Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella kyllästynyt itsestään liikoja luuleviin tradenomeihin

Vierailija
09.08.2006 |

Olen firmamme hr-osastolla töissä ja parhaillaan rekrytoimme n. 40 hengen yksikön esimiestä. Saimme paljon hakemuksia ja joukossa 4 ! äskettäin valmistunutta tradenomia. Eikö niillä idiooteilla ole mitään korvien välissä?

Tradenomeja valmistuu liikaa ja heidät aivopestään koulussa uskomaan siihen, että tutkinto valmistaa vaativiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Todellisuudessa useimmat sijoittuvat ns. vanhoihin merkonomiammatteihin ja ovat sitten tyytymättömiä palkkatasoonsa ja tehtäviinsä. Valintatilanteessa palkkaan aina merkonomin esim. assarin hommiin - hän on tyytyväisempi tehtävässään pidempään. Harmi, että merkonomeja ei enää valmistu kovin paljon.

Äskettäin haimme markkinointiassaria. Hakijat olivat pääasiassa tradenomeja. Palkkapyynnöt olivat vähäiselläkin työkokemuksella n.2900 -3700. Todellisuudessa tuon tyyppisestä työstä maksetaan yleisesti n. 2500 euroa. Vertailun vuoksi voin sanoa teille itseänne ylihinnoitteleville tradenomeille, että markkinointipäällikkömme (KTM)ansaitsee 4300 euroa. KTM:n ja tradenomin valmiudet työelämään ovat aivan eri luokkaa.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos apon myynyt itsensä halvalla niin oma on asiansa. Minulla on tradenomina ammattiKORKEAkoulu tutkinto, enkä sillä tee assarin työtä! Valitsen työnantajan, joka arvostaa tutkintoa.

Vierailija
62/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos apon myynyt itsensä halvalla niin oma on asiansa. Minulla on tradenomina ammattiKORKEAkoulu tutkinto, enkä sillä tee assarin työtä! Valitsen työnantajan, joka arvostaa tutkintoa.

Vietät sitten työttömänä loppuelämästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä vihamielisyyttä tradenominkoulutusta vastaan. Mistä se kertoo? Pelosta vai?

Vierailija
64/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon merkonomeja valmistuu tätä nykyä? Paljon valmistui aiemmin? On hyvä, että koulutustaso nousee, mutta väkisinkin tulee mieleen, että osa tradenomeista päätyy työpaikkaan johon olisi aiemmin valittu merkonomi. KTM-tutkinto on vaativampi ja arvostetumpi, siitä ei pääse mihinkään.

Jos tämän kokee vihamielisyydeksi, niin voi voi.

Vierailija
65/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kaikki tradenomit ovat tyhmiä, saat olla loppuikäsi työtön jos tuollaista kuvittelet, buaaahhhh" jne.

Vierailija
66/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
67/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soppaa hieman.

Olen itse liiketalouden ja hallinnon tradenomi, niitä ensimmäisten joukossa valmistuneita 90-luvun puolivälistä. Väsähdin korkeakoulumeininkiin, jätin viestinnän opinnot kahden vuoden opiskelun jälkeen valtsikassa ja menin ammattikorkeaan.

Opiskelu oli helppoa, ja hävettää myöntää itse asiassa kuinka VÄHÄN jouduin ponnistelemaan saadakseni paperit ulos. Ihan toinen meininkin kuin yliopistolla. Opetus pohjautui enemmänkin harjoitustöiden tekemiseen kuin kirjojen lukemiseen ja tenttimiseen, ja sopi minulle. Opin itse parhaiten tekemällä ja soveltamalla, en vain lukemalla.

Koska koulu oli niin helppo ja koska sain opintoviikkoja mitä ihmeellisemmistä kursseista (mm. joku kulttuurikurssi, jossa käytiin neljä kertaa teatterissa ja kirjoitettiin jokaisesta noin 5 liuskan arvostelu/kritiikki = 3 ov), en todellakaan arvosta tutkintoa.

Itse asiassa minua hävettää myöntää olevani tradenomi ja piilottelen aina BBA-nimikkeen takana... KTM' n paperit olisivat haaveenani, mutta kahden lapsen äitinä oma aika on kortilla.

Työelämässä olen menestynyt hyvin, mutta en tradenomikoulutuksen ansiosta. Olen aktiivinen henkilö ja kouluttautunut lisää avoimessa yliopistossa ja erilaisilla työpaikan järjestämillä kursseilla. Esimiesasemassa olen IT-alalla ja palkka vuositasolla 92.000 ¿. Alaisina minulla on useita DI/KTM/VTM ja myös tradenomeja, merkonomeja, datanomeja ja " pelkkiä" lukion käyneitä.

En mielelläni palkkaa tradenomeja, koska tiedän kuinka heikko koulutustausta on. Mieluummin reilusti yliopistotutkinto tai opistotasoinen.

Vierailija
68/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tarkkoja ollaan, et ole edes BBA, olethan opiskellut suomeksi, eikö?

Vierailija:

soppaa hieman.

Olen itse liiketalouden ja hallinnon tradenomi, niitä ensimmäisten joukossa valmistuneita 90-luvun puolivälistä. Väsähdin korkeakoulumeininkiin, jätin viestinnän opinnot kahden vuoden opiskelun jälkeen valtsikassa ja menin ammattikorkeaan.

Opiskelu oli helppoa, ja hävettää myöntää itse asiassa kuinka VÄHÄN jouduin ponnistelemaan saadakseni paperit ulos. Ihan toinen meininkin kuin yliopistolla. Opetus pohjautui enemmänkin harjoitustöiden tekemiseen kuin kirjojen lukemiseen ja tenttimiseen, ja sopi minulle. Opin itse parhaiten tekemällä ja soveltamalla, en vain lukemalla.

Koska koulu oli niin helppo ja koska sain opintoviikkoja mitä ihmeellisemmistä kursseista (mm. joku kulttuurikurssi, jossa käytiin neljä kertaa teatterissa ja kirjoitettiin jokaisesta noin 5 liuskan arvostelu/kritiikki = 3 ov), en todellakaan arvosta tutkintoa.

Itse asiassa minua hävettää myöntää olevani tradenomi ja piilottelen aina BBA-nimikkeen takana... KTM' n paperit olisivat haaveenani, mutta kahden lapsen äitinä oma aika on kortilla.

Työelämässä olen menestynyt hyvin, mutta en tradenomikoulutuksen ansiosta. Olen aktiivinen henkilö ja kouluttautunut lisää avoimessa yliopistossa ja erilaisilla työpaikan järjestämillä kursseilla. Esimiesasemassa olen IT-alalla ja palkka vuositasolla 92.000 ¿. Alaisina minulla on useita DI/KTM/VTM ja myös tradenomeja, merkonomeja, datanomeja ja " pelkkiä" lukion käyneitä.

En mielelläni palkkaa tradenomeja, koska tiedän kuinka heikko koulutustausta on. Mieluummin reilusti yliopistotutkinto tai opistotasoinen.

Vierailija
69/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikään valmistunut maisteri it-alalla asiantuntijatyössä vähäisellä työkokemuksella?

huomenna pitäis olla joku summa mietittynä enkä halua aivan ali- enkä ylihinnoitella itseäni

Vierailija
70/93 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tradenomi, mutta hävettää kyllä koko tutkinto. Monet tosiaan luulevat liikoja ja tutkinto on aivan eri tasoinen, mitä KTM. Tradenomin tutkinto on kuitenkin huomattavasti vaatimampi mitä merkonomin tutkinto ja enemmän mielestäni merkonit luulevat itsestään. 

Vierailija
71/93 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinto oli täyttä pelleilyä laajan matematiikan ja fysikan lukeneelle. kaduttaa koko homma, mutta palkka ei, nyt n 6000,- /kk

Vierailija
72/93 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2006 klo 15:01"]

Olen firmamme hr-osastolla töissä ja parhaillaan rekrytoimme n. 40 hengen yksikön esimiestä. Saimme paljon hakemuksia ja joukossa 4 ! äskettäin valmistunutta tradenomia. Eikö niillä idiooteilla ole mitään korvien välissä?

Tradenomeja valmistuu liikaa ja heidät aivopestään koulussa uskomaan siihen, että tutkinto valmistaa vaativiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Todellisuudessa useimmat sijoittuvat ns. vanhoihin merkonomiammatteihin ja ovat sitten tyytymättömiä palkkatasoonsa ja tehtäviinsä. Valintatilanteessa palkkaan aina merkonomin esim. assarin hommiin - hän on tyytyväisempi tehtävässään pidempään. Harmi, että merkonomeja ei enää valmistu kovin paljon.

Äskettäin haimme markkinointiassaria. Hakijat olivat pääasiassa tradenomeja. Palkkapyynnöt olivat vähäiselläkin työkokemuksella n.2900 -3700. Todellisuudessa tuon tyyppisestä työstä maksetaan yleisesti n. 2500 euroa. Vertailun vuoksi voin sanoa teille itseänne ylihinnoitteleville tradenomeille, että markkinointipäällikkömme (KTM)ansaitsee 4300 euroa. KTM:n ja tradenomin valmiudet työelämään ovat aivan eri luokkaa.

[/quote]

oletkohan sinä samaistunut liikaa työnantajaasi, kait sulla liikkuu päässä muutakin kuin nämä rekrytointiasiat

Vierailija
73/93 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2006 klo 16:30"]

En tiedä ketään, joka olisi heti koulunpenkiltä päästyään johtaja tai esimies. Ellei sitten ole oma tai perheyritys. Uskon sen olevan yks ja hailee miltä koulunpenkiltä takapuolensa nostaa, kunhan sen nostaa.

[/quote]

Ok, hieno juttu jos sulla on työnantajia jonossa oven takana ja varaa ajatella noin. Terveisin, asiantuntijatyötä tekevä DI, kuuden vuoden työkokemuksella, palkka alkaa kolmosella.

Vierailija
74/93 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen KTM ja työurani alkoi peruskirjanpidolla. Vähitellen tehtävät kehittyivät vaativammiksi ja vastuullisemmiksi. Tämä on ollut tosi hyvä tapa aloittaa ura, koska nyt ymmärrän asioita syvällisesti ihan ruohonjuuritasolta alkaen. Jos esim. uusi työharjoittelija kysyy jotain, pystyn tarvittaessa opastamaan kädestä pitäen substannipuolen lisäksi ohjelmistojen käytön. Ne jotka aloittavat suoraan korkeammalta tasolta eivät hallitse esim. taloushallinnon eri järjestelmien käyttöä käytännössä.

Vierailija
75/93 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

soppaa hieman.

Täällä sentään myönnetään BBA nimekkeen takana piileskely.

Vierailija
76/93 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin pankinjohtajan hommiin ei todellakaan vaadita maisterin tutkintoa. Korkeakoulututkinto riittää, myös tulevaisuudessa.

Maisterin tutkinto ON korkeakoulututkinto. Se tarkoittaa ylempää kanditutkintoa, esim. filosofian kandidaatti (FK) on ylempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
77/93 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa olisi halunnut kauppikseen, vaan ei rahkeet riittäneet. Nyt kamppailevat joko palikkatehtävien parissa leipiintyneinä tai painivat osaamistasoon nähden liian vaikeissa tehtävissä.

Vierailija
78/93 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin pankinjohtajan hommiin ei todellakaan vaadita maisterin tutkintoa. Korkeakoulututkinto riittää, myös tulevaisuudessa.

Maisterin tutkinto ON korkeakoulututkinto. Se tarkoittaa ylempää kanditutkintoa, esim. filosofian kandidaatti (FK) on ylempi korkeakoulututkinto.

Hei, hei, hei! Kandi ei todellakaan ole ylempi korkeakoulututkinto. Maisteri on kyllä, kuten YAMK-tutkintokin.

eri

Vierailija
79/93 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, hei, hei! Kandi ei todellakaan ole ylempi korkeakoulututkinto. Maisteri on kyllä, kuten YAMK-tutkintokin.

eri

Selvästi olet amiskorkeaväkeä, etkä tunne yliopiston nimikkeiden historiaa. Käy googlettamassa ja palaa sitten asiaan.

Vierailija
80/93 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta tradenomia on pankinjohtajana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan