Millaisia tapoja on auttaa nuoria? Esim. kiusattuja tai sellaisia jotka on hukassa kouluvalintojen yms. suhteen?
Siis ihan konkreettisia tahoja, joiden kautta voisi auttaa? Voisin mielelläni toimia tukihenkilönä tai kaverina jollekin kiusatulle nuorelle, ja voisin mielelläni myös antaa sparrausta tai tukea esimerkiksi sellaisille nuorille jotka eivät oikein löydä omaa suuntaa (olen itse ollut vastaavassa tilanteessa). Minulla ei ole psykologin tai sosiaalityöntekijän koulutusta, mutta tahto auttaa löytyy.
Vinkkejä?
Kommentit (4)
Se joku nuorten puhelin etsii jatkuvasti vastaajia. En muista nyt tähän hätään minkä järjestön ylläpitämä se on.
Yks tapa on vastailla keskustelupalstoilla nuorten kysymyksiin ja viesteihin. Itse teen usein sitä.
Yhdessä faceryhmässä ulkomaalainen nuori kyseli neuvoja ja hänen kanssa viestittelin muutamia viestejä. Mulla on myös toinen nuori facen kautta, jota sparraan elämässä, vaikkei hänellä vaikeaa olekaan.
Ja aina kun tulee semmoinen tilanne eteen, niin yritän nuoria ohjeistaa ja auttaa. Jos jotain kiusataan, puutun siihen. Jos jotkut tekee typeryyksiä, puutun siihen, ihan ystävällisesti ja opastavasti.
Harrastusten ohjaaminen voisi myös olla yksi tapa. Jos sulla on itsellä jotain sellaista harrastustaustaa, mitä voisit ohjata nuorille, niin yleensä tämmöiset vapaaehtoiset otetaan ilolla vastaan.
MLL