Ei tietoa halutaanko jatkaa yhdessä vai erota...muilla vastaavaa tilannetta parisuhteessa?
Ollaan oltu pitkään jo yhdessä, mutta aina välillä ollaan mietitty eroa. Nyt tilanne on taas tämä, ja erityisesti miehen puolelta on tullut ilmi että haluaisi muutosta elämäntilanteeseen ja ero olisi osa ratkaisua. Itseäni tässä parisuhteessa on raastanut kaikkein eniten juuri tämä päättämättömyys molempien tahoilta ettei osata erota ja sitten päätetään jatkaa...mutta vain toistaiseksi. Todella ahdistavaa, kun vuodet vierivät eikä uskalla itsekään sanoa että tämä olisi nyt sitten tässä ja yrittää vielä saada jonkinlaista uutta elämänalkua itselleen ja mahdolllisesti vielä uutta parisuhdetta, kuitenkin ollaan jo nelikymppisiä molemmat eikä tässä iässä naisella enää ole välttämättä kovin hyvät mahdollisuudet löytää uutta ja sopivaa kumppania jos ihan realistisia ollaan. Tuntuu että elämä on luisunut käsistä tässä parisuhteessa, varsinkin nyt jos päädymme eroon. Enkä millään jaksaisi aloittaa uutta kierrosta, mutta ei sinkkuelämä ja yksinäinen mummoutuminenkaan oikein houkuttele.
Kommentit (25)
Ottakaa aikalisä. Olkaa pari viikkoa erillänne ja mietikää rauhassa parisuhteen tilaa. Mikäli yhteinen tulevaisuus ei näytä selkeältä ja onnelliselta, on syytä tehdä lopullinen ratkaisu ja erota.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa aikalisä. Olkaa pari viikkoa erillänne ja mietikää rauhassa parisuhteen tilaa. Mikäli yhteinen tulevaisuus ei näytä selkeältä ja onnelliselta, on syytä tehdä lopullinen ratkaisu ja erota.
On ollutkin, mutta sitten ollaan palattu yhteen ja homma jatkuu taas pian samanlaisena . Ahdistaa, kun itse kuitenkin olisin halunnut avioitua jne. ja saada jonkinlaisen vakaan suhteen. Tosin tiedostan kyllä että vika voi olla itsessänikin, että minusta ei vaan ketakaikkiaan ole moiseen. Ollaan yritetty tän miehen kanssa jo pitkään saada homma toimimaan, mutta tietty epävarmuus suhteen tilasta vaan on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan samaa, mutta parin viikon sijasta muutama kuukausi on järkevämpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan samaa, mutta parin viikon sijasta muutama kuukausi on järkevämpi
Itseasiassa oli pidempi tauko, ihan useita kuukausia että oltiin erossa...tosin satunnaisesti soiteltiin yms ja kyseltiin kuulumisia.
-ap
Sanoisin että niin kauan kun ei tiedä varmaksi kannattaa yrittää. Mutta ei kannata katkeroitua jos ero tulee myöhemmin kuitenkin...
Omat kodit ja ette sovi etukäteen mitään yhteenpaluusta. Arvelen että huomaat itsekkin viihtyväsi paremmin yksin kuin epävarmassa parisuhteessa. Mies todennäköisesti alkaa itkeä perääsi n. vuoden päästä erilleen muutosta, mutta se johtuu vaan ko. sukupuolelle tyypillisesti käytöksestä.
Ehkä tuossa tilanteessa kannattaisi erota. Meillä oli sama tilanne, jatkettiin, perustettiin perhe, mutta ne samat asiat ovat yhä haasteellisia. Meneehän tämä näinkin, mutta välillä harmittaa ettemme eronneet. Juuri siksi harmittaa, kun ei ne ongelmat poistuneet vaikka kuinka puhuttiin...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuossa tilanteessa kannattaisi erota. Meillä oli sama tilanne, jatkettiin, perustettiin perhe, mutta ne samat asiat ovat yhä haasteellisia. Meneehän tämä näinkin, mutta välillä harmittaa ettemme eronneet. Juuri siksi harmittaa, kun ei ne ongelmat poistuneet vaikka kuinka puhuttiin...
Haluaisitko jakaa vähän millaisia jatkuvia ongelmia teillä on parisuhteessa?
Voi voi. Parasta olisi aina ensin sopia asioista sitten avioitua ja tehdä lapset . Väärin päin.
Ollako vaiko ei olla kirjoitti:
Voi voi. Parasta olisi aina ensin sopia asioista sitten avioitua ja tehdä lapset . Väärin päin.
Meillä ei ole lapsia enkä itse ainakaan ole hankkimassakaan sellaisia.
T.ap
Oletteko terapiassa käyneet? Tauko ei auta mitään, jos ongelmallisia asioita ei käsitellä, niin totta kai ne sitten ovat uudelleen tapetilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko terapiassa käyneet? Tauko ei auta mitään, jos ongelmallisia asioita ei käsitellä, niin totta kai ne sitten ovat uudelleen tapetilla.
Ei yhdessä, mutta olen käynyt yksilöterapiassa. En kokenut siitä olevan merkittävää apua ja en myöskään oikein luota vieraisiin ja siksi vaikea avautua kenellekään ulkopuoliselle.
-ap
Miehellä lienee neljänkympin kriisi ja haluaisi vaihtaa sut nuorempaan, kasvattaa parran ja hankkia prätkän. Moni yrittää tossa iässä alkaa elää uudestaan menetettyä nuoruuttaan. Karseaa katsottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhdessä, mutta olen käynyt yksilöterapiassa. En kokenut siitä olevan merkittävää apua ja en myöskään oikein luota vieraisiin ja siksi vaikea avautua kenellekään ulkopuoliselle.
-ap
Ei yksilöterapiasta olekaan apua parisuhteen ongelmiin, vaan voi olla jopa päinvastoin. Itse olen käynyt ja saanut parisuhteeseen paljon apua, olemme hyvin onnellisia. Toisaalta pariterapiassa voi saada erostakin paremman, että oppii mikä meni vikaan tai oli virhe alun alkaenkin. Jos pariskunta ei sovi yhteen, niin sekin varmaan terapiassa selviää.
Toisaalta, jos mies haluaa erota, niin pariterapiaan tuskin lähtee. Silti olisi varmaan itsellesi hyödyllistä käydä miettimässä noita asioita mitä aloituksessa kerrot, vaikka yksinkin, mutta parisuhteen näkökulmasta. Eroryhmäkin voisi olla hyödyllinen, sellaisesta ei tosin ole kokemusta, mutta olen kuullut kehuja.
Itsellä oli pitkään vastaavanlainen olotila parisuhteessa...mies sitten viimein päätti erosta. Tuosta on nyt kolme vuotta ja vieläkin tuntuu ettei meinaa millään päästä erosta yli ja eteenpäin omassa elämässä. Meillä varmaankin eron lopulta teki se että minä en halunnut lasta ja mies taas oli epävarma asiasta ja nyt on nuorempi uusi nainen jonka kanssa kai emmitään taas lapsiasian suhteen.
Täällä samaa 40+ ja vielä pieni yhteinen lapsi. Jatkuva epävarmuus miehen puolelta , juuri kun luulet että ollaan menossa parempaan suuntaan niin tulee pudotus. Mielenterveys alkaa olla tosi koetuksella. Nyt olen alkanut jossain määrin, syvän loukkaantumisen avittamana hyväksyä sen ettei tämä toimi. Parempi kun ei toivo mitään, niin ei tule pahoja pettymyksiäkään. Mies ei tunne rakkautta eikä kaipaa, vaikka oltais erillään
En juuri minäkään enää.
Ei tule toimimaan. Muuttakaa ainakin erilleen jos ette jo muuttaneet.
Paska parisuhde nakertaa kun toisesta näkyy että toinen kylmenee, etääntyy. Kuolee mahdollisuus olla lähellä.
Ei sellaisessa voi ajatteleva ihminen olla kauan. Terveydelle haitallista
Heittäkää kännykkää. Lasi alas, ei jatkoon. Lasi ylös, jatkoon. Lasi rikki, lasin uusiminen tai uus vitkutin.
Nosto