Koronapandemia on tehnyt selväksi sen, kuinka LAPSELLISIA monet aikuiset suomalaiset ovat
1. Osa kansasta uskoo täysin naurettaviin ja tieteenvastaisiin salaliittoihin, joille ei ole todisteita
2. Osa vastustaa maskeja, rokotteita, rajoituksia ym. ihan vaan ollakseen erilaisia kuin muu väestö
3. Osa ei suostu rajoittamaan elämäänsä koska hallitus ei saanut vuosi sitten rajoja kiinni
4. Osa ei usko rajoituksia ja suosituksia ihan vaan itsekkyyttään (halutaan matkustella, syödä ravintoloissa jne.)
5. Iso osa poliitikoistakin politikoi menemään vakavalla - hengenvaarallisella - aiheella
6. Yrittäjät jne. vinkuvat vuorollaan, kuinka epäreiluja rajoitukset ovat (aivan kuin pandemia kohtelisi meistä ketään erityisen reilusti)
7. Osa vaatii tiukkoja rajoituksia mutta vain muille ihmisille, esim. työmiehille tai koululaisille, mutta ei ikinä omalle kohdalle
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta pointti lienee selvä.
Oli ihmisten syyt edellä kuvattuun käytökseen millaisia tahansa, minulle se ainakin näyttäytyy täysin lapsellisena pelleilynä. Aikuiset ihmiset osaavat ottaa lusikan kauniiseen käteen, vetää yhtä köyttä ja ajatella myös lähimmäistensä parasta.
Tämän kevään suurin haaste tulee olemaan lapsellisten itkupillien saaminen kuriin, ja todennäköisesti siihen tarvitaan viime kevättä rajumpia toimia.
Kommentit (118)
Suurin osa suomalaisista suhtautuu pandemiaan vastuullisesti ja ottaa tilanteen vakavasti.
Tänne palstalle nyt vaan sattuvat parveilemaan juurikin tietynlaiset hörhöt, jotka nuohoavat muutenkin kaikki härösivustot ja keskustelupalstat. Elävät han omassa salaliittokuplassaan, ja suolatavat pelkkää beeässää. Muutenhan tämä olisi ihan ok, ja myös viihdyttävää, ellei kyseessä sattuisi olemaan tällä kertaa vakava pandemia.
Kuten yleensä teini-ikäiset, nämäkin ovat hyvin mustavalkoisia ajattelunsa kanssa. Minä olen oikeassa, ja sinä väärässä. Kapinoidaan, ja halutaan mennä vastavirtaan. Millään tieteellisillä tutkimustuloksilla mielipidettään ei käännetä. Vasta-argumenttina käytetään hörhösivuston omia (ja usein epätieteellisiä tai vähintään väärin tulkittuja) ”tutkimuksia”. Näitä jaetaan laajasti foliopäiden omassa somekuplassa ja keskustelupalstoilla. Uutisointi pandemiasta on ”valeuutisointia” ja kaikki pohjautuu ”maailmanlaajuiseen salaliittoon”. ”Tiedetään” aiheesta enemmän kuin oikeat tiedemiehet ja asiantuntijat, kun on ”tutkittu” Googlen avulla sivustoja, jotka myötäilevät omia mielipiteitä.
No joo. Näitä on ollut aina ja tulee aina olemaan.
No onko se itsekästä jos pienemmissä kaupungeissa joudutaan paikan ainoa leffateatteri tai ravintola sulkemaan?
Pienissä paikoissa se koskettaa paikan kaikia asukkaita
Vierailija kirjoitti:
No onko se itsekästä jos pienemmissä kaupungeissa joudutaan paikan ainoa leffateatteri tai ravintola sulkemaan?
Pienissä paikoissa se koskettaa paikan kaikia asukkaita
Varsinkin jos kunnassa on tyyliin kolme tartuntaa vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista suhtautuu pandemiaan vastuullisesti ja ottaa tilanteen vakavasti.
Tänne palstalle nyt vaan sattuvat parveilemaan juurikin tietynlaiset hörhöt, jotka nuohoavat muutenkin kaikki härösivustot ja keskustelupalstat. Elävät han omassa salaliittokuplassaan, ja suolatavat pelkkää beeässää. Muutenhan tämä olisi ihan ok, ja myös viihdyttävää, ellei kyseessä sattuisi olemaan tällä kertaa vakava pandemia.
