Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook ja parisuhde

Vierailija
07.03.2021 |

Minulla on fb-kavereina paljon miehiä (ja naisia). Yksi uudemmista fb-kavereista tullut harrastuksen kautta. Mies on jostain syystä mustasukkainen juuri tästä tyypistä.

Mies on minua varmaan 15v vanhempi, en tiedä onko naimisissa vai ei. Emme ole KOSKAAN keskustelleet kahdestaan. Oikeastaan en ole edes keskustellut missään PORUKASSA hänen kanssaan. Vain harrastuksen aikana ollaan muutama sana vaihdettu.

Mies on joskus kommentoinut mun facea - kuten mäkin hänen. Olen viimeksi nähnyt livenä tyypin kai tammikuussa 2020. Voi olla kauemminkin aikaa.

Meillä oli seuran kokous ja mies oli jäätävän mustasukkainen siitä, että osallistuimme molemmat. Käytännössä olin hiljaa koko ajan, kokous zoomissa, kesti pari tuntia. En saisi tykätä mistään miehen postauksista ja mies on ihan ahdistuksissaan, jos huomaa tämän tyypin likettäneen mua.

En oikein ymmärrä, mitä tehdä. Kyllä tämä mies on minun silmissäni ihan kivan näköinen ja jollain tasolla ”viehättävä”, mutta ei hän minun päiväunelmieni kohde ole millään tasolla. Olen tämän miehelle sanonut.

Ratkaisuni on ollut vähentää joka tavalla aktiivisuutta fb:ssä. En ole ennenkään ollut hirveän aktiivinen, mutta nyt entistä vähemmän. Ymmärrän että on hyvä kunnioittaa puolison tunteita. Mutta kun hän ei myöskään haluaisi, että tapaisin sellaisia naisp kavereita, jotka ovat eronneet tai joilla on joskus ollut syrjähyppyjä/parisuhdeongelmia. Olen tässäkin vähentänyt tapaamisia, koska en jaksa riidellä.

Naimisissa ollaan oltu 14 vuotta, enkä ole mikään varsinainen kaunotar.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annat kontrolloida itseäsi?

Koska en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.

Minun äitini ja siskoni mielestä naimisissa oleva ei saa ylläpitää yhteyksiä toisiin miehiin. Ja jos ei voi pientä toivetta kunnioittaa, se on loukkaavaa miestä kohtaan. Vähän kuin viina - jos et voi olla erossa, on ongelma.

Koska en halua, että meillä on riitaa kotona. Koska en halua, että lapset joutuvat kuuntelemaan miehen veetuiluja jotka liittyvät siihen, että minulla on ennen tätä parisuhdetta ollut muitakin miehiä. Enkä halua että he joutuvat kuuntelemaan sellaisia juttuja, että isä sanoo äidin juoksevan muiden miesten perässä.

En ole kovin taitava puhuja ja menen helposti sekaisin ja alan itkeä tai suutun. Siksi.

Ja siksi että lapset ovat mulle tärkeintä mitä mulla on. Haluan olla heidän kanssaan. Mitään muuta tärkeää ei olekaan.

Onko miehelläsi ollut muita naisia ennen sinua? Onko hänellä fb:ssä naispuolisia kavereita, joita sinä et tunne? Anteeksi vaan, mutta minulle tulee mieleen tuollaisesta touhusta, että mies itse virittelee juttuja toisten naisten kanssa...

Mies oli naimisissa mua ennen, liitto päättyi kun naisella oli toinen mies. En tunne kaikkia miehen naisp fb-kavereita, eikä mun tarvitsekaan.

Vai oliko sillä naisella toinen mies, koska mies petti sitä jatkuvasti ja tämä kyllästyi olemaan ilman seksiä ja läheisyyttä? Nainen jäi kiinni koska mies on mustasukkainen kyttäri? Miehen hoidot taas ei päässeet päivänvaloon koska on niin tottunut pettäjä? Jos sinulla on vain miehen versio asioista niin sinähän et tiedä siitä mitään.

Vierailija
22/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi aloituksessa käyttää näistä eri miehistä eri nimitystä. Nyt puhut sekä kumppanistasi että tästä toisesta jampasta ”miehenä”. En pysynyt ihan kärryillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä teki Face-kaverikutsun toiselle, setä vai sinä?

Vierailija
24/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini ja siskoni mielestä naimisissa oleva ei saa ylläpitää yhteyksiä toisiin miehiin. Ja jos ei voi pientä toivetta kunnioittaa, se on loukkaavaa miestä kohtaan. Vähän kuin viina - jos et voi olla erossa, on ongelma.

Koska en halua, että meillä on riitaa kotona. Koska en halua, että lapset joutuvat kuuntelemaan miehen veetuiluja jotka liittyvät siihen, että minulla on ennen tätä parisuhdetta ollut muitakin miehiä. Enkä halua että he joutuvat kuuntelemaan sellaisia juttuja, että isä sanoo äidin juoksevan muiden miesten perässä.

En ole kovin taitava puhuja ja menen helposti sekaisin ja alan itkeä tai suutun. Siksi.

Ja siksi että lapset ovat mulle tärkeintä mitä mulla on. Haluan olla heidän kanssaan. Mitään muuta tärkeää ei olekaan.

Miksi sä kuuntelet äitiä ja siskoa?

Koska mulla ei ole juurikaan sukua, ovat mun lapsille läheisiä, mulla ei myöskään ole juurikaan kavereita. En juttele yleensä kenenkään muun kanssa kuin miehen, lasten, äidin ja siskon kanssa.

Töissä tietty ja harrastuksissa ohimennen. Kaikki perheen ulkopuoliset on lasten kavereiden vanhempia. Sitten jotain facekavereita ja whatsappissa.

Suosittelisin hankkimaan elämän, ystäviä jne. Vaikutat läheisriippuvaiselta niin miehesi kuin perheesi suhteen.

Tiedätkö läheisriippuvuudesta yhtään mitään? Toipuuko siitä sinusta "hankkimalla elämän"? Onko se helppoa? Suosittelisin hankkimaan empatiataitoja ja ymmärrystä asioista. Vaikutat ilkeältä ja typerältä.

Vierailija
25/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi teistä teki Face-kaverikutsun toiselle, setä vai sinä?

Tais tää mies lähettää. Ei ole ainoa samasta porukasta. Kuten sanottu, meillä on pieni aktiivinen aikuisporukka ja treenien onnistuminen on myös siitä kiinni, tuleeko riittävästi ihmisiä. Vapaa-ajalla ei tavata.

Olen itse myös vähän täti-iässä, joten ihan ookoo että setä on yhteydessä.

Vierailija
26/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mulla ei ole juurikaan sukua, ovat mun lapsille läheisiä, mulla ei myöskään ole juurikaan kavereita. En juttele yleensä kenenkään muun kanssa kuin miehen, lasten, äidin ja siskon kanssa.

Töissä tietty ja harrastuksissa ohimennen. Kaikki perheen ulkopuoliset on lasten kavereiden vanhempia. Sitten jotain facekavereita ja whatsappissa.

Suosittelisin hankkimaan elämän, ystäviä jne. Vaikutat läheisriippuvaiselta niin miehesi kuin perheesi suhteen.

Mistäs sellaista? Teen virka-aikaa kaupungilla, sen lisäksi kuskaan lapsia harrastuksiin. Minulla on pari omaa harrastusta. Käyn lenkillä. Vapaa-aikaa ei ole näiden ulkopuolella.

Vierailija
27/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö läheisriippuvuudesta yhtään mitään? Toipuuko siitä sinusta "hankkimalla elämän"? Onko se helppoa? Suosittelisin hankkimaan empatiataitoja ja ymmärrystä asioista. Vaikutat ilkeältä ja typerältä.

Eli olet riippuvainen jopa minun mielipiteestä? Anteeksi nyt mutta ei tuo herätä empatiaa vaan sääliä.

Vierailija
28/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hyväksytkö fyysisen väkivallan parisuhteessa?Jos et, niin miksi annat tehdä itsellesi digitaalista väkivaltaa?

https://www.naistenlinja.fi/tietoa-vakivallasta/vakivallan-muodot/digit…

Soita tuonne naistenlinjaan ja pyydä apua, sinun ei tarvitse kestää tuollaista. Jos puolisosi kyttää feediäsi ja sitä, ketä sinulla on kavereina ja kuka kommentoi mitäkin, ensimmäinen asia on poistaa puolisosi ystävistäsi. Mutta järkevämpää olisi tehdä hänelle selväksi, ettet alistu digitaaliseen väkivaltaan mutta haluaisit säilyttää hänetkin fb-kontaktinasi.

Vierailija
29/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet riippuvainen jopa minun mielipiteestä? Anteeksi nyt mutta ei tuo herätä empatiaa vaan sääliä.

En ole ap. Halusin vain osoittaa että neuvosi ovat huonoja ja olet tietämätön asioista. Ei mennyt perille mutta ei se mitään.

Vierailija
30/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap. Halusin vain osoittaa että neuvosi ovat huonoja ja olet tietämätön asioista. Ei mennyt perille mutta ei se mitään.

Sillä ei ole merkitystä oletko ap vai et. Silti vähän huolestuttavaa että tuolla on noin paljon merkitystä sinulle.

Vierailija
31/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä oletko ap vai et. Silti vähän huolestuttavaa että tuolla on noin paljon merkitystä sinulle.

Miksi se huolestuttaa sinua? Miksi sillä on niin paljon merkitystä sinulle?

Vierailija
32/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hyväksytkö fyysisen väkivallan parisuhteessa?Jos et, niin miksi annat tehdä itsellesi digitaalista väkivaltaa?

Soita tuonne naistenlinjaan ja pyydä apua, sinun ei tarvitse kestää tuollaista. Jos puolisosi kyttää feediäsi ja sitä, ketä sinulla on kavereina ja kuka kommentoi mitäkin, ensimmäinen asia on poistaa puolisosi ystävistäsi. Mutta järkevämpää olisi tehdä hänelle selväksi, ettet alistu digitaaliseen väkivaltaan mutta haluaisit säilyttää hänetkin fb-kontaktinasi.

https://www.terve.fi/artikkelit/voiko-tykkaily-somessa-vaarantaa-parisu…

Tässä artikkelissa sanotaan näin:

"Jos haluat vaalia, kunnioittaa ja kehittää nykyistä suhdettasi, on hyvä vetää tiukat rajat sitä häiritseviin suhteisiin.

Tiukkuudella tarkoitan sitä, että et tee mitään sellaista, mitä sinun pitäisi salailla tai mitä et toivoisi puolisosikaan tekevän. Itse pidän tätä kriteerinä.

Jos en voisi kertoa kumppanilleni lounastreffeistä tai joutuisin tykkäilemään jonkun postauksista salaa, ylittäisin rajan, jonka kanssa minun olisi vaikea elää."

https://www.terve.fi/artikkelit/8-pettamiseen-liittyvaa-myyttia

3. Se ei ole pettämistä, jos siihen ei sisälly seksiä

Ei totta, sillä useimmiten me petämme harrastamatta seksiä. Pettäminen voi myös olla jatkuvaa tsättäilyä vaikkapa uuden, kivan työkaverin kanssa. Selän takana puuhailu ja tällaisten keskusteluiden salaaminen on jo rinnastettavissa pettämiseen.

Kun me keskustelemme, mies vetoaa tällaisiin "parisuhdeartikkeleihin". En löydä näistä ja miehen puheista mitään muuta sopuisaa toimintamallia kuin sen, että muutan oman toimintani. Jos jokin toiminta vaarantaa suhteen ja on katsottavissa pettämiseksi - jopa parisuhdeterapeuttien mielestä - tuntuu irvokkaalta sitten soittaa jonnekin naisten linjaan digitaalisesta väkivallasta konsultoimiseksi. 

Tottakai saatan jopa olla joskus tosi iloinen siitä, jos joku mies huomioi edes jollain tasolla. Töissä ja kadulla kulkiessani olen aika lailla ilmaa ja harmaavarpunen. En muista, milloin livenä olisi joku mies katsahtanut toistamiseen, taitaa mennä aika monen vuoden päähän. Jos nyt tarkemmin mietin, niin ehkä se oli joskus ennen vuotta 2010.

Mutta ei se silti tarkoita sitä, että haluaisin mennä sänkyyn tai lähetellä tekstiviestejä iltaisin. 

ap

Vierailija
33/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni oli sairaalloisen mustasukkainen. Yksi kohde oli sellainen tuttavapiirin tyyppi, jota joskus harvoin näimme yhteisissä illanistujaisissa. En koskaan jutellut tuon miehen kanssa, mutta ekaä väitti että olen ihastunut ja flirttailen. Ehkä eksä tajusi, että sen mustasukkaisuuden kohde olisi ollut enemmän tyyliseni ja sopivampi pari minulle.

Vierailija
34/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että minulta vaaditaan 100% luotettavuutta. Näin oli myös lapsena. Olen silti pitänyt joitakin salaisuuksia itselläni, enkä ole kaikkea kertonut aina, tuntuu siltä, että edes jotain omaakin saisi olla.

Mies haluaa, että olen 100% läpinäkyvä ja kerron lähes aina, mitä teen. Salaisuudet ovat riski parisuhteen koheesiolle. 

Vierailija
35/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkainen pystyy kyllä myös muuttamaan käytöstään jos näkee sen tarpeelliseksi. Jos ei näe, ei suhteella ole tulevaisuutta. Mustasukkainenlöytää aina aihetta mustasukkaisuuteen vaikka kuinka yrittäisi välttää sen aiheuttamista.

Vierailija
36/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut siihen, että minulta vaaditaan 100% luotettavuutta. Näin oli myös lapsena. Olen silti pitänyt joitakin salaisuuksia itselläni, enkä ole kaikkea kertonut aina, tuntuu siltä, että edes jotain omaakin saisi olla.

Mies haluaa, että olen 100% läpinäkyvä ja kerron lähes aina, mitä teen. Salaisuudet ovat riski parisuhteen koheesiolle. 

Ja mieshän sitten kertoo kaiken....

Vierailija
37/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mieshän sitten kertoo kaiken....

Ei aavistustakaan, kertooko. Kotona tuo aina on. Siis AINA. Kirjaimellisesti. Paitsi jos käy kävelylenkillä tai lähikaupassa. Pelkää koronaa, joten erityisesti nyt on kotona. 

Vierailija
38/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/voiko-tykkaily-somessa-vaarantaa-parisu…

Tässä artikkelissa sanotaan näin:

"Jos haluat vaalia, kunnioittaa ja kehittää nykyistä suhdettasi, on hyvä vetää tiukat rajat sitä häiritseviin suhteisiin.

Tiukkuudella tarkoitan sitä, että et tee mitään sellaista, mitä sinun pitäisi salailla tai mitä et toivoisi puolisosikaan tekevän. Itse pidän tätä kriteerinä.

Jos en voisi kertoa kumppanilleni lounastreffeistä tai joutuisin tykkäilemään jonkun postauksista salaa, ylittäisin rajan, jonka kanssa minun olisi vaikea elää."

https://www.terve.fi/artikkelit/8-pettamiseen-liittyvaa-myyttia

3. Se ei ole pettämistä, jos siihen ei sisälly seksiä

Ei totta, sillä useimmiten me petämme harrastamatta seksiä. Pettäminen voi myös olla jatkuvaa tsättäilyä vaikkapa uuden, kivan työkaverin kanssa. Selän takana puuhailu ja tällaisten keskusteluiden salaaminen on jo rinnastettavissa pettämiseen.

Kun me keskustelemme, mies vetoaa tällaisiin "parisuhdeartikkeleihin". En löydä näistä ja miehen puheista mitään muuta sopuisaa toimintamallia kuin sen, että muutan oman toimintani. Jos jokin toiminta vaarantaa suhteen ja on katsottavissa pettämiseksi - jopa parisuhdeterapeuttien mielestä - tuntuu irvokkaalta sitten soittaa jonnekin naisten linjaan digitaalisesta väkivallasta konsultoimiseksi. 

Tottakai saatan jopa olla joskus tosi iloinen siitä, jos joku mies huomioi edes jollain tasolla. Töissä ja kadulla kulkiessani olen aika lailla ilmaa ja harmaavarpunen. En muista, milloin livenä olisi joku mies katsahtanut toistamiseen, taitaa mennä aika monen vuoden päähän. Jos nyt tarkemmin mietin, niin ehkä se oli joskus ennen vuotta 2010.

Mutta ei se silti tarkoita sitä, että haluaisin mennä sänkyyn tai lähetellä tekstiviestejä iltaisin. 

ap

Kenenkään ei tarvitse tykkäillä toisen postauksista salaa, kun tekee sen selväksi, ettei alistu digitaaliseen väkivaltaan. En minäkään katselisi, jos puolisoni alkaisi flirttailla ja lähetellä seksuaalissävytteisiä viestejä jonkun toisen kanssa ja ne nousisivat näkyviin omaan feediini. Kysyisin häneltä, haluaako hän jatkaa minun kanssani vai päästä vapaasti toteuttamaan itseään sen toisen kanssa. Mutta normikeskustelut, tykkäämiset, ystävälliset kommentit ym. eivät kuulu puolisolle. Jokaisella on oikeus omiin fb-ystäviin ja heidän kanssaan keskustelemiseen.

Kerroit edellä, ettei sinulla ole ystäviä, joten olet täydellinen saalis manipuloijalle. Koska et ilmeisesti halua kuitenkaan apua, niin ole rauhassa kynnysmatto mutta älä sitten valita, kun päällesi tallataan.

Vierailija
39/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuen en ole koskaan saanut itselleni seksuaalissävytteisiä viestejä toisilta miehiltä. Olen saanut kannustavia viestejä, joskus jopa jossain määrin ihailevaksi tulkittavia viestejä, mutta ne ovat aina olleet tyyliä "olet hieno nainen, tsemppiä" -tyyppisiä. Tai "olet hauska/kiva". Niitä ei ole tullut kovin paljon. 

Olen joskus vuosia sitten käynyt YHDEN kerran kahvilla yhden entisen luokkakaverini kanssa. Muutaman kerran vaihdoimme messangerissa viestejä siihen liittyen ja sen jälkeen. Mies muistelee tätä vieläkin mustasukkaisena. Meillä oli silloin yksi yhteinen asia hoidettavana. Olen kaveri ex-luokkakaverimiehen silloisen vaimon kanssa, hän erosi siis sitten vaimostaan. En ikinä huomannut, että tämä ent luokkakaveri olisi minua yrittänyt pokata. Juteltiin kyllä, mutta ei INTIIMEISTÄ asioista, eikä liian syvällisesti. 

Musta on aina vaikea arvioida, mikä on normaalia ja mikä ei. Käytiin vuoden verran parisuhdeterapiassa, joka jumittui siihen, että terapeutin mielestä minä olen vetäytyvä vaimo, joka ei osaa kommunikoida ja minun pitäisi pyrkiä lähentymään miestä ja olemaan avoimempi. Näin meidän suhde voisi kukoistaa. 

Vierailija
40/99 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mielestä olen salaileva ja epäluotettava, kommunikaatiosta vetäytyvä vaimo. Jos osaisin olla avoimempi ja kannustavampi, hänen ei tarvitsisi olla mustasukkainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan