä täällä.

Ja niistä ei varsinkaan puhuta, koska kulttuuriin kuuluu vahvasti, se, että ei niin mukavista asioista mieluummin vaietaan. RUotsissa ruokajonoja järjestää lähinnä pelastusarmeija ja seurakunnat.

Vierailija
117/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kun stä on vierestä katsonut, niin suurin osa polttaa tupakkaa ja laittaa toimeentulotukensa viinaan. Ruoka haetaan kätevästi ilmaiseksi niin toimeentulotuki riittää siihen tupakkaan ja viinaan. Tai sitten toimeentulotuki riittää kynsihuoltoon ja tekoripsiin, kun ruoka haetaan ilmaiseksi. Suomessa ei kukaan pääse kuolemaan nälkään, tuet takaavat sen. Näillä ruokajonolaisilla on elämänhallinta karanut käsistä tai sitä ei ole koskaan ollutkaan. Siitä on kyse.

Mitenkähän sinä pystyt noin tarkkaan seuraamaan noin monien tt-tukiasiakkaiden elämää? Mikä tällainen aitiopaikka oikein on?

Ei tuo kommentoija tiedä kenenkään elämästä mitään. Katsoo kadulla jotain rappiojuoppoja ja ajattelee, että tuonkin tuet menee tupakkaan ja viinaan. Ehkä niillä meneekin, mutta ei kaikilla. 

Ja noi tekoripset ja kynsihuollot vielä kaiken lisäksi. Itse en ole käynyt viiteen vuoteen edes kampaajalla. 

Vierailija
118/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusnuorien saunaklubin äärellä hän kerran näki kaksi pultsaria yksityisalueen aidatun alueen ulkopuolella, kun hän nousi pois taksista.

Vierailija
119/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

häätö päällä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuttaa uuteen asuntoon jos rahat ei riitä nykyiseenkään. Mistä eka vuokra, mistä takuut, miten vakuuttaa vuokranantaja?

Vuokranantaja (kaupunki) sanoi katsovansa mulle halvempaa asuntoa edellisen rahakriisin aikana. Puolitoista vuotta tein hakemuksia, yhteenkään ei mitään reaktiota.

Saavat kantaa raadon pois täältä.

Miten on mahdollista ettei rahat riitä? Varattomat saavat asumistukea ja toimeentulotukea. Eli käytännössä ilmaisen asunnon, rahaa ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin. Mitä muuta voi tarvita hengissä pysymiseen? Töihin meno on kannatettava vaihtoehto sellaisille joilla ei sairaus estä. Avoimia työpaikkoja on paljon.

Helsingin Myllypurossa on pitkä soppajono. Olen aina ohi ajaessani ihmetellyt miksi ne ihmiset siellä on. Aivan aidosti kiinnostaisi tietää. Tuhlaako ne saamansa avustukset viinaan, tupakkaan tai muuhun turhaan? Mikäli näin on niin vaikka karulta kuulostaa niin en ymmärrä miksi pitäisi enempää auttaa. Siis sen jälkeen kun on jo kerran autettu ja annettu reilu mahdollisuus selvitä ilmaisilla tukirahoilla. Hölmöily pitäisi ymmärtää lopettaa jos on talous tiukalla. Olen itsekin joutunut nuorena käymään pari kertaa sossun luukulla ja kun tarve oli niin rahat sai heti käteen eli ei niissä tukien saamisessa edes ole viivettä mikä voisi selittää yksittäisen hetkellisen ruoka-avun tarpeen.

Meidän leipäjonossa on reilusti yli puolet pienituloisia eläkeläisiä ja sitten loput lähinnä pikkulapsiperheitä. En kyllä hirveästi ole mitään pultsareita nähnyt.

O.k. mihin ovat sitten käyttäneet saamansa tuet? Eikös toimeentulotuki kuitenkin ole luokkaa 500 € eli tämän verran kaikki saavat asunnon vuokran lisäksi? Eläkkeet ja muut huomioidaan mutta tuon verran kaikilla on nettona rahaa käytössä. Tienaan itse yli 7000 € / kk mutta silti ei kyllä mene noin paljon ruokaan, hygieniatuotteisiin ja muuhun välttämättömään elämiseen. Vaatteita tarvitsee melko vähän jos ei tarvitse töissä käydä.

Esim. velkakierre voi olla syy siihen, että rahat eivät riitä.  Tälläkin hetkellä jonot velkaneuvontaan ovat niin pitkät,että jo sinä aikana ehtii saada asiat pahasti pieleen. 

Toki varmasti tämä on sellainen asia, jota monen on vaikea tajuta, saati jotenkin yrittää ymmärtää.

Miten velkakierre vaikuttaa toimeentulotuen määrään? Toimeentulotuesta ei tarvitse maksaa mitään velkoja.

Ei välttämättä tarvitse, mutta moni haluaa maksaa välttääkseen ulosoton. Vaikkei se maksuhäiriömerkintä ole maailmanloppu, niin kyllä se elämää hankaloittaa.

Joku voi olla myös velkaa jollekin yksityishenkilölle ja haluaa maksaa velkansa. Ei ole kivaa jättää kaverille maksamatta lainaa. Tai kenties joka sukulainen tai ystävä ollut takaamassa lainaa eikä haluta näille harmia.

Ylipäätään asiat eivät useinkaan ole niin yksioikoisia kuin täällä jotkut näyttävät ajattelevan.

Vierailija
120/132 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömyys- ja toimeentulotukien saajat eivät myös välttämättä ole työttömiä. Soviteltu työttömyysetuus ilmeisesti vieras käsite? Työkokeilu työmarkkinatuella (toki he ovat virallisesti työttömiä, vaikka käytännössä työssä käyvätkin).

Monet työssäkäyvät joutuvat myös hakemaan toimeentulotukea suurten menojensa vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän