Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella kyllästynyt itsestään liikoja luuleviin tradenomeihin

Vierailija
09.08.2006 |

Olen firmamme hr-osastolla töissä ja parhaillaan rekrytoimme n. 40 hengen yksikön esimiestä. Saimme paljon hakemuksia ja joukossa 4 ! äskettäin valmistunutta tradenomia. Eikö niillä idiooteilla ole mitään korvien välissä?

Tradenomeja valmistuu liikaa ja heidät aivopestään koulussa uskomaan siihen, että tutkinto valmistaa vaativiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Todellisuudessa useimmat sijoittuvat ns. vanhoihin merkonomiammatteihin ja ovat sitten tyytymättömiä palkkatasoonsa ja tehtäviinsä. Valintatilanteessa palkkaan aina merkonomin esim. assarin hommiin - hän on tyytyväisempi tehtävässään pidempään. Harmi, että merkonomeja ei enää valmistu kovin paljon.

Äskettäin haimme markkinointiassaria. Hakijat olivat pääasiassa tradenomeja. Palkkapyynnöt olivat vähäiselläkin työkokemuksella n.2900 -3700. Todellisuudessa tuon tyyppisestä työstä maksetaan yleisesti n. 2500 euroa. Vertailun vuoksi voin sanoa teille itseänne ylihinnoitteleville tradenomeille, että markkinointipäällikkömme (KTM)ansaitsee 4300 euroa. KTM:n ja tradenomin valmiudet työelämään ovat aivan eri luokkaa.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin rektyrointitehtävissä, mutta vastaavanlainen hakijoiden halventaminen täällä kyllä kummastuttaa...

Vierailija
42/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla nro 28 kommentilla, kun heitit noin hurjia yleistyksiä KTM:n ja tradenomin koulutuksista tai lähinnä siitä, minkälaiset ihmiset siellä opiskelevat ja minkälaista kapasiteettia heissä on. Tunnen hyvin monta kauppakorkeakouluun päässyttä henkilöä, koska sekä kaksi siskoani että veljeni ovat opiskelleet siellä. Heistä on hämmästyttävän moni suorastaan tyhmiä. Jo se, että täysin patalaiska veljeni onnistui pääsemään sisään, kertoo siitä, että myytti kauppakorkeakouluun pääsemisen vaikeudesta on todellinen myytti!!!

Tunnen muutaman tradenomin myös, vanhoja lukiokavereitani ja pari sukulaista. Ovat aikanaan kirjoittaneet hyvät yo-paperit, yleisarvosanalla laudatur, ovat erittäin kielitaitoisia ja muutenkin älykkäitä tyyppejä, osaavia ja tunnollisia. Työmoraali korkealla. Olen aika vakuuttunut siitä, että heistä jokainen pääsisi kauppakorkeakouluun halutessaan ja päihittäisi monet siellä opiskelevista mennen tullen. Mutta eivät he halua, he ovat saaneet kohta valmistumisensa jälkeen, osa jo ennen, vakituiset työpaikat hyvissä tehtävissä, palkka 3000 euron paremmalla puolella jo alussa.... että pitäisikö sinunkin hiukan miettiä omaa asennettasi vastavalmistuneisiin tradenomeihin? Kannattaisiko ensin tutustua heihin, ennenkuin lyöt leiman otsaan? Vai pitäisikö lopettaa valehteleminen omasta asemastasi, koska en oikein usko, että missään kunnon firmassa voisi rekrytointipuolella olla noin epäpätevän kuuloinen ihminen. Itse olen vastaavissa tehtävissä mutta koulutukseni on VTM.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes haluaisi mihinkään esimies tehtäviin vielä, jos koskaan. Sihteerin ja assarin hommia haeskelen näin hoitovapaan päättymisen jälkeen. Eikä yhdelläkään meidän kurssilta ollut liikoja luuloja itsestään. Et älä nyt yleistä jos jossain pääkaupunkiseudulla on tuollaisia, siellä ihmiset nyt luulevat muutenkin liikaa itsestään kuten sinäkin, ap.

Vierailija
44/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään, joka olisi heti koulunpenkiltä päästyään johtaja tai esimies. Ellei sitten ole oma tai perheyritys. Uskon sen olevan yks ja hailee miltä koulunpenkiltä takapuolensa nostaa, kunhan sen nostaa.

Vierailija
45/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin yleistä, että tradenomit hakevat tehtäviin, joihin heillä ei ole kokemust aja pätevyyttä - jos 40 henkilön esimieshommaan tulee neljä hakemust avastavalmistuneilta tradenomeilta, täytyy koulussa olla jotain vikaa!

Vierailija
46/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

On aika perusteetonta väittää, että koulussa on vikaa, jos vastavalmistuneet tradenomit hakevat tuollaista paikkaa. Ei koulu määrää, mitä kukin saa hakea. Kun opiskelijat ovat valmistuneet koulusta, he saavat tehdä ihan mitä lystäävät. Koulussa tietysti toivotaan, että kaikki yrittävät hakea jotain työpaikkaa. Aktiivisuus palkitaan loppujen lopuksi. Ylimielisyyttä ei kukaan arvosta, mutta tiettyä itseylpeyttä on oltava sekä luottamusta siihen, että jo olemassaolevien taitojen lisäksi työ opettaa.

Rekrytoijahan lopulta päättää sen, kuka palkataan. Olen itse ollut rekrytointihommassa eikä paikkaa saanut koulutetuin henkilö. Haastattelujen ja testien jälkeen löytyi sopiva persoona. Eikä ketään haukuttu sen takia, että oli uskaltanut hakea työtä.

Eipä varmaan kannata ottaa kovin vakavasti näitä kärjistettyjä juttuja merkonomien, tradenomien tai maistereiden hyvyydestä tai huonoudesta. Jokaisessa lajissa riittää hyvä tyyppejä, valitettavasti myös huonoja. Motivaatio on tärkeä tekijä ja vaikka olisi kuinka rikkiviisas, mutta jos ei ole motivaatiota tai ei osaa käyttäytyä sosiaalisissa tilanteissa, ei tule pärjäämään kovinkaan monessa työssä.

Eiköhän arvosteta kaikenlaista koulutusta sillä ammattimiehiä ja -naisia tarvitaan - kaikenlaisia!

Ope

Vierailija
47/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti tuttavapiirissämme on melko paljon tradenomeja ja kuulkaa aika vähässä ovat ne esimies- ja vaativat asiantuntijatason työtehtävät. On pankkineitiä, vakuutusvirkailijaa, kiinteistöassaria, myyntipäällikköä, meklaria, baarimikkoa, kauppiasta... Mies on tällä hetkellä projektipäällikkönä.

Vierailija
48/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, onko sun mielestä todella " paljon" , neljä hakemusta neljästäkymmenestä? Mun mielestä ei ole paljon se. Siis useinhan paikkoja kun ilmoitellaan, niihin tulee välillä useitakin hakemuksia, joissa vain kokeillaan onnea, heitetään jotain palkkatoivetta ja kokeillaan, josko vaikka kukaan muu ei hakisi ja sattuisi tärppäämään. Eihän sitä koskaan tiedä.... Jotenkin olet erikoinen tapaus, jos todella olet sitä mitä väität. Kolleegasi tässä ihmettelee....

Vierailija
49/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa nyt tradenomit vielä väittämään, että tradenomin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto. :DDDDDD

Vierailija
50/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä tradenomeja ja KTM:a ja voin sanoa, että eroa on! Tradenomit eivät ole kuulleetkaan sanontaa " You work your way up!" . VAstavalmistuneena pitäisi saada hirveää liksaa ja tehtävien muuttua vaikeammiksi, vaikka entisiäkään ei osata. Yliopistosta tulevat ovat paljon paremmin ymmärtäneet sen, että edelliset tehtävät pitäisi osata, ennen kuin seuraavia voi opetella ja että 24-vuotiaana ei yhden vuoden kokemuksella voi hirveästi vastuuta ja alaisia saada. Ensin pitäisi olla jotain näyttöjä!

Toki fiksujakin löytyy, mutta kuten ap sanoi: minäkin olen kyllästynyt ITSESTÄÄN LIIKOJA LUULEVIIN tradenomeihin!

Vierailija
51/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinto on BBA-tutkinto, joka on siis alempi korkeakoulututkinto.

Että siinä sulle :-DDDDDDDDDD

Vierailija
52/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on se vain niin, että vain yliopistosta (mukaan lukien kauppakorkeat, tekn. yo:t ja vastaavat) valmistuu AIDON korkeakoulututkinnon omaavia ihmisiä, sinulla on vain leikisti kk-tutkinto, sanoohan sen jo nimikikin, AMMATTI(korkea)koulu. DUUNARI olet!

Vierailija
53/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat luultavimmin suuri osa sellaisia, jotka eivät ole päässeet kauppakorkeaan, vaikka sinne oikeasti olisivat mielineet. Sitten pitää omaa itseä pönkittää kuvittelemalla, että on korkeakoulutasoa.

Vierailija
54/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tällä palstalla kovin moni työskentelee tradenomien ja KTM:en kanssa. Ei millään pahalla. :)

Vierailija
55/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on erinomainen, ja edut hyvät.

Ihan sama minulle, pidätkö minua duunarina. Viestisi kertoo jotain itsestäsi ja sivistystasostasi.

Ei yliopistoihmisten tarvitse tulla tänne av:lle pätemään ja haukkumaan tradenomeja. Taidat itse olla duunari surkealla palkalla.

Vierailija
56/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kaikki tradenomit on tyhmiä, olevinaan ym. Hui, pelottavaa ajatella mitä porukkaa on valkkaamassa ihmisiä töihin...

Vierailija
57/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain taitaa olla aika puutteelliset tiedot akateemisista arvoista. Ekonomi on AINA ollut ylempi korkeakoulututkinto, siis vastannut maisteria/DI:tä. (Aikaisemmin muuten myös maisterin arvonimi piti erikseen, tutkinto oli nimeltään kandiDaatin tutkinto.) KTM ja ekonomi ovat siis akateemiselta arvoltaan samalla tasolla, kandidaatti on NYKYÄÄN alempi korkeakoulututkinto. Tradenomi taas on on AMMATTIkorkeakoulututkinto, ei siis ALEMPI korkeakoulututkinto.

Hyvä tradenomi puolustaa kyllä paikkansa siinä missä minkä tahansa koulutuksen pätevä haltija. Ihme yleistämistä ja snobbailua täällä, minulla ainakin on loistava tradenomi-assistentti jota ilman en tulisi toimeen ja työyhteisöni tradenomit ovat muutenkin pätevää väkeä. Eri tehtävissä he tosin toimivat kuin KTM:t/maisterit noin yleisesti, mutta omissa toimissaan ovat varsin pätevää ja työyhteisölleni tärkeää väkeä...

VTT

Vierailija
58/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä yleistämistä, ei koulutus tee ihmistä: enemmän hyvän paikan saantiin vaikuttaa kokemus, taidot ja ihminen itse.

Myönnetään, itse olen tradenomi ja tällä hetkellä Controllerina isossa yhtiössä. Assarina aloitin ja siitä sitten on noustu ylöspäin. Aika paljon on itsestä kiinni mihin pääsee, ei koulutodistuksella vielä johtajaksi pääse.

Ei pelkästään ammattikorkeakouluissa toitoteta että pääsee asiantuntijatehtäviin, samoin on esim. DI opiskelijoilla tai vastavalmistuneilla ihme käsitykset itsestään. Heti pitäisi päästä projektipäälliköksi ilman tuon taivaallista kokemusta projekteista tai johtamisesta. Koulu antaa perusvalmiudet, mutta ei kokemusta.

Vierailija
59/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä yleistämistä, ei koulutus tee ihmistä: enemmän hyvän paikan saantiin vaikuttaa kokemus, taidot ja ihminen itse.

Myönnetään, itse olen tradenomi ja tällä hetkellä Controllerina isossa yhtiössä. Assarina aloitin ja siitä sitten on noustu ylöspäin. Aika paljon on itsestä kiinni mihin pääsee, ei koulutodistuksella vielä johtajaksi pääse.

Ei pelkästään ammattikorkeakouluissa toitoteta että pääsee asiantuntijatehtäviin, samoin on esim. DI opiskelijoilla tai vastavalmistuneilla ihme käsitykset itsestään. Heti pitäisi päästä projektipäälliköksi ilman tuon taivaallista kokemusta projekteista tai johtamisesta. Koulu antaa perusvalmiudet, mutta ei kokemusta.

Vierailija
60/93 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaativia asiantuntija- ja esimiestehtäviä ei voi saada suoraan koulunpenkiltä, jos ei ole tehtävään vaadittavaa työkokemusta. Ensin täytyy aloittaa toisentyyppisessä tehtävässä, innostua hoitamaan se hyvin ja aikanaan edetä. Olin pöyristynyt siitä, että tehtävään haki neljä äskettäin valmistunutta tradenomia - siinä on arvostelukyky pettänyt pahan kerran. Samaan hommaan ei tullut vastaavia hakemuksia yhdeltäkään vastavalmistuneelta KTM:ltä. Ilmoituksessamme kerrottiin selvästi mitä hakijalta odotetaan. Ei silloin kannata mokata lähettämällä hakemus sillä perusteella, että jospa minut kuitenkin valittaisiin. Ei varmasti valita!

Minä olen itse aloittanut VTM:n tutkinnon tehtyäni hr assarina, palkka oli silloin vajaa 11.000 markkaa (v. 1996) ja edennyt saatuani kokemusta. Nöyryyttä ja kärsivällisyyttä (joka ei ole nöyristelyä tai itsensä vähättelyä todellakaan) kaipaan keskiverotradenomille! Epäilen vahvasti, että tätä puolta ei yhtään korosteta amk:ssa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi