Olen todella kyllästynyt itsestään liikoja luuleviin tradenomeihin
Olen firmamme hr-osastolla töissä ja parhaillaan rekrytoimme n. 40 hengen yksikön esimiestä. Saimme paljon hakemuksia ja joukossa 4 ! äskettäin valmistunutta tradenomia. Eikö niillä idiooteilla ole mitään korvien välissä?
Tradenomeja valmistuu liikaa ja heidät aivopestään koulussa uskomaan siihen, että tutkinto valmistaa vaativiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Todellisuudessa useimmat sijoittuvat ns. vanhoihin merkonomiammatteihin ja ovat sitten tyytymättömiä palkkatasoonsa ja tehtäviinsä. Valintatilanteessa palkkaan aina merkonomin esim. assarin hommiin - hän on tyytyväisempi tehtävässään pidempään. Harmi, että merkonomeja ei enää valmistu kovin paljon.
Äskettäin haimme markkinointiassaria. Hakijat olivat pääasiassa tradenomeja. Palkkapyynnöt olivat vähäiselläkin työkokemuksella n.2900 -3700. Todellisuudessa tuon tyyppisestä työstä maksetaan yleisesti n. 2500 euroa. Vertailun vuoksi voin sanoa teille itseänne ylihinnoitteleville tradenomeille, että markkinointipäällikkömme (KTM)ansaitsee 4300 euroa. KTM:n ja tradenomin valmiudet työelämään ovat aivan eri luokkaa.
Kommentit (93)
vastavalmistunut tradenomi, joka palkataan markkinointiassariksi ei saa 3000 euron palkkaa meillä eikä muualla.
Olen itse hr-puolen esimiestehtävissä vastuullani rekryntointiasiat ja henkilöstön kehittäminen. Palkkani on noin 5900 euroa+ bonarit
Mulla on tradenomiystäviä enkä todellakaan ole huomannut että he luulisivat itsestään/tutkinnostaan liikaa. Mutta AV-mammojen mielestä tradenomit ovat ilmeisesti aivan pohjasakkaa, parempi olisi ilmeisesti olla kokonaan opiskelematta ja hakea toimeentulokin ihan vaan sossusta kuin valmistua tradenomiksi.
ja omaan jo monen vuoden työkokemuksen oman alan töistä. Opiskelujen ohessa olen sieltä pohjalta aloittanut ja pikkuhiljaa vaatimukset lisääntyneet. Mielestäni voin olettaa, että valmistumisen jälkeen voin hakea ihan jotain muuta paikkaa kuin sihteerin. :) Totta on kuitenkin, että työkokemusta tulee olla ja sitä kannattaa hankkia jo opiskeluaikoina viimeistään kesätöistä.
sivuaineena ja taloushallinnon työkokemusta kuin laskentatoimen tradenomin. Olen sitä mieltä, että KTM on keskimäärin parempi kykykapasiteetiltaan, paineensietokyyvyltään ja kykenee itsenäisempään työskentelytyyliin. Jo kauppakorkeaan sisäänpääsy vaatii enemmän suunnitelmallisuutta,sinnikkyyttä ja taitoa kuin ammattikorkeakouluun hakeutuminen.
...siis sekä alan että liike-elämän yleistä kehitystä vastaan. Nordeassa, Sammossa sekä kaikissa tietämissäni pankkiiriliikkeissä pätevät tradenomit ja KTM:t etenevät kykyjensä mukaan. Outoa, että OP arvostaa pätevyyttä enemmän tutkintoa...jos siis tämä sinun " tietosi" pitää paikkansa.
Vierailija:
Onhan siellä toki vielä merkonomejakin johtajina, mutta kun uusia rekrtytoidaan, niin maisteri tulee olla.Veikkaanpa, että muissakin pankeissa KTM vetää pitemmän korren tradenomilta, jos työkokemus samansuuntaista.
t. 15
valitaan ennemmin KTM. Tradenomin tutkinto saattaa hidastaa etenemistä - en ymmärrä miksi kuluttaa 3,5vuotta amk:ssa kun samassa ajassa voisi valmistua kauppakorkeasta.
Kyllä kai kaikki ymmärtävät, että KESKIMÄÄRIN KTM:t ovat kyvykkääpiä. Kukaan, et kai sinäkään, ei ole palkkaamassa KESKIARVOA, vaan ihmistä. Kun otetaan 10 KTM:aa ja 10 tradenomia, niin varmaan 7 KTM ja 3 tradenomia ovat näistä ne 10 pätevintä. Tämä on oleellista, ja sen ovat toki jo kaikki maan johtavat yritykset jo ymmärtäneetkin, vaikka täällä netissä joillain on ongelmia;-)
Vierailija:
sivuaineena ja taloushallinnon työkokemusta kuin laskentatoimen tradenomin. Olen sitä mieltä, että KTM on keskimäärin parempi kykykapasiteetiltaan, paineensietokyyvyltään ja kykenee itsenäisempään työskentelytyyliin. Jo kauppakorkeaan sisäänpääsy vaatii enemmän suunnitelmallisuutta,sinnikkyyttä ja taitoa kuin ammattikorkeakouluun hakeutuminen.
mutta on se kumma homma, kun toiset kertovat olevansa KTM:ta ja toiset EKONOMEJA....
vastinetta rahoillemme? Rekrytointi on valtava sijoitus ja tradenomeissa piilee riski juuri koulutuksen tason ja liian kovfan itsetunnon vuoksi. KTM on tottuneempi tekemään enemmän työtä - tentit ovat olleet rankempia, gradun tekeminen vaativampaa jne.
etenemistä roimasti. Taloon tulee esimieskouloutusohjelmaan maistreista ja he menevät oikealta ja vasemmalta ohi koko ajan...
Kauppatieteiden maisteri (KTM) ja ekonomi ovat sama asia. KTM on tutkintonimike ja ekonomi arvonimi, jota saa käyttää kun on valmistunut KTM:ksi. Kauppatieteiden ylioppilasta taas kutsutaan yleisesti kylteriksi, vrt. teekkari.
Työ tekijäänsä neuvoo ja eiköhän nykyään pitkälti etsitä työhön sopivaa henkilöä " hyvää tyyppiä" ... kuin painoteta sitä, että omaa juuri tietyn koulutuksen, jos hommaa voi muullakin koulutuksella menestyksekkäästi hoitaa...
sitä, että miten jotain voi näin paljon ärsyttää tradenomit?
Kertokaas nyt, että miksi tradenomit herättävät näinkin kuumia tunteita?
Antakaa ihmisten opiskella sitä mitä haluavat.
Työelämässä on edelleen ns. vanhoja ekonomeja, jotka eivät ole KTM:iä, vaan joilla on suunnilleen kauppatieteen kanditaattia vastaava tutkinto.
Niin pakkohan sitä on joku tradenomeja haukkuva juttu keksiä. ;)
Minäkin olen muuten hieman kypsä näihin maailmannapa-tradenomeihin. Omaan työpaikkaan pukkaa jos jonkinnäköistä hakemusta vastavalmistuneilta tradenomeilta ja yleensä he hakevat nimenomaan johtotehtäviin, suoraan koulunpenkiltä tietysti. Osa-aikaisissa tehtävissä heitä on myös ja antavat ymmärtää että hommat eivät ole heidän tasoisiaan. Tai tehtävät sinänsä kiinnostaisivat mutta tittelissä pitäisi olla päällikkö tai johtaja. Ainakin meidän kaupungissa amk aivopesee osan porukasta aivan täysin.
itse olen muuten tradenomi vm 98 ja työskennellyt siitä lähtien assaritasoisissa tehtävissä. Olen mielestäni koulutustani vastaavassa työssä. Työkokemuksen perusteella voisin hakea vähän tasokkaampiakin hommia mutta... eipä oikeastaan kiinnosta. Alan vaihto kiehtoisi kyllä :)
Palkka oli muutama vuosi sitten 4400 e, tämän päivän palkkaa en tiedä, mutta korotuksia on saanut. Hän on mm. esimies kahdelle KTM:lle.
Itse olen opettaja, enkä samoille palkoille pääse ikimaailmassa. Mielestäni siskoni on paikkansa ja palkkansa ansainnut. Omalla työpanoksellaan ja business-maailmaan soveltuvalla persoonallaan on epäilemättä hyvä työntekijä.
Et näytä ymmärtävän sitä, että pelkällä tutkinnolla ei tee mitään työelämässä, vaan työelämään sijoittuminen on täysin kiinni ihmisestä.
Niin, mikä muuten itse olet koulutukseltasi?
Valmistun piakkoin KTM:ksi, mutta en yhtään aliarvioi tradenomeja. En minä ole ainakaan törmännyt " itseänsä täynnä oleviin" tradenomeihin. kyllä siellä kauppakorkeassakin kaikenlaisia kusipäitä opiskelee.
Pieni palkkatoive kertoo sen että et itsekään usko itseesi. Minusta tuo ei todellakaan ollut suuri otanta, jos 4 tuoretta tradenomia oli mukana.