Onko mitenkään mahdollista järjestää vauvavuosi niin että ei tarvisi elää zombina jatkuvan unenpuutteen vuoksi?
Jos kuvitellaan, että lapsi on terve ja itkee keskimääräisen verran.
Vanhemmat voisivat nukkua vuorotellen vauvan kanssa kun toinen saa koisata täydet yöunet välillä? Tai ehkä jopa palkattu yöhoitaja muutamana yönä viikossa?
Ahdistaa ajatus valtavasta unenpuutteesta.
Kommentit (50)
Kaikille ei ilmeisesti käy näin, mutta mun oli yöllä todella helppo nukahtaa imetysten jälkeen takaisin, siis erittäin merkittävästi normaalia helpompi.
Luinkin silloin jostain, että hormonien on tarkoituskin auttaa äitiä tällä tavoin niin kauan kuin hän imettää.
Tästä johtuen kärsin yöheräilystä raskauden aikana enemmän kuin vauva-aikana. Loppuraskaudesta jäi vessaan heräämisen jälkeen helposti pyörimään, valvomaan ja vatvomaan epämukavaa oloa.
Täysimetetyn vauvan kanssa tuollainen vanhempien vuorottelu öisin tai hoitajan palkkaaminen ei onnistu...
Vaikka saisitkin pumpattua rintamaitoasi talteen paljon, ja vauva osaisi syödä myös pullosta, luultavasti rintasi eivät "kestä" tyhjentämättä mitään 8h yöunia 😅
Meillä vauva söi ekat 7kk todella tiheästi, oli tissillä päivin öin vähintään 2h välein. Ekat 3kk oli paljon semmoisia tiheän imun kausia, että söi ja nuokkui rinnalla helposti 5h putkeen... Välillä nukkui yöllä runnin, sit söi taas tunnin, nukkui tunnin.....
Mutta kuten täällä on mainittu, nuku aina kun vauva nukkuu, päivälläkin. Ja mikäli mahdollista, voisiko isä hoitaa vauvaa kun vauva herää yöunilta puuhastelemaan, ja antaisi sinun nukkua siihen saakka a, kunnes vauvalla on taas nälkä. Noin saa helposti lisänukkumistunteja, ja kyllä jaksaa :D
Tarkoitus ei ole pelotella, kerron vain "totuuden" omien kokemusten pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei ilmeisesti käy näin, mutta mun oli yöllä todella helppo nukahtaa imetysten jälkeen takaisin, siis erittäin merkittävästi normaalia helpompi.
Luinkin silloin jostain, että hormonien on tarkoituskin auttaa äitiä tällä tavoin niin kauan kuin hän imettää.
Tästä johtuen kärsin yöheräilystä raskauden aikana enemmän kuin vauva-aikana. Loppuraskaudesta jäi vessaan heräämisen jälkeen helposti pyörimään, valvomaan ja vatvomaan epämukavaa oloa.
Komppaan tätä! Imetyshormonit todella auttaa, itse nukuin 8kk pelkkiä 2h pätkiä, mutta jaksoin kyllä joka päivä esimerkiksi treenata, hoitaa kotityöt ja rakastella :D
Vauva ei siis heräillyt ikinä muusta syystä, kuin nälästä, ja nukahti imettyään noin 10-20 min. Siinä mielessä helppo vauvavuosi!
Tietysti on, jos pätäkkää riittää. Lastenhoitajahan tuon ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi alkoi nukkua täydet yöunet 2kk:n iässä. Sitä ennen yöheräilyjä vuoroteltiin miehen kanssa.
Meillä 3 vuoden iässä. Asunnossa ei voinut nukkua, vaikka toinen hoitikin yöheräilyt, koska lapsen huutoitku kuului seinän läpi. 3 vuotta elettiin käytännössä ilman unta.
Vierailija kirjoitti:
Itse pärjäsin hyvin vaikka olin yksinhuoltaja. Vauva herätteli yöllä mutta nukkui pitkät päivaunet ja niin tein minäkin. Siivous, pyykinpesu, kokkailu yms onnistui hyvin kun vauva oli hereillä.
Oon aina niin kateellinen näitä lukiessa, että tällaistakö se on "kaikilla muilla"? Meillä vauva nukkui max 10 min päiväunia. Heräsi yöllä 3-10 kertaa ensimmäiset pari vuotta. Neuvola väitti olevan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, jos aikoo imettää. Täysimettää. Silloin ei yösyöttöjä voi hoitaa kukaan muu kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, jos aikoo imettää. Täysimettää. Silloin ei yösyöttöjä voi hoitaa kukaan muu kuin äiti.
Meillä vauva osasi syödä myös pumpattua rintamaitoa pullosta, mutta vain päivisin.... Öisin kelpasi vain tissi. Yritettiin viikonloppuisin tehdä noin, että mies hoitaisi yhden tai kaksi yösyöttöä, jotta minä voisin nukkua alkuyön klo 20-24. No, ei onnistunut.
Kyllä imettävä äiti on aikalailla sidottu siihen lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi alkoi nukkua täysiä öitä 5-vuotiaana. Sitä ennen heräsi joka ainut yö klo 2-3 aikaan, eikä nukahtanut ellei joku käynyt rauhoittelemassa. Itse en hänen nukahdettua uudelleen meinannut sitten enää saada unta. Nyt, kun hän on vuoden nukkunut koko yön putkeen, tajuan, miten uupunut ja väsynyt olen ollut edeltävät 5 vuotta! Miten erilainen olo on, kun saa nukkua yöunet keskeytyksettä!
Olin ainoa, joka häntä kävi tyynnyttelemässä. Tämä univaje on syy siihen, että lapsi jää ainokaiseksi. Vauva-ajassa kaikki muu oli ihanaa paitsi se, kun 4 kertaa yössä heräät syöttämään lasta - mulla ei rintaruokinta onnistunut kuin istuallaan, ei voinut vaan ottaa vauvaa viereen ja nukkua itse,
Miksi ette totuttaneet tuttipulloon? Olisi mieskin voinut hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi alkoi nukkua täysiä öitä 5-vuotiaana. Sitä ennen heräsi joka ainut yö klo 2-3 aikaan, eikä nukahtanut ellei joku käynyt rauhoittelemassa. Itse en hänen nukahdettua uudelleen meinannut sitten enää saada unta. Nyt, kun hän on vuoden nukkunut koko yön putkeen, tajuan, miten uupunut ja väsynyt olen ollut edeltävät 5 vuotta! Miten erilainen olo on, kun saa nukkua yöunet keskeytyksettä!
Olin ainoa, joka häntä kävi tyynnyttelemässä. Tämä univaje on syy siihen, että lapsi jää ainokaiseksi. Vauva-ajassa kaikki muu oli ihanaa paitsi se, kun 4 kertaa yössä heräät syöttämään lasta - mulla ei rintaruokinta onnistunut kuin istuallaan, ei voinut vaan ottaa vauvaa viereen ja nukkua itse,
Olen eri, mutta pakko kommentoida, ettei kaikki vauvat syö pullosta! Me yritimme totuttaa, muttei siitä tullut mitään. Silloin tällöin söi pullosta päivällä/illalla, muttei todellakaan yöllä.
Joo, ehkä vauva olisi väkipakolla tottunut pulloon, jos oltais pidetty sitä nälässä. Mutta miksi ihmeessä oltais niin tehty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki imetysvauvat totu pulloon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, aika harvaa täysimetettyä vauvaa tiedän, jotka osaa juoda myös tuttipullosta. Ja yöaika on lisäksi haastavampaa saafa tuollainen vauva huolimaan pullo tissin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten typerä kommentti! 🙈
Kuule, kun ei niitä vauvoja aina pysty niin vain totuttaa johonkin, joka ei oo niiden luontainen syömätapa, kuten tuttipullo.
Ei ole mahdollista järjestää. Tuurista kiinni. Jos vauva on tyytyväinen ja oppii jo muutaman kuukauden iässä nukkumaan yöt, pääsette helpolla. Jos on kolikkoa tms. tulee vaikeaa. Etukäteen on turha murehtia. Toki puolison Kay kannattaa vuorotella hoidossa, mutta jos vauva kovaan ääneen itkeee, sitten kaikki valvoo.
Minä opetin itseni siihen, että jokaihen puhahdus ja pieru ei saanut minua ryntäämään vauvan luokse. Niinpä hänkään ei säikähtänyt sitä, että saattoi unissaan ääntelehtiä. Meillä vauva nukkuin 5 vko iästä lähtien 6-7 tunnin yöunia, ei tosin rintamaidolla, vaan vastikkeella. Minusta se oli parempi vaihtoehto kuin kuihduttaa nälkään (koska kohta joku sanoo, että rintamaito on vauvan ainoa oikea ruoka - suurin osa maailman vauvoista saa pelkästään sitä muutamia viikkoja).
Useimmat vauvat järjestävät vauvavuotensa niin, että vanhemmat saavat nukkua riittävästi. Tietääkseni se on yleisempää kuin se, että eletään zombiena nukkumattomuuden vuoksi. Yksittäisiä zombiepäiviä varmaan jokaisella äidillä on, mutta yleensä ne vauvat kuitenkin enimmäkseen nukkuvat yöllä. Ihan pientä vauvaa toki pitää ruokkia yöllä, mutta siinä välissä saa yleensä nukkua 3-4 tuntia putkeen. Monet lapset nukkuvat viimeistään puolivuotiaana 7-8 tuntia putkeen yöllä, jonka jälkeen syövät, ja jatkavat uniaan.
Tämä on toki asia, josta monet yövalvomisesta juuri nyt kärsivät vetävät herneen nenään, ja heidän mielestään tästä ei saisi puhua. itse olen 7 lapsen äiti, ja valvonutkin olen niin, että meinasi järki lähteä. Kuitenkin kokemukseni on, että terve vauva nukkuu yönsä, heräten vain kerran - pari yössä syömään. Jotain on vialla, jos vauva herää tunnin välein tai jopa useammin. Aina syy ei selviä. Isompi lapsi (yli 1v) voi herätä ihan vain tavan vuoksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten typerä kommentti! 🙈
Kuule, kun ei niitä vauvoja aina pysty niin vain totuttaa johonkin, joka ei oo niiden luontainen syömätapa, kuten tuttipullo.
Sinänsä hassua, että vauvat oppivat pullolle vaikka jo synnäriltä lähtien eivätkä edes kaipaa rintaa. Sen sijaan imetysneuvontaa tarvitaan monessa perheessä, jotta vauva oppii imemään rinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki imetysvauvat totu pulloon :D
Eikä ne opi ikinä syömään edes lusikalla, ne syö vain tissiä kouluun asti.Kun ne nyt vaan ei totu!
En tiedä oliko meillä helppo lapsi mutta selvisin ihan hyvin vaikka tykkäänkin nukkua paljon. Vauva nukkui yleensä öisin hyvin (päivällä ei niinkään). 7kk iässä alkoi nukkua 8-10h putkeen öisin.
Joskun olen nukkunut päikkäreitä jos on ollut erityisen väsynyt olo. Olen pyytänyt miestä menemään vauvan kanssa ulos ja nukkunut.
Minuakin jännittää hieman se, miten jaksaa jos ei saa kunnolla nukuttua. Raskausaikana huomaa miten yöheräilyt vievät voimia. Yksi haaste on kyllä uudelleen nukahtaminen heräämisen jälkeen. Mutta kaikkeen tottuu ja pätkänukkumisen on havaittu olevan jopa luonnollinen tapa nukkua. Pitää vain muistaa päivällä nukkua tarvittaessa vauvan kanssa.
Olemme myös miehen kanssa puhuneet etukäteen nukkumisesta. Mies valvoo usein minua myöhempään, joten on vastuussa siihen saakka kunnes tulee nukkumaan. Tarvittaessa sitten mahdollistaa minulle päiväunet. Enemmän olen huolissani siitä, että hän saa nukuttua tarpeeksi, koska on paljon herkkäunisempi eikä voi käyttää korvatulppia. Mutta hänellä on onneksi joustava työaika, joten varmasti jokin ratkaisu keksitään.
Koitan olla stressaamatta etukäteen, koska sitä ei voi tietää millainen vauva tulee olemaan.