Kuolinpesän tyhjennys, kuka maksaa?
Äitini kuoli muutamapäivä sitten. Hän asui vuokra-asunnossa joka pitäisi irtisanoa ja tyhjentää. Voiko asunnon tyhjennyksen maksaa vainajan tililtä?
Olen tietoinen että hautajaiset ja perunkioitukseen liittyvät maksut voi maksaa vainajan tililtä, mutta entä asunnon tyhjennys? Ei kai se jää kuolinpesän osakkaiden maksettavaksi, eli siis tässä tapauksessa minun?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Sä menet sinne ja tyhjennät sen. Ei se ole sen kummempaa. Kyllä hävettäis olla noin aloitekyvytön.
Niin huono, ettei edes naurata.
Vierailija kirjoitti:
No kenen luulisit. Juurikin sinun.
Onko näin tosiaan? Missä noin sanotaan? Vastauksesi sävystä päätellen epäilen hieman luotettavuuttasi.
Ihan oikeasti ihmiset, olettepa ilkeitä. Tässä on muutenkin raskasta kun rakas ihminen on menehtynyt. Oli väärä paikka näkljään tulla kysymään neuvoa. :(
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näin tosiaan? Missä noin sanotaan? Vastauksesi sävystä päätellen epäilen hieman luotettavuuttasi.
Huomaa, että tämä kommentoija tai yksi seuraava ei ole koskaan ole ollut kuolinpesän osakas.
Tai sitten on, mutta sisarukset ovat tehneet työt, kun itse ovat niin patalaiskoja.
- ohis
Kuolonpesä = vainajan pankkitili.
Jos tilillä ei rahaa niin sitten omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti ihmiset, olettepa ilkeitä. Tässä on muutenkin raskasta kun rakas ihminen on menehtynyt. Oli väärä paikka näkljään tulla kysymään neuvoa. :(
-AP
Älä välitä.
Isäni kuolinpesän varoista meni isän asunnon tyhjennys ihan peräkärrin vuokraa ja kaatopaikkakuluja myöten.
Otan osaa!
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa.
Meillä maksoi vainaja.
Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta. On täällä sentään empaattisiakin ihmisiä.
-AP
Jos et ota perintöä vastaan niin ei ole sun homma. Jos ei ole rahaa edes hautajaisiin niin siihen saa avustusta. Soita oikeusapuun ja kysy miten asiat menee. Perinnöstä luopuminen pitää tehdä virallisesti ja määräajassa, silloin et ole vastuussa pesän veloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä perillisenä olet hoitamassa kuolinpesää, joten kyllä se sun vastuulla on. Joko tyhjennät itse tai maksat ulkopuoliselle. Kuolinpesän varoista vähennetään ensin hautauskulut ja sitten vasta kaikki muu. Jos varoja ei ole, maksat itse. Perinnöstähän voi myös kieltäytyä.
Älä välitä ap, en minäkään tietäisi miten tuo menee. Otan osaa menetykseesi. <3
Itsellä ollut mielessä myös tuo, että mitenhän tuo mahtaa mennä. Omalla kohdallani vain päinvastaisesta syystä kun emme ole missään tekemisissä henkistä väkivaltaa harjoittaneen äitini kanssa, mutta olen miettinyt että minunko tehtäväkseni ja maksettavakseniko tuo kaikki kuitenkin aikanaan jää.
Kaikki kulut, mitkä hyväksytään: https://www.veronmaksajat.fi/Veroarkistot/Taloustaidon-artikkelit/Perin…
Vierailija kirjoitti:
Voit maksaa kuolinpesän varoista.
Tavallaan joo mutta ensin tililtä maksetaan kaikki käytännön jäljestelyt, eli hautajaiskulut, hautakivi, perukirjoitus jne. Se mitä tilille jää, on sitten perillisen käytettävissä aikanaan.
Ap, älä välitä! Sama juttu oli minullakin. Ihmiset ovat hirviöitä. Nämä korppikotkat näkevät sinut maassa ja ovat valmiita nokkimaan. Kyse Verohallinnolta, miten toimia niin saat varman vastauksen. Kuinka monta perijää on? Jos olet ainut perijä niin saat muutenkin tehdä mitä lystäät perinnöllä, mutta luulisin tuon laskettavan sallittuihin kuluihin, jos sen tuottaa ulkopuolisella taholla. Etkö kuitenkaan halua käydä tavaroita läpi tai myydä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä ap, en minäkään tietäisi miten tuo menee. Otan osaa menetykseesi. <3
Itsellä ollut mielessä myös tuo, että mitenhän tuo mahtaa mennä. Omalla kohdallani vain päinvastaisesta syystä kun emme ole missään tekemisissä henkistä väkivaltaa harjoittaneen äitini kanssa, mutta olen miettinyt että minunko tehtäväkseni ja maksettavakseniko tuo kaikki kuitenkin aikanaan jää.
Kieltäydy perinnöstä niin et ole velvollinen mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Sä menet sinne ja tyhjennät sen. Ei se ole sen kummempaa. Kyllä hävettäis olla noin aloitekyvytön.
Kyllä hävettäisi olla sinä. Koko sukusi kääntyy haudoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä tietenkin maksaa. Kuinka tyhmä sä ap olet???
Kuinka tyhmä on ihminen, joka mälläilee toisen suurella surulla niin eli kuinka tyhmä SÄ olet?
Te, jotka neuvotte luopumaan perinnöstä:
Mikäli luopujalla on lapsia, perintö siirtyy perintökaaren mukaan heille. Täysi-ikäiset lapset voivat kieltäytyä perinnöstä, mutta alaikäiset eivät. Eli mikäli luopujalla on alaikäisiä lapsia, perintö tai "perintö" siirtyy heille eli p***a jää pyörimään perheeseen. Alaikäisen huoltaja eli luopuja hoitaa homman. Eli hyöty? Ja kuka haluaa siirtää lapsilleen moista taakkaa (eli perintöä, joka on käytännössä kulujen maksamista)?
Voit maksaa kuolinpesän varoista.