Kananmunien syöminen
Mitä mieltä olette, että uskaltaako syödä yhden kananmunan joka aamu vai onko epäterveellistä? Kuinka paljon itse syötte kananmunia vaikkapa viikossa? Itse olen huomannut, että yksi kananmuna aamiaiseksi pitää ihan hyvin nälkää, eikä ainakaan ole lihottanut. Ja siinä kuitenkin ravinteita hyvin. Suosin luomuna.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ja vaimoni olemme syöneet 1-2 munaa joka aamu jo 20 vuoden ajan. Kaikki veriarvot ovat kohdillaan. Viimeksi lääkäri sanoi tarkastuksessa, että voisin kehystää tulokset, ovat kuulemma niin hyvät.
"Verenpaine ja kolesteroliarvot saattavat huonontua runsaasta sokerin syömisestä, tuore uusiseelantilaistutkimus osoittaa. Yhteys havaitaan riippumatta ylipainosta.
Tutkijat tekivät havaintonsa yhdistämällä 39 tutkimuksen aineistot ja analysoimalla ne uudelleen.
Yhteisanalyysin perusteella paljon sokereita ravinnostaan saavien LDL-kolesterolin, triglyseridien sekä kokonais- ja HDL-kolesterolin pitoisuudet ovat keskimäärin suuremmat kuin vähän sokereita syövien. Yhteydet havaittiin etenkin tutkimuksissa, joissa huomioitiin osallistujien energiansaanti ja painoindeksi. Verenpaineen osalta vahvin yhteys havaittiin tutkimuksissa, jotka kestivät vähintään kaksi kuukautta.
Sokereiden syömiseen liittyvä painonnousu selitti vain osan yhteydestä, joten mahdollisesti juuri sokereiden runsas nauttiminen aiheuttaa havaitut muutokset. Sokerin haitoista on viime aikoina julkaistu lukuisia tutkimuksia. On silti todennäköistä, että nyt havaittuihin yhteyksiin vaikuttavat myös muut elintavat.
Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä."
Tuossa olis aihetta - sentään 2014 jo oli uutisissa!
Vanha kunnon meta-analyysi, jolla saa todistettua mustan valkoiseksi tai mitä ikinä haluaakin :D
Syön kaksi kuivalla pannulla paistettua luomukananmunaa aamiaisella. Veriarvot ovat hyvät eikä ole muitakaan terveysongelmia.
Jodia ja D-vitamiiniakin siinä on riittävästi:-)