Olen todella kyllästynyt itsestään liikoja luuleviin tradenomeihin
Olen firmamme hr-osastolla töissä ja parhaillaan rekrytoimme n. 40 hengen yksikön esimiestä. Saimme paljon hakemuksia ja joukossa 4 ! äskettäin valmistunutta tradenomia. Eikö niillä idiooteilla ole mitään korvien välissä?
Tradenomeja valmistuu liikaa ja heidät aivopestään koulussa uskomaan siihen, että tutkinto valmistaa vaativiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Todellisuudessa useimmat sijoittuvat ns. vanhoihin merkonomiammatteihin ja ovat sitten tyytymättömiä palkkatasoonsa ja tehtäviinsä. Valintatilanteessa palkkaan aina merkonomin esim. assarin hommiin - hän on tyytyväisempi tehtävässään pidempään. Harmi, että merkonomeja ei enää valmistu kovin paljon.
Äskettäin haimme markkinointiassaria. Hakijat olivat pääasiassa tradenomeja. Palkkapyynnöt olivat vähäiselläkin työkokemuksella n.2900 -3700. Todellisuudessa tuon tyyppisestä työstä maksetaan yleisesti n. 2500 euroa. Vertailun vuoksi voin sanoa teille itseänne ylihinnoitteleville tradenomeille, että markkinointipäällikkömme (KTM)ansaitsee 4300 euroa. KTM:n ja tradenomin valmiudet työelämään ovat aivan eri luokkaa.
Kommentit (93)
tradenomien nykyisestä jamasta. Koulutusta ei arvosteta ja koulusta tulee juuri kuvaamasi kaltaisia todellisuudentajuttomia työnhakijoita.
Yritys hakee KTM:ia jolla muutaman vuoden kokemus controller-toiminnoista. Kotimainen suuri konserni.
noin 4400 euroa. Kyseessä pörssifirma.
Tekeekö se että olet KTM sinusta hyvän TYÖNTEKIJÄN? Ei takuulla, kyllä siihen vaaditaan vähän muutakin!
Toivottavasti en tule ikinä hakemaan sinun lafkastasi töitä kun siellä on tuollainen HR!!!!
mun mies on myyntijohtaja ja koulutukseltaan merkonomi. Äitini on markkinointipäällikkö peruskoulupohjalta. Ystäväni on viestintäjohtaja suuressa yrityksessä ja tradenomi koulutukseltaan. Eiköhän se ole se työkokemus joka niitä ammattilaisia tekee.
se riippuu täysin oppilaitoksesta. Mutta tuo palkkatoivomus on ihan eri juttu.
Tunnen useamman tradenomin, jotka ovat valmistuneet suurin odotuksin, mutta pettyneet, kun ovat saaneet vain assarin tai sihteerin hommia. Odotukset on olleet paljon enemmän, koulussa on annettu ymmärtää että pätevyyttä pitäisi olla vähintään samaan (ellei enempäänkin, onhan heillä käytännön osaamista;)) kuin KTM. Jotkut ovat lähteneet uudelleen opiskelemaan yliopistoon, toiset jääneet töihin odottamaan, että tarpeeksi työkokemusta hankittuaan heillä on mahdollisuus päästä etenemään.
Niin että olkaa vaan nälkkäpalkkaanne tyytyväinen että boss itse saa parempaa liksaa.
tuskinpa sinua palkattaisiinkaan, olet sen oloinen tyyppi.
Itse olin siellä opiskelemassa enkä itseäni esittelemässä. Veljeni ja hänen vaimonsa ovat tradeja ja kyllä ne sellaisia RAHAMAINEULKONÄKÖMAINE-ihmisii on että välillä kyrsii..
On ihan yleistä, että työhön, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia, otetaan henkilö, jonka oletetaan olevan tyytyväinen tähän työhön myös pidemmän päälle. Se on sekä firman että työntekijän itsensä kannalta parasta, tyytyväinen työntekijä on motivoitunut työntekijä.
Esim. pankkien konttorin johtajalta vaaditaan nykyään yleisesti ylempi korkeakoulututkinto. Tulevaisuudessa pörssiyritysten tilit saa tarkastaa vain KHT-tliintarkastaja, KHT- pätevyyden saadakseen tulee olla maisteri. Uset vaativat asiantuntijatehtävät vaativat vähintään maisterin paperit, mm. controller, analyytikko, ekonomisti.
tradenomit ole tasoltaan kovin laadukkaita.
mutta tämä ei kyllä voi kauaa jatkua.. moni vanhempi patuhan on suurinpiirtein keskikoulusta suoraan..
Luulenpa kuitenkin, että tuolla kaupallisella ja rahoituspuolella vaatteet, ego ja uho merkkaavat enemmän kuin paperit ja " osaaminen" .
Itse tiedän kaverin, joka pokalla menee suoraan joka johtajan juttusille ja yrittää päästä sisään. Palkkatoiveet eivät ole varmaan ihan pienimmät, vaikka työkokemusta ei ole yhtään. NO toki papereita sillä on mitä näyttää, naamansa ja egonsa lisäksi - Toisaalta en kyllä epäile etteikö se kaveri pitkälle vielä pötkisi: hiljaa hissuttelemalla ein mihinkään pääse
Valitsetko taloushallinnon asiantunijatehtäviin- esim controller - mieluummin laskentatoimnen tradenomin tai laskentaa sivuaineena lukeneen KTM:n jolla työkokemus taloushallinnan puolelta? Oletetaan että molemmilla saman verran työkokemusta mutta siis eri koulutustausta
Ensinnäkin pankinjohtajan hommiin ei todellakaan vaadita maisterin tutkintoa. Korkeakoulututkinto riittää, myös tulevaisuudessa.
Hei ap, ehkäpä niin suuri osa meistä tradenomeista on pärjännyt niin hyvin työelämässä, kun noin ennakkoluulottomasti pyrkivät kohti tehtäviä, joihin ei vielä edes olisi edellytyksiäkään?
Totuushan on se, että niin KTM:t kuin tradenomitkin tänä päivänä aloittavat assari/trainee-tyyppisissä tehtävissä. JA PARHAAT PÄRJÄÄVÄT sitten jatkossa.
Minua ärsyttää itsestään liikoja luulevat KTM:t JA tradenomit. Ylipäänsä ihmiset, jotka kuvittelevat tutkinnon suorittamisen tekevän ihmisestä suoraan jonkin alan todellisen asiantuntijan.
Ja vielä ap:lle: Tuo noin 3000:n euron palkkapyyntö assarille, jolla jo on työkokemusta, vaikkakin olisi suht vastavalmistunut, ei ole mikään kohtuuton. Siis jos henkilö on pätevä. Tuosta ja teidän markkinointipäällikön liksoista päätellen teille ollaan aika heikkoja palkanmaksajia. Se se taitaa sinua itseäsikin kenties eniten risoa;-)
No, itse olen ekonomi ja ärsyttää yleisesti myös esim. opiskelukaverini, jotka koulusta päästyään ilman työkokemusta luulevat saavansa hyvän työpaikan. Eli ajatusmalli " alhaalta on aloitettava" , niin tätä ajatusmallia he eivät omaksu. Niin ja palkat pitää tietenkin olla SEFE:n suositusten mukaiset, alemmalla ei töihin mennä..
Joten kyllä me ekonomitkin osataan olla ärsyttäviä..Pelkkä koulutus ei tee kenestäkään mitään (kaupallisella alalla), vaan työkokemus!
Tätä juuri tarkoitan " sellainen HR" ! Nyt tiedät jo minusta niin paljon ettette varmasti palkkaisi. Säälittävää toimintaa! Ja kutsut itseäsi ammattilaiseksi? Taitaa olla itselläsi vähän jotain noussut päähän...
Terv.6
Onhan siellä toki vielä merkonomejakin johtajina, mutta kun uusia rekrtytoidaan, niin maisteri tulee olla.
Veikkaanpa, että muissakin pankeissa KTM vetää pitemmän korren tradenomilta, jos työkokemus samansuuntaista.
t. 15
Kyseessä rahoitusala, jossa ollut jo vakiduunissa 2v ennen valmistumistaan ;)
Papereilla ei saa pätevyyttä, mutta oikeasti fiksujakin tradenomeja on olemassa :)