Kuten yleensä teini-ikäiset, nämäkin ovat hyvin mustavalkoisia ajattelunsa kanssa. Minä olen oikeassa, ja sinä väärässä. Kapinoidaan, ja halutaan mennä vastavirtaan. Millään tieteellisillä tutkimustuloksilla mielipidettään ei käännetä. Vasta-argumenttina käytetään hörhösivuston omia (ja usein epätieteellisiä tai vähintään väärin tulkittuja) ”tutkimuksia”. Näitä jaetaan laajasti foliopäiden omassa somekuplassa ja keskustelupalstoilla. Uutisointi pandemiasta on ”valeuutisointia” ja kaikki pohjautuu ”maailmanlaajuiseen salaliittoon”. ”Tiedetään” aiheesta enemmän kuin oikeat tiedemiehet ja asiantuntijat, kun on ”tutkittu” Googlen avulla sivustoja, jotka myötäilevät omia mielipiteitä.
Eli kaikki, jotka ajattelevat toisin kuin sinä, ovat lapsellisia salaliittohörhöjä?
Se kertoo sinusta ja sinun laisistasi aika paljon.
Minua ei kyllä kukaan määräile enää. Siinä vaiheessa ku rajat vuotaa halpatyövoimaa, jolla kaikilla korona, niin ihan turhaa räpiköidä. Mulle riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki, jotka ajattelevat toisin kuin sinä, ovat lapsellisia salaliittohörhöjä?
Elämämkoulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hallitus siirtelee vaaleja jonkin laskuharjoituksen vuoksi.
Tässä esimerkki kohusta, joka on täysin lapsellinen. Kahdeksan puoluetta yhdeksästä oli siirron kannalla ja siitä päätti eduskunta, ei hallitus. Vaaleja siirrettiin viimeksi vuonna 2017 paljon pienemmästä syystä eikä siitä syntynyt mitään kohua.
Ihan jokaiselle vähänkin järkeä omaavalle ihmiselle on selvää, että maalis-huhtikuu on koronan kannalta hankalampaa aikaa kuin kesäkuu. Tässä ei ole mitään kiisteltävää. Miksi järjestää vaalit tautihuipun aikaan kun niitä voi lykätä muutamalla kuukaudella?
Juuri näin! Ja tähän pöhköön lapselliseen vinkumiseen ovat tässä asiassa menneet monet mediat mukaan, pahimpana MTV3 nettisivuillaan.
Kyllä suhtautuminen koronapandemiaan on todella niin kirjavaa ja arvaamatonta, että kertokaas viisaammat, kuinka kirjavasti ja arvaamattomasti suomalaiset suhtautuisivat, jos maamme joutuisi yhtä vaikuttavaan sotaan! Pelottaa ajatellakin, kuinka syvälle "talvisodan henki" on haudattu!
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä. Itseäni on risonut viime aikoina "koska rajoja ei laiteta kiinni, niin en kyllä käytä maskeja tai tee sitä tai tätä tai tota" - asenne. Kun sehän ei auta yhtään tätä tilannetta, että heittäydytään viisivuotiaaksi ja sanotaan: "Kun noi ei tee tätä, niin mä en tee tätä, koska nuo aloitti".
Että voisiko jokainen nyt yrittää olla aikuinen ja tehdä oman osuutensa huolimatta siitä, mitä muut tekevät tai ovat tekemättä? Mitä enemmän protestoidaan, sitä kauemmin tilanne kestää ja sitä todennäköisemmin tulee se ulkonaliikkumiskielto, jota sitten vasta protestoidaankin.
Tuota juuri on vaikea ymmärtää. "Rajoja ei suljeta ja heikompia maita autetaan, niin sittenpä minä elän kuin pellossa. Jos rajat suljettaisiin ja avustukset lopetettaisiin, niin sitten laittaisin kiltisti maskin naamalle. Mutta ennen sitä en!!!"
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kyllä kukaan määräile enää. Siinä vaiheessa ku rajat vuotaa halpatyövoimaa, jolla kaikilla korona, niin ihan turhaa räpiköidä. Mulle riitti.
Ai riitti? Siis mikä? Mitä olet tehnyt tähän asti estääksesi koronan leviämistä? Aivan. Et mitään. Halpatyövoima tai mikään muukaan ei vaikuta, sinä et tee osuuttasi koska ei huvita. Perustelut otat milloin mistäkin päivän kohuotsikosta.
Vierailija kirjoitti:
Siis tahdot sen viruksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka uskovat jotain eteerisiä öljyjä kauppaavaa tubettajaa ennemmin kuin tiedettä, ovat hörhöjä.
Ihmisillä voi olla eri mielipiteitä asioista, mutta faktat ovat faktoja. Se on fakta, että koronavirus voi aiheuttaa holtittomasti levitessään sairaanhuollon ylikuormittumisen. Siitä taas voidaan keskustella ja esittää eri mielipiteitä, miten tuota leviämistä pitäisi hillitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämämkoulu?
