Miten pienellä summalla tulisit kuukaudessa toimeenp?
Voin aloittaa:
Omat kk-menoni
204 e remonttilaina, kohta maksettu
90 e puhelinlasku sisältäen puhelimen kk-maksun, kohta maksettu, jolloin summa 30 e / kk
20 e yhteensä pojan viikkorahoihin
95 e pojalle säästöön
95 e toiselle pojalle säästöön
n. 80 e vakuutukset ja ajoneuvovero yhteensä kuukaudessa
200-300 e ruokaan
Jos oltaisiin tosi tarkkoja tähän voisi ottaa vielä puolet asuntolainan lyhennyksestä (307 e), mutta mies maksaa sen kokonaan ja yleensä myös vesi- ja sähkölaskun.
Autoni on ostettu käteisellä.
Eli yhteensä menoni tällä hetkellä 884 e. Todella nopeasti tuollainen summa muodostuu. Tuosta voisi tietenkin karsia lapsille ja itselle säästämisen pakon edessä. Aiemmin tuossa oli vielä lasten hoitomaksut. n. 500 e / kk.
Itselleni laitan säästöön ja sijoituksiin n. 800-1200 e / kk, mutta tietenkin pärjäisin myös ilman säästämistä.
Uskoisin siis tulevani tällä laskelmalla n. 1200 euron tuloilla toimeen, koska aina pitää olla hätävaraa nettopalkassa.
Jos taas laskettaisiin myös tuo asuntolaina, sähkö- ja vesilaskut kaikki minulle niin hupsista...
Tällä hetkellä tienaan kuukaudessa ansiotulojen ja pääomatulojen kanssa yhteensä 3500-8000 e riippuen kuukaudesta.
Kommentit (28)
Ihan pakon edessä pärjäisin aika pienelläkin summalla mutta kyllä raha tiettyyn pisteeseen asti helpottaa elämää. Riippuu myös siitä, eläisinkö yksin, lapsen kanssa vai miten. En edes yritä elää mahdollisimman pihisti jos ja kun ei ole pakko. Omiin menoihin ehkä tonni kuussa ilman asumismenoja.
500 euroa auton kanssa. Auton parkki maksaa noin 110 euroa suomen rahoissa. Jos ei olisi autoa tulisin toimeen puolella tuosta.
Eläkkeeni Ruotsissa 50 työvuoden jälkeen on 980 euroa netto kuussa raskaasta työsarasta, usein 2 työtä samana päivänä noin 10 vuotta . Olen oppinut käyttämään rahaa.
Meidän perhe saisi laskut maksettua, pidettyä katon pään päällä ja ruokaa pöytään noin 1500€ kuussa.
Noin 600€ tulen toimeen. Sisältäen vuokran ja laskut. Siitäkin voin vielä kiristää pari kymppiä.
En ostele mitään turhaa, liikun julkisilla tai pyörällä. Kierrätän ja kulutan hyvin niukasti. Olen opiskelija.
0 €. Olisihan mulla periaatteessa sitä ja tätä ja tota, mutta mun mies maksaa kaiken kokonaan. XD XD XD
Eläkkeeni on 1210 €/kk netto. Asumisen kulut ( vastike, sähkölämmitys, vesi ja ) ovat talvella n. 370€, kesällä 270€. Ruokakauppaan menee n 150€, sisältää myös hygieniatuotteet. Ostan vain tarpeelliset alusvaatteet, harvemmin mitään muuta, kun vaatteita on kaapit täynnä menneiltä työajoilta. Siirrän joka kuukausi 500€ säästötilille( tiedän, että vois myös sijoittaa paremmin tuottaviin esim. osakkeisiin mutta olen jo vanha enkä jaksa perehtyä). Olen asunut kaukomailla vuosia, niinpä en enää halua matkustella eikä se nyt olisi mahdollistakaan. Siis elän köyhyysrajan tuloilla ihan mukavaa elämää ja halutessani pystyn ostamaan käteisellä vaikka ihkauuden auton mutta en halua.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeni on 1210 €/kk netto. Asumisen kulut ( vastike, sähkölämmitys, vesi ja ) ovat talvella n. 370€, kesällä 270€. Ruokakauppaan menee n 150€, sisältää myös hygieniatuotteet. Ostan vain tarpeelliset alusvaatteet, harvemmin mitään muuta, kun vaatteita on kaapit täynnä menneiltä työajoilta. Siirrän joka kuukausi 500€ säästötilille( tiedän, että vois myös sijoittaa paremmin tuottaviin esim. osakkeisiin mutta olen jo vanha enkä jaksa perehtyä). Olen asunut kaukomailla vuosia, niinpä en enää halua matkustella eikä se nyt olisi mahdollistakaan. Siis elän köyhyysrajan tuloilla ihan mukavaa elämää ja halutessani pystyn ostamaan käteisellä vaikka ihkauuden auton mutta en halua.
Köyhyysrajan tuloilla tuleekin ihan hyvin toimeen silloin, kun kaikki isot hankinnat, kuten vaikka se asunto, on jo hankittu kun tulot ovat olleet suuremmat. Säästöönkin on saatu niin ettei talous kaadu johonkin rikki menneeseen kodinkoneeseen tai autoon joka on pakko uusia tai korjata.
2000e. Nyt saan vain 1300e ja ei riitä millään.