Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotipalvelu ja sotkuinen koti

Vierailija
08.03.2021 |

Äitini koti on hirveä läävä. Ei mene enää kauaa, kun tarvitsee kotipalvelun apua. Miten kotipalvelu toimii tuommoisessa kodissa? Ja entä kun äitini tarvitsee rollaattorin, romujen takia sillä ei mahdu sisällä kulkemaan. Kenen asia tehdä se siivous? Joskus vuosia sitten tarjouduin auttamaan tavaran karsimisessa, mutta apu ei kelvannut, enää en ole edes yrittänyt. Kaikki pöydät, tasot, tuolit, sohvat, lattiat täynnä tavarakasoja. Mihinkään ei voi istua tai kahvikuppia laskea ellei ensin siirtele tavaroita.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotilanteessa, jos asukas itse ei ole yhteistyöhaluinen,  ilmoitetaan, että joko siivoaa/hankkii siivoojan tai häädetään paloturvallisuussyistä. Jos paloturvallisuus ei vaarannu, mutta koti on saastainen, niin sitten yritetään jotenkin pärjätä käymällä nopeasti katsomassa, että ei ole liimautunut kiinni ulosteeseensa, on syönyt, ottanut lääkkeensä ja roskat viedään.  Joko lähtisi hoitoon? Mielenterveys kun heikkenee ja on riippuvuuksia, käyttää alkohlia, lääkkeitä, huumeita tms on koti aika karsea ja haiseva näky. Normaalisti pidetään huolta perussiististä pienestä asuintilasta eli jos on liikaa  huoneita, niitä ei siivota ollenkaan ja sinne on parasta siirtää perussiivousta häiritsevät liiat tavarat, tekstiilit, koristeesineet yms.puhtaina. Parempi pyrkiä minimalistiksi jo ennen vanhuutta tai kukaan ei vaivaudu työkseen auttamaan tavaroiden vuoksi liankertymisen runsaudessa!

Vierailija
22/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä voi tilata raivaussiivouksen, mutta ei sitä väkisin tehdä. Jos äiti ei suostu siihen, että rojuja heitetään pellolle, niin äitihän asuu läävässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivaussiivousten hinta on noin 60€/tunti/siivooja. Jos tavaraa pitää vielä ruveta lajittelemaan säästettäviin ja hävitettäviin, menee hommassa helposti päiviä ja hinta lasketaan tuhansissa. Kotipalveluiden kautta tällaista palvelua ei saa, vaan raivaajat tilataan itse. 

Kannattaa puhua äidille, josko omalla porukalla saisitte käytyä tavarat läpi ja hävitettyä 70% roinasta. Ulkopuoliselta ostetussa raivauspalvelussa lähtee äkkiä "oikeastikin tärkeät" tavarat kaatopaikalle.

Vierailija
24/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito kehoitta hankkimaan siivouspalvelua kotitalousvähennyksellä. Roskapussin saattavat viedä.

Vierailija
25/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ei ole paloturvallinen.

Vierailija
26/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli hoitaja jakaa lääkkeen sitten vaan jonnekin törkykasan sekaan ja mummo sitten löytää ne sieltä tai ei.

Ei, vaan hoitaja antaa lääkkeet jopa suoraan suuhun, mutta enää ei ole kodinhoitajia, jotka tekisivät mitään kodin hoitoon liittyvää.

T.hoitsu

Vierailija
27/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palotarkastaja vaatisi siivoamaan kulkureitit avoimiksi.

Mun vanhoilla vanhemmilla oli aivan hetkellisesti makuuhuone sotkuinen (muuttolaatikoita) ja sinne eräästä syystä tilattiin ambulanssi, joka teki ilmoituksen palotarkastajalle.

Tuli sitten palotarkastus. Se oli oikeasti kyllä aivan turha. Veli oli jo kerännyt muuttolaatikot pois sieltä makkrista ja muuta sotkua ei talossa ollut.

Eipä nylyään mitään palotarkastajia ole näkynyt.

Vierailija
28/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ei pärjää yksin enää, kun ei saa siivottua itse.

Tuollainen tavaramäärä ja ahtaus on vaarallista monessa asiassa.

Vierailija
29/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palotarkastaja vaatisi siivoamaan kulkureitit avoimiksi.

Mun vanhoilla vanhemmilla oli aivan hetkellisesti makuuhuone sotkuinen (muuttolaatikoita) ja sinne eräästä syystä tilattiin ambulanssi, joka teki ilmoituksen palotarkastajalle.

Tuli sitten palotarkastus. Se oli oikeasti kyllä aivan turha. Veli oli jo kerännyt muuttolaatikot pois sieltä makkrista ja muuta sotkua ei talossa ollut.

