Olen velaton työtön työmarkkinatuella. Sinkku, perheetön. Voinko saada pankista lainaa talon ostamiseen?
Haluaisin muuttaa maalle. Olisi tarjolla isoäidin asuinpaikkakunnalla (keskellä ei mitään) rivitalonpätkä hintaan 36 000 euroa. Voisin muuttaa sinne ja autella mummua samalla. Ei tässä elämässä mitään muutakaan tekemistä enää ole. Olen kohta 50v.
Mummun paikkakunnalla ei ole ainuttakaan vuokra-asuntoa tarjolla, mutta kuolevassa pitäjässä noita halpoja taloja olisi myytävänä.
Ennen kuin menen nolaamaan itseni pankkiin, onko minulla mitään saumaa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Et saa lainaa. Elämiseen on jäätävä käteen n. 700 euroa+lainanlyhennys n. 500 eur ja kiinteistön kulut/kk.
Vuokralla asuminen on rahattomalle paras vaihtoehto.
Lainan lyhennys noin halvassa asunnossa voi olla vaikka 200e ja asunnon muut kulut 200e jossain pikku asunnossa pikku paikkakunnalla. Eli ei kummoisia tuloja tarvita. Mutta asumistukea ei saa lainan maksuun ja vuokrataso noilla paikkakunnilla on hyvin matala myös.
Eikös nykyään ole joku omarahoitusosuusvaatimus? Eli siis tietty prosenttiosuus on oltava omaa rahaa/muuta lainaa kuin pankin asuntolainaa. Nyt korot ovat alhaalla, mutta pankki tehnee riskinarvioinnin siitä, jos korot nousevat, että miten selviät lainastasi sitten. Vaikka tällä hetkellä lainalyhennys+korko+vastike voisi olla vähemmän kuin vuokra vastaavasta asunnosta, niin paljon vaikuttaa se, miten pitkään olet ollut saman pankin asiakas ja hoitanut raha-asiasi muuten. Muuttotappiopaikkakunnalla pankki ei saa edes vakuudeksi laitettua rivariosaketta realisoituu, joten todennäköisesti tulevat vaatimaan henkiötakaajia.
Mummun paikkakunnalta voi vaikka töitäkin löytyä, varsinkin jos mummullasi on siellä tuttuja tai sinulla muita sukulaisia. Tai olet ihan vaan itse aktiivinen tutustumaan. Koska siellä työt menee suhteilla hyville tyypeille, eikä olla niin tarkkoja tutkinnoista. Jos siis joku ihan hanttihomma tai pätkätyö kelpaa.
Omistusasuntoon et juuri saa asumistukea, joten tulosi eivät varmaan riitä.
Itse sain erottuani lainaa maksaakseni puolison ulos, lainaa minulla sitten oli kokonaisuudessaan n 30 000. Olin kuntoutustuella, vakuutena mökki talon lisäksi. Sekin päätettiin kokouksessa harkinnan jälkeen.
Nytkin velkaa vielä kymppitonni, maksan takuueläkkeestäni 200€ kuussa, asumistukea saan kympin kuussa nyt. Lämmitykseen menee n. 300€ kk talvella, lisäksi muut kulut. Vakuutus, jätehuolto, vesi, kiinteistövero...
Takuueläke on 837€ nyt.
Mutta minä pystyn syömään esim. 20€:llä kuussa, joten toistaiseksi olen selvinnyt.
Ei tule lainoja pätkätyöläisille.
Täysin epäarvoista toimintaa. Minusta kaikki työt pitäisi vetää pätkille.
Meitä on paljon joilta imetään kaikki kuukauden palkan tulot vuokriin.
Ei hirveästi kiinnostaisi maksaa jollekin muille.
Toki edullinen ratkaisu on heittäytyä työttömäksi ja pistää muut maksamaan tämä epäreilu tilanne asumistukina.
Juuri kuulin, että 50te vuosituloilla vakitöissä oleva kaveri tarvitsee 20% käsirahan 60te asuntolainaan ja tuo 60te oli ehdoton maksimi. Luin myös, että lainan saanti vaikeutuu. Pelkkä takaaja ei myöskään riitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, koska millä rahalla maksat esimerkiksi vakuutukset ja muut taloon liittyvät kulut, tai remontit? Pyytämällä aina lisää lainaa, kun aiemmatkaan ei ole maksettu?
omaa ei ole mikään pakko rempata jos ei halua. Toimeentulotuki myönnetään asunnon omistajille, jolla voi maksaa kulut.
Hae vaan, ja hae asumistuki asunnon kuluihin ja toimeentulotuki.
Asumistukea ja tt-tukea ei kuluihin saa, jos ei ole sellainen vastike joka hyväksytään. Rivitalosta en tiedä, mutta ok-talossa ei ainakaan saa, lainaa ei lasketa menoksi.
T. Ok-asuja
Vierailija kirjoitti:
Juuri kuulin, että 50te vuosituloilla vakitöissä oleva kaveri tarvitsee 20% käsirahan 60te asuntolainaan ja tuo 60te oli ehdoton maksimi. Luin myös, että lainan saanti vaikeutuu. Pelkkä takaaja ei myöskään riitä enää.
Asuntolainoihin harvemmin enää käytetään takaajia, nykykäytäntö suosii vakuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa! Itse sain 120t lainan pienemmällä käsirahalla ja paljon pienemmillä tuloilla. Ja sinkkuna. Maksan yhtiövastikkeen kanssa summattuna silti noin kolmanneksen vähemmän kuin tässä samassa rakennuksessa vuokralla asujat.
Lainan saamisen ei pitäisi olla noin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, koska millä rahalla maksat esimerkiksi vakuutukset ja muut taloon liittyvät kulut, tai remontit? Pyytämällä aina lisää lainaa, kun aiemmatkaan ei ole maksettu?
omaa ei ole mikään pakko rempata jos ei halua. Toimeentulotuki myönnetään asunnon omistajille, jolla voi maksaa kulut.
On pakko rempata, jos ei halua hometalossa asua.
Muuta mummon paikkakunnalle vuokralle.
No antaisitko itse itsellesi lainaa jos olisit lainanantajan asemassa?
Mummusi ikä taitaa lähennellä sataa, jos olet itse melkein 50? Hänellä siis tuskin on montaa elinvuotta jäljellä. Muuta mummun luo tai vuokralle samalle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa lainaa. Elämiseen on jäätävä käteen n. 700 euroa+lainanlyhennys n. 500 eur ja kiinteistön kulut/kk.
Vuokralla asuminen on rahattomalle paras vaihtoehto.Lainan lyhennys noin halvassa asunnossa voi olla vaikka 200e ja asunnon muut kulut 200e jossain pikku asunnossa pikku paikkakunnalla. Eli ei kummoisia tuloja tarvita. Mutta asumistukea ei saa lainan maksuun ja vuokrataso noilla paikkakunnilla on hyvin matala myös.
Ei ole pankkia, mistä saa 200 euron kuukausilyhennyksellä lainan asuntoon jonka vakuusarvo on nolla ilman mitään säästöjä niin että elämiseen jää pari sataa. Jotain realismia olisi hyvä olla. Ikää on 50 eikä ole saanut euroakaan säästettyä vaikka työuraa takana n. 30 vuotta laskennallisesti. Vakuuttaako? Luuletteko, että pankissa ollaan tyhmiä ja seliseli menee läpi?
Vierailija kirjoitti:
Kaverillasi taitaa olla jotain maksuhäiriöitä tai muuten on tosi epäluotettava kaveri jostain syystä. Minulla vuositulot 40 000 euroa ja sain asuntolainaa viime lokakuussa 185 000 euroa. Minulla oli säästössä 20 000 euroa rahastoissa, ei muita säästöjä, eikä takaajia. Tällä viikolla kävin pankissa hakemassa mökkilainaa 45 000 euroa. Meni ihan heittämällä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mummusi ikä taitaa lähennellä sataa, jos olet itse melkein 50? Hänellä siis tuskin on montaa elinvuotta jäljellä. Muuta mummun luo tai vuokralle samalle paikkakunnalle.
92v. Skarppi mummo. Asuu yksinään, eikä suostu palvelutaloon, johon sillä ei tosin mitään asiaakaan ole.
Isoisoäitini eli 101-vuotiaaksi ja äitini, 70v, juoksee edelleen maratoneja. Pitkäikäistä ja hyväkuntoista porukkaa meillä.
ap
Kysy, jos vaikka mummo panttaa talonsa sinun velkoihisi.