Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada " vauvamaisesta" kohta 3-vuotiaasta ikäistensä oloinen?

09.08.2006 |

Meidän lapsen taidoissa on muutamia peruspuutteita, jotka tekevät hänestä vielä vauvamaisen ja joista olisi hetimiten hyvä päästä eroon.

Ensinnäkin: ei suostu millään syömään itse, vaikka osaa. Tämä syöttämisvaihe jäi päälle siitä, että oli 1-2,5-vuotiaana todella huono syömään ja painoa kertyi liian vähän. Niinpä sitä olin aina työntelemässä huomiota johonkin muuhun kuin ruokailuun, jotta ei huomaisi syövänsä.

Toiseksi: käytämme vaippoja, koska ei tunnista pissahätää. Kesä meni enemmän tai vähemmän harjoitellessa, mutta koska koko kesän lomailu tarkoitti sitä, että monta kertaa päivässä olimme menossa autolla jonnekin, oli vaippa aina laitettava jalkaan, ettei vahinkoja satu. Emme siis saaneet johdonmukaista joka päivä vaipatta sessiota aikaan.

Kolmanneksi: vielä on hukassa monta kirjainta, joka tekee puheesta epäselvää. Ainakin j, d, r ja m puuttuvat. Asiaa on kyllä paljon ja tietoa jos jonkinlaista, mutta sanoma jää usein tuntemattomille täydeksi hepreaksi.

Nämä perustaidot varmasti karttuvat, kun nyt aloitti päivähoidon paikassa, jossa 2-vuotiaatkin syövät itse ja ovat vaipoitta, mutta kun meidän menijää ei ole koskaan oikein kiinnostanut mitä muut lapset tekevät... Lisävinkkejä näiden taitojen kotona harjoittamiseen siis kaivataan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v. poika jolla puheesta puuttuu kirjaimia eikä halua syödä itse mutta en silti pidä häntä vauvamaisena. Syöttämättä voi halutessaan jättää koska lapsi osaa itse syödä ja jos on tarpeeksi nälkä niin varmasti rupeaa itse syömäänkin. Puheen kanssa meillä ainkin tuli neuvolasta lähete puheterapiaan joten en osaa sanoa miten voisi kotikonstein asiaa edistää. Vaipattomuus vaatii vanhempien johdonmukaisuutta asiassa. Itse ainkin jättäisin vain vaipan pois ja korjailisin sotkut muutaman päivän ajan. Nopeasti lapsi asian sitten hoksaa.

Ja PK:ssa nämä kyllä kehittyy vaikka lapsi ei niin muiden lasten perään olisikaan sillä kakki lapset istutetaan säännöllisesti potalle, hotajia ei ole tarpeeksi lapsia syöttämään ja siinä lapsi väkisin joutuu itse ottamaan lusikan käteen ja syömään, puheeseenkin saa lorleikeillä ym. varmasti parannusta.

Vierailija
2/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö oli jo viime talven tarhassa ja siellä oli päiväkuiva mutta kotona ei suostunu olemaan ilman vaippaa tai jos oli niin pissaili ympäriinsä. Kesällä harjoiteltiin ahkerasti vaipatta oloa koska tarhasta sanottiin ettei 3vuotiailla ole vaippoja enää. Nytkään tyttö ei tunnista pissa hätää vaan eletään kellon kanssa eli ainakin tunnin puolentoista välein käytän säännöllisesti pissalla ja ei suostu potalle vaan pitää käyttää pöntöllä. Kakat tekee housuun ei suostu tekee niitä pönttöön. ( ehkä senkin jossain vaiheessa vielä oppii toivotaan) Kyllä se teiänkin tyttö vielä oppii. Ai niin ja kirjaimia meiltäki puuttuu mut neuvolan tätin mukaan omaa hyvän sanaston eli eiköhän se opi isoksi aikanaa.Tarhassa sano et kaikki oppii joskus. Tsemppii teille! Henna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat pysyvat housuissa siihen asti etta aiti tai isi laittaa alushousut sinne tilalle :) Eli jos ilman vaippaa oloa ei ole pystytty harjoittelemaan niin edistystakaan ei ole voinut tapahtua. Vahinkoja voi sattua jonkin aikaa mutta kylla vahan alle 3v akkia tajuaa mista vessa-asioissa on kyse. Syömisesta voi ihan hyvin tehda joko periaatekysymyksen tai sitten syöttaa vaivihkaa aina valilla.. Meidan esikoinen oli viela melkein 4v:na sellainen etta vaati syöttamista ja valitti ettei " jaksa" syöda itse. Lopetettiin syöttely kertaheitolla, nykyisin saa syöda sen minka itse jaksaa ja loput saa jaada lautaselle. 2v10kk kuopusta syötan satunnaisesti, mutta vain silloin kun han ihan todella nayttaa niin vasyneelta ettei oikeastikaan tunnu jaksavan...

Vierailija
4/4 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun syöttämään tupliani välillä aika tiuhaan, 3v. Tuo, että lapsi syö kun sillä on nälkä hokema kun ei huonoruokasten kohdalla valitettavasti pidä aina paikkaansa. Ei ainakaan meillä. Testattu on, ei apua. Painoseurannassa tiiviisti edelleen ja sapuskointi useinmiten teelusikka-linjalla toisella pojalla. Pääasia, että lapsi saa jotain napaansa.

Meillä ei paljoa pottatreenejä pidetty ihan yksinkertaisesti siksi, koska en saanut poikia suostumaan potulle. Homma hoitui itsestään hieman ennen 3v ja vahinkojakin on tullut tosi vähän. Kyllä se siitä lähtee, kun rakko vaan on kypsä. Meille pojan kirurgi ainakin sanoi, että pojista ainakin osa on vielä 4v vaipoissa ja se on normaalia.

Tsemppiä!