Suositelkaa asuinpaikkaa noin 120km säteellä Hgistä
Suositelkaa minulle uutta asuinpaikkaa. Nyt koronan myötä työpaikkani on tehnyt digiloikan ja yrityksessä tullaan sallimaan etätyöt myös koronarajoitusten loputtua. Olen alkanut miettimään, että onko järkeä asua kalliisti pääkaupunkiseudulla vai pitäisikö muuttaa jonnekin vähän kauemmaksi täältä kehän tuntumasta? Välillä kuitenkin on käytävä toimistolla kokouksissa ja koulutuksissa, niin ajomatka Helsinkiin ei kuitenkaan saisi olla liian pitkä. Olen täältä lukenut, että jotkut paikkakunnat ovat sisäänpäinlämpeneviä ja niissä karsastetaan muualta muuttaneita. Mutta onko olemassa jotain pikkukaupunkia, jossa oikeasti viihdytään ja johon on helppo muualta muuttaneen muukalaisenkin kotoutua ja sopeutua? Olen sinkku, keski-ikäinen ja lapset muuttaneet pois kotoa, joten mikään ei pidättele minua. Suosituksia tai kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (93)
Tervetuloa Lopelle! Ihanaa maalaisseutua, lyhyt matka Riihimäelle ja Hyvinkäälle ja suora tie Helsinkiin!
Vierailija kirjoitti:
Loviisa. Kauniita vanhoja taloja joista saa tunnelmallisen kodin.
Mitenköhän Loviisassa suhtaudutaan uusiin tulokkaisiin. Jotenkin omissa mielikuvissani ajattelen kaupungin olevan jotenkin sisäänpäinlämpenevä. Ehkä minulla on vain väärä mielikuva? Kokemuksia Loviisaan muuttaneilta? ap.
Vierailija kirjoitti:
Kotka on mukava kaupunki. En nyt tarkkaa välimatkaa muista, mutta moottoritie perille asti. Kotkassa on upeita puistoja, edulliset asunnot ja satamakaupunkina ei ole ehkä niin nurkkakuntainen kuin vastaavat kylät sisämaassa.
Kiitos! Tutkailenpa lisää tätä vaihtoehtoa. Kotkasta tiedän vain Meripäivät ja Sapokan. Molemmista kyllä ihan positiiviset muistot ja tosiaan sijainti meren rannalla pelkkää plussaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Orimattila
Ei kannata.
Orimattila on Päijät-Hämeen Kerava. Kamala paikka.
Somero. Hirmu paljon pääkaupunkilaisilla on siellä mökkejä, niin ilmeisesti jokin paikkakunnassa kiehtoo.
Karkkilassa ja Vihdissä on edullisia asuntoja.
Itse lähtisin jonnekin Fiskarsin ja Tammisaaren suuntaan. Tai entäs trendikäs Matildedal? Junalla pääsee ja kesällä on mökkiläisten takia tapahtumia ja elämää. Kaverit tulis mielellään kylään. Kansallispuiston metsissä vois vaeltaa. Ja hankkia purjeveneen lähimpään satamaan. Koiran! Lisäksi paikkakunnalla muitakin ns. citymaalaisia. Ei pelkästään mahdollisesti kyräileviä alkuperäisasukkaita.
Itsellä on vähän sama tilanne. Lahtea olen miettinyt. Minulla ei sillä tavalla ole mitään tarvetta olla sosiaalinen, enemmän ratkaisee asunnon hinta ja rauhallinen alue. Että saa olla rauhassa. Kulttuuri- ym palvelut hakisin vastaisuudessakin Hgista. Mitä alueita Lahdesta suosittelisitte?
Somero. 100 kilometriä. Ystävällinen pieni villin lännen kaupunki. Palvelut napakasti saman pääkadun varrella. Arjen perusasiat löytyvät läheltä. Asioidessa ei tarvi autoa. Uusi yläkoulu. Asukkaita n. 9000. Melkein kaikki asuvat kirkonkylässä.
Vierailija kirjoitti:
Somero. 100 kilometriä. Ystävällinen pieni villin lännen kaupunki. Palvelut napakasti saman pääkadun varrella. Arjen perusasiat löytyvät läheltä. Asioidessa ei tarvi autoa. Uusi yläkoulu. Asukkaita n. 9000. Melkein kaikki asuvat kirkonkylässä.
Olikos täällä jotankin kiusaamista taannoin, joka nousi julkisuuteen?
Alueesta nyt vähän riippuu, että haluaisitko asua aseman vieressä vai menisitkö autolla Helsinkiin? Asemantaustasta, Anttilanmäeltä tai keskustasta kävelee asemalle ja noiden välillä valinta riippuu haluatko kerrostaloon vai omakotitaloon ja jos omakotitalon niin riittääkö rahat.
Motarin vieressä on esimerkiksi Renkomäki ja Karisto, mutta tosi monelta muultakin alueelta pääsee hyvin liikkeelle.
”Huonoja” alueita on tyypillisesti Liipola ja Mukkula, mutta nykyään niissä asuu lähinnä eläkeläisiä ihan siisteissä kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Alueesta nyt vähän riippuu, että haluaisitko asua aseman vieressä vai menisitkö autolla Helsinkiin? Asemantaustasta, Anttilanmäeltä tai keskustasta kävelee asemalle ja noiden välillä valinta riippuu haluatko kerrostaloon vai omakotitaloon ja jos omakotitalon niin riittääkö rahat.
Motarin vieressä on esimerkiksi Renkomäki ja Karisto, mutta tosi monelta muultakin alueelta pääsee hyvin liikkeelle.
”Huonoja” alueita on tyypillisesti Liipola ja Mukkula, mutta nykyään niissä asuu lähinnä eläkeläisiä ihan siisteissä kerrostaloissa.
Tämä koski siis Lahtea.
Tallinna. Siellä esim. Mustamäen alue. Idyllinen paikka, vastaa Punavuorta.
Vierailija kirjoitti:
Ok! Auto olisi käytössä kyllä. Tuo Renkomäki on itselle tuttu kun siinä ABC-asemalla on tullut tankattua joitakin kertoja pohjoiseen ajeltaessa. Karisto on enemmän tuntematon. Koirakin on, eli luonto nyt on plussaa. Siksi en ehkä ihan keskustaan haluaisi.
Kiitos vinkistä! Heinolassa näyttää olevan ainakin edullisia asuntoja ja järvikin mukavan lähellä kaupungin keskustaa. Täytyy tutustua lisää! ap.