Haukutte eri mieltä olevia lapsellisiksi ja sitten argumentoitte itse tuolla tavalla...
-eri
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei kiinnosta koko corona hevon vi..... . Suomalaiset olisi rokotettu jo moneen kertaan jos olisi haluttu. Lukekaa juttu taloussanomista.
Ja tässä taas yksi lapsellinen idiootti. Koska rajat eivät ole kiinni ja rokotteita ei ole, en aio osallistua talkoisiin. Lälläslää!
pohdinnan jälkeen olen tullut siihen tulokseen että korona voi olla kommunistien propagandaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka uskovat jotain eteerisiä öljyjä kauppaavaa tubettajaa ennemmin kuin tiedettä, ovat hörhöjä.
Ihmisillä voi olla eri mielipiteitä asioista, mutta faktat ovat faktoja. Se on fakta, että koronavirus voi aiheuttaa holtittomasti levitessään sairaanhuollon ylikuormittumisen. Siitä taas voidaan keskustella ja esittää eri mielipiteitä, miten tuota leviämistä pitäisi hillitä.
Rajoitusten toimivuudesta ei taida olla mitään tieteellistä konsensusta.
-eri
Kuka oli aiemmin huolissaan terveydenhuollon kuormittuvuudesta? Kuka ylipäätään tiesi, millainen tilanne on aiemmin ollut?
Joku varmasti kohta kysyy, tiesinkö minä: tiesin. Mutta kysymys kuuluukin: Miksi välität tästä nyt? Vai oletko välittävinäsi, jotta vaikutat hyvältä ihmiseltä?
Matkustaa voi kotimaassa ihan turvallisesti, vastuullisesti ja turvallisuuskehotuksia noudattaen.
Esimerkki;
Lähden puolisoni kanssa kotoa Pohjanmaalta ajamaan kohti Lappia. Mukaan pakataan ruoat jotka on ostettu omasta kaupungista. Matkalla pysähdytään ainoastaan tankkaamaan (tarvittaessa), kusemisetkin hoidetaan levähdyspaikalla. Tai vaihtoehtoisesti (isomman hädän yllättäessä) etsitään pieni huoltoasema eikä ABC-tyylinen halli.
Ajamme perille majoituspaikkaamme (mökki, huoneisto tms., ei hotelli). Vietämme viikon tuntureilla hiihdellen, lumikenkäillen ja kävellen. Ajamme kotiin.
Kaikki matkustelu ei ole ravintoloissa notkumista, on aivan typerää kivittää argumentilla ”pakkoko on päästä jonnekin”, koska vastuullisestikin voi homman hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit listalta vielä yhden: nämä vapaa-ajallaan kotisohvalla viihtyvät, etätöitä tekevät konttorirotat, jotka vinkuvat tiukkoja rajoituksia kaikille väittäen että pandemiasta kärsitään kaikki tasapuolisesti.
Tämä väite on täyttä hevonpaskaa. Nimenomaan aktiiviset, sosiaaliset ja elantonsa palvelualalla tienaavat kärsivät runsain mitoin, kun taas etätöitä tekevät konttorirotat, jotka vapaa-aikansa kuluttavat kotisohvalla mässyttämässä Woltilla tilattua pitsaa, eivät juurikaan, itse asiassa päinvastoin - nyt saa kerrankin syyn morkata kunnostaan huolta pitäviä, sosiaalisia ja fyysistä työtä tekeviä ihmisiä. Välillä suututtaa lukea näitä juttuja kuinka "kyllä tästä selvitään yhdessä kun vaan pysytään kotona, kaikki tässä kärsitään yhtä paljon" kun itseltä mennyt toimeentulo, harrastukset ja kaikki mikä saa arjessa jaksamaan.
Nämä! Väliin pitää tietenkin päästä tärkeilemään hypermarketin käytäville, nähdä hvtuttuja ja huokailla suureen ääneen pelkoa. Parveillaan ja tukitaan kulkuväylä kun on mielipidettä etäsiihen ja etätuohon, lomallakaan kun ei päässyt kuin Lappiin ja rankkaa on. Kuolaiset banaaninkuoret voikin pudottaa lattialle. Sitä vartehan nuo MyYjÄT täällä on. Mul*ut.
No mistäs sen testaamatta tietää! Ja joo, olishan toi yks urpokin voinut suojata meitä muita, koska myös hänellä voi olla se korona! Taidat itse kuulua näihin vatipäihin jotka ei osaa elää ihmisiksi!