Naapurin äidin huutaminen
Uuden naapurin perheen äiti huutaa aivan järkyn kovaa n. 7v ja 5v lapsille. Ihan kuin armeijassa olisi. Miehen ääntä ei kuulu vaikka sellainen siellä kyllä asuu.
Olen miettinyt peliin puuttumista jollain tavalla mutta millä? Lasu suorilta vai uskaltaako lähteä juttelemaan tuollaiselle sekopäälle?
Jos minä aikuisena jännitän kanssakäymistä niin entäs hänen lapset? Myös meillä on kaksi lasta, ekaluokkalainen ja kuusi vuotias niin arvatkaa riipaiseeko omaa sydäntä tuollainen raivoava akka.
Melkoiset keuhkot on kun valehtelematta joka päivä huutaa kuin hullu ja tässä talossa on jopa ihan hyvä äänieristys.
Kuuluu rappuun ihan selvästi tuo huuto niin ettei varmasti ole epäselvää kenellekään millainen tuo uusi naapuri on. Pakko kyllä tehdä jotain.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
50 luvunlapsi kirjoitti:
En pääse tilastoon
Latauksen yhteydessä sinulta kysytään käyttötarkoitus. Jos haluat tilata aineiston muuhun tarkoitukseen, ota yhteyttä tietoarkiston asiakaspalveluun.
Tilastot varmaan pitävät paikkansa. Kokemukset ovat henkilökohtaisia, tänne kirjoittavilla on valemuistoja, liioittelua, suurin osa eli hyvän lapsuuden ja nuoruuden, ongelmia paljon vähemmän kuin nykyisin, oli yhteisöllisyyttä, ei kiusattu eikä kidutettu eikä murhattu kavereita.
Noita tilastoja on avattu monessa eri tutkimuksessa tutkittaessa perheväkivallan vaikutuksia ja kehittymistä ajan saatossa. Jokaisessa on sama johtopäätös; perheväkivalta on merkittävästi vähentynyt. Eli tuo sun väite valemuistoista on puppua, tilastot ovat näiden muistojen puolella. Ja vastoin sun mututuntumaa, nykyään väkivaltaa on paljon vähemmän kuin sinun omassa lapsuudessasi/nuoruudessasi. Aika kultaa muistot.
Väkivallan käsitys on erilainen, jos pieni tukistus tai ääneen kieltäminen käsitetään väkivallaksi niin onhan väkivaltaa kokeneet kaikki lapset. Menepä turkkilaiseen tai espanjalaiseen perheeseen katsomaan kuinka siellä kommunikoidaan, olen ollut vieraana molemmissa. Tämä nykyinen hysteria tuottaa neuroottisia lapsia.
Hyvä. Harva osaa nykyään pitää kuria.
Tuskin lienee totta nuo juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Kahden lapsen huostaanotto maksaa teidän kunnalle jopa miljoona euroa vuodessa. Eli kannattaa miettiä vähintään kahdesti ennen kuin tekee sen lasun.
Lasu ei ole yhtä kuin huostaanotto. Huostaanottokin tehdä yleensä vain aivan ääritapauksissa, valitettavasti ei aina niissäkään.
Ihmisillä on kumma käsitys lastensuojelusta.
Olen työskennellyt lastensuojelussa/kasvatusalalla ja voin sanoa ettei lapsia/nuoria huostaan ihan heppoisin perustein laiteta. Perhekodeissakin asuu myös muita kuin "huostaanottotapauksia".
Ap sinulle sanoisin että tee lasu, varsinkin jos pelkäät perheenäitiä ja asut samassa talossa. Lasun voi tehdä myös nimettömänä ja suullisesti. Sen tekeminen ei tarkoita sitä että perheenäidiltä viedään lapset eikä edes sitä että joutuu lasu-asiakkaaksi, vaan sitä että sosiaalityöntekijä ottaa heihin yhteyttä ja selvittää, tarviiko perhe apua vai ei. Jos ei, se jää siihen eikä perhettä enää vaivata. Jos tarvitsevat vähän apua, he saa jotain kevytluontoista apua esim keskustekuapu, siivousapu/lastenhoitoapu tai vaikka tukea harrastustoimintaan. Jos siellä on jokin isompi kriisi, niin sitten vasta järeämpiä tukitoimia, mutta silloinkin huostaanotto on niin kaukana siellä ketjussa että aivan turha pelätä.
Jos siis lasu on turha, heille ei koidu haittaa. Sossu on koulutettu hommaan. Jos taas lasu on tarpeen, he kartoittaa mikä on järkevintä. Sun ei sitä tarvitse tehdä.
<<Mua ainakin kaikki opettajat hakanneet ja haukkuneet. Olis kyl mukava jos saisi lain mukaan ampua niitä kommareita itsepuolustukseksi.>>
Minun lapsuudessa opettajat olivat kokoomuslaisia, ei kommunistit päässeet opettajiksi, monilta oli kansalaisluottamus otettu pois.
En edes miettisi kahdesti vaan tekisin lasun. Siinä ei ole pakko edes kirjoittaa kuka olet eikä naapuri koskaan saa tietää kuka ilmoituksen on tehnyt. Itse välillä toivon että joku meidän naapuri tekisi meistä ilmoituksen kun mieheni huutaa ja karjuu lapsille. En itse ole sitä uskaltanut tehdä mutta ihan aidosti toivon jonkun naapurin tekevän meistä lasun.
Lasu on taikasana jos lapset rasittaa pyytäkää lasu pääsette kirkuvista lapsista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kurittaa ei saa, niin ainoa vaihtoehto on huutaa jos lapsi ei tottele normaalia puhetta.
Kyllä aikuiselta pitää muutenkin löytyä auktoriteettia ilman, että joutuu sortumaan kurittamiseen tai huutamiseen.
Kyllä meillä on lapset oppineet tottelemaan ilman, että niillä huutaa naama punaisena, räkä roiskuen.Hyvähän sitä on hurskastella varsinkin jos omat lapset ovat helppoluontaisia. Kaikki lapset eivät todellakaan tottele rauhallisesta kehotuksesta.
Lapsen saa tottelemaan ilman huutamista rauhallisella kehotuksella. Mutta jotkut lapset ovat tottuneet siihen, ettei sitä rauhallista kehotusta tarvitse noudattaa, vasta kunnolla huudettaessa pitää (ehkä) noudattaa.
Yleensä ne lapset, jotka ovat tottuneet siihen, että ensin sanotaan muutaman kerran rauhassa ja sitten huudolla, jolloin lapset sitten tottelevat. Opetettu kuvio. Näille myös pitää sitten tehdä se sama seuraavallakin kerralla tai kyläpaikassa tai päiväkodissa. Näin jotkut lapset tottelevat sanomisella, toisille pitää olla painokkaammin ja sanoa tiukemmin.
50 luvunlapsi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 luvunlapsi kirjoitti:
En pääse tilastoon
Latauksen yhteydessä sinulta kysytään käyttötarkoitus. Jos haluat tilata aineiston muuhun tarkoitukseen, ota yhteyttä tietoarkiston asiakaspalveluun.
Tilastot varmaan pitävät paikkansa. Kokemukset ovat henkilökohtaisia, tänne kirjoittavilla on valemuistoja, liioittelua, suurin osa eli hyvän lapsuuden ja nuoruuden, ongelmia paljon vähemmän kuin nykyisin, oli yhteisöllisyyttä, ei kiusattu eikä kidutettu eikä murhattu kavereita.
Noita tilastoja on avattu monessa eri tutkimuksessa tutkittaessa perheväkivallan vaikutuksia ja kehittymistä ajan saatossa. Jokaisessa on sama johtopäätös; perheväkivalta on merkittävästi vähentynyt. Eli tuo sun väite valemuistoista on puppua, tilastot ovat näiden muistojen puolella. Ja vastoin sun mututuntumaa, nykyään väkivaltaa on paljon vähemmän kuin sinun omassa lapsuudessasi/nuoruudessasi. Aika kultaa muistot.
Väkivallan käsitys on erilainen, jos pieni tukistus tai ääneen kieltäminen käsitetään väkivallaksi niin onhan väkivaltaa kokeneet kaikki lapset. Menepä turkkilaiseen tai espanjalaiseen perheeseen katsomaan kuinka siellä kommunikoidaan, olen ollut vieraana molemmissa. Tämä nykyinen hysteria tuottaa neuroottisia lapsia.
Tuon tutkimuksen mukaan VAKAVAA väkivaltaa oli kokenut 8% lapsista, joka on aika paljon enemmän kuin marginaali-ilmiö.
Mutta joo, selvisi tää sun "väkivaltaa ei ollut". Sinä et vain ole tunnistanut sitä. Pidät täysin normaalina sitä, että sinua on tukistettu, lytätty ja sinulle on huudettu. Samaan aikaan halveksit nykyajan nuoria siinä, että eivät ota historiasta opiksi ja vaadi lakeja täytäntöön.
Mun naapurissa huutaa lapset sekä vanhemmat. Eipä ole tullut mieleenkään että tuo ei olisi normaalia. Kasvoin kodissa jossa huudettiin samalla tavalla ja ihan taatusti kuului naapuriin eikä siihenkään kukaan koskaan kiinnittänyt mitään huomiota.
<<nykyään väkivaltaa on paljon vähemmän kuin sinun omassa lapsuudessasi/nuoruudessasi. Aika kultaa muistot.>>
Minun kohdallani olet väärässä. Isäni oli sotaveteraani joka vihasi sotaa yli kaiken ehkä siksi olin enemmän suojassa kuin muut. Kouluun hän suhtautui epäluuloisesti, kyseli usein kuinka opettajat olivat suhtautuneet, usein sanoi vaikuttaa aivan Preussilaiselta kurilta. Itse en sitä koulun kuria ankarana pitänyt, olin hyvä oppilas, ei kiusattu. Sitä rataa elämä jatkui onnellista elämää.
Vierailija kirjoitti:
50 luvunlapsi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 luvunlapsi kirjoitti:
En pääse tilastoon
Tuon tutkimuksen mukaan VAKAVAA väkivaltaa oli kokenut 8% lapsista, joka on aika paljon enemmän kuin marginaali-ilmiö.
Mutta joo, selvisi tää sun "väkivaltaa ei ollut". Sinä et vain ole tunnistanut sitä. Pidät täysin normaalina sitä, että sinua on tukistettu, lytätty ja sinulle on huudettu. Samaan aikaan halveksit nykyajan nuoria siinä, että eivät ota historiasta opiksi ja vaadi lakeja täytäntöön.
Voi reppanaa, kasva aikuiseksi.
50 luvunlapsi kirjoitti:
<<nykyään väkivaltaa on paljon vähemmän kuin sinun omassa lapsuudessasi/nuoruudessasi. Aika kultaa muistot.>>
Minun kohdallani olet väärässä. Isäni oli sotaveteraani joka vihasi sotaa yli kaiken ehkä siksi olin enemmän suojassa kuin muut. Kouluun hän suhtautui epäluuloisesti, kyseli usein kuinka opettajat olivat suhtautuneet, usein sanoi vaikuttaa aivan Preussilaiselta kurilta. Itse en sitä koulun kuria ankarana pitänyt, olin hyvä oppilas, ei kiusattu. Sitä rataa elämä jatkui onnellista elämää.
Mutta kun sinä et ole kaikki!!!
50 luvunlapsi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 luvunlapsi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 luvunlapsi kirjoitti:
En pääse tilastoon
Voi reppanaa, kasva aikuiseksi.
😂 Loistava vasta-argumentti "aikuiselta"
<<Mutta joo, selvisi tää sun "väkivaltaa ei ollut". Sinä et vain ole tunnistanut sitä. Pidät täysin normaalina sitä, että sinua on tukistettu, lytätty ja sinulle on huudettu. Samaan aikaan halveksit nykyajan nuoria siinä, että eivät ota historiasta opiksi ja vaadi lakeja täytäntöön.>>
Ikävä kyllä olet täysin väärässä, mitkään noista harhoistasi eivät ole totta.
Meillä huutaa samassa kerrostalon pihapiirissä maahanmuuttajaperheen mummo 5 ja 7 vuotiaille tytöille jatkuvasti ja on kuulemma läpsinyt heitä myös (toinen naapuri nähnyt). Taidan tehdä sen lasun jota olen tässä hautonut. Lasten äiti asuu jossain muualla, isä on ilmeisesti aina töissä tai jotenkin muuten tossu.
50 luvunlapsi kirjoitti:
<<Mutta joo, selvisi tää sun "väkivaltaa ei ollut". Sinä et vain ole tunnistanut sitä. Pidät täysin normaalina sitä, että sinua on tukistettu, lytätty ja sinulle on huudettu. Samaan aikaan halveksit nykyajan nuoria siinä, että eivät ota historiasta opiksi ja vaadi lakeja täytäntöön.>>
Ikävä kyllä olet täysin väärässä, mitkään noista harhoistasi eivät ole totta.
Juurihan sinä sanoit, että tukistamista on kokenut kaikki (eli myös sinä), mutta se ei ole väkivaltaa, joten sitä ei voi väkivallaksi laskea. Tilastoja ei voi sinun mielestäsi tulkita oikein, koska tukistaminen on laskettu väkivallaksi, jota lapsista ja nuorista yli 70% kertoi kokeneensa. Sinun mielestäsi heidän kokemansa väkivalta on väärin tulkittua ja nämä lapset ovat väärässä. Sori vaan, mutta tukistaminen on väkivaltaa jo ihan lainkin puitteissa.
<<Sinun mielestäsi heidän kokemansa väkivalta on väärin tulkittua ja nämä lapset ovat väärässä. Sori vaan, mutta tukistaminen on väkivaltaa jo ihan lainkin puitteissa.>>
Kyllä väärin tulkittua minun mielestäni. Tukistaminen on kielletty muistaakseni 14 maassa laissa, noin 90 % maailman valtioista sallii tukistamisen.
<<nämä lapset ovat väärässä>>
Lapset eivät ole väärässä eivätkä oikeassa, aikuiset säätävät lait. Meidän täytyy noudattaa lakia emmekä saa tukistaa lapsiamme, siitä voi olla eri mieltä mutta sitä ei saa tehdä. Mielipide ei ole rikollista,