Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä elarin määrästä

Vierailija
07.03.2021 |

Tuntuu järjettömän suurelta summalta maksaa 340e/kk päiväkoti-ikäsestä muksusta. Pistää miettimään, et mitä se on 10 vuoden päästä teinistä!

Äiti on siis myös hyvätuloinen. Saa itselleen lähivanhempana lapsilisän (n.95e) sekä yh-korotuksen (n.63e). Äiti toki hommaa muksulle vaatteet, jotka kulkee kotien väliä. Mutta joudun elareiden lisäksi tietysti maksamaan omaan kotiini kaikki tarvittavat asiat (sänky, lelut yms). Olen myös yksin vastuussa kaikista kuljetuksista ja mm. maksan aina turvaistumet. Muksu on 50/50 molempien luona.

Maksu on lastenvalvojan luona laskettu. Tuntuu vaan järjettömän suurelta, kun Minilex ilmoittaa 0-6v lapsen kustannuksiksi 305e. Maksujen perusteellahan oman muksun menot yli 800e/kk. En siis yritä livistää elatusvelvollisuudestani, mutta summa tuntuu järjettömältä niin pienelle lapselle. Ja iän mukaanhan se vielä nousee.

Miten muilla?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan lapsen isältä elatustukea 150 € kuussa. Ei ole vahvistettu. Lapsi asuu luonani 100 %, maksan kaiken yksin. Isää lapsi tapaa noin 2 x 2 h kuussa. Olen jättäytynyt pois työelämästä, eli en saa mitään tukia. Osittain tämän totaaliyksinhuoltajuuden takia, osittain muiden syiden takia. Teen käsitöitä, joista saan aina välillä muutaman satasen. Omaan tilanteeseeni verrattuna tuo 340 € kuulostaa ruhtinaalliselta. Lisäksi 50 % läsnäolo isän luona kuulostaa reilulta.

Lisään tähän vielä, että joudun maksamaan lapsen hoidosta 10 € / tunti, koska muuten minulla ei olisi yhtään hetkeä aikaa omille asioille. Lapsen isältä on turha pyytää apua, koska hän on omien sanojensa mukaan aina töissä. Eläkettä minulle ei ole tietenkään kertynyt nyt kuuteen vuoteen.

Öh, lapsiko ei siis ole normaalissa päivähoidossa? Tulisi aika paljon halvemmaksi käyttää sitä osapäiväisesti tms.

On hoidossa. Mutta jos haluan mennä illalla jonnekin, niin maksan hoidosta. Kummatkaan isovanhemmat eivät asu lähellä. Hoitomaksut ovat sentään muutamia kymppejä kuussa.

Aa, OK. En muistanut, että useimmat totaaliyksinhuoltajat haluavat käydä iltaisin jossain.

Olen siis itsekin totaaliyksinhuoltaja, jonka lapsi ei ole missään edes 2 x 2 h / vko, mutta en ole nyt yli viiteen vuoteen ollut missään iltamenossa poissa lapseni luota. :D 

Olenkin vähän erakkoluonne. Vaikka meillä olisi isovanhemmat kylässä, olen vain joukon jatkona kotona, tai korkeintaan elän villisti ja käyn yksin kaupassa.

P.S. Muotoilin tyhmästi, on se lapsi siis päiväkodissa. Muttei tapaa ketään toista vanhempaa ikinä. Se antaa mulle tarpeeksi mahiksia hoitaa asioita jne, joten jotenkin ensin ajattelin että joudut tällaisiin tarkoituksiin päiväsaikaan käyttämään hoitajaa.

Vierailija
42/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te olette järjestäneet työnne, että pystytte pitämään lasta noin paljon kotona vaikka ette voi vuorotella hoidossa (esim. siis ilta- ja aamuvuorojen avulla) kuten yhdessä asuvat vanhemmat?

Olette onnekkaita, kun siihen pystytte.

Teen 12h vuoroja sen viikon, kun muksu on äidillä. Koska en voi osallistua 50% lapsen ajasta hänen elämään, haluan olla vapaalla silloin kun hän on luonani. "Kohta" muksu on jo niin iso, että isä on tylsä ja kavereiden kanssa meno vie enemmän. Silloin siirryn takaisin normaaliin työrytmiin. Ap

Hienosti ajateltu ja hoidettu. :)

Pystyykö äiti tekemään saman? Muuten helposti tarttis kuitenkin sen täysipäiväisen päiväkotisopimuksen.

Kiitos. Muksu on parasta elämässäni. Enkä siis tässä piheyttäni elarista kitise, epäilen vain maksavani myös äitin tekokynsiä... tiedättekö.

En tiedä kuinka paljon äiti käyttää päivähoitoa. Hän keskustelee kanssani vain, kun on rahaa vailla. Ainakin maanantaisin, koska vaihto on päiväkodin kautta :). Yhdessä ollessamme oli hänen perhe innokkaasti hoitoapuna. Ehkä vieläkin? Lisäksi hänen työtä voi tehdä etänä eikä ole sidottu tiettyihin aikoihin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä  neelarit kannattaisi käydä laskemassa uudelleen, huomioiden lapsen 50-50 asuminen.

Vierailija
44/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elareista sovittaessa äiti ilmoitti hoitomaksuksi 185e. Se on huomioitu elarissa eli maksan siitä puolet. Neuvolakäyntejä lukuunottamatta muksun kanssa ei juurikaan ole tarvinnut käydä lääkärissä. Onneksi. Ne muutamat kerrat joita parin vuoden sisällä on ollut, niin minä kuljetan ja käytän (80km) ja äiti maksaa (saa elareiden lisäksi lapsilisän + yh-korotuksen). Vakuutusta ei ole. Polkupyörän ostin torista 15e, se on äidin luona. Suksia, luistimia tms tuskin on, kun äiti on enemmänkin Ikeassa pyöriä kuin ulkoilija. Minä leikkaan muksun hiukset. Toki äiti tykkää ostaa kaikista kalleimpiä brändejä lapselle, mutta silti aika kalliit vaatekulut mielestäni. Kun ei niitä vaatteita, varsinkaan ulko, tarvitse joka kuukausi ostaa.

Siis maksatko siitä puolet vai onko se huomioita elareissa eli äiti maksaa sen kokonaan? Tietysti kaikki lapsen kulut huomioidaan elareita laskiessa, kysymys olikin kuka sen hoitolaskun maksaa ja ilmeisesti äiti eli jo neljäsosa elareista menee siihen ja hoitomaksun määrän perusteella äiti ei ole hyvätuloinen. Elareiden kohtuullisuudenhan näet siitä mitä sen on laskettu kattavan.

Vierailija
45/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elareista sovittaessa äiti ilmoitti hoitomaksuksi 185e. Se on huomioitu elarissa eli maksan siitä puolet. Neuvolakäyntejä lukuunottamatta muksun kanssa ei juurikaan ole tarvinnut käydä lääkärissä. Onneksi. Ne muutamat kerrat joita parin vuoden sisällä on ollut, niin minä kuljetan ja käytän (80km) ja äiti maksaa (saa elareiden lisäksi lapsilisän + yh-korotuksen). Vakuutusta ei ole. Polkupyörän ostin torista 15e, se on äidin luona. Suksia, luistimia tms tuskin on, kun äiti on enemmänkin Ikeassa pyöriä kuin ulkoilija. Minä leikkaan muksun hiukset. Toki äiti tykkää ostaa kaikista kalleimpiä brändejä lapselle, mutta silti aika kalliit vaatekulut mielestäni. Kun ei niitä vaatteita, varsinkaan ulko, tarvitse joka kuukausi ostaa.

Enemmän sitten keskituloinen tuo äiti kuin varsinaisesti hyvätuloinen. 

Tiedän äidin tulojen olevan 4000 luokkaa. Lisien kanssa menee ylikin. Eikö keskituloinen jää ainakin tonnin vajaaksi?...

Muksu ei ole täyttä hoitoaikaa. En tiedä kuinka paljon äiti käyttää hoitoa, mutta minun viikoilla lapsi on hoidossa max kolmena päivänä 8h.

Kyse ei ole siitä, etten haluaisi osallistua lapseni elatukseen. Summa tuntuu kohtuuttomalta, kun kuitenkin puolet ajasta maksan lisäksi lapselle kaiken. Ja tosiaan tästä kun lähdetään nostamaan elaria iän mukaan, niin.. hirvittää. Ap

Myös nro 16 on ap:n teksti. Jäi merkki lopusta.

Et maksa, johan kerroit että kaikki varsinaiset kulut hoitaa äiti. Maksat puolet ajasta ruoan joka on se ylivoimaisesti pienin kulu.

Vierailija
46/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä  neelarit kannattaisi käydä laskemassa uudelleen, huomioiden lapsen 50-50 asuminen.

Tämä oli lastenvalvojan tiedossa sopimusta tehdessä. Sopimus on alle vuoden vanha, mikään ei tietääkseni ole muuttunut sopimuksen tekohetkestä. Kuten aiemmin kirjoitin, olin tyhmä enkä ottanut selvää asioista ennen lavalle menoa - uskoin puolueettomuuteen. Mutta lava oli täysin äidin puolella (onneksi äiti samaa mieltä 50/50 asumisesta) ja tuntuu, että elarissa on "jättäjä-isälle kosto". Koska olen tehnyt nyt laskelmia ja en ymmärrä mihin se yli 800e/kk menee. Siis muksulle. Uskon kyllä, että äidin tilille se raha ei homehdu. Ap

Vierailija
47/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan lapsen isältä elatustukea 150 € kuussa. Ei ole vahvistettu. Lapsi asuu luonani 100 %, maksan kaiken yksin. Isää lapsi tapaa noin 2 x 2 h kuussa. Olen jättäytynyt pois työelämästä, eli en saa mitään tukia. Osittain tämän totaaliyksinhuoltajuuden takia, osittain muiden syiden takia. Teen käsitöitä, joista saan aina välillä muutaman satasen. Omaan tilanteeseeni verrattuna tuo 340 € kuulostaa ruhtinaalliselta. Lisäksi 50 % läsnäolo isän luona kuulostaa reilulta.

Lisään tähän vielä, että joudun maksamaan lapsen hoidosta 10 € / tunti, koska muuten minulla ei olisi yhtään hetkeä aikaa omille asioille. Lapsen isältä on turha pyytää apua, koska hän on omien sanojensa mukaan aina töissä. Eläkettä minulle ei ole tietenkään kertynyt nyt kuuteen vuoteen.

Öh, lapsiko ei siis ole normaalissa päivähoidossa? Tulisi aika paljon halvemmaksi käyttää sitä osapäiväisesti tms.

On hoidossa. Mutta jos haluan mennä illalla jonnekin, niin maksan hoidosta. Kummatkaan isovanhemmat eivät asu lähellä. Hoitomaksut ovat sentään muutamia kymppejä kuussa.

Aa, OK. En muistanut, että useimmat totaaliyksinhuoltajat haluavat käydä iltaisin jossain.

Olen siis itsekin totaaliyksinhuoltaja, jonka lapsi ei ole missään edes 2 x 2 h / vko, mutta en ole nyt yli viiteen vuoteen ollut missään iltamenossa poissa lapseni luota. :D 

Olenkin vähän erakkoluonne. Vaikka meillä olisi isovanhemmat kylässä, olen vain joukon jatkona kotona, tai korkeintaan elän villisti ja käyn yksin kaupassa.

Eikö lapsesi ole päiväkodissa tai eskarissa? Käyn aina välillä jossakin ulkona illalla tuulettumassa. Kaipaan aikuista seuraa. Jos joku sukulainen pääsee kylään, saatan sulkeutua katsomaan TV:tä yksikseni. Lapsi on 4 h kuussa isänsä kanssa.

Mielestäni pikkulapsiaika ennen päiväkotia oli tosi raskas yksin. Päivät puhelin vauvalle ja yritin pitää sen tyytyväisenä.

Vierailija
48/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis maksatko siitä puolet vai onko se huomioita elareissa eli äiti maksaa sen kokonaan? Tietysti kaikki lapsen kulut huomioidaan elareita laskiessa, kysymys olikin kuka sen hoitolaskun maksaa ja ilmeisesti äiti eli jo neljäsosa elareista menee siihen ja hoitomaksun määrän perusteella äiti ei ole hyvätuloinen. Elareiden kohtuullisuudenhan näet siitä mitä sen on laskettu kattavan.

Elariin on laskettu minun osuus, eli puolet, päivähoitomaksusta. Sen jälkeen elarista jää vaatteisiin yms. n.200e. Äiti maksaa laskun. Ja kuten kerroin hänen tulot on 4000e luokkaa. Muksulle ei ole varattu täyttä hoitoaikaa, siksi maksu pienempi - ei tulojen takia. Sovittiin, että elareista äiti hoitaa vaatteet. Lapsilisällä maksetaan mahdolliset lääkäri- ja lääkekulut. Harrastuksia ei vielä ole, itse olen ostanut muksulle pyörän joka on äidin luona. Lisäksi hoidan kuljetukset (40km/suunta), tästä en saa mitään korvauksia/vähennystä elariin. Ap

Vierailija
49/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ei elareita makseta, jos lapset on 50/50. Sillon sinun pitää osallistua lapsen vaatekuluihin. Jos exäsi saa lapsi lisät, niin sen pitäisi maksaa myös lapseen liittyviä kuluja. Lähi ja etävanhempi ovat velvollisia laittamaan myös omista tuloista rahaa lapseen.

Vierailija
50/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän äidin tulojen olevan 4000 luokkaa. Lisien kanssa menee ylikin. Eikö keskituloinen jää ainakin tonnin vajaaksi?...

Muksu ei ole täyttä hoitoaikaa. En tiedä kuinka paljon äiti käyttää hoitoa, mutta minun viikoilla lapsi on hoidossa max kolmena päivänä 8h.

Kyse ei ole siitä, etten haluaisi osallistua lapseni elatukseen. Summa tuntuu kohtuuttomalta, kun kuitenkin puolet ajasta maksan lisäksi lapselle kaiken. Ja tosiaan tästä kun lähdetään nostamaan elaria iän mukaan, niin.. hirvittää. Ap

Et maksa, johan kerroit että kaikki varsinaiset kulut hoitaa äiti. Maksat puolet ajasta ruoan joka on se ylivoimaisesti pienin kulu.

Korjaan, äiti maksaa vaatteet ja tarvittaessa lääkärin. Maksan osani hoidosta, maksan kaiken joka liittyy lapsen kuljettamiseen, puolet ruuasta, huone- ja leikkikalut luokseni jne. Äiti ei osta elareilla pulkkaa - ei edes liukuria. Pyöränkin jouduin ostamaan itse, että lapsi pääsi opettelemaan ajamista. Ap

Vierailija
51/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan, äiti maksaa vaatteet ja tarvittaessa lääkärin. Maksan osani hoidosta, maksan kaiken joka liittyy lapsen kuljettamiseen, puolet ruuasta, huone- ja leikkikalut luokseni jne. Äiti ei osta elareilla pulkkaa - ei edes liukuria. Pyöränkin jouduin ostamaan itse, että lapsi pääsi opettelemaan ajamista. Ap

Varautukaa Eronneet tossukan, että kukaan nainen ei ala katselee tuollaista ukkoa, joka ei osaa pitää puoliaan. Minä, jos olisin tilanteessasi. En todellakaan hoitaisi 50/50 systeemillä. Maksaisi exälle. Elarit nolla sopimukseen. Tai exä hoitaa lapsia enemmän.

Vierailija
52/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsesi ole päiväkodissa tai eskarissa? Käyn aina välillä jossakin ulkona illalla tuulettumassa. Kaipaan aikuista seuraa. Jos joku sukulainen pääsee kylään, saatan sulkeutua katsomaan TV:tä yksikseni. Lapsi on 4 h kuussa isänsä kanssa.

Mielestäni pikkulapsiaika ennen päiväkotia oli tosi raskas yksin. Päivät puhelin vauvalle ja yritin pitää sen tyytyväisenä.

Kirjoitinkin heti perään korjauskommentin, että lapsi on kyllä päiväkodissa. Se riittää mulle mainiosti ajaksi ilman lasta ja tarvittaessa asioiden hoitoon (+ tietysti normaaliin töissä käymiseen).

Iltaisin tai viikonloppuisin en tee koskaan mitään ilman lasta, olemme aina yhdessä. (Lähestulkoon ainoa poikkeus on päiväkodin vanhempainilta, johon lasta ei oikein voi viedä - hän on ollut silloin ystävien luona muutaman tunnin, tämä siis kerran vuodessa.)

En kaipaa tuulettumista tai aikuista seuraa, enkä kokenut yksinäisyyttä edes pikkulapsiaikana. Mutta tiedän olevani vähän outo, olen introvertti jolla erittäin matala sosiaalinen tarve.

Vierailija
53/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epäreilulta. Miksi ylipäänsä toisen vanhemman pitää maksaa toiselle, jos lapsi on 50 / 50 ja muutenkin kulut tasataan. Silloinhan kummankaan ei pitäisi maksaa mitään toiselle. Äiti saa vielä lapsilisät.

Koska feministit on tällaisen miehiä sortavan lain säätäneet kuten asevelvollisuudenkin. Tätä on rakenteellinen misandria Suomessa.

Vierailija
54/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on alun perinkään pitänyt laittaa nimi tuollaiseen sopimukseen?

Täyttä tyhmyyttäni. Luulin, että lastenvalvoja on puolueeton, kohtelee tasavertaisesti. Enkä tiennyt, että lavan luona voi jättää laittamatta nimeä paperiin. Olin siis lähtenyt "soitellen sotaan" ja nyt sitten kadun. Äidille kelpaa jokainen penni, jonka saa minusta kiskottua. Ap

Lastenvalvoja ei ikinä ole miehen puolella koska kaikki ovat miehiä vihaavia feministejä. Tässä näette että kyseinen aate on misandriaa eikä tasa-arvoa.

Vierailija
55/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiv. soppari on tehty vain lapsen kouluun menoon asti, tai eskariin (joka maksuton). Ladketa sitten uudelleen.

Vierailija
56/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan elatusmaksua 600 eur/kk. Isä hyvätuloinen. Kyseessä yksi lapsi.

Kaikki ei ole merikukkia.

Vierailija
57/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis maksat shampoot, saippuat, hammastahnat ja -harjat, vessapaperin, talouspaperin, pyykinpesuaineet, lakanat, tyynyliinat, kammat, harjat, nenäliinat, aurinkovoiteet, huulirasvat, kosteusvoiteet, laastarit jne., jos äiti ostaa vain vaatteet? Sinua ei kiinnosta aurinkolasit, uimakoulu tms.?

Isät hehkuttavat todella usein, että he maksavat puolet. Kun kysyy, mitä lapsen "reissureppu" maksoi, ei isillä ole aavistustakaan.

Vierailija
58/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun meidän lapset asui 50-50, ei pidetty elareita ollenkaan. Molemmilla vanhemmilla suurinpiirtein samat tulot sekä asumismenot. Molemmat hankittiin kiinteät huonekalut ym koteihimme.

Mä sain lähivanhempana lapsilisät joilla hankin vaatteita ja tarvikkeita lapsille & maksoin heidän laskujaan. lapsilisät siis meni noihin lasten kuluihin. Ja ne kulut mihin lapsilisät ei riittäneet maksettiin puoliksi.

Mun mielestä tuo oli meille reiluin ja selkein ratkaisu. Kumpikin näki selkeästi minkä verran lapsiin meni rahaa ja osallistui yhtälailla. Ei ollut tarvetta elareille.

Vierailija
59/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Tolla voi laskea määrän. Kokeilkaa ja hämmästykää.

Vierailija
60/60 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa lapsen vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin tms. katsotaan riittävän noin 300 euroa kuussa. Tuohon päälle vielä päiväkoti, terveydenhuolto, mahdolliset lääkkeet, osuus asumiskuluista niin ei välttämättä olla kauhean kaukana siitä että 340 euroa on aikalailla puolet lapseen kuukausittain menevästä rahasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä