Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka huolissaan nykylasten rajattomuudesta?

Vierailija
07.03.2021 |

Pieneltä taaperolta kysytään mitä hän haluaa syödä, pukea päälle, milloin menee nukkumaan.. Sitten ihmetellään kun lapset tosi raskaita, eikä jakseta niitä hoitaa?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huolissani päiväkotien rajattomuudesta. Henkilökunta vaihtuu ja ryhmät suuria. Uusia jättitaloissa tilaratkaisut sekavia. Monissa ryhmissä suoranainen kaaos.

Jep ja silti vanhemmat tuovat lapsiaan hoitoon jo melkein vauvana kun eivät jaksa niitä itse kasvattaa.

Vierailija
22/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku syyhän siihen on että nykynuoret voivat niin huonosti monet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huolissani päiväkotien rajattomuudesta. Henkilökunta vaihtuu ja ryhmät suuria. Uusia jättitaloissa tilaratkaisut sekavia. Monissa ryhmissä suoranainen kaaos.

Pitäisi saada "vanhan kansan kasvattajia" sinne sekä rividuunareiksi että johtoportaaseen. Silloin uskallettaisiin ottaa kurittomilta mukuloilta luulot pois.

Vierailija
24/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka uskaltaa viedä lapset isovanhemmilleen? Kysyy Hesari. Isovanhemmilla on konservatiivisia mielipiteitä.

Missä tällainen juttu on ollut?

Vierailija
25/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa kuulee lasten sanovan: mä otan, mä haluan, mä teen.

Vierailija
26/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se kun ei opeteta sietämään pettymyksiä. Ei jakseta. Rusinat pullista.

Vierailija
27/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kuulee. Nehän ovat lapsia. Ja aikuisen tehtävänä sinun on sanoa, että "et ota, et saa, et tee" ja perustella se.

Vai etkö uskalla sanoa lapsille vastaan?

Vierailija
28/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada "vanhan kansan kasvattajia" sinne sekä rividuunareiksi että johtoportaaseen. Silloin uskallettaisiin ottaa kurittomilta mukuloilta luulot pois.

Ehkä ennemminkin sanomaan suorat sanat vanhemmille.

Vierailija
29/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä näkee ihan ruokakaupassa ja paljonkin, missä nuoret vanhemmat kyselevät vaunuissa istuvalta lapseltaan, mitä haluaisit syödä. Eiköhän se ole aikuisen tehtävä päättää se mitä ruokalautasella on. Itse olen tarjonnut lapselleni kaikkea, olen näin huomannut että mistä pitää, en tietenkään tee tahallaan sellaista ruokaa mitä lapseni ei söisi, hänestä on kyllä kasvanut aikaslailla kaikkiruokainen, menee avokadot, oliviit, fetat, kalaruoat, liharuoat, no sisäelimiä meillä ei ole syöty, en niistä itsekään oikein pidä, paitsi maksasta hyvin laitettuna. Meillä syödään kasvikset raakana tai hieman keitettynä niin että niissä on purutuntuma, lapset eivät tykkää mössöstä. Meillä on puhuttu asioista, keskustelu on avain kaikkeen. Lasta voi tottakai kuunnella ja pitääkin mutta lapsen täytyy tuntea että aikuinen on se joka on ohjaksissa ja päättää. Lapsi väsyy jos hänen pitää kantaa vastuu vaikka nyt ihan perheen joka päiväisestä ruokailusta.

Vierailija
30/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka uskaltaa viedä lapset isovanhemmilleen? Kysyy Hesari. Isovanhemmilla on konservatiivisia mielipiteitä.

Kts. yllä, Hesari = Helsingin sanomat.

Vierailija
31/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kuulee. Nehän ovat lapsia. Ja aikuisen tehtävänä sinun on sanoa, että "et ota, et saa, et tee" ja perustella se.

Lapselle voi sanoa vastaan, mutta silti se tilanne saattaa ajautua siihen, että lapsi tekee mitä haluaa ja aikuinen katsoo lannistuneena vieressä. Aikuisella kun ei ole lupaa estää lasta.

Vierailija
32/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksumuurin takana oleva juttu, jossa pohdittiin että mitä tehdä kun isovanhemmat heittävät ja opettavat lapsille rasistista skeidaa tai aloittavat sen vanhanaikaiseen jankutuksen miten "pojat ei itke, ei saa valittaa mistään" ym. Ihan asiallinen juttu mielestäni. 

Vierailija
33/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa, kun se on ikävää ja vaivalloista. Annetaan mielummin lapselle se pillimehu taas jälkeen kerran vaikka siinä on ihan liikaa sokeria, joka ei ole hyväksi lapselle.

Vierailija
34/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä näkee ihan ruokakaupassa ja paljonkin, missä nuoret vanhemmat kyselevät vaunuissa istuvalta lapseltaan, mitä haluaisit syödä. Eiköhän se ole aikuisen tehtävä päättää se mitä ruokalautasella on. Itse olen tarjonnut lapselleni kaikkea, olen näin huomannut että mistä pitää, en tietenkään tee tahallaan sellaista ruokaa mitä lapseni ei söisi, hänestä on kyllä kasvanut aikaslailla kaikkiruokainen, menee avokadot, oliviit, fetat, kalaruoat, liharuoat, no sisäelimiä meillä ei ole syöty, en niistä itsekään oikein pidä, paitsi maksasta hyvin laitettuna. Meillä syödään kasvikset raakana tai hieman keitettynä niin että niissä on purutuntuma, lapset eivät tykkää mössöstä. Meillä on puhuttu asioista, keskustelu on avain kaikkeen. Lasta voi tottakai kuunnella ja pitääkin mutta lapsen täytyy tuntea että aikuinen on se joka on ohjaksissa ja päättää. Lapsi väsyy jos hänen pitää kantaa vastuu vaikka nyt ihan perheen joka päiväisestä ruokailusta.

