Työnantaja kieltää pitämästä yhteyttä toisiin työntekijöihin? Mitä työnantaja voi kieltää?
Miksi? Puolison työnantaja on alkanut rajoittamaan työntekijöiden yhteydenpitoa ja se on minun mielestäni aika erikoista, jopa epäasiallista työnantajan puolelta. Mitä työnantaja voi kieltää? Työasiatki voi mennä osittain väärin, kun ei saa kysyä. Mikä tässä on takana? Ei tiedä puoliso. En minä se vertaa. Mikä sinusta?
Kommentit (20)
Eihän se työnantajalle kuulu mitenkään.
No tähän pitäisi nyt saada vähän enemmän taustaa tiedoksi. Puhutaanko Suomesta ja suomalaisesta työnantajasta?
Onko miehesi joku salainen agentti vai mistä tuo johtuu?
Tarkoittaa juuri tuota eli puolison työpaikan asiat ei kuulu sinulle! Puolisosi on niitä urkkinut ja sinulle kertonut, nyt työnantaja tullut siihen tulokseen, että tämä on loppu. Liikesalaisuudet ei kuulu muille.
Ei ole mitenkään laillista. Työajan ulkopuolella tapahtuva yhteydenpito ei kuulu työnantajalle, eikä sitä voi kieltää.
Ei ole laillinen kielto. Se ei työnantajalle kuulu mitä vapaalla tekee ja kenen kanssa, niin kauan kun se ei firmaa haittaa.
Missä työssä ei saa kommunikoida työkavereiden kanssa?
Lapselliset nykypäivän esimiehet voi kieltää. Nämä 30-45 vuotiaat eivät näe muuta kuin itsensä. He ovat kateelleisia alaisille, työntekijöille. Nämä muut tekijät osaavat kaiken, mutta nämä lapselliset esimiehet/naiset eivät todellisuudessa mitään. Kateus saa heidät toimimaan juuri kuten aloittaja kirjoittaa. Harmillista etteivät osaa olla aitoja esimiehiä/naisia, silloin heitä arvostettaisiin. Ei noin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa juuri tuota eli puolison työpaikan asiat ei kuulu sinulle! Puolisosi on niitä urkkinut ja sinulle kertonut, nyt työnantaja tullut siihen tulokseen, että tämä on loppu. Liikesalaisuudet ei kuulu muille.
Mitä sä oikein horiset?
Kyllähän liittyy koronaan.
Olkaa mahdollisimman vähän tekemisessä toistenne kanssa.
Tämä on yleisohje monilla työpaikoilla.
Opettajatkin välttelevät opettajain huonetta välitunneilla.
Asiat voi hoitaa puhelimella ja sähköpostilla työkavereiden kanssa.
Työaika on työntekoon. Vapaa-ajalla saa olla yhteydessä kehen haluaa. Luottamuksellisia tietoja ei saa puhua vapaa-ajalla. Riski, että sivullinen kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä ei saa kommunikoida työkavereiden kanssa?
Meidän työpaikalla katsotaan vinoon, jos puhuu toisille. Kamalaa, kun ei uskalla mitään puhua. Tämä tuli sen jälkeen, kun tuli muutama nainen johtotehtäviin. Kamalaa ja aivan hirveää. Tätä voi olla.
Meidän työpaikalla myös kielletään olemasta ystävä. Toiselle ei saisi soittaa edes omalla ajalla eli vapaalla. Voit joutua jopa puhutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän liittyy koronaan.
Olkaa mahdollisimman vähän tekemisessä toistenne kanssa.
Tämä on yleisohje monilla työpaikoilla.
Opettajatkin välttelevät opettajain huonetta välitunneilla.
Asiat voi hoitaa puhelimella ja sähköpostilla työkavereiden kanssa.
Ei ap puhunut näkemisestä, vaan yhteydenpidosta.
Työsopimuslaki:
2 luku
Työnantajan velvollisuudet
1 §
Yleisvelvoite
Työnantajan on kaikin puolin edistettävä suhteitaan työntekijöihin samoin kuin työntekijöiden keskinäisiä suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla myös kielletään olemasta ystävä. Toiselle ei saisi soittaa edes omalla ajalla eli vapaalla. Voit joutua jopa puhutteluun.
Oletko venäläinen hiihtäjä?
Ei hyvänen aika, että jengi on kujalla...
Työnanataja ei voi millään tavalla puuttua siihen, miten työntekijät viettävät vapaa-aikaansa ja kenen kanssa. Mutta jos joku työntekijä on jatkuvasti notkumassa työkaverinsa työpisteellä muka kyselemässä neuvoa, siihen voi käsittääkseni puuttua. Tuollainen käytös häiritsee keskittymistä työntekoon.
Kuka tahansa voi kieltää mitä tahansa, sitä ei voi millään estää. Eri asia on sitten millä kiellolla on jotain merkitystä.