Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono tulos hakemani työpaikan ÄO-testistä

Vierailija
09.03.2021 |

Miten tästä pääsee yli? Hain yritykseen töihin ja pääsin alkukarsinnan läpi. Tätä en sinällään ihmettele, onhan minulla jonkin verran relevanttia kokemusta ja tein hyvän hakemuksen. Seuraavaksi edessä oli älykkyys- sekä persoonallisuustestit, joista ensimmäisen ajattelin menneen mallikkaasti. Mielestäni tehtävät oli helpohkoja muutamaa lukuunottamatta ja olin varma että suoriutuisin siitä hyvin. Ja mitä vielä, sain tulokseksi 6/10 ja tuloksen mukaan keskiarvoinen testin tekijä on skaalalla 5-6.

Se työpaikan haku taitanee jäädä tässä kohtaa tähän. :D olenko ainoa jolle oma taso on lyönyt vähän päin kasvoja kyseisissä testeissä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinällään noissa testeissä moniulotteisuus näkyy siinä, että samassa testissä suoriutumista mitataan nimeomaan paineistettuna.

Mun mielestä voit olla tyytyväinen tohon 6/10 tulokseen. Jos on keskimääräisellä tasolla, niin tuskin valikoituminen jää siitä kiinni.

Jos olet lukemalla lukenut itsellesi tutkinnon - etkä ole lahjakas niin minkäs teet?

Mun eräs ystävä on sitkeydellä suorittanut ensin AMK-tutkinnon ja pääsi avoimen yliopiston kautta yliopistoon.

Täytyy kyllä tässä tapauksessa sanoa että ei kyllä loista missään. On sellainen sitkeä jääräpää - ei edes ymmärrä sarkasmia. Ei vertauskuvia ... ollaan oltu samaa keskinkertaisuutta kouluaikoina.

Vierailija
22/39 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko sai huippupisteet.

Mutta stressinsietokyky ja sosiaaliset taidot surkeat. Iloton suorittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää. Mitä ne testit pitää sisällään, antakaa jotain esimerkkejä. Kuinka kauan aikaa niihin menee?

Vierailija
24/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein myös sellaisen ja vaikka olen Mensan jäsen, niin nuo henkilöarvioinnin kuviopäättelytestit olivat todella vaikeita Mensan viralliseen testiin verrattuna

Vierailija
25/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo tulos ole siis ihan keskinkertainen eli hyvä? Einsteinin älykkyys voisi tuoda ongelmia tietyntyyppisissä töissä

Vierailija
26/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Harmittaa vieläkin, vaikka vuosia aikaa. 

Vierailija
27/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on normaalijakauman mukainen, jolloin 5-6 on ÄO 100-115. Keskiarvoa hieman parempi tulos, ei siis huono. Mun miehellä, joka todella älykäs ja testannut usein kovilla pisteillä, meni kerran ihan vihkoon. Samoin kaverilla. Yksi kerta ei kerro vielä, molemmat paransivat seuraavalla kerralla.

Vierailija
28/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kahdesti joissain "älykkyys" testeissä, työnhaun yhteydessä, mutta ei kyllä kummassakaan ole tullut tuollaista x/x tulosta vaan ihan sanallinen arviointi.

Sanallinen arviointi älykkyydestä herättää hilpeyttä, "tyhmä kuin saapas".

Vierailija
29/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin työhön hakiessa vaaditaan älykkyystesti?

Taidan olla pudonnut junasta.

Vierailija
30/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan töissä näitä soveltuvuustestejä järjestetään?

Hain ison kansainvälisen yhtiön tuotekehitysprojektiin. Koulutus DI. 

Vierailija
31/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuustestejä. Niitä on ollut koko sen 30 v. ajan kun olen ollut työelämässä. 

32/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää työnhaku on katsos nykyään yhtä pelleilyä. 

Vierailija
33/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kyseessä on työ, johon "liian älykäs" ei sovellu / tulisi pitkästymään? Ehkei haetakaan superälykästä.

Vierailija
34/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään älykkyystesti vaan soveltuvuustesti. Kuviopäättelyä ja sanallisia kompakysymyksiä sekä yleensä lisäksi psykologin haastattelu.

Olen tehnyt pari kertaa työnhaun yhteydessä testit ja saanut hiukan keskiarvoa huonommat tulokset. Se ei ihmetytä ollenkaan, sillä en ole matemaattisesti lahjakas. Hiukan ne sanallisen päättelyn testien huonot tulokset hämmensivät, sillä olen kielellisesti lahjakas. 

Mutta olen silti saanut kummatkin hakemani paikat ja olen menestynyt työssäni oikein hyvin. Onneksi työhaastattelu, jossa selvitetään todellista substanssiosaamista, on ilmeisesti kuitenkin tärkeämpi.

Nämä soveltuvuustestit ovat isoa bisnestä eikä niiden taustalla aina ole ihan päivänvaloa kestävää toimintaa...

Vierailija
35/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä työpaikkahaussa muka teetetään "älykkyystesti"? Tuskinpa sentään! Ei kyllä anna kovin fiksua kuvaa työnantajasta, jos tuollaista käyttävät / väittävät.

2000-luvun alussa oli kyllä tavallista. Hain tuotekehitystöihin isoon tietoliikennealan firmaan ja pääsin, muistaakseni kuviotestikin oli mukana moniosaisessa rekryprosessissa. En koskaan nähnyt testin tuloksia, olisi ehkä pitänyt pyytää ne. Toki isosta yhtiöstä ne voisi saada vielä näin jälkeenpäinkin.

t: nimim. Assburger

Vierailija
36/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälleni tehtiin kyllä ihan sama testi, jota Mensa käyttää.

Rekryfirmojen testimetodit voivat olla kyllä joskus epäilyttäviäkin, musteläiskätestin freudilaisra tulkintaa jne....

Vierailija
37/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kohta 30v. Saksassa töissä, asiantuntijatehtävissä. Vieläkään en ole joutunut soveltuvuustesteihin, vaan työnantajat päättävät muutamassa haastattelussa itse, kenet haluavat. Tiedän, että matemaattista lahjakkuutta edellyttävissä hakuprosesseissa  (tutkinnosta huolimatta) suoritetaan etänä aikapaineen alla tehtäviä ja testejä, sen jälkeen haastatteluun. Mutta tällainen suomalainen  psykojahtaaminen kuulostaa kyllä oudolta.

Vierailija
38/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvoinen on usein ihan riittävä. Rekrytointiin vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä päätestin tulos. Oletan, että prosessissa oli monia muitakin osa-alueita kuten haastattelut ja mahdolliset ryhmätehtävät. Itselläni nuo ryhmätehtävät/keskustelut on usein tulkittu niin, että jään taka-alalle vaikka tosiasiassa en vaan yksinkertaisesti pidä pelkkää äänessä olemista minään itseisarvona. Sen sijaan, että suoltaisin jatkuvaa tyhjää sanahelinää, puhun silloin kun on asiaa. Jos se on jonkun mielestä passiivista, niin sitten se on. Ihmisenä olen kyllä muutoin ihan sosiaalinen, eikä tuokaan "vika" ole estänyt saamasta työpaikkaa.

Vierailija
39/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuossa on gaussin käyrä käytössä ja se 0.1% pääsee sinne 9-10 tasolle. Tällöin tuo 6 voi tarkoittaa jotakin 100-115 pisteen äo:ta. Ei siis huono.

Jos asteilkko 1-10, niin luultavampaa on, että 20% saa 9-10 testistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä