Menisitkö sinä töihin siivoamaan rappukäytäviä 9,12 bruttotuntipalkalla?
Tuollainen työtarjous tuli työkkäristä.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennäkin muuten. Puoli vuotta tekisin ja ansiosidonnaisen laskuri nollaantuisi. Saisin kuitenkin ansiosidonnaista ihan kohtuullisesti koska ansiopäivärahaa koskee tällainen sääntö, jota moni ei varmaan tiedäkään:
80 prosentin sääntö suojaa päivärahan tasoa
Tämä tarkoittaa sitä, että uusi täysimääräinen ansiopäiväraha on vähintään 80 prosenttia edellisestä maksetusta täysimääräisestä ansiopäivärahasta. Suojausta voidaan käyttää, jos täytät 26 viikon työssäoloehdon ennen päivärahakauden enimmäisajan täyttymistä.
Eli rautalangasta väännettynä:
Jos saa hyvää ansiosidonnaista ja menee vähintään puoleksi vuodeksi tekemään ihan matalapalkkatyötä, niin senkin jälkeen voi saada vielä ihan hyvää ansiosidonnaista.
Tässä siis ehtona on se, että pitää mennä töihin ennen kuin edellisen ansiopäivärahan päivät ovat kuluneet loppuun. Eli viimeistään kun jotain 50 päivää jäljellä, niin kannattaa alkaa tosissaan katsomaan ihan mitä tahansa työtä.
Tuohan on sinänsä varmaan ihan mukavaa itsenäistä työtä, jossa ei tarvitse kuitenkaan päätään rasittaa mitenkään.
Menisin jos olisin työtön, mutta todellisuudessa en pääsisi tuohon työhön koska minulla ei ole ajokorttia ja sitä näissä vaaditaan.
Oma palkkani on vähän vajaa 10€ tunnilta (henkilökohtainen avustaja).
Vierailija kirjoitti:
guuva kirjoitti:
Kukahan pakottaa elämään pk-seudulla jossa hintataso on aivan utopistisista sfääreistä.Eihän siellä ole kuin ekopiipertäjiä ja mutiksia.
Eli sillä ei ole mitään vaikutusta että koko sosaalinen ympäristöni jonka olen 35 vuoden aikana pk-seudulle rakentanut, käytännössä lakkaisi olemasta jos muuttaisin jonnekin vaikka 300km päähän?
Täällä asuvat lähisukulaiseni, sukulaiseni, ystäväni, kaverini, harrastusporukat...Aivan kaikki.
Ja tällä iällähän uusien ympyröiden muodostaminen uudessa paikassa on tunnetusti todella helppoa?
Ei minulla lakkaisi, jos muuttaisin vaikka 100km päähän nykyiseltä paikkakunnalta. Voi käydä vaikka arkisin kaverilla kylässä noin lyhyen matkan päässä.
No kyllä mä tuota tekisin, mutta en kovin suurta työpanosta laittaisi. Sen vaan tekisin, mikä on minimi, jos kerran ei työnantajakaan voi maksaa enempää.
guuva kirjoitti:
Kukahan pakottaa elämään pk-seudulla jossa hintataso on aivan utopistisista sfääreistä.Eihän siellä ole kuin ekopiipertäjiä ja mutiksia.
Juuri näin! Aina ihme ulinaa noilta pk-seutulaisilta. Olisihan se minustakin kiva ajaa uudella Audilla, mutta varat riittää vain 10 vuotta vanhaan Nissaniin, joten sillä mennään. Esim 11 euroa on surkea tuntipalkka, mutta riittää ihan hyvin elämiseen, jos työ on kokopäivätyötä. Minun palkkani on 10,55€/h ja joka toinen viikko tulee reilun euron verran iltalisää. Silti maksan omaa asuntolainaa, ylläpidän auton jne. Haistakoot hiivasen emättimen nuo pk-seudun ituhippi-ulisijat. Todennäköisesti he eivät työelämässä edes osaa mitään, josta heille kannattaisi maksaa esim 18€/h. Kyllä osaajille aina hyvä palkka löytyy. Minäkään en ole mikään erityisen merkittävä osaaja ja siksi palkka on hanurista.
Oon joskus tehnyt rappusiivousta ja minusta se oli aika rentoa puuhaa. Joo, ylimääräistä aikaa ei ole, mutta eipä tosaalta tarvi myöskään paljon päätä rasittaa. Suoraviivaista puuhaa
Joku rakennussiivous esim on paljon hankalampaa ja rankempaa,samoin kotisiivous tai toimistosiivous, kun niissä on aina jotain, mitä ei saa siirtää eikä saa koskea ja sitä on joskus vaikea tunnistaa sotkun joukosta.
En siivoa edes kotonani, ennemmin maksan siitä.
Jos vaan kunto kestää/kestäisi. Olen siivonnut kuntouttavana työtoimintaa, ja se oli yllättävän raskasta.
Tietysti pitää mennä sehän on hyvä palkka jotkut saa 7€ 8€ tunti riippuu yrityksestä . Toki ne itse laskuttaa enemmän . Saa siitä vuokra rahan . Ja ruokaa.
Ëi tuollaista palkkaa edes ole kipan tai maran tessissä, joita siivouspuolella käytetään firmasta riippuen. Matalimmatkin palkkaluokat ovat parempia.