Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kertoi minulle rehellinen lastensuojelija lastensuojelun vääryyksistä:

Vierailija
08.03.2021 |

"Ymmärrän. Todella helppo uskoa. Rehellisesti sanottuna aluksi itse suhtauduin hieman skeptisesti ihmisiin ketkä kritisoi lasua, kunnes itse työskentelin vajaa 10v alalla. Olin AIVAN JÄRKYTTYNYT! Kuten täällä luottamuksella olen kertonut, tein avin ym tahoille ilmoituksia kun vielä olin työelämässä mukana.
Muutama äärimmäisen ihana työntekijä on, mutta niitä ihmishirviöitä mahtuu sekaan. Sitten työntekijät auttaa toisiaan kirjoittelemalla kolleegoitaan puolustavia lausuntoja vaikka eivät tiedä asioista muuten mitään, kuin sen mitä työkaveri kertonut!
-----
Suunnitelmissa on tuoda näitä asioita julki isommassakin mittakaavassa. Kun pahimmillaan mielivaltaisella käytöksellä pilataan niin monen ihmisen elämä pitkäksi aikaa.
-----
Niin järkyttävä, surullinen ja ihan kammottava tapahtuma kuin se Koskelan surma on, niin sen myötä on jälleen tullut esiin lasun toimimattomuus. Kun sitä aletaan tutkimaan, niin varmasti aletaan nostamaan esille herkemmin muitakin laiminlyöntejä.
Kyllähän sillä alkaa varmasti melkoinen pelko jyllään ammattilaisten keskuudessa, kun huomaavat etteivät voi toimia ihan miten haluavat.
----

Pitäskö jotenkin organisoida porukalla tätä hommaa? Ideat ja ajatukset ovat tervetulleita!
Siitä siis, että miten lähdetään porukalla viemään asioita eteenpäin?
Minä voisin olla vaikka tuohon Markoon yhteydessä nyt alkuviikosta. Itseasiassa muutama ystäväni on myös Brysselissä virkamiehenä ja uskon, että sieltä löytyy myös ihmisiä ketkä olisi kiinnostuneita näistä epäkohdista ja laittomuuksista mitä Suomen lasu maailmassa tapahtuu!
----
Meitä työntekijöitä suoraan uhkaillaan sillä miten työt loppuu, jos asioista puhutaan. On myös suoraansanottu, ettei ikinä tule työllistyyn mihinkään, jos uskaltaa puhua asioista mitään. Myös se on yksi syy työntekijöiden vaihtuvuuteen...
Parhaimmillaan asiat toimii hyvin, pahimmillaan se on niin sairas ja kieroutunut maailma ettei mitään rajaa!
Ja ketä ulkopuoliset uskoo, sijotettua nuorta kenestä tehdään ns.ongelmatapaus,vai sosiaalityöntekijää?
Myös vaitiolovelvollisuuden taakse on näppärää piiloutua tiukan paikan tullen.
-----
Yks painava syy siihen miksi ei lopareita porukalla oteta, vaikka haluttais on se, että sitten niiden lasten kans tekis töitä ainoastaan he ketkä näkee ne vain jo a) rahana tai b) jotenkin toivottomina tapauksina, eikä heitä aidosti kiinnosta miten ne lapset voi. ☹️"

Kommentit (313)

Vierailija
1/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu:

"Soskuthan ei hyödy rahallisesti mitenkään. Ainoa kuka sillä tienaa on paikka mihin lapset sijoitetaan. Mitä haastavampi lapsi, sitä enempi rahaa saa.

Erittäin vaikeasti käytöksellään oireilevasta nuoresta maksetaan sijoituspaikalle n. 500€/vrk,niin eihän heitä kannata kuntouttaa, kun muuten rahan tulo vähenis...

Soskut saa sosiaalista statusta työyhteisössä "jämynä työntekijänä" ketä arvosetaan.

----

Vielä tässä vaiheessa puhun mielummin näin "ei julkisessa ryhmässä" mutta vielä se päivä koittaa, kun teen sen julkisesti omilla kasvoilla. Uskon, että saan mukaan myös muita työntekijöitä.

----

Meillä vähennettiin ihan älyttömästi työntekijöiden määrää. Kun toin esille huoleni nuorten, sekä työntekijöiden turvallisuudesta, niin iso pomo totes "on ammattitaidottomuutta jos ei pärjää vähemmällä ohjaaja määrällä".

Onneksi työterveyslääkäri on kirjannut tuon asian papereihini, kun hånelle myös huoleni esitin.

Se tapahtui ennen minun työtapaturmaa.

----

Väittäisin sen johtuvan siitä älyttömästä työyhteisön paineesta, etteivät uskalla puhua.

---

Se riippuu tosi paljon yksiköstä. Joissakin on aivan ihania ja sydämellisiä ohjaajia ketkä todella ajattelee lasten parasta.

Joissakin yksiköissä on aivan kamalia työntekijöitä.

Eivät esim.anna riittävästi ruokaa, simputtavat, vittuilevat, saattavat viedä jonku nuoren alusvaatteisillaan pakkaseen ym hirveyksiä.

Avi ja muut paikat kun tekee tarkastuksia ilmoittaa ne niistä lähes poikkeuksetta etukäteen. Silloin ehditään siistiä paikat ja laittaa tarpeeksi väkeä töihin just sille päivää.

----

Niinpä. Kun nuoret asioista yrittää puhua saadaan ne helposti näyttämään valehtelevilta epävakailta lapsilta.

----

Siltä se välillä tuntuu. Kuten sanoin, ei tietenkään kaikki, mutta sellaista ei saisi olla yhtään!

Sitten jos on esim.kahdestaan vuorossa tuommosen sekopään kans ja puhut siitä esimiehelle (kuten itse tein) oltiin sana sanaa vastaan tilanteessa, kun ei niitä asioita voinut todistaa, ei mitään tapahtunut.

----

Ne esimiehet siellä on ihan helvetistä! Rahan ahneita paskoja suoraansanottuna. Heitä ei kiinnosta muu, kuin kannattava bisnes. Siellä oli yks tosi hyvä esimies, mutta hän lähti kokonaan muihin hommiin.

----

Ei. Yritti pitkään muuttaa asioiden suuntaa nuorten ja perheiden kannalta paremmaksi, mutta se oli ihan toivoton taistelun. Tosi monta vuotta hän sitkeästi sitä yritti, sitten oli vain pakko luovuttaa.

----

Harvat sielläkään on pitkää työuraa tehneet.

Ne on niitä ketkä joko tienaa hyvin, tai heitä ketkä itse asuu Muhoksella eikä työpaikkoja ole lähellä muita.

----

Sitä on tietenkin mahdotonta sanoa muista paikoista, mutta kyllähän ne moraalittomat on myös näkyvin ja kuuluvin osa. Usein saavat muut työntekijät otteeseensa, niinkuin narsistin konsanaan hallitsevat asioita.

Alunperin heitä on ehkä ollut jotain 1/4 osa työntekijöistä, mutta äkkiä saavat laajennettua porukkaa. Näin äkkiseltään, ihan lonkalta vedettynä veikkaisin, että puolet ja puolet.

Jos vuorossa olevat on kaikki niitä kusipäitä, on siinä nuorilla melko tuskaiset oltavat."

Vierailija
2/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, sinulle siis on kertonut joku alalla toiminut tuon jutun, vai puhut omasta kokemuksesta? Ristiriita otsikon ja tekstin välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai sellaista peliä.

Vierailija
4/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelija?

Mikäs ammattinimike tuo mahtaa olla?

Vierailija
5/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen, sinulle siis on kertonut joku alalla toiminut tuon jutun, vai puhut omasta kokemuksesta? Ristiriita otsikon ja tekstin välillä.

Nämä ovat kommentteja lastensuojelijasossulta, ei minulta.

Vierailija
6/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä katkelma jonkin näytelmän käsikirjoituksesta vai pikakirjoitettu keskustelu vai jostain keskusteluryhmästä kopioitu? Laita nyt vähän lisätietoa. Muuten minäkin voin laittaa jotain Copy/paste settiä tänne jännällä otsikolla.

Vierailija
7/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat kommentteja lastensuojelijasossulta, ei minulta.

Edelleen, mikä ammatti on lastensuojelija?

Vierailija
8/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä katkelma jonkin näytelmän käsikirjoituksesta vai pikakirjoitettu keskustelu vai jostain keskusteluryhmästä kopioitu? Laita nyt vähän lisätietoa. Muuten minäkin voin laittaa jotain Copy/paste settiä tänne jännällä otsikolla.

Anonyymejä wa-viestejä minulle tässä vaiheessa. Mutta kuten huomasit, haluaa kyllä jossain vaiheessa tulla esille omalla nimellään ja naamallaan. Toivoo saavansa muita sossuja mukaan. Yhden toisenkin rehellisen sossun tiedän, pistänpä hänenkin viestinsä tänne. Ei ole helppo sossuna puhua näistä asioista julkisesti, no, syistä jotka löydätte näistä viesteistä.

Vierailija
9/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja tosiaan, mä näkisin. Että suurin ongelma on juuri se, että kerran kun sijoitukseen joutuu, sieltä on vaikea päästä pois, ellei satu sellainen luojan lahja, kun moraalinen laitos, kohdalle.

Yksityiset laitokset helposti kirjaa asioita niin, että kotiin pääsy vaikeaa. Vastaavasti taas, jos lapsi oireilee, eli "on vaikea", niin sitten kirjataankin ulos - but only, jos on tulossa helpompi/saman maksuluokan.

Eli siis yritetään pitåä kiinni rahaa tuovista asiakkaista. Paitsi jos on tilalle tulossa yhtäpaljon tuottava, mutta ns helpompi asiakas, sitten saatetaankin suuntaa muuttaa täysin, että "valmis kotiutumaan" jne

Se on pieni osa joka näin toimii. Mutta jokainen lapsi on liikaa.

Itse koen kaikista suurimmaksi ongelmaksi lastensuojelun yksittäisen työntekijän mahdollisuuden niin suureen mielivaltaan.

Ja erot maan sisällä: jossain kunnassa olisi annettu perhetyötä, jossain suorilta sijoitukseen ja siitä huostaan. Erot on ihan valtavia.

En ole nyt tilastoja katsonut, mutta tuon takana seison, ihan vain sillä perusteella, kun monessa kunnassa olen työskennellyt.

Mä olen aina sanonut kaikille kollegoille, jotka toistaa sitä fraasia, että "suurin osa on onnistumisia", että onnistuminen pitäis olla itsestään selvyys eikä siitä mitään gloriaa tarvi saada.

Että jokainenkin lapsen/perheen tuhoaminen on liikaa, vaikka sen varjolla pelastettais sata perhettä."

Vierailija
10/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja tosiaan, mä näkisin. Että suurin ongelma on juuri se, että kerran kun sijoitukseen joutuu, sieltä on vaikea päästä pois, ellei satu sellainen luojan lahja, kun moraalinen laitos, kohdalle.

Yksityiset laitokset helposti kirjaa asioita niin, että kotiin pääsy vaikeaa. Vastaavasti taas, jos lapsi oireilee, eli "on vaikea", niin sitten kirjataankin ulos - but only, jos on tulossa helpompi/saman maksuluokan.

Eli siis yritetään pitåä kiinni rahaa tuovista asiakkaista. Paitsi jos on tilalle tulossa yhtäpaljon tuottava, mutta ns helpompi asiakas, sitten saatetaankin suuntaa muuttaa täysin, että "valmis kotiutumaan" jne

Se on pieni osa joka näin toimii. Mutta jokainen lapsi on liikaa.

Itse koen kaikista suurimmaksi ongelmaksi lastensuojelun yksittäisen työntekijän mahdollisuuden niin suureen mielivaltaan.

Ja erot maan sisällä: jossain kunnassa olisi annettu perhetyötä, jossain suorilta sijoitukseen ja siitä huostaan. Erot on ihan valtavia.

En ole nyt tilastoja katsonut, mutta tuon takana seison, ihan vain sillä perusteella, kun monessa kunnassa olen työskennellyt.

Mä olen aina sanonut kaikille kollegoille, jotka toistaa sitä fraasia, että "suurin osa on onnistumisia", että onnistuminen pitäis olla itsestään selvyys eikä siitä mitään gloriaa tarvi saada.

Että jokainenkin lapsen/perheen tuhoaminen on liikaa, vaikka sen varjolla pelastettais sata perhettä."

Tämä siis sen toisen sossun kertomaa. Pitää yrittää saada nämä mediaan mahdollisimman pian.

Vierailija
11/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän olette tällaisen yhteiskunnan halunneet. Miksi se ei kelpaakaan?

Vierailija
12/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepähän olette tällaisen yhteiskunnan halunneet. Miksi se ei kelpaakaan?

Ai ketkä?

Vierailija
13/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
14/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Vierailija
15/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti totta joka sana. Naureskele sinä vaan, mutta älä sitten itke ja kauhistele, kun joku taas kuolee. Olen itsekin nähnyt nyt 10 vuotta läheltä sitä toimintaa ja en olisi ikinä uskonut kaikkea ellen tietäisi. Itselläni on sos.- ja terv.alan amk-tutkinto ja yrittänyt saada apua lastensuojelusta. Nähnyt myös vilauksen laitostoiminnasta. Se tosin oli ihan suht ok, mutta kyse ei ollutkaan yksityisestä laitoksesta eikä teineistä. Mutta siis ihan kaikki mitä ap on sanonut on totta, mutta eihän teitä vähättelijöitä tietenkään kiinnosta eikä aivot taivu tällaiseen ajatusharjoitukseen. Sitten kyllä tosiaan kuitenkin päivitellään, kun saa surmansa. Oksettavaa.

Vierailija
16/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon voi perhehoitajan näkökulmasta lisätä vielä,että ovat aivan samnalaisessa asemassa biojen kanssa,etenkin jos yrittävät lapsen etua ajaa ja yhteistyö sujuu biojen kanssa. SOssut eivät tätä hyväksy vaan parhaimmillaan tekevät perhehoitajsta huonon ja kyvyttömän. Vääristelevät asiakirjoja, valheellisia lausuntoja.Tilaavat lasuja, ja joskus jopa vaehtelevat niitä olevan. Jos sijoitettu lapsi on vakavasti oireileva, on se yleensä perhehoitajan syy tai sitten vanhempien. Sen sijaan että lapsi saisia asianmukaista hoitoa,tehdään perhehoitajasta huono ja lapsi siirretään laitokseen, valheiden saattelemana. Perhehoitajat ovat vailla oikeusturvaa, sossujen sätkynukkeja. Jos vastustat lähtee lapset.. 

Vierailija
17/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sossun kuuluisi pitää lastensuojelulasten puolta, mutta todellisuudessa suojelevat vain lastensuojelulaitoksia.

Teinilä lastenkodissa(Siipi-osasto) nuoren käsi loukkaantui, kun nuorta jouduttiin raahaamaan pesuhuoneeseen. Lastenkoti peitteli tapahtunutta ja syytti asiasta nuoren vanhempaa!

Lassilan toimipisteen sossu asettui suojelemaan nuoren sijasta Teinilän lastenkotia.

Vierailija
18/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäytökset ja mielivalta on alalla ihan arkipäivää. Tämä sekä laitos- että avopalveluissa. Hirveä sääli hyviä tekijöitä kohtaan, sillä se tekee heidän työstään entistä raskaampaa ja lokaa heidänkin maineensa. Sydän särkyy lasten ja perheiden puolesta. Häpeällistä toimintaa muka oikeus- ja sivistysvaltiossa.

Vierailija
19/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua sosiaalityötekijälle(-jöille), jotka uskaltavat tuoda alansa epäkohtia esiin. Kiitos siitä!

Traumat, joita aiheutetaan lapsille ja perheille järjettömän ja mielestäni sairaan mielivallan johdosta, joka esim. ajaa ihmisiä itsemurhaan, ja jatkuva virkarikosten peittely, perheiden oikeudettomuus, ovat niin vakavia asioita, ettei niitä voi ohittaa sillä, että joidenkin kohdalla interventiot ovat aiheellisia.

Kauaskantoisen tuho ja traumat, jotia tämän hetkinen lastensuojelun työkulttuusi paikoin (Huom! paikoin) aiheuttaa,  ei mielestäni ole perusteltua vain sillä ,että joidenkin kohdalla lastensuojelun interventiot ovat aiheellisia ja jopa onnistuneita.

Vierailija
20/313 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymisti nyt ei edes ole mitään uskaltamista. Kaikkien tällaisen toiminnan vääräksi kokevien sossujen tulisi toimia samoin! Koska he nyt kumminkin VOIVAT auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan