Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tietokonepelien pelaajat ja pelien puolustajat eivät hyväksy minkäänlaista kritiikkiä?

Vierailija
05.03.2021 |

En ole koskaan kohdannut ihmisryhmää, joka eläisi yhtä vahvasti omassa kuplassaan. Tällä palstalla kaikki vähänkään tietokonepelien pelaamista kritisoivat aloitukset saavat aina useita kymmeniä alanuolia ja teilaavia kommentteja (jotka vastaavasti saavat paljon ylänuolia).

Mistä tämä oikein johtuu?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan minä ainakaan en oikein keksi mitä kehittävää on siinä että pelaa jotain Resident Eviliä, Legends of Zeldaa tai Hellbaldea yksikseen kotona, näin perjantai-iltana.

ap

Niin. Tyhmät ihmiset harvoin keksivät asioita.

Vierailija
22/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä haluat sympatiaa tietokonepelien pelaajilta kun et tykkää siitä että ne pelaa pelejä? Pitäiskö minunkin mennä punttisaleille naureskelemaan kaikille jotka pumppaa sitä rautaa? Niidenkö pitäisi sitten silittää ja ymmärtää voi voi ja vähän itkeä tirauttaa siinä sivussa kohtalolleni?

On aikuisten harrastuksia ja sitten on (mies)lasten harrastuksia. Kumpaan ryhmään defenssit päällä uhriutuva geimeri kuuluu?

Aikuisten harrastuksiin ehdottomasti. Pelaajien keski-ikä on jossain 30 vuoden yläpuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Himopelaajien joukossa on varmaan huomattavasti ikineitsyitä. Mutta omapa on asiansa.

Selvästi vähemmän kuitenkin kuin vauvapalstalla peleistä ulisevien joukossa.

Vierailija
24/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä haluat sympatiaa tietokonepelien pelaajilta kun et tykkää siitä että ne pelaa pelejä? Pitäiskö minunkin mennä punttisaleille naureskelemaan kaikille jotka pumppaa sitä rautaa? Niidenkö pitäisi sitten silittää ja ymmärtää voi voi ja vähän itkeä tirauttaa siinä sivussa kohtalolleni?

On aikuisten harrastuksia ja sitten on (mies)lasten harrastuksia. Kumpaan ryhmään defenssit päällä uhriutuva geimeri kuuluu?

Aikuisten harrastuksiin ehdottomasti. Pelaajien keski-ikä on jossain 30 vuoden yläpuolella.

Viisikymppiset on aloittaneet pelaamisen jollain commodore 64 ja muilla kasibittisillä aikanaan, eikä välttämättä lopettaneet missään välissä. Ja sitäkin vanhemmat pelaa, ainakin jotkut. Eläkkeellä on aikaa. 

Vierailija
25/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asiallista kritiikkiä saa toki ilman muuta esittää.

Tällä palstalla vaan se kritiikki on ollut lähinnä peleistä tykkääviin ihmisiin kohdistuvaa herjaamista ja joskus jopa suoranaista haistattelua. Ja sitäpaitsi kyllä minäkin olen täällä joskus ihan asiallisesti kysynyt miten se pelaaminen on jotenkin typerämpää tekemistä esim. näin perjantai-iltana, kuin vaikka kalsarikännien vetäminen, saippuasarjojen katsominen televisiosta, ta provo-aloitusten tekeminen tänne av-palstalle, mutta mitään selkeää vastausta en siihen kysymykseen olen ainakaan tähän mennessä saanut.

Jos tähän kysymykseen saisin asiallisen vastauksen niin olisi ainakin itse ihan tyytyväinen.

AV-palstalle provoilussa on sentään se hyvä puoli, että siinä ollaan tekemisissä toisten ihmisten  kanssa, ja jos provo-aloitus on edes jollain lailla hauska ja asiallinen (eikä siis mikään toisiin ihmisiin kohdistuva herjaus-aloitus), niin siinä saa mahdollisesti viihdytettyä muita ihmisiä. Sen sijaan minä ainakaan en oikein keksi mitä kehittävää on siinä että pelaa jotain Resident Eviliä, Legends of Zeldaa tai Hellbaldea yksikseen kotona, näin perjantai-iltana.

ap

Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka katsovat perjantai-iltana elokuvan tai lukevat kirjaa? Rinnastaisin yksin pelaamisen enemmän sellaiseen toimintaan. Monella myös sitä sosiaalista kanssakäymistä on arjessa ihan riittävästi esimerkiksi töiden kautta, jolloin rentoutuminen tapahtuu enemmän yksin olemalla.

Vierailija
26/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kenties niitä samoja ihmisiä, jotka 90-luvulla kirjoitti yleisönosastolle seuraavasti:

"En suosittele alkoholin käyttöä kenellekään, mutta pakkotilanteessa sallisin omalle lapselleni sata kertaa mieluummin kylmän kadun ja juopottelun kuin roolipelien pelaamisen."

Näin ohiksena, mutta aika sairasta toivoa lapsestaan ennemmin alkoholista kuin roolipelaajaa.

Vierailija
27/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä argumenteissa ei ole koskaan mitään muuta kuin että "ajatelkaa lapsia" tai "ku mä en tykkää.." Mitään asiallista niissä ei ole. 

Itse aloitin pelaamisen 6-7-vuotiaana. Pelattiin kaverin kanssa kaksinpeliä ja naurettiin ja kiljuttiin innosta. Kyseinen peli oli sellainen missä piti hakata örkkejä, joilta lentää kalkkunoita joita omat lohkäärmeratsut söi. hehe. 

Sittemmin siirryttiin pleikkaripeleihin ja pelattiin sen minkä kerettiin. Kaikkea GTA:sta, FinalFantasyyn ja Smurffeihin.. Teininä ja juuri täysi-ikäiseksi tultua pelaaminen väheni, koska ei ollut aikaa töiden ja koulun takia. Teininä ryyppääminen vei viikonloput. Joskus 23-vuotiaana aloin uudelleen pelata ja pelaan edelleen iltaisin puolison kanssa, kun vauva nukkuu. Päikkäriaikaan pelaan ds:llä animal crossingia. 

Mitään tunnevammaista rappioihmistä minusta ei tullut, vaan ihan finanssialan tavallinen uranainen. 

N32

Vierailija
28/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoria: pelaaminen kehittää loogista ajattelua, kun taas AP on tottunut saamaan yläpeukkuja vaikka minkälaisiin älyttömyyksiin.

Vierailija
29/34 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kritisoijat vanhoja, ummehtuneita fossiileja, joiden nuoruudessaan ei ollut tietokonepelejä ja vaativat, että nykynuoret elävät samalla tavalla kuin hekin. Kaikki kritisointi on lähinnä mututuntumaa vailla mitään faktatietoa. Ikään kuin tietokonepelejä pitää kritisoida, koska heidän nuoruudessaan aikuiset miehet eivät pelanneet ja nämä fossiilit elävät yhä henkisesti 70-luku.a 

Vierailija
30/34 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jo neljässäkympissä. https://yle.fi/a/3-11710151

Vierailija
31/34 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikkiä saa tietenkin esittää. Pelaaminen on harrastus niin kuin elokuvien katseleminen kuin kirjojen lukeminenkin. Olen 30v nainen ja tykkään videopeleistä itsekin, mutta rajansa sille kuinka paljon aikaa peleille hereilläoloajastaan käyttää. Jos kaiken vapaa-aikansa käyttää ruudun äärellä ohjain kourassa, menee pelailu jo liiallisuuksiin eikä ole enää tervettä.

Minä pelaan ehkä max. 1-2h tuntia päivässä enkä edes joka päivä. Pelit ovat siitä mukava ajanviete, että genrejä ja kohderyhmiä on joka lähtöön.

Pelit edistävät mm. ongelmanratkaisukykyjä koska monissa peleissä joutuu selvittämään tehtäviä vihjeiden avulla päästäkseen eteenpäin. Ovat siis loistavaa aivojumppaa myös.

Minä pidän erityisesti seikkailu- ja fantasiapeleistä niiden kiehtovien tarinoiden ja maailmojen vuoksi. Sehän on melkein kuin elokuvaa katsoisi, paitsi että olet itse päähenkilö ja omalla toiminnallasi ohjaat juonta eteenpäin.

Vierailija
32/34 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin siinä saa mahdollisesti viihdytettyä muita ihmisiä. Sen sijaan minä ainakaan en oikein keksi mitä kehittävää on siinä että pelaa jotain Resident Eviliä, Legends of Zeldaa tai Hellbaldea yksikseen kotona, näin perjantai-iltana. ap

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ihmisten viihdyttäminen. Silloin kun pelaan pelejä niin pelaan yksin, syvennyn peliin ja nollaan ajatukseni kokonaan irti todellisuudesta. Ei kaikkien harrastusten tai elämäntapojen tarvitse olla mitenkään tuottavaa, kehittävää, hyödyllistä. Riittää että yksilön omasta mielestä on hauskaa, pelkästään tämä riittää syyksi jollekin harrastukselle oli se sitten pelaaminen tai joku muu harrastus.

Vierailija kirjoitti:

Himopelaajien joukossa on varmaan huomattavasti ikineitsyitä.

Ei kaikkien tavoitteena ole päästä eroon neitsyydestä tai poikuudesta. Minua ei kiinnosta tyttöystävän hankinta, parisuhteen tai perheen perustaminen. Jo aikoinaan lapsuudesta teini-ikään asti sain kuunnella joka viikko, vuosien ajan siskojen vs äidin riitelyjä, nalkutuksia, draamailua, turhaa meluamista "äänekästä ajattelua".  Myös silloisen koiran päivittäistä haukkumista monta kertaa päänsärkyyn asti niin olen oppinut arvostamaan täysin yksin elämistä.

Vierailija
33/34 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asiallista kritiikkiä saa toki ilman muuta esittää.

Tällä palstalla vaan se kritiikki on ollut lähinnä peleistä tykkääviin ihmisiin kohdistuvaa herjaamista ja joskus jopa suoranaista haistattelua. Ja sitäpaitsi kyllä minäkin olen täällä joskus ihan asiallisesti kysynyt miten se pelaaminen on jotenkin typerämpää tekemistä esim. näin perjantai-iltana, kuin vaikka kalsarikännien vetäminen, saippuasarjojen katsominen televisiosta, ta provo-aloitusten tekeminen tänne av-palstalle, mutta mitään selkeää vastausta en siihen kysymykseen olen ainakaan tähän mennessä saanut.

Jos tähän kysymykseen saisin asiallisen vastauksen niin olisi ainakin itse ihan tyytyväinen.

AV-palstalle provoilussa on sentään se hyvä puoli, että siinä ollaan tekemisissä toisten ihmisten  kanssa, ja jos provo-aloitus on edes jollain lailla hauska ja asiallinen (eikä siis mikään toisiin ihmisiin kohdistuva herjaus-aloitus), niin siinä saa mahdollisesti viihdytettyä muita ihmisiä. Sen sijaan minä ainakaan en oikein keksi mitä kehittävää on siinä että pelaa jotain Resident Eviliä, Legends of Zeldaa tai Hellbaldea yksikseen kotona, näin perjantai-iltana.

ap

Et ilmeisesti ymmärrä, että niitä pelataan verkkopeleinä. Pelaajia tiimissä voi olla ympäri Suomea tai ympäri maailmaa.

Monet pelaavat eurooppalaisilla palvelimilla.

-ohis

Vierailija
34/34 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kenties niitä samoja ihmisiä, jotka 90-luvulla kirjoitti yleisönosastolle seuraavasti:

"En suosittele alkoholin käyttöä kenellekään, mutta pakkotilanteessa sallisin omalle lapselleni sata kertaa mieluummin kylmän kadun ja juopottelun kuin roolipelien pelaamisen."

Näin ohiksena, mutta aika sairasta toivoa lapsestaan ennemmin alkoholista kuin roolipelaajaa.

Alkoholisti voi vielä toipua, mutta roolipelaaminen johtaa vääjäämättä vakaviin rikoksiin ja satanismiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme