Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu alkaa. Yläasteelle menevä poika ilmoitti että enää ei suostu laittamaan

Vierailija
09.08.2006 |

pyöräilykypärää. Tähän asti siis käyttänyt pienestä pitäen. Annanko periksi vai pistänkö kävelemään?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai koettakaa löytää joku mieleinen kypärä.

Vierailija
2/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luultavasti jos pakotat käyttämään poika ottaa sen ensimmäisen nurkan takana pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä kävelemään, jos pyöräilykypärä ei kelpaa! Voit tietenkin myös yrittää puhua järkeä, mutta se taitaa olla esimurkulle vaikeaa.

Vierailija
4/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on laki ja tuossa sitä vanhemmuutta kokeillaan. Ei ole ensimmäinen kerta, kun " kukaan muukaan ei tee" tai " kaikki muutkin tekee" . Jatkossa tupakka, alkoholi, huumeet jne. Kun kyseessä on laki ja terveys, niin ei ole syytä antaa periksi. Jos kyse, on kypärän väristä, niin anna periksi. Osta mieluinen kypärä siis.

Vierailija
5/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä sanonut että kävelee sitten, onneksi matkaa ei ole kuin n kilometri. On kyllä valitettavasti nyt kesällä ajellut ilman kypärää kun en aina voi olla vahtimassa. Taitaa lähteä pyörä autotalliin.... ap

Vierailija
6/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika vaan on niin herkkänahkainen toisten sanomisille, selvähän se on että kypärän käytöstä kuulee " kavereilta" . Ja tosiaan, murkkuikä kun päällä on vaikea saada tajuamaan oikeastaan yhtään mitään :( ap

Vierailija
7/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kannattaa varautua siihenkin, että se otetaan heti nurkan takana pois päästä, vaikka pihalta lähtiessä onkin päässä. Ei ne lapset mitään idiootteja ole ja kovasti koittaa ukottaa vanhempiaan, ja välillä onnistuvatkin.

Valitettavasti ton ikäisillä painaa enemmän kaverin ja kaveripiirin sanomiset kuin vanhempien opit.

Vierailija
8/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 §

Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö

Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.

Vierailija
9/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvatkaas monestiko olen saanut kuulla että OSAAN MINÄ AJAA. Ja kuinka monesti olen selittänyt että ei välttämättä ole itsestä kiinni jos jotain sattuu. Laittaako teidän muiden lapset oikeasti yläasteella kypärän päähän??? Kun joka päivä näkee pieniä pyöräilijoitäkin ilman kypärää. Kyllä saisi poliisitkin olla tarkempia ja huomautella... ap

Vierailija
10/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei enää!

Vierailija
11/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kypärää. Vaikea tilanne, en haluaisi että lastani kiusataan sen takia koulussa, että käyttää kypärää (tuonikäiset osaavat olla todella julmia ja tuollainen pikkujuttu voi johtaa muuhunkin kiusaamiseen). Tiedän mistä puhun, koska olen paljon nuorten parissa työkennellyt. En myöskään haluaisi, että lapseni loukkaantuu vakavasti kaaduttuaan pyörällä ilman kypärää.

Löytyisikö joku kompromissi, esim, että koulumatkalla ei tarvi kypärää, mutta kypärää käytetään pidemmillä matkoilla, ja jos liikutaan " vaarallisemmilla teillä" .

Vierailija
12/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli tunnollisesti käyttänyt kypärää koko ala-asteen ajan. Vaan eipä enää suostu... ja olen täysin varma että syy on vain ja ainoastaan muutamassa järkevässä kaverissa jotka eivät osaa pitää suurta suutaan kiinni. ap

Vierailija
13/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä meinaan käy..Ja samalla pakotetaan valehtelemaan vanhemmille. Kannattaa selvittää asia nyt oikeen perusteellisesti, josko suostuis jotain tiettyä mallia pitämään jne. Eli samalla selviää kuinka tosissaan poika on. Musta tärkeempää on kuitenkin se, et pojan ja vanhempien välillä pysyy luottamus kuin kypärän käyttö.

Vierailija
14/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisellähän ei ketään kypärää voi pakottaa pitämään ja polkupyörän takavarikointi on kans kyllä ehkä vähän liikaa tuon ikäiseltä (pienemmille toki ehdoton juttu). Toisaalta ehkä yläasteelainen osaa liikkua liikenteessä turvallisemmin kuin ala-asteelaiset ja kypärän sijasta/lisäksi voisi painottaa muita liikenneohjeita. Ehkä sitten vain voisi antaa periksi (kun kaikki konstit käytetty) ja vain luottaa lapseen.

Itse olen nähnyt jonkin verran kypäriä yläasteelaisillä pojilla, mutta totuushan on, että käyttö yleensä loppuu ala-asteen loputtua kuin seinään. Pojat joiden olen nähnyt käyttävän ovat yleensä olleet sellaisia sporttisia tapauksia, aina menossa tai tulossa joihinkin harkkoihin, kypärä sopii heidän tyyliinsä ja kulkee hyvässä sovussa muiden urheilukamojen kanssa. Että kai se on sitten vähän luonteesta ja tyylistäkin kiinni.

Mutta surullinen juttu meidän liikennekulttuurimme tässä(kin) asiassa. Kypärän antamat edut ovat aivan kiistattomia ja jokainen liikenteessä kuollut on aina liikaa. Mitä ihmettä asialle voisi tehdä, ettei tuo pyörän takavarikoiminen tosissaan olisi ainut keino? Miten tätä kulttuuria voisi muuttaa ihan oikeasti?

Eikä ongelma todellakaan ole vain murkkuikäisissä, entä te vanhemmat jotka vaaditte kypäräpakkoa, käytättekö kypärää aina itse?

Vierailija
15/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse, kuinka nololta tuntui yläasteella käyttää pipoa pakkasella, kun ei kukaan muu käyttänyt. Onhan se tylsää, kun kaikki luokkakaverit virnuilee.

En kuitenkaan antaisi periksi tässä asiassa. Jos kypärää ei sovi laittaa päähän, niin sitten myös pyörä jää kotiin. Parasta olisi, jos saisitte oppilaiden vanhempien kesken sovittua yhteisen pelisäännön. Todennäköisesti 95 % luokan oppilaista pitäisi ihan mielellään kypärää, jos kaverit eivät virnuilisi.

Vierailija
16/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä saa poika kävellä kouluun. ap

Vierailija
17/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatumisen syy oli autoilija, joka tuli yllättäen autosta ulos ja avasi oven suoraan eteeni. Lensin komeassa kaaressa auton oven yli, käsi murtui, samoin pari kylkiluuta ja kypärä hajosi.

Olen ihan aikuinen ihminen ja ajanut paljon pyörällä. Osaan ajaa ihan hyvin, mutta joku toinen voi aina aiheuttaa onnettomuuden. Kypärä siis pojalle päähän. Meidän perheessä ei kukaan aja pyörällä ilman kypärää.

Vierailija
18/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita, että sääntöjen anto jätettäisin koulun huoleksi, mutta olisi helpompaa, jos koululla puhuttaisiin yhdessä kaikille, miten tärkeä kypärä on ja annaeetaisiin määräys käyttää kypärää koulumatkoilla. Moniin kouluihin ei saa tulla pyörällä ilman kypärää.

Vierailija
19/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa sitten lähdimme pistäytymään aivan lähellä jäätelöllä, ja jätimme kypärät kotiin matkan lyhyyden ja tuttuuden takia. Kesän pahin läheltä piti -tilanne sattui juuri tällä matkalla: auto ajoi kolmion takaa eteeni alamäessä ja väliä jäi parikymmentä senttiä. Onnettomuus ei siis katso matkan lyhyyttä tai tuttuutta, kuten joku tuolla sanoikin.

Vierailija
20/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin tullut todella paljon hyviä neuvoja ja kommentteja. Se voisi olla kans hyvä jos poliisi kävis puhumassa koulussa asiasta. ap