Eipä nylyään mitään palotarkastajia ole näkynyt.

Kyllä sellaisia edelleen on! Sellainen mun vanhemmille väkisin tuli.

(ne ei tee enää määräajoin tarkastuksia, vaan vain jos tulee jokin ilmoitus)

Vierailija
30/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitaja = kotisiivooja

Kotihoito = hoitaja huolehtii vanhuksesta

Vierailija
31/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joskus on ostettu ammattijärjestäjän palveluita sosiaalihuoltona. Mutta sitten todellakin lähtee roskikseen kaikki turha, ne vuosikymmeniä hillotut sanomalehdet ja mainosmukit.

Sellaisia palveluita ei kuitenkaan ilman vaikeaa mielenterveysongelmaa saa. Ostakaa ennemmin äidille hyllyjä, johon ne tavarat kasataan.

Jos sinne tulee siivooja, siivotaan ne paikat, mitä pystytään.

Ei pidä paikkaansa,tiedän kaksi tutun tuttua joille tehtiin raivaussiivous,toinen oli masentunut hamsteri ja toinen ol pelkkä hamsteri. SEn toisen roskien vienti maksoi sille 500 ja sosiaali maksoi sen putsaamisen,se ei ollut kallis. Itte maksoi ne roinat pois.

Vierailija
32/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen tavaroita voida noin vain heittää menemään ilman hänen lupaansa. Ei, vaikka kyseessä olisi sairaalloinen hamstraus ja tavaroissa ihan roskaa (tästähän ei aina ole varmuutta näissä nettikirjoituksissa, joskus omaisen mielestä hirveä romuläävä voi olla vielä ihan tavallinen asunto jossa vain on keskivertoa enemmän tavaraa). Äärimmäisen epähygieenisestä tai palokuormaa aiheuttavasta kerrostaloasunnosta voi saada häädön jos ei suostu siivoukseen, mutta niin kauan kuin asunnosta ei ole haittaa eikä vaaraa muille, saa ihminen elää myös sotkun keskellä.

Vierailija
33/41 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli vielä kotihoitajia, joilla oli aikaa siivota, laittaa ruokaa ja ulkoiluttaa asiakkaita. Oli aikaa istua kahvittelemaan ja pitämään seuraa. Oli tutut hoitajat, joilla ei ollut kiire minnekään. Asiakkaat olivat vielä melko hyväkuntoisia, huonokuntoiset pääsivät palveluasumisen, piiriin. ( Olivat siihen aikaan " vanhainkoteja".) Työ oli mukavaa. Niitä aikoja on ikävä, kun vertaa nykypäivän liukuhihnameininkiä. Säälin näitä nykypäivän hoitajia, jotka joutuvat hiki päässä juoksemaan, kello kaulassa. T. vanha kodinhoitaja

Vierailija
34/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valviran ohje asuntojen siivottomuustapauksissa: https://www.valvira.fi/documents/14444/22511/Valvira_ohje_viranomaisill…

Apua voi soittaa pelastuslaitokselta, joka lähettää palotarkastajan tekemään palotarkastuksen asuntoon:

http://www.pirkanmaanpelastuslaitos.fi/js/upload/1544780353_Palovaaroje…

https://yle.fi/uutiset/3-6789016  Hamstraajien koteihin pakkotyhjennyksiä – aiheuttavat paloturvallisuusriskin

Vierailija
35/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi minun äitini ja hamstrattua tavaraa häiritsevästi , veisin äitini toisaalle päiväksi ja suit sait hävittäisin rojut asunnosta. Ei ihan täysillä käy hamstraaja joten väliintulo perusteltua.

Vierailija
36/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli vielä kotihoitajia, joilla oli aikaa siivota, laittaa ruokaa ja ulkoiluttaa asiakkaita. Oli aikaa istua kahvittelemaan ja pitämään seuraa. Oli tutut hoitajat, joilla ei ollut kiire minnekään. Asiakkaat olivat vielä melko hyväkuntoisia, huonokuntoiset pääsivät palveluasumisen, piiriin. ( Olivat siihen aikaan " vanhainkoteja".) Työ oli mukavaa. Niitä aikoja on ikävä, kun vertaa nykypäivän liukuhihnameininkiä. Säälin näitä nykypäivän hoitajia, jotka joutuvat hiki päässä juoksemaan, kello kaulassa. T. vanha kodinhoitaja

Kodinhoitajia ei kotihoitajia.

Vierailija
37/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi minun äitini ja hamstrattua tavaraa häiritsevästi , veisin äitini toisaalle päiväksi ja suit sait hävittäisin rojut asunnosta. Ei ihan täysillä käy hamstraaja joten väliintulo perusteltua.

Ei käy suit sait yhdessä päivässä läävän siivous.

Vierailija
38/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, veisin viikoksi kylpylään tai johonkin ( tai joku muu seiraksi), ottaisin roskalavan ja siivousfirman avuksi. Näin toivoisin minulle tehtävän , jos sekoaisin.

Vierailija
39/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mä saisin RAIVARIT jos joku kävis mun puolesta hävittämään esim. lajittelua vailla olevat paperit. 

Niitä on jonkinverran, kun posti tuo kaikenlaisia kirjeitä, jotka on luettu, muttei vielä hävitetty. Teen tämän hävitys urakan parin vuoden välein, koska se on vaan tylsää ja aikaa vievää, mutta samalla tulee käytyä joitain vanhoja papereita läpi, että onko ne vielä ajankohtaisia ja tärkeitä vai voiko nekin silputa. Näin myös olen jokseenkin kartalla siitä, missä mitäkin papereita on. Ja se, miksi se vie aikaa, on se, että ne paperit on hyvä käydä edes vähän tarkemmin läpi siinä kohdin kun niitä on heittämässä pois, ettei joukkoon mene jotain erittäin tärkeää ja tarpeellista. 

Tai jos joku muuten kävisi raivaamassa mun kämppäni "hänen näköisekseen" sillä välin kun olisi jollain tekosyyllä vienyt mut päiväksi tai useammaksi jonnekin ja ensinnäkin huijannut multa avaimet jollain tekosyyllä päästäkseen "siivoamaan". 

Yksinkertaisesti tila loppuu kesken kun 34 neliöön on tungettu yli 34 neliön tavaramäärä ja sitä on nyt hävitetty vuosia aina vähitellen, mutta kummasti se ei vaan lopu. Tasot on "luotu" sitä varten ettei ne ole tyhjillään, paitsi tiskipöytä. Mä olin toista vuotta "ostolakossa" paitsi ihan välttämättömimmille asioille, jos jotain meni rikki tai oli vaan ihan pakko ostaa, kuten nyt vaikka hammasharja säännöllisesti. 

MUN koti, MUN sotkut, MINÄ siivoon! 

N30

Vierailija
40/41 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vanhuksille kotisiivouksia ja olen nähnyt kaikenlaista. Ihan karseisiin paikkoihin en mene, vaan valkkaan paikkani aika tarkkaan. Jos ihminen ei tunnu minusta mukavalta ja en saa hänen kanssaan hyvää tai edes kohtalaista yhteyttä, niin suosittelen isompien kotisiivousfirmojen puoleen kääntymistä.

Muutamassa paikassa on todella ihana vanhus, mutta tavaraa liikaa ja siellä yleensä teen niin paljon kuin pystyn, mutta ensimmäisinä kertoina en koske olenkaan mihinkään läjiin. Aika usein esim lehtiläjien taustalla on masennus ja liika työmaa. Siihen ei kannata mennä heti ronkkimaan sekaan, vaan tutustumme toisiimme vanhuksen kanssa rauhassa ja annan luottamuksen syntyä välillemme. Siivoan sillä välin muita paikkoja. Kun luottamusta on tullut, niin alan pikkuhiljaa juttelemaan vanhukselle että jos yhdessä hieman raivaisimme kotia. Joskus asia vaatii hieman kypsyttelyä, mutta aina se on lähtenyt siitä ja kerta kerralta yhdessä tuumin olemme saaneet tavaraa pois. Muutaman kerran olemme yhdessä vieneet tavaraa kierrätykseen ja jotenkin ihan näkee kuinka olo helpottuu vanhuksella ja hän alkaa taas nauttimaan kodistaan. Sanon siis, että hiljaa hyvä tulee ja älkää syyllisytäkö ollenkaan vanhusta.

Itse myös siivousalan yrittäjänä allekirjoitan tämän. Lisäksi lisäisin tähän vielä, että asiakkaan tarvitsee myös sitoutua ja hyväksyä se että näissä kohteissa työmäärä on useimmiten isompi mikäli halutaan että työt tehdään ilman keskilattiaimurointia. Jos teet ylläpitosiivousta, jonka tieltä siirtelet niiden perus juttujen lisäksi useita pusseja, laatikoita jne että pääset ihan jo lattian siivoukseen. On silloin lisäkuluja myös. Välillä tai useinkin törmää ajatukseen, että tämä on pieni kaksio jossa ei mene kuin 1,5 tuntia hyvin siihen saa uuninpesut ja jääkaapin siivouksetkin mukaan. Siis asiakkaan mielestä. Tämä on ollut ainakin itsellä syy, miksi en ota paikkaa. Kun se realismi ei kohtaa. Eikä työstä olla valmiita maksamaan.