Mielipiteitä elarin määrästä
Tuntuu järjettömän suurelta summalta maksaa 340e/kk päiväkoti-ikäsestä muksusta. Pistää miettimään, et mitä se on 10 vuoden päästä teinistä!
Äiti on siis myös hyvätuloinen. Saa itselleen lähivanhempana lapsilisän (n.95e) sekä yh-korotuksen (n.63e). Äiti toki hommaa muksulle vaatteet, jotka kulkee kotien väliä. Mutta joudun elareiden lisäksi tietysti maksamaan omaan kotiini kaikki tarvittavat asiat (sänky, lelut yms). Olen myös yksin vastuussa kaikista kuljetuksista ja mm. maksan aina turvaistumet. Muksu on 50/50 molempien luona.
Maksu on lastenvalvojan luona laskettu. Tuntuu vaan järjettömän suurelta, kun Minilex ilmoittaa 0-6v lapsen kustannuksiksi 305e. Maksujen perusteellahan oman muksun menot yli 800e/kk. En siis yritä livistää elatusvelvollisuudestani, mutta summa tuntuu järjettömältä niin pienelle lapselle. Ja iän mukaanhan se vielä nousee.
Miten muilla?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elareista sovittaessa äiti ilmoitti hoitomaksuksi 185e. Se on huomioitu elarissa eli maksan siitä puolet. Neuvolakäyntejä lukuunottamatta muksun kanssa ei juurikaan ole tarvinnut käydä lääkärissä. Onneksi. Ne muutamat kerrat joita parin vuoden sisällä on ollut, niin minä kuljetan ja käytän (80km) ja äiti maksaa (saa elareiden lisäksi lapsilisän + yh-korotuksen). Vakuutusta ei ole. Polkupyörän ostin torista 15e, se on äidin luona. Suksia, luistimia tms tuskin on, kun äiti on enemmänkin Ikeassa pyöriä kuin ulkoilija. Minä leikkaan muksun hiukset. Toki äiti tykkää ostaa kaikista kalleimpiä brändejä lapselle, mutta silti aika kalliit vaatekulut mielestäni. Kun ei niitä vaatteita, varsinkaan ulko, tarvitse joka kuukausi ostaa.
Enemmän sitten keskituloinen tuo äiti kuin varsinaisesti hyvätuloinen.
Tiedän äidin tulojen olevan 4000 luokkaa. Lisien kanssa menee ylikin. Eikö keskituloinen jää ainakin tonnin vajaaksi?...
Muksu ei ole täyttä hoitoaikaa. En tiedä kuinka paljon äiti käyttää hoitoa, mutta minun viikoilla lapsi on hoidossa max kolmena päivänä 8h.
Kyse ei ole siitä, etten haluaisi osallistua lapseni elatukseen. Summa tuntuu kohtuuttomalta, kun kuitenkin puolet ajasta maksan lisäksi lapselle kaiken. Ja tosiaan tästä kun lähdetään nostamaan elaria iän mukaan, niin.. hirvittää. Ap
Myös nro 16 on ap:n teksti. Jäi merkki lopusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elareista sovittaessa äiti ilmoitti hoitomaksuksi 185e. Se on huomioitu elarissa eli maksan siitä puolet. Neuvolakäyntejä lukuunottamatta muksun kanssa ei juurikaan ole tarvinnut käydä lääkärissä. Onneksi. Ne muutamat kerrat joita parin vuoden sisällä on ollut, niin minä kuljetan ja käytän (80km) ja äiti maksaa (saa elareiden lisäksi lapsilisän + yh-korotuksen). Vakuutusta ei ole. Polkupyörän ostin torista 15e, se on äidin luona. Suksia, luistimia tms tuskin on, kun äiti on enemmänkin Ikeassa pyöriä kuin ulkoilija. Minä leikkaan muksun hiukset. Toki äiti tykkää ostaa kaikista kalleimpiä brändejä lapselle, mutta silti aika kalliit vaatekulut mielestäni. Kun ei niitä vaatteita, varsinkaan ulko, tarvitse joka kuukausi ostaa.
Tiedän äidin tulojen olevan 4000 luokkaa. Lisien kanssa menee ylikin. Eikö keskituloinen jää ainakin tonnin vajaaksi?...
Muksu ei ole täyttä hoitoaikaa. En tiedä kuinka paljon äiti käyttää hoitoa, mutta minun viikoilla lapsi on hoidossa max kolmena päivänä 8h.
Kyse ei ole siitä, etten haluaisi osallistua lapseni elatukseen. Summa tuntuu kohtuuttomalta, kun kuitenkin puolet ajasta maksan lisäksi lapselle kaiken. Ja tosiaan tästä kun lähdetään nostamaan elaria iän mukaan, niin.. hirvittää. Ap
Myös nro 16 on ap:n teksti. Jäi merkki lopusta.
Ei kai se iän mukaan ihan hirveästi kuitenkaan nouse, siis prosentuaalisesti.
Ensin kympeillä ja teini-ikään mennessä ehkä satasella?
Saan lapsen isältä elatustukea 150 € kuussa. Ei ole vahvistettu. Lapsi asuu luonani 100 %, maksan kaiken yksin. Isää lapsi tapaa noin 2 x 2 h kuussa. Olen jättäytynyt pois työelämästä, eli en saa mitään tukia. Osittain tämän totaaliyksinhuoltajuuden takia, osittain muiden syiden takia. Teen käsitöitä, joista saan aina välillä muutaman satasen. Omaan tilanteeseeni verrattuna tuo 340 € kuulostaa ruhtinaalliselta. Lisäksi 50 % läsnäolo isän luona kuulostaa reilulta.
Miten te olette järjestäneet työnne, että pystytte pitämään lasta noin paljon kotona vaikka ette voi vuorotella hoidossa (esim. siis ilta- ja aamuvuorojen avulla) kuten yhdessä asuvat vanhemmat?
Olette onnekkaita, kun siihen pystytte.
Miksi on alun perinkään pitänyt laittaa nimi tuollaiseen sopimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Katkeruus ja viha mielessä kun elareita maksaa yli 400 e kuukaudessa. Oma elämä kaatunut totaalisesti vaimon junailemaan avioeroon. Kun korona laantuu, niin meikä OTTAA HATKAT!!!!!!!!!!!
Onpa kumma että otti tuommoisesta timantista eron.
Vaikuttaa siltä, että laskelmassa osallistut myös asuinkuluihin äidin luona, mikä ei tunnu reilulta, kun lapsi asuu puoliksi. Omassa tuttavapiirissäni 50-50 vanhemmat eivät ole tehneet sopimusta lastenvalvojalla, vaan jakavat kulut reilusti keskenään. Ainahan se ei toki onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Saan lapsen isältä elatustukea 150 € kuussa. Ei ole vahvistettu. Lapsi asuu luonani 100 %, maksan kaiken yksin. Isää lapsi tapaa noin 2 x 2 h kuussa. Olen jättäytynyt pois työelämästä, eli en saa mitään tukia. Osittain tämän totaaliyksinhuoltajuuden takia, osittain muiden syiden takia. Teen käsitöitä, joista saan aina välillä muutaman satasen. Omaan tilanteeseeni verrattuna tuo 340 € kuulostaa ruhtinaalliselta. Lisäksi 50 % läsnäolo isän luona kuulostaa reilulta.
Lisään tähän vielä, että joudun maksamaan lapsen hoidosta 10 € / tunti, koska muuten minulla ei olisi yhtään hetkeä aikaa omille asioille. Lapsen isältä on turha pyytää apua, koska hän on omien sanojensa mukaan aina töissä. Eläkettä minulle ei ole tietenkään kertynyt nyt kuuteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sinänsä vähän hullua, että elareita pitää maksaa vaikka lapsi asuu 50-50.
Muttei tuo nyt kuitenkaan täysin kohtuuttomalta kuulosta, jos äiti kuitenkin maksaa kaikki lapsen vaatteet JA päivähoitomaksun, joka hyvätuloisella on varmaan täysimääräinen?
Äitihän ei siis maksa yksin tietenkään vaatteita ja päivähoitomaksuja. Ap:han kertoi, että maksaa elareita ja lisäksi äiti saa tukia 160e. Ja onhan sillä äidilläkin velvollisuus kuluihin. Ei isän tehtävä/toisen vanhemman ole elättää lähivanhempaa vaan molemmat osallistuu lapsen elatukseen.
Isä maksaa kahden lapsen kuluja kuukaudessa alle yhden lapsen KELA:n minimin ja tapaa lapsia pari kolme kertaa vuodessa. Tähän summaan slsältyy (vaatimattomat) joulu-ja synttärilahjat jotka ostaa. Maksan kaiken muun ja hoidan 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis käy töissä kuin max kolmena päivänä viikossa, vai miten tuo toimii? :-o
Kuulostaa epäreilulta. Miksi ylipäänsä toisen vanhemman pitää maksaa toiselle, jos lapsi on 50 / 50 ja muutenkin kulut tasataan. Silloinhan kummankaan ei pitäisi maksaa mitään toiselle. Äiti saa vielä lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette järjestäneet työnne, että pystytte pitämään lasta noin paljon kotona vaikka ette voi vuorotella hoidossa (esim. siis ilta- ja aamuvuorojen avulla) kuten yhdessä asuvat vanhemmat?
Teen 12h vuoroja sen viikon, kun muksu on äidillä. Koska en voi osallistua 50% lapsen ajasta hänen elämään, haluan olla vapaalla silloin kun hän on luonani. "Kohta" muksu on jo niin iso, että isä on tylsä ja kavereiden kanssa meno vie enemmän. Silloin siirryn takaisin normaaliin työrytmiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että joudun maksamaan lapsen hoidosta 10 € / tunti, koska muuten minulla ei olisi yhtään hetkeä aikaa omille asioille. Lapsen isältä on turha pyytää apua, koska hän on omien sanojensa mukaan aina töissä. Eläkettä minulle ei ole tietenkään kertynyt nyt kuuteen vuoteen.
Öh, lapsiko ei siis ole normaalissa päivähoidossa? Tulisi aika paljon halvemmaksi käyttää sitä osapäiväisesti tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 12h vuoroja sen viikon, kun muksu on äidillä. Koska en voi osallistua 50% lapsen ajasta hänen elämään, haluan olla vapaalla silloin kun hän on luonani. "Kohta" muksu on jo niin iso, että isä on tylsä ja kavereiden kanssa meno vie enemmän. Silloin siirryn takaisin normaaliin työrytmiin. Ap
Hienosti ajateltu ja hoidettu. :)
Pystyykö äiti tekemään saman? Muuten helposti tarttis kuitenkin sen täysipäiväisen päiväkotisopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, lapsiko ei siis ole normaalissa päivähoidossa? Tulisi aika paljon halvemmaksi käyttää sitä osapäiväisesti tms.
On hoidossa. Mutta jos haluan mennä illalla jonnekin, niin maksan hoidosta. Kummatkaan isovanhemmat eivät asu lähellä. Hoitomaksut ovat sentään muutamia kymppejä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on alun perinkään pitänyt laittaa nimi tuollaiseen sopimukseen?
Täyttä tyhmyyttäni. Luulin, että lastenvalvoja on puolueeton, kohtelee tasavertaisesti. Enkä tiennyt, että lavan luona voi jättää laittamatta nimeä paperiin. Olin siis lähtenyt "soitellen sotaan" ja nyt sitten kadun. Äidille kelpaa jokainen penni, jonka saa minusta kiskottua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hoidossa. Mutta jos haluan mennä illalla jonnekin, niin maksan hoidosta. Kummatkaan isovanhemmat eivät asu lähellä. Hoitomaksut ovat sentään muutamia kymppejä kuussa.
Aa, OK. En muistanut, että useimmat totaaliyksinhuoltajat haluavat käydä iltaisin jossain.
Olen siis itsekin totaaliyksinhuoltaja, jonka lapsi ei ole missään edes 2 x 2 h / vko, mutta en ole nyt yli viiteen vuoteen ollut missään iltamenossa poissa lapseni luota. :D
Olenkin vähän erakkoluonne. Vaikka meillä olisi isovanhemmat kylässä, olen vain joukon jatkona kotona, tai korkeintaan elän villisti ja käyn yksin kaupassa.
Maksatko 50% päiväkotimaksusta?