***MaalisMasut Keskiviikkoon***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8005454&p=1&tmode=1&smode…
no niin eli tässä tää elämä on taas mennyt hitaasti mutta varmasti=)
maanantaina kävin neuvolalääkärillä(joka oli 40min myöhässä=/ )
joka osottautui oikeinkin mukavaksi lääkäriksi,toivottavasti sama pysyisi koko ajan..
mulla todettiin pissatulehdus ja nyt siis antibioottikuurilla ja jos uusi yhdenki kerran vissiinki niin aloitetaan estohoito,joka mun käsityksen mukaan on yks antibiootti päivässä loppuraskauden ajan...toivottavasti ei uusi..
ja yllätyksekseni lääkäri ultrasi \o/ siellä se pikkuinen loiski ja temmelsi,lääkäri sanoikin että on tosi liikkuvainen kaveri=)
sydän löi hyvin,että nyt odotellaan vaan sitä np-ultraa(16pvä)
väsymys on pikkusen väistynyt,onneks ja musta onki tullu aamupirteä,joka ei todellakaan kuuluu hyviin tapoihini=)
oksentamassa en oo käyny vähään aikaan mutta etova olo on koko ajan. oooh ja se nälkä ja se ruuan määrä mitä pystyy syömää O_o mieletöntä...
pinna on edelleen toooodella kireä ja nyt on tultu otettua miehen kanssa enemmän ku tarpeeksi yhteen=/ mut eiköhän tämäkin tästä rauhoitu=)
Kommentit (28)
No niin, nytpä tartun minäkin pitkästä aikaa kynän varteen (vai miten se näin telekommunikaation aikakautena tulisi ilmaista? )
MASULI: kiitos kannustuksesta. Tuli jo levollisempi mieli. Ja olen tässä muutenkin perehtynyt ja minua on perehdytetty, että kun olen tällainen pitkänhuiskea (174cm) niin kohtu voi olla taakse kallellaan ja vauva niin ollen aika kaukana. Enkä minä nyt mikään laiheliini ole, vaikkei ylipainoa olekaan (indeksi taitaa olla tasan 24 nyt näiden pienten lisäpainojen kanssa).
BRANCO: kysyit onko miekkoset olleet mukana neuvolassa. Minun mies oli ekalla kerralla mukana ja olen iloinen että oli. Jotenkin se eka kerta on hyödyllinen molemmille. Uutta tietoa tulee. Ja mielellään mies oli mukana. Aina se yrittää päästä kun on, mutta käytännössä ei varmaankaan aina pääse. Ekaa ultraa tässä jännätään, joko hän on palannut tänne kotipuoleen, kun on nyt työkomennuksella toisella puolella Suomea.
ANZQ: Ihme porukkaa on sinun neuvolakäynnillesi sattunut. Kyllähän nuo mielialavaijtelut ihan ehdottomasti kuuluu kuvioon. Minä olen ollut kuin löysä paska kuluneen viikon (nyt jo helpottaa!). En täälläkään jaksanut käydä kirjoittamassa, kun aika meni sohvalla itkeskellessä. Kyllä mi´nä toukan piikkiin laitoin ja laitan. Ja onhan se kummaa jos ei ole neuvolassa edes paineita mitattu! Itsekö se pitäisi osata aina vaatia että nyt puristat kyllä tuosta? Kuitenkin itsellä on huoli ja toivoo että hommat tehdään huolella, mutta eihän sitä kaikkea osaa vaatia.
MUUTA: Itse jäin ihmettelemmän kun lääkärikäynnillä ei tehty alatutkimusta, vaikka ymmärtääkseni se tähän saumaan olisi kuulunut? Miten teillä? Onko neuvolalääkäri tehnyt alatutkimuksen ja missä vaiheessa? Myöskään papa-koetta ei olla ilmeisesti ottamassa, vaikka sanoin 8kun sitä kysyttiin) ettei koetta ole minulta vuosikausiin otettu. Että pitäisikö se vaan nousta barrikadeille, kääriä hihat ja marssia neuvolaan ja vaatia " Papaaaa" :/
Nuttura 9+4
Eipä taas ole ehtinyt kuulumisia laitella, lukemassa olen käynyt teidän muiden kuulumisia joten ajantasalla ollaan :)
Leannalle paljon onnea..jälleen kerran, kuuluu varmaan asiaan nyt sulla nuo satunnaiset vuodot! Mutta eipä sitä osaa ajatella kaiken olevan ok ennen kuin sen on lääkäri tarkistanut!
Painosta: mulla on edellisistä raskauksista noin 10kg plussaa ja toivon ettei sitä painoa nyt niin tulisi kun muutenkin pitäisi saada noin 15kg pois tästä siis olis pitänyt saada mut nyt ei tietenkään mitään laihis ajatuksia..ihanaa :) Mulla ei niin ylipainoa mutta se on siinä ja siinä onko lievää ylipainoa!
Olo on kohtalainen, pientä kuvotusta ja närästelyä, mahan polttelua. KUn syö niin tulee huonohko olo..sellainen ähky, ällö! Söin just savusiikaa ja teki sitä mieli mutta kun perkasin kalaa niin alkoi ällöttään se haju, maistui kuitenkin vähäsen silti. Mehua saatoin juuri juoda piiiitkästä aikaa kun ei ole oikein saattanut mitään makean puoleista juoda!
Masua " menkkailee" ja väsyttää kovasti yhä edelleen, joten liikkuminen on vieläkin nollassa, ehkäpä tässä viikon parin kuluttua taas pumppijumppaa jaksais :) Viime raskaudessa harrastelin potkunyrkkeilyä alusta puolen välin vähän jälkeen asti ja jotenkin jaksoin ? ehkä paremmin mutta toki lapsiakin on nyt jo kaksi niin tekeehän sekin vähän työläämmäksi tätä arkea! Jumpassa käynti tosin irtauttaa tästä kotoa ja saisi sen oman hetken illasta! Noh, kyllä tämä tästä!
Jepas, huomenna vapaa! :)
sinna 9+4 ..hitaasti, hitaasti nämä viikot kasautuvat!
Aluksi: Onnea Leannalle ja myös Tappertille. Jälkimmäiselle siitä, että ymmärsi vihdoin jättää sen suuren velvollisuudentuntonsa taka-alalle ja ottaa itsensä pääasiana. :) Mulla meinaan ollu vähän samoja ongelmia ton saikkuhommelin kanssa, et mitä jos ja kun ja enhän mä voi, kun mitä ne sit ja ennenkaikkea, et miten ne pärjää ilman mua!? Kivahan se toisaalta, et tuntee olevansa tarpeellinen. :D
Ja sitten tohon edelliseen (jos se vielä siinä on), että papakoetta ei oteta raskauden aikana. Ainakin minulle sanoi neuvolassa tänään niin. Mikä oli suuri helpotus, sillä mä en todellakaan halua, että kukaan menee koskemaan mun kohdunkaulaani laisinkaan, kun se on kuitenkin portti sinne Papun maailmaan. Murrr.. Kiukuks pistää ajatuksin!
