Hyppääminen tyhjän päälle - työttömäksi ilman uutta työtä
Olen niin ahdistunut työssäni, että ajattelen jopa irtisanoutumista. Nippanappa varat riittäisi karenssin ajaksi. Haaveilen jostain leipomon pussittajan työstä, mansikkatilan asiakasneuvojan työstä jne. Kunhan pääsisi nykyisestä pois!
Työterveydessä olen jo jaksamisen vuoksi asiakkaana, mutta mitä apua siitä on? Miten saisin saikkua, hermolepoa?
Kommentit (49)
Niin kai! Oon vaan niin kuuliainen samaan aikaan kuin kyrpiintynytkin, että hirveän vaikea pyytää sairaslomaa sen sijaan, että työterkka tarjoaisi sitä.
Aivot räjähtää!
Ap
En suosittele. Työn hakeminen työttömänä on ihan syvältä. Ihan eri asenteella voi olla liikkeellä, kun työantaja ymmärtää, että olet etsimässä "uusia haasteita", eikä niin, että mikä vaan käy, koska olet työtön.
Itse olen pohtinut samaa. Yli 20 vuotta työelämässä. Tämä korona on viimeinen niitti. Joka päivä joutuu altistumaan lähikontaktissa maskittomien työkavereiden ja asiakkaiden kanssa.
Olen miettinyt, että minun panos tälle yhteiskunnalle taitaa olla tässä. Mietin, että irtsisanoutuisin ja jäisin vain kotiin. Voin käydä pakotettuna jossain tukitöissä aina aika ajoin.
Tiedän, että Kelan pienillä tuilla eläminen on tosi rankkaa, mutta ei nämä onnettomat rahat työstäkään ole kummoiset.
Jos alkaisi elää itselleen. Leipoisi, lukisi kirjoja, urheilisi. Syrjäytyisi ihan omasta tahdostaan. Antaisi työpaikkansa jollekin, joka sitä oikeasti haluaa.
Kylllähän noissa varmaan aina tlee se kysymys eteeen että "mitä annettavaa sulla on tälle firmalle" esimerkiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin kai! Oon vaan niin kuuliainen samaan aikaan kuin kyrpiintynytkin, että hirveän vaikea pyytää sairaslomaa sen sijaan, että työterkka tarjoaisi sitä.
Aivot räjähtää!
Ap
Mikä töissä väsyttää? Oletko ihminen, joka ei osaa sanoa ei, kun työkuorma on liian suuri? Oletko täydellisyyden tavoittelija?
Omaan käytöksestä voit vaikuttaa itse.
Oletko puhunut väsymyksestä esimieheksi kanssa? Pyytänyt työterveydestä sairaslomaa?
Vierailija kirjoitti:
Kylllähän noissa varmaan aina tlee se kysymys eteeen että "mitä annettavaa sulla on tälle firmalle" esimerkiiksi.
Missä tarkoitat? Työhaastattelussa? Aivan varmasti! Työterkalla saikkua hakiessa tuskin...
Olen niin väärällä alalla, ollut jo yli viisi vuotta. Se syö sisältäpäin. Näivettää, tukahduttaa. Tuntuu, että minulla olisi paljon enemmän annettavaa melkein missä tahansa muussa firmassa!
Tuntuu etten osaa omia hommia, sisäistä tarpeeksi nopeasti uutta tietoa ja vie sitä käytäntöön jne. Luontaista kiinnostustaei ole yhtään!
Olenko hullu, jos heitän yli kolmen tonnin kk-palkan tosta noin vaan menemään!? Näinä muutenkin vaikeina aikoina!
Ap
Mikä kiire sinulla on? Älä nyt hyvä ihminen työtäsi lopeta ennenkuin sinulla on uusi. Hae työterveydestä sairaslomaa ja pyydä tarkistuttamaan myös ferritiini. Etsi siinä samalla itsellesi uusi työ. Se ei välttämättä tapahdu kuukausista, ja mitä suurempi aukko sinulla on CV.ssä, sen vaikeammaksi homma menee.
Mikä töissä väsyttää? Oletko ihminen, joka ei osaa sanoa ei, kun työkuorma on liian suuri? Oletko täydellisyyden tavoittelija?
Omaan käytöksestä voit vaikuttaa itse.
Oletko puhunut väsymyksestä esimieheksi kanssa? Pyytänyt työterveydestä sairaslomaa?
En osaa määritellä, että mikä tarkalleen väsyttää. Kaikki. Se bonuksena, että palkkani putosi, mutta minulta vaaditaan entistä enemmän, esimerkiksi.
Minulla kai on rima liian korkealla, näin sanoo esimieskin, joka tietää jaksamisongelmistani. Omasta mielestäni vetelen aika minimipanoksilla tällä hetkellä!
En ole suoraan pyytänyt sairauslomaa, mutta puhunut jaksamisesta niin terkan, lääkärin, digiterkan kuin psykologin kanssa. On tehty työssäjaksamiskysely, jonka tulos hälytti punaisella ja numerot ylitti kaikki viitearvot!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pohtinut samaa. Yli 20 vuotta työelämässä. Tämä korona on viimeinen niitti. Joka päivä joutuu altistumaan lähikontaktissa maskittomien työkavereiden ja asiakkaiden kanssa.
Olen miettinyt, että minun panos tälle yhteiskunnalle taitaa olla tässä. Mietin, että irtsisanoutuisin ja jäisin vain kotiin. Voin käydä pakotettuna jossain tukitöissä aina aika ajoin.
Tiedän, että Kelan pienillä tuilla eläminen on tosi rankkaa, mutta ei nämä onnettomat rahat työstäkään ole kummoiset.
Jos alkaisi elää itselleen. Leipoisi, lukisi kirjoja, urheilisi. Syrjäytyisi ihan omasta tahdostaan. Antaisi työpaikkansa jollekin, joka sitä oikeasti haluaa.
Ilmapiiri on aina vain kielteisempi tällaisen suhteen.
Älä oleta, että saat rauhassa elellä tukien varassa ikuisesti.
Helpot työt myös vähenevät ja yhä useammalla alalla helpot työt teetetään alihankintana ulkomaalaisella halpatyövoimalla.
Suomalaisen 12€/tunti palkkavaatimus on liian kallis.
Ruokakauppaan töihin ostosten keräilijäksi ja kotiinkuljettajaksi? Siellä tarvitaan yhä enemmän tekijöitä.
Kun puhutaan työvoimapulasta, tarkoitetaan yleensä halvan työvoiman pulaa.
Pulaa on aloilla, jotka eivät voi lähtökohtaisesti pärjätä kansainvälisessä kilpailussa käyttäen 20€/tunti sivukuluineen maksavaa työvoimaa.
Raaheen suunnitellaan laivojen purkutelakkaa.
Jo tässä vaiheessa kerrotaan, että Suomesta ei löydy työvoimaa ko. projektiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan töihin ostosten keräilijäksi ja kotiinkuljettajaksi? Siellä tarvitaan yhä enemmän tekijöitä.
Kuulostaa niin houkuttelevalta!
Ap
Yrittäjäksi? Ei tarvii sitten pelätä vievänsä yhteiskunnan tukia, kun niitä ei saa. Ja voi tehdä sitä, mikä on omaa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi? Ei tarvii sitten pelätä vievänsä yhteiskunnan tukia, kun niitä ei saa. Ja voi tehdä sitä, mikä on omaa juttua.
Olen kerran jo kokeillut ollessani kotihoidontuella kolme vuotta kotona. En ole tarpeeksi rohkea. Tarvitsee tietynlaista positiivista röyhkeyttä ja se puuttuu minusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä sitä tekee 6- tai 7-päiväistä viikkoa ja jatkuvasti on uhka siitä, että menettää kaiken, jos vaikkapa liikeidea ei ole tarpeeksi hyvä, kysynnässä tapahtuu jotain tai ei ole riittävän hyvä markkinoimaan yritystään. Kymmenien tai satojen tuhansien velat niskassa...
Kärvistelet vaan nykyisessä työpaikassa ja samalla etsit uutta työpaikkaa. Ei työttömäksi kannata hypätä vaan sujuvasti vaihtaa lennosta työpaikkaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Mene työkokeiluun niin ei tule karenssia.
Tästähaluaisin tietää lisää! Mutta miltä se näyttää cv:ssä? Pahemmakta kuin esim. puolen vuoden rako, jonka voin selittää vaikka itsetutkiskelulla ja oravanpyörästä pois hyppäämisellä.
Ap
Itsellä melkolailla samanlainen tilanne kuin ap:lla. Oletko miten kauan ollut tuossa työpaikassa, saisitko opintovapaata + aikuiskoulutustukea? Voisit olla pari vuotta irti tuosta oravanpyörästä ilman että menetät työpaikkasi, ainahan sinne voit sitten palata. Opinnot antaisivat uutta suuntaa?
Sano siellä työterveydessä ääneen, että tarvitset sairaslomaa. Se on nyt se ensimmäinen askel.