Ateisti/ agnostikko: mikä seuraavista uskonnoista vetoaa sinuun eniten?
Kommentit (47)
Juutalaisuus, koska siinä saa arvostella uskontoa ja väitellä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Katolinen kirkko. Sen lisäksi kiinnostaa todella paljon myös vaasainusko. Ja itse asiassa myös shintolaisuus. Ja hindulaisuus. Ja islam. Ja luonnonnoituus. Ja ortodoksisuus.
Haluaisin opiskella uskontotiedettä.
Mä ymmärsin kysymyksen niin että mitä uskontoa harjoittaisi jos ois ns pakko... en ymmärrä miten joku ateisti haluaisi olla missään tekemissä esim katolilaisuuden tai islamin kanssa muussa kuin antropologisessa suhteessa. Uskontoja voi toki tutkia vaikka kuinka ihan vapaasti.
Luterilainen kristinusko.
Miksi?
Koska olen kasvanut sen vaikutuspiirissä.
Miksi ap jätti tämän vaihtoehdon pois?
Oliko asia jotenkin itsestään selvä?
En oikeasti mitään, mutta jos olisi ihan pakko valita niin buddhalaisuus. En kyllä ole siitäkään erityisen kiinnostunut enkä joogaa, meditoi tmv., vaikka puhunkin rauhoittumisesta ja läsnäolosta. Se on vaan pikemminkin sellaista "tavallista" rentoutumista ja mielen tyhjentämistä. Jotkut varmaan luulee mua tuon takia osin buddhistiksi, kun mulla on patsaskin koristeena, mutta se on kyllä ihan vain koriste, koska miellyttää mun esteettistä silmää. Mautonta ja hölmöä varmaan joo, mutta mä tykkään enkä mä välitä muiden tulkinnoista ja mielipiteistä. Ylipäätään ihmisten ei pitäisi vetää aina niin helposti kaikenlaisia omia johtopäätöksiä milloin mistäkin, sillä ne eivät läheskään aina osu oikeaan, joskus ei sinne päinkään. Mutta ei lokeroida ihmisiä ja kuvitella milloin mitäkin eikö vaan.
Buddhalaisuus on lähimpänä sitä mitä ateistikin voisi "uskoa", joten tulos ei yllätä.
Olisi muuten kiva nähdä myös, miten kristityt vastaisivat, jos olisi valittava noista samoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolinen kirkko. Sen lisäksi kiinnostaa todella paljon myös vaasainusko. Ja itse asiassa myös shintolaisuus. Ja hindulaisuus. Ja islam. Ja luonnonnoituus. Ja ortodoksisuus.
Mä ymmärsin kysymyksen niin että mitä uskontoa harjoittaisi jos ois ns pakko... en ymmärrä miten joku ateisti haluaisi olla missään tekemissä esim katolilaisuuden tai islamin kanssa muussa kuin antropologisessa suhteessa. Uskontoja voi toki tutkia vaikka kuinka ihan vapaasti.
Tottakai kuuluisin siihen jota kohtaan tunnen eniten vetoa. Aivan kuin parisuhteessa haluaa olla ihmisen kanssa, joka vetoaa eniten. Haluaisin kyllä olla uskovainen mutta kokemus minkään pyhän läsnäolosta puuttuu. En ole siis ateisti omasta valinnastani.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti mitään, mutta jos olisi ihan pakko valita niin buddhalaisuus. En kyllä ole siitäkään erityisen kiinnostunut enkä joogaa, meditoi tmv., vaikka puhunkin rauhoittumisesta ja läsnäolosta. Se on vaan pikemminkin sellaista "tavallista" rentoutumista ja mielen tyhjentämistä. Jotkut varmaan luulee mua tuon takia osin buddhistiksi, kun mulla on patsaskin koristeena, mutta se on kyllä ihan vain koriste, koska miellyttää mun esteettistä silmää. Mautonta ja hölmöä varmaan joo, mutta mä tykkään enkä mä välitä muiden tulkinnoista ja mielipiteistä. Ylipäätään ihmisten ei pitäisi vetää aina niin helposti kaikenlaisia omia johtopäätöksiä milloin mistäkin, sillä ne eivät läheskään aina osu oikeaan, joskus ei sinne päinkään. Mutta ei lokeroida ihmisiä ja kuvitella milloin mitäkin eikö vaan.
Niin ja siis olen agnostikko ajatuksella etten usko jumalolentoihin, mutta pidättäydyn sanomasta tietäväni tämän varmasti, sillä sitä tietoa meillä ihmsillä ei varmuudella ole, kuten ei myöskään sitä, että jumalia on.
Vierailija kirjoitti:
Buddhalaisuus on lähimpänä sitä mitä ateistikin voisi "uskoa", joten tulos ei yllätä.
Olisi muuten kiva nähdä myös, miten kristityt vastaisivat, jos olisi valittava noista samoista.
Tuo on sama kuin kysyttäisi, kenestä minä olen syntynyt mutta äitiäni ei saa valita.
t. kristitty
Ap:n kysymys ei ollut mitenkään selkeä.
Ateisti ei usko jumaluuksiin.
Yleensä hän ei usko mihinkään yliluonnolliseen.
"Jos on pakko" ateisti tietenkin harjoittaa muodollisesti sitä uskontoa, johon ympäristö pakottaa tai painostaa.
Miksi kristinusko ei ole vaihtoehdoissa? Monet luulee ettei kristinusko ole cool uskonto? Kannattaa käydä euroopassa katsomassa catedraaleja ja vanhoja kirkkoja. Sitten mennä katsomaan maalauksia taivaasta ja helvetistä. On paladiinejä ja ristiretkiä. Suuria taisteluja ja glooriaa. Kristinuskossahan odotetaan maailmanloppua ja sitä kun Jeesus tulee maan päälle kukistamaan pahan ja ottamaan omansa mukaansa.
Se viimeinen suuri taistelu ja armageddon. Ai ei kuulosta siistiltä kun Jumala tulee legiooniensa kanssa?
Rummut pärisee ja fanfaarit soi! Taivas syöksee tulta ja tulipalloa!
Jos olisi pakko valita niin shintolaisuus. Siinä ei ole sisältöä, vain rituaaleja ja yhteisöllisyyttä ja perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuuluisin siihen jota kohtaan tunnen eniten vetoa. Aivan kuin parisuhteessa haluaa olla ihmisen kanssa, joka vetoaa eniten. Haluaisin kyllä olla uskovainen mutta kokemus minkään pyhän läsnäolosta puuttuu. En ole siis ateisti omasta valinnastani.
Pyhä Henki on se juttu. Sanot että olet ateisti. Sano siitä huolimatta Isä meidän-rukous ääneen. Aseta koko ateismisi kyseenalaiseksi. Sano ääneen "Jumala anna minulle Pyhä Henki, pyydän poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki on se juttu. Sanot että olet ateisti. Sano siitä huolimatta Isä meidän-rukous ääneen. Aseta koko ateismisi kyseenalaiseksi. Sano ääneen "Jumala anna minulle Pyhä Henki, pyydän poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Pyydä Jeesusta johdattamaan sinua myös. Ota ihan rennosti.
Olen uskonnoton mutta jos noista olisi valittava niin buddhalaisuus.
Näistä ei mikään.
Jos jumalaan uskoisin niin kuuluisin johonkin kirkkoon jossa jumala otetaan tosissaan, samoin pyhä teksti. En siis mihinkään tapauskovaisuuteen. Todennäköisimmin olisin teistinä mormoni.
Vierailija kirjoitti:
vaasainusko on hyvä, mutta porvoonusko on parempi
Vastasin buddhalaisuus mutta oikestaan perun puheeni. En edes tunne buddhalaisuutta kuin hyvin pintapuolisesti ja ehkä stereotyyppisesti. En tiedä buddhalaisuuteen mahdollisesti liittyviä ongelmia ja kritiikin kohtia. Valitsen uudestaan sellaisen mitä ei ollut listassa ja se on tapakristitty evankelis-luterilainen, Suomen kirkkoon kuuluen (ei mitään Afrikan tai USA:n hihhuliluterilaisia). Ihan sen takia, että olen syntyperäinen suomalainen ja juureni ovat vuosisatojen ajan suomalaiset. Suomen luterilainen kirkko on sellainen uskonto, jonka oikeasti tunnen suurin piirtein, tiedän mikä siinä on hyvää ja kannatettavaa ja mikä taas on sellaista mitä voidaan hyvin syin kritisoida. Suomen ev-lut kirkko on viimeisen 500 vuoden ajan muokannut ja kehittänyt Suomen kulttuuria monin eri tavoin ja itsekin olen sen kulttuuriperimän jälkeläinen, niin hyvässä kuin pahassa. Ehkä enemmän kuitenkin hyvässä. Pidän myös Suomen kirkon matalasta kynnyksestä, esim siitä että kirkkohäät järjestyvät varsin pakanallisillekin tapakristityille.