Mikä teitä siinä ulkonaliikkumiskiellossa niin pelottaa ja ketuttaa?
Oottehan te nytkin kotona. Hirveä vaahtoaminen jostain ylivallasta. Minä ainakin pärjäisin vaikka 2kk ihan hyvin poistumatta oman tonttini ulkopuolelle. Ei edes kauppaan olisi tarvetta. Ainoa "haitta" minkä itse kokisin on se että pitäisi opetella juomaan kahvi mustana.
Kommentit (542)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua siinä pelottaa ainoastaan se, että sairauksieni oireet pahenevat, jos en saa niihin hoitoa. Eli jos fysioterapiaan, hierojalle, osteopaatille tmv. ei lainkaan pääse, niin ankeaksi menee. Pari viikkoa pärjään, varmaan kolmekin vielä jotenkin, mutta ajatuskin pidemmästä ajasta (ja kenties epätietoisuus kauanko tilanne tulee olemaan päällä) ahdistaa ihan hemmetisti.
Neljä, viisi päivää kroppa ollut ikään kuin hälytystilassa koko ajan, ja nukkuminen tosi huonoa. Pelottaa ja ahdistaa niin paljon. Itse korona ei juurikaan pelota eikä muilla menoilla ole niin väliä.
Huoh. Eivät terveyspalvelut mene kiinni.
Mistä tiedät? Ja en nyt puhu siis julkisesta terveydenhuollosta (en saa sieltä näitä hoitoja), vaan yksityisistä palveluntarjoajista.
Tiedän, että lääkäriin ja terveysasemille kyllä pääsee, mutta ne eivät minua auta näissä asioissa.
Eivät ne ole muuallakaan menneet kiinni. Fysioterapia tai osteopaatin vastaanotto on edelleen sallittu. Kiinni menevät mm. parturit, tatuointiliikkeet ja muut turhat instanssit, joita ilman voi elää.
Eihän se sitten ole mikään ulkonaliikkumiskielto. Jos joku kysyy niin olen menossa fysioterapiaan. Sitä paitsi kenenkään terveystietoja ei saa kysyä eikä tarvitse kertoa.
Olette te kyllä aikamoisia autistijankkaajia.
JOS - siis JOS - ulkonaliikkumiskielto tulisi niin kyllä silloin pitää pystyä todistamaan, että sulla on aika fysioterapiaan ja siksi olet liikkeellä.
Miten sen voisi todistaa? Itse en pääse puhelimestani nettiin, ja printteriä ei ole.
Vaikka niin yksinkertaisesti, että pysäytettäessä poliisi soittaa sinne fysioterapiaan ja kysyy onko N.N:lla aika just nyt? Jos ei ole niin saat sähköpistoolista.
Minusta vähän tuntuu, että tuo ei olisi mahdollista. Ei ihmisten tarvitse kertoa terveystiedoistaan esim. minne on menossa, oli sitten fysioterapia tai gynekologi. Fyssarin pitäisi sitä paitsi puhelimeen vastatessa voida olla 100% varma, että soittaja on poliisi, koska muutenhan kuka vaan voisi uteliaisuuttaan soitella naapureiden asioista milloin minnekin poliisina esiintyen ja saada kaikkien terveystiedot. Vähän veikkaan, että tuollaiseen sähläämiseen ei lähdettäisi.
Juu juu. 99% ihmisistä pystyisi todistamaan menonsa. Nämä 1% lopuista näsäviisastelijoista saadaan sitten kyllä selvitettyä. Te asbergerit nyt vaan haluatte jankata jankkaamisen ilosta.
Sinulleko sitten olisi ihan ok, että joutuisit raportoimaan, minne olet menossa ja vakuuttelemaan, että ihan luvallisilla asioilla olet liikkumassa? Jestas, ihmettelen ihmisten nöyryyttä ja omanarvontunnon puutetta!
Päinvastoin :D Sen verran löytyy hyvää itsetuntoa ja omanarvontuntoa, että ei hetkauttaisi pikku raportoinnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti. Luuletteko te tosiaan, että poliisi tai päättäjät eivät miettisi näitä samoja porsaanreikiä, joita muutamat täällä näköjään haluavat käyttää hyväkseen?
Varmasti miettivät, mutta eiväthän he voi todistaa mitään. Ja toisaalta toivon, että poliisi käyttää resurssinsa vähän muuhun kuin sen miettimiseen, millä eri konstein joku saattaa päästä livahtamaan metsään.
Ulkonaliikkumiskiellon pointti koronatoimena on kai se, että estetään kokoontuminen esim. kodeissa tai muissa yksityisissä tiloissa (esim. rajoituksia rikkovat baarit, jos sellaisia on). Kun ulkona liikkuminen on lähtökohtaisesti kielletty / rajattu ihan välttämättömiin toimiin, niin näiden asioiden valvominen on helpompaa.
Tuskin ketään kiinnostaa kenenkään metsään menemisiä vahtia, eikä kukaan kuvittele, että korona tarttuu sieltä.
Kovasti ketjussa on silti pidetty ymmärrettävänä, jos metsään meno tai yksikseen ulkoilu kielletään.
Kukaan ei varmasti pidä sitä ymmärrettävänä siinä mielessä, että olisi hyvä juttu, jos päästäisiin rajoittamaan yksin ulkoilua. Vaan ovat aloittajan kysymykseen vastanneet, että ulkonaliikkumiskielto koskisi todennäköisesti kaikenlaista ei-välttämätöntä ulkona liikkumista rajatulla alueella. Muutenhan kaikki bileisiin ja kokoontumisiin menijät olisivat vain lenkillä, jos kysyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Didii kirjoitti:
Riippuu ihan ulkonaliikkumiskiellon tyypistä. Jos se olisi yöaikanen liikkumiskielto 18-06 välillä, niin eipä tuo hetkauttaisi mitenkään. Mutta kokonaan ulkoilun kieltäminen ajaisi meidät kyllä hulluksi. Pieni helsinkiläiskolmio, nelihenkinen perhe, kaksi erittäin vilkasta lasta, joiden kanssa on ulkoiltava useampi tunti päivässä. Johan siitä show syntyisi, jos näiden energiapakkausten kanssa koettaisi sisällä istuskella.
Vanhemmille vastamelukuulokkeet ja annatte vaan lasten riehua. Naapurissa on etätyöläisen ongelma, jos ei kestä lastenne mekastusta. Pitäköön itsekin vastamelukuulokkeita.
Mitkä vastamelukuulokkeet blokkaa kunnolla lasten mekastuksen ja yleensäkin puhetaajuudet? Voisin ostaa sellaiset, mutta ei ole tullut toimivia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksilön eräs vapaus on liikkua. Tämä Koronahöpötys on vain influenssa, joka karsii heikot pois luonnon menetelmällä.
Pahinta tilanteessa on se että on saatu luotua hysteria. Heikoimmat pelkäävät todella jotain mikä ei ole edes totta ja valtiokoneisto käyttää tätä hyväkseen. Jos koronan takia tehtäisiin ulkonaliikkumiskielto, seuraavan kerran se olisi helpompi tehdä millä syyllä vaan. Ja useammin. Ja samalla hio valvontakoneisto kuntoon, jotta esim. sakottaminen tai vapausrangaistus olisi iso pelote. Ja kansa olisi päättäjien talutusnuorassa.
Oletteko huomannut että ne jotka toivovat ulkonaliikkumiskiellon tulevan, pelkäävät?
En tunne tai tiedä ketään, joka toivoisi ulkonaliikkumiskieltoa. Sinäkö siis tunnet moniakin?
En minäkään tunne. Ulkonaliikkumiskieltoa toivovia tuntuu olevan vain tällä palstalla.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko itsarit lisääntyy kieltojen takia? Ihmiset ahdistuu :( Käy niinkuin Japanissa jossa koronan aikana enemmän kuollut itsareihin kuin koronaan :((
No voi nyyh ja kyynel. Luonto kiittää. Päästään kätevästi osasta kuormittavaa ihmismassaa eroon. Heikoissa kantimissa on ihmisen psyyke jos ei muutaman kuukauden rajoituksia kestä. Meillä ei täällä kuitenkaan vielä todellista hätää ole. On ruokaa ja katto pään päällä.
Olisi kannattanut se lukio käydä. Siellä kuitenkin pakollisena edes yksi psykologian kurssi.
Ymmärtämätöntä vähättelyä. Ja toisaalta, Ihminen voi olla todella onnellinen, vaikkei sitä ruokaakaan, saati kattoa niin kamalasti ole.
En ole tavannut ketään vuoteen. Tilaan ruoat kotiin. Noin kerran kahdessa kuussa on ollut joku asia, jota on ollut pakko käydä hoitamassa kaupungilla. Pärjään näin elämäni loppuun. Toivottavasti kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta.
Turussa on ulkonaliikkumiskielto klo 21-06.
1. Lenkkeilet Jokirannassa klo 21.07. Poliisi pysäyttää ja sanoo, että nyt on ulkonaliikkumiskielto ja kirjoittaa sinulle sakon ja käskee mennä kotiin. Jos tapaavat sinut puolen tunnin päästä uudelleen niin todennäköisesti vievät joko itse kotiin tai putkaan.
2. Ajat autolla Tukholmankatua klo 21.35. Poliisi pysäyttää ja sanoo, että nyt on ulkonaliikkumiskielto, milläs asialla sitä ollaan. Näytät lapun, että Mirja Möttönen on TYKS:ssä lähihoitajana ja työvuoro on klo 22-06. Poliisi toivottaa hyvää illanjatkoa.
3. Ajat pyörällä kaverin kanssa Eerikinkatua klo 22.15, koska kortinpeluu kaverin luona vähän venähti. Poliisi pysäyttää ja sanoo, että nyt on kuulkaas ulkonaliikkumiskielto, miksi olette liikkeellä? Sönkötät jotain, että puhelimesta oli akku loppu, en tiennyt kuinka myöhä jo on. Poliisi kirjoittaa sakon ja käskee mennä samantien kotiin.
4.1 Asut Nummenmäellä rivitalossa ja katselet lentokoneita terassilla klo 21.20. Poliisi ajaa ohi ja morjestaa
4.2 Asut Nummenmäellä rivitalossa ja seisot naapurin kanssa kadulla katselemassa lentokoneita klo 21.20. Poliisi ajaa ohi ja sanoo, että nyt on ulkonaliikkumiskielto, miksi olette täällä kadulla. Molemmille kirjoitetaan sakko ja käsketään mennä sisälle.
Näen jo mielikuvissani, miten meidän kaupunginosan puskaradiossa (pääkaupunkiseudun eräs lähiö) tiedotettaisiin reaaliajassa, missä poliisipartio milloinkin liikkuu. Kun muutenkin, jos täällä joskus poliisiauto pysähtyy johonkin, heti on puskaradiossa kyselyä, tietääkö joku, mitä tapahtuu. Ja yleensä vielä ikkunasta tai parvekkeella otettu kuva mukana.
Kuulostaa äkkiseltään Rio De Janeiron Favelalta.
Kyllä täällä pikkukylilläkin heti kaikki tietää, jos kerran vuodessa jossain on vaikka ratsia. Tutuista varmaa yksi viidestä ajelee joka päivä kännissä ympäri kyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta.
Turussa on ulkonaliikkumiskielto klo 21-06.
1. Lenkkeilet Jokirannassa klo 21.07. Poliisi pysäyttää ja sanoo, että nyt on ulkonaliikkumiskielto ja kirjoittaa sinulle sakon ja käskee mennä kotiin. Jos tapaavat sinut puolen tunnin päästä uudelleen niin todennäköisesti vievät joko itse kotiin tai putkaan.
2. Ajat autolla Tukholmankatua klo 21.35. Poliisi pysäyttää ja sanoo, että nyt on ulkonaliikkumiskielto, milläs asialla sitä ollaan. Näytät lapun, että Mirja Möttönen on TYKS:ssä lähihoitajana ja työvuoro on klo 22-06. Poliisi toivottaa hyvää illanjatkoa.
3. Ajat pyörällä kaverin kanssa Eerikinkatua klo 22.15, koska kortinpeluu kaverin luona vähän venähti. Poliisi pysäyttää ja sanoo, että nyt on kuulkaas ulkonaliikkumiskielto, miksi olette liikkeellä? Sönkötät jotain, että puhelimesta oli akku loppu, en tiennyt kuinka myöhä jo on. Poliisi kirjoittaa sakon ja käskee mennä samantien kotiin.
4.1 Asut Nummenmäellä rivitalossa ja katselet lentokoneita terassilla klo 21.20. Poliisi ajaa ohi ja morjestaa
4.2 Asut Nummenmäellä rivitalossa ja seisot naapurin kanssa kadulla katselemassa lentokoneita klo 21.20. Poliisi ajaa ohi ja sanoo, että nyt on ulkonaliikkumiskielto, miksi olette täällä kadulla. Molemmille kirjoitetaan sakko ja käsketään mennä sisälle.
Näen jo mielikuvissani, miten meidän kaupunginosan puskaradiossa (pääkaupunkiseudun eräs lähiö) tiedotettaisiin reaaliajassa, missä poliisipartio milloinkin liikkuu. Kun muutenkin, jos täällä joskus poliisiauto pysähtyy johonkin, heti on puskaradiossa kyselyä, tietääkö joku, mitä tapahtuu. Ja yleensä vielä ikkunasta tai parvekkeella otettu kuva mukana.
Kuulostaa äkkiseltään Rio De Janeiron Favelalta.
Kyllä täällä pikkukylilläkin heti kaikki tietää, jos kerran vuodessa jossain on vaikka ratsia. Tutuista varmaa yksi viidestä ajelee joka päivä kännissä ympäri kyliä.
Teillä päin kandeekin pysyä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua siinä pelottaa ainoastaan se, että sairauksieni oireet pahenevat, jos en saa niihin hoitoa. Eli jos fysioterapiaan, hierojalle, osteopaatille tmv. ei lainkaan pääse, niin ankeaksi menee. Pari viikkoa pärjään, varmaan kolmekin vielä jotenkin, mutta ajatuskin pidemmästä ajasta (ja kenties epätietoisuus kauanko tilanne tulee olemaan päällä) ahdistaa ihan hemmetisti.
Neljä, viisi päivää kroppa ollut ikään kuin hälytystilassa koko ajan, ja nukkuminen tosi huonoa. Pelottaa ja ahdistaa niin paljon. Itse korona ei juurikaan pelota eikä muilla menoilla ole niin väliä.
Mistä tiedät? Ja en nyt puhu siis julkisesta terveydenhuollosta (en saa sieltä näitä hoitoja), vaan yksityisistä palveluntarjoajista.
Tiedän, että lääkäriin ja terveysasemille kyllä pääsee, mutta ne eivät minua auta näissä asioissa.
Eivät ne ole muuallakaan menneet kiinni. Fysioterapia tai osteopaatin vastaanotto on edelleen sallittu. Kiinni menevät mm. parturit, tatuointiliikkeet ja muut turhat instanssit, joita ilman voi elää.
No toivottavasti näin. Eihän se olisi tarpeellista sulkea esim. jotain yhden naisen tai miehen hieronta- tai fysioterapiavastaanottoja. Eiväthän ne edes pysty ottamaan vastaan kuin yhden asiakkaan kerrallaan ja molemmat voi pitää maskia.
Mutta kun tää vouhotus on niin valtavaa, media pistää vettä myllyyn ja kaikki tiedotus melko epämääräistä. Ymmärrän kyllä, että mennään tilanteen mukaan, mutta epätietoisuus jo sinällään lisää stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja AP:n kaltaisille liikkumattomuutta ihannoiville henkilöille iskee sitten lihavuudesta ja liikkumattomuudesta johtuvat vakavat sydän- ja verisuonisairaudet jo ennen 50 vuoden ikää. Ne sairaudet ovatkin selvästi koronaa vaarallisempia, kuormittavat nimittäin terveydenhuoltoa selvästi koronaa enemmän ja ovathan ne olleet jo pitkään yleisin kuolinsyy Suomessa.
Ei ole ylipainoa. BMI 22,6 ja minulla riittää hyötyliikkumista omalla tontilla, eikä tartte pyöriä koronalingoissa nostelemassa jotain puntteja. Täysin turhaa energian tuhlausta, joten joutais sulkea salit lopullisesti.
-AP-
Hienoa. Minulle ei tule hyötyliikuntaa yksiössäni. Olen käynyt ja käynkin jatkossa salilla normaalisti sekä yksin polkemassa spinningpyörää. Salillamme ei ole ollut yhden yhtä tartuntaa, joten voit unohtaa tuon kliseisen "koronalinko"-kommentin.
Eniten tässä tilanteessa vtuttaa, että ihmiset ei oikeasti näe yhtään omaa napaansa pidemmälle. Siis nimenomaan ne kotona (omakotitalossa tai rivarissa) etätöitä tekevät, perheelliset ihmiset. Heillä ei riitä minkään näköistä ymmärrystä siihen, että kaikilla ei ole sama tilanne. Pidetään itseä marttyyrinä ja maailmanpelastajana, vaikka todellisuudessa on se epäempaattisin tyyppi, joka ei yhtään osaa asettua toisen asemaan, vaan syyllistää muita kaikesta. Aivan uskomatonta itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sitten ole mikään ulkonaliikkumiskielto. Jos joku kysyy niin olen menossa fysioterapiaan. Sitä paitsi kenenkään terveystietoja ei saa kysyä eikä tarvitse kertoa.
Olette te kyllä aikamoisia autistijankkaajia.
JOS - siis JOS - ulkonaliikkumiskielto tulisi niin kyllä silloin pitää pystyä todistamaan, että sulla on aika fysioterapiaan ja siksi olet liikkeellä.
No toivottavasti s-postiviesti sitten riittää todistukseksi. Tai soitto sille fyssarille.
Siinä harmittaa kaksi asiaa: ensinnäkin, jos ulkonaliikkumiskielto toteutettaisiin tiukimmilla mahdollisella tavalla, se olisi oman elämäni kannalta katastrofi: olen kahden pienen, haastavan ja hyvin vilkkaan lapsen yh - en tiedä mitä käy, jos olemme neljän seinän sinällä viikonkin.
Toiseksi: en ole todellakaan mikään rajat kiinni -hullu, mutta minun oikeustajuuni ja "yhteiskunnalliseen ymmäryykseni" (olen vtm) ei istu mitenkään päin se, että Suomen kansalaiset/Suomessa laillisesti asuvat joutuvat tälleisen pakotteen alle, samaan aikaan kun toisen maan (jossa Koronatilanne on äärimmäisen huono) kansalaiset saavat ravata rajoittamatta rajojen yli.
Ymmärrän että ulkonaliikkumiskielto pitää ottaa käyttöön, jos se on välttämätöntä. Se kuitenkaan EI ole välttämätöntä, jos käyttöön ei ole otettu rajojen sulkemista/pakkotestausta rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ole nytkään kotona.
Minä rakastan. Ihanaa olla vaan kotona ja että ihmisiä ei liiku paljon missään. Introvertin unelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja AP:n kaltaisille liikkumattomuutta ihannoiville henkilöille iskee sitten lihavuudesta ja liikkumattomuudesta johtuvat vakavat sydän- ja verisuonisairaudet jo ennen 50 vuoden ikää. Ne sairaudet ovatkin selvästi koronaa vaarallisempia, kuormittavat nimittäin terveydenhuoltoa selvästi koronaa enemmän ja ovathan ne olleet jo pitkään yleisin kuolinsyy Suomessa.
Ei ole ylipainoa. BMI 22,6 ja minulla riittää hyötyliikkumista omalla tontilla, eikä tartte pyöriä koronalingoissa nostelemassa jotain puntteja. Täysin turhaa energian tuhlausta, joten joutais sulkea salit lopullisesti.
-AP-
Älä nyt vaan sano, että tarkoitat hyötyliikunnalla jotain lumitöitä ja haravointia.
Koetapa elää kuukausikaupalla niin, ettet tapaa muita ihmisiä etkä juttele kenenkään kanssa. Mitä taas siihen tulee, että annetaan liikaa valtaa yksille ja samoille ihmisille niin, että määräävät lopulta kaikesta valtiossa, se on aina riski -on ollut ja tulee olemaan
Ulkonaliikkumiskielto on ihan asiallinen rajoitustoimenpide, kun vaikuttaa siltä, että omatoimisesti ei kaikilla ole mennyt perille se että fyysiset kontaktit on saatava minimiin. Olen total kyllästynyt siihen että osa vesittää kaikkien muiden vakaat pyrkimykset ja toimet. Itsekuria!
Se, että asia ei perustu mihinkään älykkäiden ihmisten vertaisarvioimaan tieteelliseen näyttöön, vaan kelvottomaan, yli 20 kertaa sekvensoituun PCR-testiin.
Ihmettelin miksi aloittaja ei voi tilata kaupasta kahvin valkaisuainett?
Mä lähtisin eniveis mökille. Livahtaisin siellä ulos
Ap ilmeisesti viljelee ja kasvattaa kahvipavutkin ympärivuotisesti omalla takapihallaan kun ehtymätön sato?
Voisko QAnon-sekoilun pitää kuitenkin erillään tästä ketjusta?