Mihin viedä tavaroita, joita kukaan ei halua?
Kuolinpesässä valtavat määrät esimerkiksi CD- ja DVD-levyjä. Kirjoja myös suunnattomasti. Antikvariaatit (ne harvat jotka vielä toimivat) eivät ota edes ilmaiseksi. Kirjastossakin käyvin kysymässä. Ei kelpaa, tilaa ei ole uusille lahjoituksille.
Ongelma on siinä, että niitä on niin paljon. Puhutaan tuhansista. Jos olisi vain muutama, niin voisi käydä viemässä lähetyskirpparille, mutta näitä on järkyttävän paljon.
Kyse ei ole siitä, että niitä pitäisi saada myytyä. Eli raha ei ole se juttu. Ne vain olisi saatava jonnekin. Viemmekö vain kaatopaikalle?
Kommentit (61)
Roskiin, mutta yritä kuitenkin kierrättää mahdollisimman pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan kirjoja ja haluan, että kotonani on paljon kirjoja, oikein kunnon kirjasto. Tuntuu jotenkin tosi barbaariselta, että kirjat eivät nykyään kelpaa juuri minnekkään, jonkinlainen sivistystason tai yhteiskunnan alennustila. Surullista.
Sivistymätöntä se oli aikana, jolloin ei muuten saanut tietoa asioista eikä ollut oikein muuta viihdykettä.
Kirjaston Saa ottaa-hylly
Hyväntekeväisyyskirppikset SPR, Fida, ViaDia yms.
Ystävät, työkaverit, naapurit
Tori.fi Annetaan-osasto
Kierrätyskeskus
EI ROSKIIN
Meillä ensin kaikki sukulaiset haki mitä halusivat. Sitten tämmöinen "ostetaan kuolinpesiä" -firman haki loput. He kävivät ensin kartoittamssa tilanteen. Jotain selkeästi risaa tietenkin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan kirjoja ja haluan, että kotonani on paljon kirjoja, oikein kunnon kirjasto. Tuntuu jotenkin tosi barbaariselta, että kirjat eivät nykyään kelpaa juuri minnekkään, jonkinlainen sivistystason tai yhteiskunnan alennustila. Surullista.
Sivistymätöntä se oli aikana, jolloin ei muuten saanut tietoa asioista eikä ollut oikein muuta viihdykettä.
Meidän kohdalla ne kirjat oli pitkälti entisajan wikipedia, eli vanhoja tietosanakirjoja, jotka oli jäätävän kokoisia kirjasarjoja, lisäksi jotain vanhoja lääkärikirjoja joissa oli kuvia ja kertomuksia ihmisten sairauksista. Sitten eläinkirjoja ja kasvikirjoja. Sitten oli Valittuja paloja, ruoanlaittoa, leipomista, neulomista ja puutarhanhoitoa, suomi-joku maa sanakirjoja. Ei noilla enää tee mitään ja niissä on paljon vanhentunuttakin tietoa. Sellaiset oikeasti mielenkiintoiset ja todella vanhat kirjat toki pidettiin, löytyi esimerkiksi niin vanha Raamattu, että se on kirjoitettu sillä vanhanajan suomella ja kullatut sivun reunat. Toki tuollaiset aarteet säilytimme.
Vanhoja tietosanakirjoja ei varmaan edes kierrätyskeskukset ota vastaan, niitä ei kukaan halua. Kohta sama juttu kallepäätalojen ja lailahietamiesten kanssa. Eivät kelpaa nuorille.
Meidän läheisellä jäteasemalla on myös kierrätyskontti, mihin voi jättää käyttökelpoista tavaraa ja sieltä saa halukkaat ottaa mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Minulla on tässä kännykässä varmasti enemmän kirjoja saatavilla kun sinun kotikirjastoon ikinä mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finlandia Kirja. En ole itse kokeillut, mutta jos tulee tarve päästä kirjoista eroon, niin kokeilen.
Ottaa ehkä vastaan, mutta ei maksa juuri mitään. Miten kirjastojen yms. paikkojen hylly? Itse olen aikoinaan myynyt kirpputorilla, mutta nyt, kun en viitsinyt hommata pöytää, niin olen vienyt punaisen ristin konttiin, kirjaston otatästä- kärryyn ja erääseen kauppakeskuksen rotarien vastaavaan kärryyn. Pääsin eroon tosin vain muutamasta kymmenestä kirjasta.
Miksi se maksaisi, jos ne kirjat on sinullekin kaatopaikkakamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Minulla on tässä kännykässä varmasti enemmän kirjoja saatavilla kun sinun kotikirjastoon ikinä mahtuu.
Ja kun akku loppuu, voit edelleen niitä lukea? Siitä pikkuruiselta ruudulta. Vai kuunnella, kun lukeminen on hankalaa?
Otettiin kerran 3 tonnia kirjoja vastaan meidän kirpparille. Toki hyvä mainita asiasta etukäteen, otetaan vaikka takaoven kautta tai noudetaan.
Tai sitten käyt läpi itse ja tuot hyvät (ei esim. kokoelmia, poltettuja levyjä, tai huonokuntoisia). Lopuista paperit pois (menee ihan taloyhtiön roskikseen). Levyt koteloineen muoviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eri asia!
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkodeissa jne kaivattaisiin nyt musiikkia ja elokuvia.
Ajatelkaa nyt myös kotonaan eristyksissä eläviä eläkeläisiä. Heille kirjastojen sulkeminen on ollut kova isku. Olisi hienoa jos heille tehtäisiin vaikka filmi- , kirja- tai cd-levypaketteja. Kannattaisi puhua vaikka kauppiaan kanssa ja ehdottaa jakelua kaupan tuulikaapissa tai edessä kun on riskiryhmien ostostunti.
Olen töissä kaupassa ja tiedän, että meille ei todellakaan otettaisi tuulikaappiin jotain roinakasaa:)
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi Annetaan-osasto
Kierrätyskeskus
EI ROSKIIN
1. Täällä pk-seudulla ei tällä hetkellä ole käytössä tuollaisia hyllyjä koska kirjastoista voi hakea vain varauksia.
2. Nuo ovat kirjaston poistokirjoja varten, ei sitä varten, että roudaat sinne kymmenittäin omia kirjojasi.
Hyviä vinkkejä taas..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eri asia!
Ei ole, kun puhutaan sivistystasosta. Kirjan sisältö ei muutu, vaikka kirja laitettaisiin digitaaliseen muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi Annetaan-osasto
Kierrätyskeskus
EI ROSKIIN
1. Täällä pk-seudulla ei tällä hetkellä ole käytössä tuollaisia hyllyjä koska kirjastoista voi hakea vain varauksia.
2. Nuo ovat kirjaston poistokirjoja varten, ei sitä varten, että roudaat sinne kymmenittäin omia kirjojasi.
Hyviä vinkkejä taas..
1. Kaikki eivät asu pk-seudulla
2. Täällä hyllyn vieressä on iso lappu, jossa lukee, että voit tuoda tänne sinulle tarpeettomaksi käyneet kirjasi. Eli ovat juurikin asiakkaiden omia kirjoja varten. Poistokirjoille ihan oma hyllynsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitennniin kukaan ei halua?!
Kukaan ei halua = kukaan ei suostu maksamaan pyydettyä hintaa
Ratkaisu: heitetään kaatopaikalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun akku loppuu, voit edelleen niitä lukea? Siitä pikkuruiselta ruudulta. Vai kuunnella, kun lukeminen on hankalaa?
Etkö ole koskaan laturista kuullut`?
Kyllä monikin haluaa..joku meil vei lastikin ihan kadul saa ottaa,mut paljoa kande viiä joku heittää niitä..No roskiksen kiertätyspiste luo jätetään tavaraa jos joku haluaa,mut taas vähän kerrallaan,nyt kun talvi huomioi se..ei saa sataa mitään.Kyl haluis kirjoja erityisesti itse ..antikvariaattiin voi viedä,kierrätyskeskus,onhan noita..myy jollekkin netis pikkurahal ,tai myyntiilmoitus johki seinälle.