Noh, neuvolassa siis olin ja kaikki oli hyvin. Siis ne vähät mitä mitattiin ja näytteitä otettiin. Huomenna soitankin sitten heti aamusta ja varaan ultraa loppukuulle, kun viikkoja 11. Josko vihdoin sitten saisi tiedon, että onko se mein Papu tuolla vaiko eikö. :)
Muuten on ollut vähän kaikkea tässä kropassa.. Vähän pahaa oloa, vähän päänsärkyä, vähän oksennusta, vähän väsymystä, vähän huippailua, vähän nippailua.. ei, sitä on ollut kyl vähän enempi, kun vaan vähän.. sit hmm.. noh, siinäpä ne tais ollakin. Kaikenkaikkiaan älyttömän hyvä olo verrattuna viime viikkoiseen (kunhan muistaa syödä!!) ja töissäkin kykenen olemaan ihan keposeen. Mikä on myös luksusta. :)
Palailen taas. Nyt alan laittamaan jotain herkkupalaa, että jaksaa katsoa keihäsfinaalin (ja kuolata) peppu sohvassa kiinni. :) Hih, ja niin.. kun jostain kummasta tuo on hetki, jolloin minun rakkaimpani ei minua passaa tippaakaan! :D Niin, ja ei ollut hän mukana ekassa neuvolassa, kun totesimme, ettei ole tarvetta vielä tällä paperintäyttökerralla. Että tästä lähtien sitten kyllä mieluusti on, itse ilmaisi halunsa tulla mukaan. Ja mä kirosin mielessäni, että missä mä sitten puhun rauhassa, jos mua ottaa kuuppaan koko äijä.. ;)
Papu 8+5
Nopeimmathan on tosiaan viikon-parin päästä jo maagisen rv 12 paremmalla puolella! Kuluispa nyt nää viikot, että iteki pääsis neuvolaan ja toivon mukaan syänääniä metästämään (30.8.). Ensimmäiset todisteet mini-ihmisen olemassaolosta on aina niin sykähyttäviä. Onneksi Leannallaki hyviä uutisia. Eikös meillä muuten oo sama la (25.3.) eli sen mukaan viikot 7+4?
(.)Paljon paremmalla mielellä onneksi nyt, ku mieski on taas muistanu, että raskaus saattaa aiheuttaa naisessa jotain oireita:) Fyysisesti taitaa kyllä olla pahin viikko menossa, ku olo on koko ajan krapulainen. Onneksi ei oo oksettanu kuitenkaan. Ostin tänään värillisiä turkinpippureita ja niitten avulla pysy hyvä olo pitempään. Ei kai niitä viitti kovin montaa pussia kuitenkaan syyä, ettei verenpaine nouse.
Onko muuten kellekään neuvolassa jo käyneelle määrätty jo rautatabletit? Mie alotin omin lupineni eilen Obsidanit, ku niitä oli jääny kaappiin ja olo on niin totaalisen väsyny. Viime raskauessa käskettiin alottaa rv 10 ja vasta rv 25 nousi hemppa. Jospa nyt selviäis vähemmällä väsymyksellä.
Udidi ja " Ilpo" rv 7+4
Auto meni vaihtoon viime viikolla:D Hyvin kyllä ukkokulta perusteli bensanhinnan nousulla, ku vaihettiin dieseliin, ja onhan se nyt sitte myöski meän eka farmari. Katotaan nyt, innostuuko vielä taloon lisäsiipeä rakentaan;) Miehille tuntuu olevan nää ulkoset puitteet raskausaikana tärkeitä, mikä tietty on ymmärrettävää, ku niien omassa navassa ei oo mitään ihmeteltävää.
Leanna: minulla oli alkuraskauden verenvuotoa (en muista enää millä viikolla), ihan kirkasta verta siis ja kävin alkuraskauden ultrassa pelonsekaisin ajatuksin. Minullakin oli kaikki hyvin mutta löytyi samanlainen kertymä kohdusta (hematooma). Ne ovat kuulemma aika tavallisia, mutta voivat ihan aavistuksen lisätä keskenmenoriskiä, mutta jos syke jne on nähty, niin eiköhän kaikki yleensä silti hyvin mene. Minulla oli kontrolliultra tuon hematooman takia ja siellä se oli pienentynyt hiukan mutta näkyi silti edelleen.
Painonnoususta: Eka raskaudessa mulla nousi paino kai jotain 11kg, mutta se lähti kaikki pois synnytyksessä aivan heti eikä tullut takaisin. Nyt mulla oli paino noussut jo 3 kg, mutta turvotusta on varmaan iso osa, kun maha on kuin potkupallo. En ole yhtään painosta huolissani, kyllä ne lähtee, joko helposti tai sitten työllä ja tuskalla. Mulla lähtöpaino ja pituus 162/52.
En ole ehtinyt kirjoitella, kun on ollut työkiireitä. Palailen silti tänne aina kun ehdin.
-esmeralda- rv 10+5 (luultavasti jos laskin oikein)
Tänään on ollut oikein hyvä päivä. Olen ollut oikein erityisen hyvällä tuulella jo olo on mitä mainioin. Huomenna olisi sitten mun ensimmäinen neuvola, jänskättää! Mies on lupautunut mukaan, tai siis halusi tulla mukaan. Ikävä kyllä ei taida pahemmin mihinkin muihin neuvoloihin/lääkäreihin päästä mukaan kun on viikot aina maailmalla.. =( Mutta iloitaan tästä vähästäkin!
Leanna: Tosi hienoa että sulla oli masulissa kaikki kunnossa. Ja Sissi voi ja kasvaa hyvin ja vahvasti! =) Itsekin odotan täällä että koska saisin nähdä masuasukkini, siihen tosin taitaa mennä vielä aikaa. =)
Petriina: Kiitos kun huojensit oloani, niinkuin tossa kirjoitin että meillä on huomenna eka neuvola, ja täytyy tunnustaa että hiukan pelkäsin minkälaista sormen heristelyä sieltä oikein on tulossa (meidän äiti kun on sen homman aika tehokkaasti hoitanut niin hirvittää jo senkin vuoksi että mitä sitten joku ulkopuolinen sanoo), täytyy vaan toivoa että täälläkin on joku oikein mukava neuvolatäti, joka ei asiaa ihmeemmin noteraa, sillä tiedänhän toki itsekin että laihtua pitäisi.. Vaikka onneksi ensi kevääseen asti saan antaa laihdutuksen odottaa, pitää vaan koittaa muistaa syödä kevyesti, ettei se paino nyt hirmuisesti nousisi.
(.) Kuten mainitsinkin tänään on ollut oikein hyvä olla. Rinnat toki ovat edelleen kipeät ja nännit arat, mutta jotenkin siihen alkaa jo tottumaan. Nyt illalla on alkanut ilmaa kertymään hirmuisesti mahaan, on oikein kunnon pömppömasu, toivottavasti ne ilmat huomisaamuun mennessä katoavat, ettei tarvitse maha ihan pömpöllään olla siellä neuvolassa. Nyt vaan sitten sitä neuvolaa odottelemaan, jänskättää! =)
jännittynyt sohvi84 + vaavi 7+4
Mulla siis tänään oli eka neuvola, lippusia täytettiin, hb oli 121, terveydenhoitaja arveli, ett varmaan aika pian saa alkaa syödä rautaa, jaiks... Painoa oli tullu 2,5 kg, saman verran näyttää myös kotivaaka. Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella, koska viikkoja vasta 9+2, sanoi että seuraavalla kerralla sitten lääkärikäynnillä,( 30.8.).
LEANNA: Ihanaa että masussa kaikki kunnossa:)
TAPPERT: Hyvä vaan että jäit sairaslomalle, ja nyt sitten hoidat itsesi kunnolla kuntoon.
SOHVI: Mulla on myös todella reilusti ylipainoa, mutta ei terveydenhoitaja sitä sen enempää kommentoinut, kuin että sokerirasitus tulee sitten myöhemmässä vaiheessa. Ja ainakin aiemmissa raskauksissa jokaisessa mulla on oluut myös verenpaine koholla, joten varmaan jahka pidemmälle päästään tulee myös ylimääräisiä äitipolikontrolleja. Mutta kyllä mäkin jännitin, että mitähän th sanoo, mutta tosiaan ei mitään sen kummempaa, aivan ihana th meillä, tylsää vaan kun sanoi että on vaihtamassa työpaikkaa, ja uusi aloittaa syyskuussa, no toivon mukaan on yhtä mukava:)
Nyt täytyy lähteä ruokkimaan pesue...
Petriina rv9+2