Ärsyttää kun nämä wolt-lähetit eivät osaa suomea
Huonon kielitaidon vielä ymmärtäisi mutta kun tilaukseni tein suomeksi niin toimituksessakin voisivat edes yrittää!
Kommentit (61)
Suomen virallinen kieli on suomi ja ruotsi. Englanti EI ole Suomen virallinen kieli. Näiltä kuskaajilta on oikeus vaatia suomen kieltä. Jos eivät viitsi opetella voivat mennä sitten englannin kieliseen maahan kuskailemaan sitä ruokaa.
Mikä ongelma on puhua hieman englantia? Ja jos ei sitä edes osaa, niin on aika heikot eväät. Lähetti todennäköisesti puhuu suomea parin vuoden päästä, mutta sinä olet yhä avuton.
Wolttikuskien kielitaidosta en niin piittaa, mutta hoitoalan (lue: lähihoitajien) heikko suomen kieli tuottaa usein oikeita ongelmia. Kielitaitovaatimukset eivät nykyään taida olla kovin kummoisia, tai sitten opetuksen taso on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuutissaa myös ärsyttää. Olen kirjoittanut tilauksiin erittäin tarkat saapumisohjeet, mutta sitten jotkut soittelevat perään englanniksi, kun eivät ymmärrä, miten paikalle pääsee.
Nöhöö, korjaapa osoitteesi karttasovellukseen. Navigaattorilla ne lähetit sompailee.
Oletko jotenkin yksinkertainen? Navigaattori ei kerro, miten meidän pihan portti avataan tai mikä ovikoodi on.
Ei niille saa talojen ovikoodeja antaa! Pitää mennä alaovelle vastaan! Ei ovikoodia saa ikinä antaa ulkopuolisille ilman pätevää syytä. Ruuan tuominen ei ole pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Suomen virallinen kieli on suomi ja ruotsi. Englanti EI ole Suomen virallinen kieli. Näiltä kuskaajilta on oikeus vaatia suomen kieltä. Jos eivät viitsi opetella voivat mennä sitten englannin kieliseen maahan kuskailemaan sitä ruokaa.
Se on sitten sinun turistina valittaa, jos eivät puhu englantia tai suomea, kun olet ulkomailla. Espanjassa saat tilata vain espanjaksi jne.
Maksetaan niille läheteille oikeaa palkkaa, niin eiköhän suomenkielen taitoisiakin ala kiinnosta... just saying.
No kun suomalaiset eivät suvaitse ottaa kaikkea työtä vastaan. Kuljetusala ja siivousala olisi todella pulassa ilman vierastyövoimaa.
No mun mielestä on hyvä että tekevät töitä ja yrittävät. Varmaan oppivat suomea tuossa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Blablabla
Vierailija kirjoitti:
Koska et osaa suomea, häivy maasta. Englanninkielinen on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Wolttikuskien kielitaidosta en niin piittaa, mutta hoitoalan (lue: lähihoitajien) heikko suomen kieli tuottaa usein oikeita ongelmia. Kielitaitovaatimukset eivät nykyään taida olla kovin kummoisia, tai sitten opetuksen taso on heikko.
Samoin lääkäreiden. Mulla oli venäläinen lääkäri, esittelyteksti oli kirjoitettu hyvällä suomenkielellä. Aika äkkiä tajusin, että esittelyn on kirjoittanut joku muu. Ei hän tajunnut edes ongelmaa. No valitsin suomenkielisen ja yritän uudelleen. Maksan lääkärini itse - työterveyteen ei meillä kuulu kuin työpaikkaselvitys ja määräaikaistatarkistus - joten voin valita lääkärini. Nimi oli tyyliä Natalia Meikäläinen.
Suomenkieliset ei noita hommia tee sillä mitä niistä maksetaan. Olisitko valmis maksamaan tuplahinnan, jotta saisit palvelua suomeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikäs sun tekosyy kielitaidottomuudelle kun ei edes englanti onnistu?
Minä olen ammatiltani englannin opettaja, mutta silti olen sitä mieltä, että Suomessa pitää kyllä saada palvelua ihan suomen kielellä, vaikka englantia osaisikin. Sinänsä hienoa, että ihmiset ovat löytäneet töitä heikommallakin suomen kielen taidolla, mutta tehtävissä, joissa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa, pitäisi kuitenkin pystyä kommunikoimaan suomeksi. Tosin taas sekin on sitten positiivista, jos pystyy kommunikoimaan tarvittaessa englanniksi.
Maailma muuttuu ja täällä impivaarassakin huomataan että englanti alkaa olla suorittavien alojen kieli koska Suomalaiset eivät niitä hommia tee vaan ovat mielummin työttömänä. Ruokalähetit kummiskin kuskaavat vaan ruuan, eivät ole mitään asiakaspalvelijoita. Ne ajat ovat jo menneet
Eipä ne mulle ole soittaneet melkein vuoteen. Kontaktittomien toimitusten myötä on tullut tilattua ruokaa useammin kotiin kuin tavallisesti. Olen ihmiskammoinen ja on todella kiva, ettei tarvitse kohdata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama nämä kotisiivouspalvelut. Mulle soitettiin semmoisesta ja tarjottiin palvelua, ihan ok hinta kotitalousvähennyksen kanssa joten ajattelin ottaa palvelun. Sitten sivulauseessa: ”henkilö joka teille tulee on nimeltään Mehmet, hän puhuu vain englantia mutta se ei varmaan ole ongelma - meidän kokemuksen mukaan nämä ulkolaiset on paljon tehokkaampia siivoojia kuin suomalaiset?” Minä totesin että itse asiassa ON ongelma, että boikotoin kaikkia suomalaisia yrityksiä jotka ei tarjoa palveluita suomeksi. Joten jäi siivouspalvelu käyttämättä.
Sulla ei ollut tilillä tarpeeksi rahaa siivouspalveluun. Siksi sinä sen jätit väliin ja siksi "boikotoit".
On kyllä, osaan myös hyvin englantia koska olen töissä amerikkalaisessa firmassa jonka Suomen yksikönkin virallinen kieli on englanti. Vastustan vaan tätä kehitystä, että Suomessa ei saa palvelua suomeksi.
Ei olisi mitenkään mahdotonta edellyttää, että palveluammatissa osataan sellaiset suomen kielen alkeet, että normaali palvelutilanteessa selviää sillä. Ravintoloissakin kumma, kun pienissä turkkilaisten pitämissä kebabpaikoissakin osataan suomeksi tervehdykset, tuotteiden nimet, hinnat yms. Mutta kun menee keskustaan niin trendikkäissä ravintoloissa yhä yleisempää että suomea ei osata ollenkaan. Poistun aina paikalta ellen saa palvelua suomeksi.
Mukavempaa että sen annoksen tuo iloinen tumma mies kuin änkyttävä suomipoika.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan niille läheteille oikeaa palkkaa, niin eiköhän suomenkielen taitoisiakin ala kiinnosta... just saying.
Eikö 4000€/kk riitä?
Mikä on wolt lähetti? Joku sähköjuttu?
T.maalainen
Just tämä. Vähän nyt armeliaisuutta peliin, kun toiset oikeasti yrittävät.