Nuoret vanhemmat varmaan haluavat, että lapselle kasvaa hyvä itsetunto, kun tämä saa päättää itse? Toisaalta on myös ymmärrettävää, että kun pakkosyöttö on nykyisin lasun aihe, niin on tullut välttämättömäksi kuunnella lapsen toiveita herkällä korvalla, jotta lapsen saisi syömään edes jotain.

Vierailija
35/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle voi sanoa vastaan, mutta silti se tilanne saattaa ajautua siihen, että lapsi tekee mitä haluaa ja aikuinen katsoo lannistuneena vieressä. Aikuisella kun ei ole lupaa estää lasta.

Tämä on sinun omaa heikkouttasi. Päiväkodeissa on täysin oikeutettua puuttua lapsen huonoon käytökseen. Sitä ei ole kriminalisoitu. Heikot ja kasvattajiksi kykenemättömät piiloutuvat usein tuon argumentin taakse, vaikka syy on itsessä.

Vierailija
36/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tiukat säännöt ja rajat lapsilla. Kaikki aina ihailee miten kilttejä ja rauhallisia lapsia meillä on. Eivät olisi, jos en olisi heitä niin hyvin kasvattanut.

Kilttejä ja rauhallisia, vai pakotettuja ja lannistettuja? 

Siinä on vissi ero, jolla voi olla iso vaikutus yksilön myöhempiin vaiheisiin.

Valitetaan rajattomuudesta ja valitetaan rajoista. Miten päin sitä pitäisi olla? Minä toimin niin kuin parhaaksi näen.

Vierailija
37/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo.

Siis tietyissä asioissa rajoittaminen on kasvanut aivan eksponentiaaliseti, konttauskypärät ja kaikki lapselle kiva fyysinen kokeileminen kielletään vaarallisena. Vrt. puissa kiipeileminen. Omassa lapsuudessa 70-luvulla tehtiin älyttömiäkin juttuja ja suunta ehdottomasti kaipasi muutosta, mutta sitten taas nyt on menty aivan ylisuojelemisen piiriin ja lapsista tulee motorisesti kömpelöitä ja henkisesti mielikuvituksettomia.

Sitten taas tuo, mihin ap viittasi, on sen jumalattoman tunteiden sanoittamisen ansiota. Lapsen ajatukset sanoitetaan pahimmillaan niin, ettei koko lapsi saa ikinä suun vuoroa, kun äippä vieressä suu vaahdossa sanoittaa sitä, mitä uskoo lapsensa juuri sillä hetkellä ajattelevan, sen sijaan, että kysisi, että mikä nyt ottaa päähän?

Vierailija
38/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksumuurin takana oleva juttu, jossa pohdittiin että mitä tehdä kun isovanhemmat heittävät ja opettavat lapsille rasistista skeidaa tai aloittavat sen vanhanaikaiseen jankutuksen miten "pojat ei itke, ei saa valittaa mistään" ym. Ihan asiallinen juttu mielestäni. 

Huolestuttavan moni isovanhempi on persuarvopohjan nimiin vannova setämies tai tätinainen.

Vierailija
39/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huolissani. Kerkesin olla omasta lapsestani huolissaan sen 18 vuotta, ja toki vielä edelleenkin, niin en jaksa piitata toisten kasvatusvalinnoista.

Vierailija
40/77 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani mitään omaan elämään liittyvää ei saanut omatoimisesti päättää, vaan kaikki saneltiin. Virheistä ja erehdyksistä tuli aina fyysistä väkivaltaa ja huutoa, vaikka kyseessä olisi ollut oppimistilanne ja siinä harjoitteleminen/ epäonnistuminen. Aina piti olla reipas, pärjäävä ja hiljaa. Tunteita ei saanut näyttää, epäonnistua ei saanut missään (esim. kokeista kelpasi vanhemmille ainoastaan täysi kymppi) ja vierailla käydessä piti istua vaiti paikallaan vaikka seitsemänkin tuntia sekä puhua ainoastaan jos kysyttiin.

Tältä pohjalta ajattelin kasvattaa lapseni toisin. Lapset saavat näyttää tunteitaan ja yhdessä harjoitellaan rakentavia tapoja niiden ilmaisemiseen. Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten harjoittelemisessa saa tehdä virheitä. Koulumenestykseksi riittää, kun yrittää parhaansa ja on kiva koulukaveri/ ei kiusaa muita. Haaveilen itseohjautuvista, uteliaista, omaehtoisista ja päätöksentekoon kykenevistä lapsista. Tästä huolimatta lapsilla tulee olla myös rajoja, mutta niidenkin merkityksestä keskustellaan toisin kuin omassa lapsuudessani, jossa kaikki oli kiellettyä ilman, että avattiin miksi näin oli. Lisäksi haluan opettaa lapsilleni muiden kunnioittamista ja kohteliasta käytöstä, jotta he pärjäisivät elämässä sekä ihmissuhteissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän