Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokottamisesta I-Britanniassa

09.08.2006 |

Hei, Brittiperheet onkin ollut tosi hiljaa...Kävin eilen kolleegani kanssa keskustelua näistä rokotteista ja elohopeasta (Hänellä 2v. ja 1v.tytöt). Hän sanoi tutkineensa asiaa kanssa aika perinpohjaisesti ja sanoi että sai pyytämällä elohopeamattoman rokotteen. Mutta kyse ei sitten ollutkaan MMR-rokotteesta....vaan siitä " aikaisemmasta" ?!?! No anyway, hän kyllä valaisi että terveydenhuoltopalvelut vaihtelevat jo aika reippaasti kunnittain jopa täällä Skotlannin sisällä. Ylämailla asuvat esim. saavat ainoastaan 12.vkon ultran, eikä sitä 20.vkon ultraa lainkaan. Tämä mun on helppo uskoa ja suosittelenkin että kysytte, pyydätte ja vaaditte asioitanne omalta lääkäriltänne. Siis varsinkin jos käytätte NHS.n palveluja. Eli näissä asioissa ei siis varmaan kannata tuuduttautua mihinkään" yleinen käytäntö" harhaan...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/22 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taytyypa sitten yrittaa kysya jos taalla oxfordissakin saisi sitten sellaisen elohopeattoman MMR rokoitteen. tiedatko minka niminen se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päätin että perehdyn sitten enemmän asiaan kun on meillä ajankohtainen, kun lääketiedekin menee eteenpäin sitä tahtia että ensi vuonna voi olla jo muuttuneet jutut noissakin...Nyt pitäis rohkeesti alkaa perehtyä synnytyksen saloihin, valmennuskin kun alkaa viikon päästä. Välillä vaan menee naama vihreeksi niitä juttuja lukiessa..Mihin sä päädyit sen hoitopöydättämyyden kanssa ?

Vierailija
4/22 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lampimasti tutustumista suomalaiseen rokotusaikatauluun - briteissa vauvojen rokotukset aloitetaan mielestani aivan liian aikaisin. Voi hyvinkin olla etta juuri siita syysta MMR (MPR) rokotus on aiheuttanut autismia?

En ole seurannut hoitopoytakeskustelua, puhuitte ilmeisesti sellaisen tarpeellisuudesta? Itsellani koko poyta jai taysin kayttamatta, hoidin vauvan petin paalla. Peti on pehmea ja mukava ja myoskin ISO, eli minusta tuntui silta etta riski vauvan putoamiseen/ pudottamiseen on pienempi!

Alaka suotta jannita synnytysta etukateen, ei se valttamatta ole ollenkaan kamalaa, ja jokatapauksessa sen saat tietaa vasta sitten h-hetkella!

Onnea matkaan!

Vierailija
5/22 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Noista rokotteista siis. Joo, mulla on innokkaana ensisynnyttäjänä Ikean hoitopöytä jonka ostin vaan sen takia että se on nätti ihan lipastonakin vaikka ei tulis hoitopöytänä käyttöä niin paljon. Ja sopii yhteen Ikean sänkyalesta ostetun pinnasängyn kanssa. Katsos olin ihan Sulo Vileeninä matkassa ja hyvissä ajoin, kun heinäkuussa ne on jo hankittu. Zoo oli ajatellut että pärjää ilmankin mikä on varmasti ihan totta.

Mä ehkä oikeesti jännitän enemmän niitä supistuksia kuin sitä synnytystä :))) oon kärsiny ikäni hirveistä kuukautiskivuista, enkä selvinny yksistäkään ilman särkylääkkeitä...Mutta niinhän sitä sanotaan että hormoonit tekee tehtävänsä niin ettei sitä mahd. kipua sitten edes muista.

Mun puoliskon mummu asuu Whitburnissa, niin siellä Edinburghissa tulee pyrähdettyä silloin tällöin. Se on niinkuin 2 kärpästä yhdellä iskulla, mummu ja Ikea! Ja ajattelin että jos vaikka ens kuussa pääsisin MacArthur Gleniin shoppailee. Nythän teillä on siellä menoa ja meininkiä ja turistia ja artistia kaikki paikat piukassa...

Vierailija
6/22 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ne supistuskivut ON just niita synnytyskipuja, sita vauvan ulostuloa ei todellakaan tunne muuta kun paineen helpottaessa! Ja laakkeitahan on mista valita, ei synnytyksen tarvitse olla kivulias! Itsellani toimi pethidin piikki (opiaatti lihakseen) joka sai mut nukkumaan koko avautumisvaiheen ajan (klo 21 - 03) ja senlisaksi epiduraali joka tosin vei tunnon niin etten kyennyt ponnistamaan; mutta enpahan ainakaan tuntenut minkaanlaista kipua missaan vaiheessa!

itse asiassa synnytyksen lahestyessa en niinkaan enaa pelannyt kipua ja sen sellaista; toivoin vain etta kaikki sujuu hyvin ja etta vauva on TERVE!

Kunhan olet toennut, niin kurkkaahan Suomi-Skotlanti seuran nettisivuja - ja sielta loytyy linkki Suomi-kouluun, eli tervetuloa sinne vauvoinesi! Siella pyorii jo muutama viime vuonna syntynyt vauva, ei tietenkaan suomea oppimassa, vaan heidan aitinsa muita suomalaisia aiteja tapaamassa! TApaamme noin 5-6 kertaa per syksy/ kevat. Olettaen siis etta ajomatka ei ole liian vaativa; kaukaisimmat lapset tulevat Edinburghiin St Andrewsista!

Vierailija
7/22 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulla tollasesta aktiviteettista. Kuten sanottu me pyörähdetään muutenkin siellä Edinburghissa silloin tällöin, niin varmasti pääsen mukaan johonkin tapaamiseen. Lähin lähetystökin on siellä, niin sinnekin pitää päästä aika pian syntymän jälkeen.

Mä lueskelin just eilen viimeksi niistä eri " huumeista" joista valita..ja taisin jo löytää oman miksini :) Haluisin ammeeseen mutta tuskin pääsen. Jos vaikka suihkuun edes.

Vierailija
9/22 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että Briteissä pistetään rokotukset ihan liian aikaisin. Olenkin tehnyt oman pään mukaan ja vienyt lapset piikille myöhemmin. Kuopus oli melkein kaksi, kun hänelle pistettiin MMR.

MMR:sta ja autismista vielä, Dispatches-ohjelma käsitteli kerran tätä aihetta ja siinä tultiin siihen tulokseen, että rokotus ei aiheuta autismia.

Shoppaile ympäriinsä eri sairaaloiden synnäreitä, niissä on eroja. Itse kävin muistaakseni kolmessa eri paikassa ja päädyin ns. Midwife unitiin. Se oli aivan loistopaikka ja molemmista synnytyksistä jäi ihanat muistot.

Vierailija
10/22 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa Jonnariikka,

Hoitopoyta " ongelma" ratkesi silla, etta tyokaverini haluaa paasta eroon moisesta kapistuksesta ja kun ilmaiseksi kerran saan niin otan innolla vastaan :-) saas sitten nahda tuleeko kaytettya - onhan se toisaalta kiva olla noita perusjuttuja nurseryyn kun meillakin on eka.

meidan pitaisi paasta muuttamaan uuteen taloon 2 viikon kuluttua (jos tanaan menee paperihommat lapi...argh... tama englannin ihana osto/myynti systeemi taloissa) joten paasen sitten hossottamaan oikein urakalla. nyt en ole vanhaan k amppaan viitsinyt mitaan ostaa, kun pitaa kuitenkin pakata ja muuttaa.

minuakin pikkuhiljaa alkaa jannittaa se synnytys... viikko 27 menossa.....

tsemppia vaan teille kaikille odottajille ja vatvotaan sitten yhdessa niita rokotus juttuja ensi vuoden puolella.

Vierailija
11/22 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihdoinkin sitten saatiin talokaupat hoidettua eli eilen we exchanged contracts ja completion ensi viikon perjantaina..... jipiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!

Vierailija
12/22 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosi kiva että eteni sitten kuitenkin noin nopeesti. Ja nyt on aika hyvä hetki muuttaa, kun et saa paljoon mitään kantaa :) mut jaksat vielä järkätä tavaroita paikoilleen. ja sitten vaan sisustamaan sitä uutta kotia, niin aika menee kuin siivillä ja vähemmän ehdit sitä synnytystä jännittääkään. Mulla on t.j. 10vkoa, sekin tuntuu jotenkin niin vähältä...vaikka vielä varmaan ehtii tulla aika pitkäksikin. Niin täällä skotlannissa on asuntokaupat kuulemma vielä monimutkaisemmat kuin siellä, vähän eri lainsäädäntö siinäkin.

Vierailija
13/22 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kiitos! en malta odottaa muuttoa ja tosiaan hyva homma kun ei tarvitse kannella :-) hihii...

tykkaan kylla siita skotlannin systeemista enemman, koska sen jalkeen kun tarjous on tehty ja hyvaksytty, niin hommaa ei voi enaa perua ja se menee lapi (- puoli tietty, etta siell taytyy maksaa ne surveyt etc. etukateen ja sit ei valttamatta mene tarjous lapi)

tassa maassa on niin paska homma, etta ihan viime sekunnille asti voi kumpi puoli tai kuka vaan ketjussa muuttaa mielensa ja perua ja koko kauppaketju ramahtaa... mika on meille nyt kayny 2 kertaa ja on strassaavaa, MUTTA onneksi nyt on urakka ohi ja enaa ei voi kukaan perua koska contractit on vaihdettu.

jipii.... tiedatko jonnariikka jo kumpaa odotat? meille tulossa poika

Vierailija
14/22 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä jotenkin luulin että täällä on sellanenkin tapa että ne tarjoukset saatetaan arpoa, tietämättä kenen on paras...siis mun työkaveri teki ainakin sillai kaupat viime vuonna...

Meillä ei ole sukupuolta tiedossa, kun täällä ei enää kerrota sitä. rahalla kyllä saisi tietää, mutta eipä olla " viittitty" maksaa siitä. Mulla oli alkuun ihan tyttöfiilis ja pitkään...mut enpä ole kyllä levinnyt mistään ja maha kasvaa suoraan eteenpäin, että nyt olen alkanut vähän kääntyä poikaan päin. Eikä ole mitään mielitekojakaan ollut. Ihan kiva odottaa sitä ylläriä sitten. Ehkä vähän salaa toivon tyttöä kun puoliskolla on jo poika ;)

Vierailija
15/22 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun kylla taalla se myyja nakee kaikkien tarjouksista paljonko on tarjonneet ja hyvin varmasti valitsee sen korkeimman. Ostajan osalta saattaa tuntua arpomiselta, kun useimmin talon myyja antaa " offers over" hinnan, minka yli pitaa tarjota, eika siis ole mitaan tietoa siita mita toiset ostajaehdokkaat tarjoaa (ja sitten pitaa muistaa sekin, etta asuntolainaa voi maksimissaan saada vaan surveyssa arvioituun hintaan asti, eli jos tarjoaa enemman kun surveyssa saatu arvo, niin erotus pitaa loytya omasta pussista). Eli jos on useampia ostajaehdokkaita ja menee " closing date" een asti, niin sillon on aika hermojaraastavaa asunnonosto taalla...

Vierailija
16/22 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

passin uusimiset yms) hoitaa Mrs Mona Hislop, jonka yhteystiedot huomasin juuri kauhukseni hukanneeni... Kurkkases Scotland-Finland Societyn sivuilta!

Vierailija
17/22 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin passiasiaa suurlahetystosta. Eli nyt kun passin tyyppi on vaihtunut, pitaa passia hakiessa matkustaa Lontooseen henkilokohtaisesti suurlahetystoon (eli ei hoidu enaa kunniakonsulien kautta)! Eli jos hakee vastasyntyneelle Suomen passia, pitaa matkustaa vauvan kanssa Lontooseen suurlahetystoon sita hakemaan (sama tietty aikuisten passeissa). Kaytanto vaihtui kait just kuun vaihteessa.

Piivi: tuo miten paljon offers over hinnan yli joutuu tarjoamaan vaihtelee aika paljon paikasta. Laitettiin kevaalla tarjous yhteen taloon 27% yli offers over, eika saatu sita (voittanut tarjous oli ollut kuulemma reilusti yli 30% yli offers over hinnan). Eli riippuu ihan siita miten monta tarjoajaa ja miten paljon haluaa kyseista kiinteistoa. Oltiin kylla aika pettyneita kun ei saatu sita taloa, kun mielestamme oltiin tehny melkein liian hyva tarjous.

Vierailija
18/22 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli ihan alusta asti poika fiilis (vaikka mina kanssa salaa toivoinkin tyttoa... kun en ole poikia paljon hoitanut ennen, vaan siskon tyttoihin tottunut...)

Mulla ei juurikaan ole ollut mitaan sen kummempia mielitekoja, mutta kamala pahoinvointi oli ekat 4 1/2 kuukautta.

painoa ei ole tullut paljoa muualle, mutta on tuollainen eteenpain suuntautuva aika tiivis pakkaus tuo masu! ja poitsu potkii koko ajan ihan hirveeti.

ma olen kylla aika lyhyt, etta siksi varmaan jo niin valtava maha. ei kylla ole sivulle levinnyt ollenkaan, eli takaata pain en nayta silta,etta olisin raskaana.

nyt jalkikateen ajateltuna olis kylla toisaalta ollut ihan kiva, etta sukupuoli tulisi yllatyksena - toisaalta helppo ostella vaatteita nyt ja sain totutteluaikaa

Vierailija
19/22 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime viikolla enkä meinannut uskoa todeksi ! Pikkasen harmittaa että siinä tulee sitten passille hintaa..Pitäis päästä ristiäisiä viettämään suomeen tammikuussa (2kk syntymästä) ja niinku sitten sitä ennen vielä ehtiä piipahtaa Lontoossa ? argh. taitaa tulla tyytyminen britannian passiin...

Vierailija
20/22 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itella ei ole edes vaihtoehtona tuo brittipassi, koska ei olla naimisissa (kun kaksoiskansalaisuuden saa automaattisesti vaan siina tapauksessa, etta on naimisissa, muuten pitaa hakea naturalisation home officen kautta, ja se prosessi kuulemma vie ainakin puoli vuotta). Ja tuntuu vahan tekopyhalta menna naimisiin vaan sen takia, etta vauvalle vois saada brittipassin. Saattaa tosin olla, etta siihen paadytaan, kun halutaan kaymaan Suomeen heti kun vauva vois lentaa siina parin kuukauden iassa, ja eihan me paasta lentamaan sinne Lontooseenkaan passin hakuun sita aikaisemmin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi